מבחן לילה – פנסי Exposure 2015

 #9 מרץ 2015     כללי   

מבחן לילה – פנסי Exposure 2015
יבואן – CTC



חברת אקספוז'ר נמצאת ללא ספק בקדמת יצרני פנסי העל, מה שנקרא בלעז High-End. כדי לשמור על המוניטין נראה שמהנדסי החברה (ואנשי השיווק כמובן) לא נחים לרגע ועושים כל שביכולתם כדי לארוז את מיטב הטכנולוגיה העכשווית באריזות איכותיות ומהודקות, כל זאת בלי להתנצל על מחיר שעלול לגרום לרוכב הממוצע רתיעה מיידית. מצד שני, רוכבים מנוסים שכבר עברו פנס סיני או שניים יעדיפו דווקא מוצרים מבית כזה המבטיח איכות ואמינות מוכחות ושירות מקומי זמין.
לאקספוז'ר יש כ 20 (עשרים!) דגמים שונים המיועדים לרוכבי אופניים, החל מפנסים אנורקטים לרכיבת כביש, דרך פנסים אימתניים לרוכב ההרים הנועז, וכלה בפנסים ופתרונות המיועדים להרפתקאות טורינג ובייק-פאקינג רב-יומיות.
לסקירתינו קיבלנו נציג ממשפחת האחים הקטנים במשפחה ולצידו את אחד האחים הגדולים.






 


Exposure Diablo MK6
מחיר: 1500 ₪


בוא לא נתבלבל, ה"דיאבלו" (דור 6) אמנם קומפקטי אבל מדובר בשד אור.
כמה נתונים טכניים :
משקל: 108 גרם
מידות: 114ממ אורך, קוטר ראש 40ממ, קוטר גוף 33ממ
נורות: 3 * Cree XPG LED 
עצמת אור : עד 1300 לומנס
קיבולת סוללה פנימית:  mAh3100
זמן תאורה: 1300 לומנס כשעה אחת, 400 לומנס כשלוש שעות, 200 לומנס כשש שעות, עצמה מינימלית 24 שעות.
עוד פיצ'רים: נורית לחיווי עצמת הסוללה ברכיבה או בטעינה, מנגנון לשינוי עצמה בטפיחה קלה (Tap) על הפנס, הורדת עצמה אוטומטית במקרה התחממות, מגוון תכניות תאורה ואפשרות חיבור למגוון אביזרים נוספים מבית אקספוז'ר (האחרון לא נבדק).
  
בהחלט מגיע שנציין גם את המארז המוקשח עמו מגיע הפנס. המארז מכיל מטען חכם, כבל נוסף לטעינה מ USB והתקנים לקסדה ולכידון. הצצה מהירה בחוברת מגלה שיש לא פחות משמונה תכניות איתן ניתן להגדיר את מצבי הפנס לפני רכיבה,  אנחנו לא בטוחים שיש צורך בכל כך הרבה אפשרויות, אבל יש פה מענה גם לרוכב מרתון שצריך למשוך כשש שעות ליליות באור צנוע וגם לרוכב אול-מאונטיין שבא לתת בראש שעתיים ולנוח על המבורגר וסודת שעורה ושמרים.
 
בשימוש
במהלך רכיבת לילה בעיר ובפארקים סטריליים השתמשנו באחת התכניות הצנועות שלא מביאה את הפנס לתאורה מקסימלית וגם אז השתמשנו בד"כ בעצמה הבינונית מה שהספיק לכחמש שעות רכיבה מוארת. פיזור האלומה היה מצויין בהתחשב בגודלו (כלומר קוטנו) של ראש הפנס ומתקן הכידון הפשוט אמנם לא יצר רטט עצבני בדרכי עפר משובשות אבל לא הרגיש לנו מספיק בטוח לשימוש ברכיבה אגרסיבית.
בירידה לשטח, התאמנו את הפנס לתכנית העוצמתית ביותר בעלת שלושה מצבים. לפי תכנית זו, במצב תאורה גבוה המפיק 1300 לומנס הפנס יכול להחזיק כשעה, במצב בינוני כשלוש שעות ובמצב חלש כשש שעות. הרכבנו את מתקן הקסדה (המצויין!) ויצאנו ליער. פה ללא ספק התגלתה עצמתו האמיתית של פנס הראש הקטן, עצמים נראו באופן ברור גם למרחק של כארבעים מטר.
עכשיו אם אתם אוהבים את הפנס שלכם פתוח על מקסימום כל הרכיבה, זה אולי לא הפנס בשבילכם, אם אתם קצת יותר חסכנים הרי שבאמצעות החלפת מצבים נבונה בין עצמה חלשה בדרכים לבנות ועליות, לעצמה חזקה בסינגלים מהירים, תצליחו למשוך רכיבת לילה חזקה של למעלה משעתיים בכיף, בפרט אם לא נמרחתם באחד הסיבובים.
אכזבה קלה נרשמה מהמנגנון שהיה אמור להחליף מצבים בטפיחה קלה על הפנס, אם כי יכול להיות שאנחנו לא מבינים מספיק בטפיחות... כך או כך נאלצנו לגשש אחר הכפתור הקטן הממוקם באחורי הפנס כדי להעלות עצמה לפני ההסתערות הרגילה בכניסה לסינגל. כדי למזער את כמות הלחיצות, ולאחר שהפנמנו שלרכיבות קצרות אין לנו צורך בעצמת הביניים , עברנו ברכיבות הבאות לתוכנית של שני מצבים בלבד – וגם כאן משכנו שעתיים פלוס ללא בעיה.
 
לסיכום
מדובר בפנס קטן, חכם וממזרי בעל עצמה מדהימה למידותיו ומשקלו. בעוד שנראה לנו שהוא "אובר-קיל" לרכיבות יוממות ולרכיבת כביש, הוא יהיה מושלם כפנס קסדה לשטח, גם לרכיבות קצרות ועצבניות וגם לרכיבות ארוכות יותר אשר אינן מחייבות עצמה גבוהה ואם אתם לא חזירי-תאורה, כנראה שתוכלו להסתפק רק בו.
יותר: מימדים ומשקל קליל, מבנה חזק ואיכותי, פיזור אור, מגוון תכניות ומצבי עצמה.
פחות: מנגנון הטפיחה המובטח לא פעל, החלפת סוללות עצמאית לא אפשרית, יקר.





Exposure MAXX-D MK7
מחיר- 2600 ₪




והנה האח הגדול, לא הכי גדול (מעליו יש את הSixPack  האימתני) אבל בהחלט מספיק גדול ובעל נתונים טכניים שורפי-רשתיות:
משקל: 292 גרם
מידות: 114ממ אורך, קוטר ראש 57ממ, קוטר גוף 49ממ (שם חיבה: חביתוש)
נורות: 4 * Cree XPG LED
עצמת אור : עד 2400 לומנס
קיבולת סוללה פנימית:  mAh11600
זמן תאורה: 2400 לומנס שעתיים, 800 לומנס שש שעות, 400 לומנס 12 שעות, עצמה מינימלית 36 שעות.
עוד פיצ'רים: חיווי דיגיטלי של זמן הסוללה הנותר לרכיבה או לטעינה, מנגנון אוטומטי המשנה את עצמת התאורה בהתאם לתנאי השטח והמהירות, הורדת עצמה אוטומטית במקרה התחממות, משטח מגע גדול לשליטה, מגוון תוכניות תאורה ואפשרות חיבור למגוון אביזרים נוספים מבית אקספוז'ר (האחרון לא נבדק).



  
כמובן שגם כאן החבילה מגיעה במארז מהודר המכיל מטען חכם, כבל USB נוסף לטעינה, והתקן מרשים לכידון. מסיבות של גודל ומשקל הפנס וויתרו כאן על התקן לקסדה, מה גם שאנחנו לא היינו רוצים לעמוד ולבהות בצד הלא נכון של 2400 לומנס בגובה העיניים. ה MAXX-D  מעלה הילוך גם כשזה נוגע לפיצ'רים שלו, סה"כ ספרנו 10 תוכניות תאורה, שלוש מתוכן אוטומטיות – אתה מציין לפנס כמה זמן תאורה אתה צריך (3/6/12 שעות) והוא כבר ידאג להעניק לך את מקסימום התאורה האפשרית תוך התחשבות בתנאי הדרך, זאת באמצעות חיישנים הרגישים למהירות, שיפוע, תאוצה ופניות. מי גאון של אמא?




 
בשימוש
עקב עצמתו של חביתוש החלטנו לוותר על מבחן היוממות, לחסוך עגמת נפש מנהגים ואצנים בטייץ, ולצאת ישר לשטח.
לאחר שגילינו לאכזבתנו שמתקן הכידון אינו תואם לכידון בסטנדרט החדש של 35ממ (אנדורו בטירוף בשלנו), חיברנו אותו באנחה כבידה לאופני הז"ק בדרך לרכיבת מרדף אחריי יחידת עילית של סטראבה (כמתואר בקליפ המצורף, אחרי הקטע של הפטפטת).
את הוואוו הראשוני בהדלקת 2400לומנס קשה לפספס, אבל מכיוון שאנחנו לא שוכחים את החיים עצמם, ובטח שלא את מטרת המבחן החלטנו להשתמש בתכנית האוטומטית בה חביתוש יחליט לבד מה תהיה עצמת התאורה בשלוש השעות הבאות.
למרות המסך האינפורמטיבי בישבנו של חביתוש, מעבר התכניות אינו לגמרי טריוויאלי אבל לאחר כמה משחקים הצלחנו להגיע לתכנית הרצויה ויצאנו לדרך. פיזור האור המשיך להרשים גם בדרכים והרוכב שלפניי הטיל צל כבד על העצים, הסלעים ואפילו על הגבעות שמסביב. לא הורגש כל רטט בפנס גם בסינגלים אגרסיביים מאד והמידע על עצמת הסוללה ברזולוציה של דקות מאד עזר להערכת הזמן ולהארכת החוויה. למען הניסוי שיחקנו גם עם המצבים,  בין עצמה נמוכה שהיתה מספקת לדרכים לבנות (כ 400 לומנס) למצב האוטומטי ,מה שתגמל אותנו בעוד זמן סוללה (לא שהיה חסר כזה).
לאחר כמה רכיבות של בין שעתיים לשלוש, קשה לומר אם שינויי העצמה האוטומטיים נבעו ממגוון החיישנים החכמים או מוויסות עקב עליית הטמפרטורה, אבל מכיוון שאנחנו מקפידים על כיבוי בעצירות נשייך את השינויים למנגנון המתוחכם ולא להתחממותו, כך או כך, תאורה לא חסרה באף קטע מהיר.
 
לסיכום
מדובר במפלצת של ממש שתתאים לרוכב ההרפתקן היוצא לרכיבה של שעות ארוכות ללא טעינה, וגם לרוכב הסינגלים שרוצה לצאת לשעתיים מהירות ולנוח. למרות עקומת הלימוד הנדרשת אין בעיה למצוא את התכנית הרצויה לרכיבה ואם ברכיבות של כשלוש שעות עסקינן אפשר לצאת בחיוך לדרך לילית בתאורת יום.
לאורך המבחן לא התגלו כל בעיות אמינות גם לאחר טלטולים קשים וכואבים (לרוכב), והחיווי הדיגיטלי דייק גם בזמן הטעינה וגם בזמן הרכיבה.

יותר: עוצמה ופיזור אור מעולים, מבנה חזק ואיכותי, זמן תאורה אדיר, משקל קל יחסית, מגוון תכניות "חכמות".
פחות: לו הייתי רוטשילד, זה היה הפנס על כידון המרכבה שלי, למרות שעדיין אין לו מתאם לכידון  35ממ.


 
פנס    Exposure    אילן כרמל   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם