חלקי הינע Absolut Black

 #11 מאי 2015     שטח   
Absolut Black

יבואן: זילכה – קורטק ישראל

אבסולוט בלאק (שחור מוחלט) היא חברת ציוד אפטר מרקט איכותית מאנגליה המתמחה בעיקר במערכות הינע. היזם והבעלים של החברה הוא רוכב ומהנדס פולני בעל זיקה לאסטתיות ועיצוב ונסיון עשיר בפיזיקה ותיב"מ (תכנון בעזרת מחשב/ CAD) כעובד לשעבר ב TREK, צבר נסיון רב בתכנון חלקי אופניים והוא מביא תשוקה זו למגוון מוצרי החברה.
החברה מייצרת מגוון מוצרים בתחום מערכות ההינע כגון גלג"ש קדמיים, מתאמים לקסטות, ברגים, דיסקים ועוד. שניים מהם קיבלנו למבחן.


 
Cassette adapter 28-40
מחיר: 800 ש"ח למתאם
 99 ש"ח לנועל








לרוב כאשר מוסיפים גלגל שיניים גדול לקסטה האחורית, למעשה מחליפים אותו באחד אחר (לרוב גלג"ש בעל 17 שיניים) שהוא במרכז הקסטה. הדבר יוצר פער גדול ומורגש שלעיתים מפריע בבחירת ההילוך המתאים. חסרון נוסף הוא שרק בקסטות היקרות יותר, ניתן לשים גלג"ש גדול וזאת עקב המבנה האחוד של הקסטה. מתאם לקסטה בעל 28-40 שיניים, למעשה מחליף את שלושת גלגלי השיניים הגדולים בקסטה ודורש להסיר גלגל אחד נוסף שלא בהכרח ברצף, דבר המאפשר לבחור היכן יהיה הפער ויותר חשוב מכך, מתאים לרוב סוגי הקסטות. למי שהפער מפריע ממש, אבסולוט בלאק הוציאו נועל המאפשר להסיר את הגלג"ש הקטן (שאליו מתחבר מנגנון הנעילה) ולנעול גם על הגלג"ש הבא אחריו. כך לשמור על רצף ההילוכים.
המוצר מיוצר מאלומיניום בעיבוד שבבי מדוייק ונראה איכותי מאד כשאר מוצרי החברה.









על השביל
מתאם הקסטה תפקד היטב ללא בעיות מיוחדות. החלפות הילוכים ומעבר בין הקסטה המקורית למתאם מורגש קלות ולעיתים מלווה בצליל שונה. סה"כ המערכת תפקדה ללא דופי בטווח מלא ללא גאפים, בעיות שילוב או רעשים. באופני המבחן הותקן גם הנועל אשר למעשה אפשר את הסרת הגלגל הקטן בעל 11 שיניים, וכך קיבלנו קסטה רציפה של 40-13. באופן אישי היה לי חסר הגלג"ש הקטן אך יש לקחת בחשבון שאם מוסיפים פלטה אובלית מלפנים, כפי שאנחנו עשינו במבחן, למעשה הגדלנו את הפלטה הקדמית בשתי שיניים והחסרון הזה מצטמצם ומאפשר את ההנאה שבקסטה ללא פערים.







סיכום
מתאם הקסטה מתפקד טוב, וייחודי בכך שמאפשר התקנה למספר רב יותר של קסטות קיימות. מי ששוקל כיום לעבור למערכת הילוכים "אחד על" ימצא בסט זה פתרון כולל במחיר נמוך מהמערכות הגנריות המוצעות למכירה מבית סראם.

יותר
ביצוע איכותי, התאמה למגוון קסטות קיימות

פחות
מחיר! המחיר גבוה ומתאים למוצר קצה, אך כבר היום ניתן לרכוש קסטות בעלות גלג"ש 42 במחיר סביר ובקרוב עם הגעת סדרת XT של שימנו ו- GX של סראם, נראה קסטות מלאות ללא פערי הילוכים גם במחירים נמוכים מזה. כנראה שחברות אפטר מרקט, ואבסולוט בלאק בינהן, יצטרכו להמציא שוב את הגלגל (מישהו אמר 27.5+??)
 
 





 
Oval 104 BCD Chainring 32
מחיר: 360 ש"ח
 משקל מוצהר: 41 גרם ל 32 שיניים
צבעים: אנודייז שחור וירוק









פלטות אובליות (למעשה הן אליפטיות אבל לא נחפור לכם כאן על ההבדל. מי שכן מעוניין שיקרא כאן, או כאן לקבלת המחשה. הפלטה בעלת 32 שיניים אך היא אובלית כך שגודלה הנומינלי בכוון אחד הוא של 30 שיניים ובכוון הניצב 34 שיניים. החברה מייצרת את הפלטה האובלית כמתאימה לרוב תקנים הקיימים בשוק הן של סראם והן של שימנו, עם ספייסרים מובנים לייצירת קו שרשרת אופטימלי בהנעה של "אחד על". אבסולוט בלאק הם בין הראשונים שאימצו את רעיון הפלטה האובלית לאופני הרים ושיבצו בה מראש סט שיניים צר/רחב למניעת נפילות שרשרת. יישום המתאים במיוחד לפלטה אובלית עקב הקושי לשים מוליך שרשרת (צ'יין גייד).
ההתקנה פשוטה אם כי כדאי לשים לב לכוון ההרכבה למניעת מבוכה וקבלת הנעה קשה בשטח המת של הפידול. לא ניסיתי אבל זה בטוח מצחיק... הכוון הנכון מסומן בעזרת משולש קטן אותו יש להצמיד לזרוע הקראנק.
למי ששואל איך משפיעה הפלטה האובלית על אורך השרשרת והאם היא מעמיסה על המעביר האחורי במעבר בין שני הגדלים? אז התשובה היא שזה לא! וזה כל היופי באליפסה, היא סימטרית בכל הצירים ולמעשה תמיד אותו מספר שיניים משולבות בפלטה מה שאומר שאין השפעה על אורך השרשרת וניתן להרכיב אותה גם על אופני סינגל ספיד. מעניין נכון?






שעור תיאוריה
כל רוכב המודע לאופן בו הוא מפדל, מפיק אנרגיה בצורה לא אחידה במהלך פידול. (מי שלא מודע, גם לא אכפת לו...). מהו המבנה האופטימלי, קשה לדעת. מחקרים רבים נעשו בנושא בחיפוש אחר הצורה האופטימלית לקבלת תפוקה אחידה, אך טרם הצליחו לנבא זאת. הסיבה היא שישנם משתנים רבים הנובעים מהאנטומיה של כל רוכב כגון מפרקי ירך וברכיים, מהירות שריר, מהירות הסיבוב ועוד, המקשים על פתרון אחד אופטימלי. המבנה האובלי למעשה מאריך את הזוית בה ניתן להוציא תפוקה ובאופן כללי, מגדיל את תפוקת האנרגיה, עשוי להפחית עומס על הברכיים ואף לשפר את האחיזה של הגלגל האחורי בזמן פידול.
 
איך גלגל שיניים משפר אחיזה?
 פשוט בגלל החיכוך, מקדם חיכוך סטטי גדול יותר ממקדם חיכוך דינאמי. פשוט אה? צאו לניסוי. קחו קופסא כלשהי, נאמר קופסאת גפרורים והניחו אותה על קרש חיתוך במטבח. עכשיו הרימו בעדינות צד אחד של הקרש, עד לנקודה בו היא מתחילה להחליק מטה. מצאו את הנקודה בה הקופסה אינה מחליקה, ונגעו בה קלות. היא תחל להחליק ותמשיך להחליק מכוון שהחיכוך הדינאמי (בזמן תנועה) קטן יותר. נחזור לאופניים. בטיפוסים טכניים על משטחי סלע לרוב מתבצעת החלקה בדיוק בדווש בשיא תפוקת הכח. בנקודה זו הגלגל מאבד אחיזה וממשיך להחליק. פידול אחיד יותר מוריד את שיא הכח ומונע החלקה.








על השביל
מאד שמחתי לקבל למבחן את הפלטה האובלית, קו המחשבה שלי התפצל בין התלהבות בסגנון "התיאוריה מוכיחה שזה עובד, חייב לראות במה מדובר" לבין היסוס "הרי ניסו את זה בכביש לפני מספר שנים, איפה זה היום בעולם המקצועי?"
התרשמות מהרכיבה הראשונה היא שהתיאוריה מוכחת קבל עם ועדה. זה עובד טוב בטיפוסים טכניים שבד"כ "נחנקים" בהם, עוזר במניעת החלקת הגלגל האחורי בטיפוס תלול על קרקע מדורדרת, על סלעים רטובים או שורשים. המבנה האובלי לא מורגש כאשר מפדלים בצורה עגולה, אך מרגיש מוזר כאשר מפדלים בעמידה או בפידול לא אחיד המאופיין בד"כ אצל רוכבי פדל שטוח ללא קליטים. מומלץ לפדל בסל"ד נמוך יותר מהרגיל מפני שמורגשת נקישה, כמו זו הנשמעת כאשר מפדלים מהר על הילוך קל מדי. כמו כן, יש להתרגל למשטר הילוכים שונה. אנו רגילים "להרגיש" את ההילוך בו אנו נמצאים. הפעולה האינסטנקטיבית היא לשנות הילוך (תו"כ פידול) ובשבריר שניה אנו יודעים לזהות האם ההילוך מתאים למהירות ולעוצמה שתכננו לפדל בה. ברכיבה זו טעיתי ב 100% מהמקרים. תחושת ההילוך בשבריר שניה הראשון מרגיש קל יותר מההילוך האמיתי, ומצאתי את עצמי תמיד מוריד הילוך לאחר ההילוך הראשוני שבחרתי. כוחו של הרגל...
ברכיבות הבאות עדיין מורגש לעיתים השינוי בקוטר הפלטה, אך הוא אינו מפריע כלל. אפילו ההרגשה המאד מוזרה של פידול בעמידה כמעט ונעלמה – נקודה חיובית. בנושא ההילוכים עדיין הייתי צריך להיות הרבה יותר פעיל מבדרך כלל, אך כמות התיקונים המיידיים ירדה בחצי.


לסיכום
גלגל שיניים אובלי מלפנים הוא פתרון טוב ומתיר לרוכב ליהנות מפידול עם גלג"ש גדול יותר מלפנים ומבטל את רוב החסרונות שלו בפידול טכני בעליה. אמנם נדרשת תקופת הסתגלות, אך תקופת ההתסגלות אינה ארוכה או בלתי נסבלת.

יותר
חדשנות, ביצועים

פחות
גם לאחר מספר רכיבות עדין צריך להתרגל

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם