Trek Superfly FS9.8 SL

Trek Superfly FS9.8 SL
תענוג של מכונה


יבואן: CTC
מחיר: 25,200 ₪




 

אופני הסופרפליי של טרק הם מכונת קרוס קנטרי/ מרתון המתבססת על ניסיון של שנים שנרכש ע"י חלוץ אופני ה"29 ,האיש האגדה והשפם - גארי יבדל"א פישר. החל מ-2010 "שאבה" טרק (חברת האם) את המותג גארי פישר באופן סופי אל תוך שורותיה והוציאה את הסופרפליי 100. הדור הנוכחי של גרסת השיכוך המלא של הסופרפליי כולל 7 דגמים, מתוכם שניים מבוססים שלדת אלומיניום, וחמישה עם שלדת קרבון OCLV מתקדמת. דגם זה זוכה להצלחה לא מועטה בסצנת המרתון והקרוס קאנטרי הישראלי בשנים האחרונות, הודות לתמחור סביר, פריסה רחבה של חנויות היבואן, ולא מעט בזכות הקשר ההדוק עם קבוצת הרכיבה CCC המקבלת חסות מ CTC יבואני טרק ומייצגת את המותג בכבוד בכל האירועים המתקיימים בארץ (וגם בחו"ל). גילוי נאות – יצא לי כבר לבחון את האופניים  בגרסת 2013 והם השאירו עליי רושם בינוני. כפי שמיד תקראו, משהו השתנה.










 

 
Highlights
  • שלדת קרבון OCLV בגיאומטריית G2, עם תומכות שרשרת מאלומיניום
  • גלגלי 29 של DT SWISS עם צמיגי בונטרגר טיובלס
  • מתלה Active Breaking Pivot עם בולם Fox Performance Float CTD המייצר מהלך של 100 מ"מ
  • מזלג קידמי Fox 32 Performance Float CTD  100מ"מ עם ציר 15QR
  • נעילה כפולה לבולמים מהכידון
  • חיווט פנימי מלא ומגיני שלדה מקרבון
  • מערכת הנעה 1x11 של SRAM
  • משקל רטוב 11.6 קילוגרם )מידה 17.5)




 
דגם ה-FS9.8 SL שהתקבל למבחן נמצא בדיוק באמצע טווח המפרטים של הדור הנוכחי וכולל משולש קדמי מקרבון עם צינור כסא מעוקל מעט בחלקו התחתון, משולש אחורי מקרבון עם תומכות שרשרת מאלומיניום, וצביעה נאה אך-לא-הכי-סקסית בשחור וכתום. סך הכל, שלדה בקווים נקיים, בנויה צינורות קרבון פשוטים למראה עם העברת כבלים בתוך השלדה ופלטה קדמית בודדת.
 




חלקים בולטים
שלדת הסופרפליי מבוססת גם היא על גיאומטריית G2 הייחודית של טרק/ פישר ומתלה ה- ABP הוותיק והמעולה של טרק. הבולם האחורי והמזלג הינם מסדרת הPerformance-, סדרת הביניים של Fox, שניהם עם מערכת CTD  בעלת שלושה מצבי קומפרשיין וכוללים נעילה כפולה מהכידון. אחד ההבדלים הבולטים מהדגם הקודם הוא המעבר משימנו XT למערכות X1 /X01 של SRAM, כאשר בדגם הנבחן עברו טרק ממערכת 2x10 ל-1x11. המעצורים נשארו של שימנו מסדרת XT והגלגלים הינם DT SWISS 1700X טיובלס, 142x12 מאחור וציר 15מ"מ מלפנים. שאר המכלולים וחלקי השליטה מבוססים על הליין העשיר של בונטרגר, חברת החלקים של התאגיד. החבילה השלמה מביאה את האופניים למשקל כולל נאה של 11.6 ק"ג (כולל פדלים שימנו M520). מפרט מלא באתר היצרן.




 
על השביל
 
בהתבסס על הזכרון שהיה לי ממבחן השוואתי שביצעתי לאופניים אילו מדגם 2013 בעבר (שלדה זהה לנוכחית), לא ציפיתי להרבה. טרק הינו מותג חזק ומוצלח בארץ ובעולם, ומצליח מאד בזירה התחרותית, אולם לפחות בעיני, ואני חושש שאני לא היחידי, הם נתפסים כאופניים יעילים אך חסרי ברק. "לא סקסיים". מתוקף תפקידי הפעם ניסיתי להשאיר את המחשבות האלה בבית ולקחתי את האופניים למגרש המשחקים הביתי שלי. כבר ברכיבה הראשונה הופתעתי לטובה, הרגשתי שהאופניים זריזים ובעלי תגובה מהירה הרבה יותר מההתרשמות הקודמת שלי מהם.






התכונה העיקרית שזכרתי הייתה נטייה לבובינג  מוגבר של החלק האחורי ואילו בדגם זה לא רק שהבובינג היה מינימלי, אלא שגם בהאצה מהירה בעמידה, האופניים זינקו קדימה בצורה מפתיעה ללא נטייה לכווץ את המתלה האחורי. מרכיבה לרכיבה הרגשת החיבור לאופניים גברה וגרמה לי להוציא מהם ביצועים מעולים, כולל בשבילים טכניים עתירי פניות בהם זריזות ההיגוי ויעילות המתלה ביציאה מפניות נתנו יתרון משמעותי.




 
אבל את המבחן האמיתי שמרתי לסמרתון (עליו אתם יכולים לקרוא בגליון מס 9). מרוץ המדבר הדו-יומי המפרך הזה היווה הזדמנות מצוינת להביא את הסופרפליי לקצה ברכיבת מרתון מדברית אמיתית. גם שם בקצה הדרומי הסופרפליי המשיכו להפתיע לכל אורך התחרות. בין אם זה דרכי 4x4 מהירות, סינגלים, או עליות. המתלה יחד עם המזלג פעלו בסנכרון מעולה ובדיוק, מצמידים את הגלגל לקרקע ומספקים אחיזה מעולה בעליות. הנעילה מהכידון התגלתה כמאוד שימושית ויעילה ברכיבה אגרסיבית בתנאים משתנים, אולם אינה חפה מבעיות – ראשית המתג דורש מעט תרגול על מנת לעבור בצורה חלקה בין המצבים, בעיקר באקט פתיחת הבולמים.  
חוץ מזה מצאתי  חוסר גמישות בבחירת מצבי הבולם – הנעילה היא סימטרית בין שני הבולמים, כך שאי אפשר לדוגמא להיות במצב ביניים בבולם האחורי עם מזלג פתוח – מצב שעשוי להיות שימושי במתארי רכיבה לא מעטים. אך בסיכום הכללי, נראה שהיתרונות רבים על החסרונות, והאפשרות לשלוט על הבולמים בלחיצה אחת מהכידון מהווה יתרון משמעותי ברכיבה בתנאי שטח משתנים. יש לציין שניתן לכוון את פעולת הנועל כך שתתאים להעדפות הרוכב אולם אנו הסתפקנו בכיול הראשוני.





 
בסמרתון מצאתי את עצמי רוכב רוב הזמן במצב Trail, אולם כל פעם שהיה קטע יותר טכני או ירידה עברתי למצב פתוח. בשנים האחרונות אני רוכב על אופני ז"ק תחרותיים, ואני יכול להעיד באופן חד משמעי כי הסופרפליי אפשרו לי לרכב מהר יותר וגם להוריד באופן משמעותי את העומס מהגוף.





 
שאר המערכות פעלו גם הן בצורה טובה. מעצורי ה XTעובדים מצויין ומערכת ההילוכים 1X11 עשתה עבודה מעולה. ההילוכים עוברים בצורה חלקה, השרשרת מחזיקה במקומה ואינה מייצרת רעשים מיותרים, והפשטות של מעביר אחורי בלבד ממכרת. למרבה הפלא, גם במסלול ארוך ותובעני כמו של היום הראשון בסמרתון, לא הרגשתי מחסור ביחסי העברה. ההילוך הקל (32x42) אפשר לי לטפס גם את העליות התלולות ביותר. המקום היחידי שהרגשתי מחסור כלשהו היה דווקא ברכיבה מהירה על כביש שם פלטה גדולה הייתה מאפשרת מהירות גבוהה יותר. הצמיגים סיפקו אחיזה טובה, אולם צמיג ה-2.0 האחורי עדין מידי בעיני, בעיקר לרכיבה מדברית, ואכן הצלחתי לקרוע אותו ביום בראשון של הסמרתון. גם את ידיות הכידון הייתי מחליף למשהו מעט רך ומפנק יותר, בעיקר לרכיבות ארוכות.



 
 
 
סיכום
הסופרפליי FS9.8 SL היוו הפתעה מרעננת ביותר, במהלך 200 הק"מ של הסמרתון היו לא מעט מקרים בהם האופניים הוציאו ממני קריאות אושר. כבר רכבתי את המסלולים באיזור מספר פעמים בעבר על אופניים שונים, אולם הפעם הרגשתי שהאופניים מהווים שילוב מנצח בין מהירות וזריזות מחד ונוחות מבורכת מאידך. יצא לי לדבר על האופניים עם מספר חברים, רוכבים מוכשרים וחזקים הרוכבים על הסופרפליי, כאשר חלקתי את תחושותיי כל מה שהיה להם להגיד הוא " סוף סוף מישהו הבין ויכתוב עליהם משהו טוב". אז נכון, אין בהם את מקדם הסקסיות שרבים מאיתנו מחפשים באופניים, אך הסופרפליי הם אופני מרתון\ קרוס-קאנטרי מעולים.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם