מבחן למכשיר ניווט TwoNav Anima+ של CompGPS

מבחן למכשיר ניווט TwoNav Anima+ של CompGPS
 
 

יבואן: CompeGPS"   ישראל"   www.TwoNav.co.il

מחיר: 2070 ₪  כולל מפות ישראל  שבילנט ותכנה ל PC




 
סדרת מכשירי הניווט TwoNav של חברת CompGPS הקטאלנית משווקים בארץ כבר מספר שנים ונמצאים בשימוש בעיקר אצל טיילים ופחות אצל ספורטאים תחרותיים. החברה הוקמה ב2001 כחברה לפיתוח תכנת ניווט יעודית לגלשני אויר, אולם בהמשך התרחבה גם לעולם הניווט הקרקעי וב2006 הוציאה מכשיר ניווט יעודי המבוסס על תכנת הניווט שלה. הדגש של החברה הינו יצירת מכשירים פונקציונליים ועמידים לפעילויות outdoor עם המפות המדוייקות והמפורטות ביותר שניתן להציע במדינות השונות. כך למשל בישראל מציעה החברה באופן בלעדי את מפות הרכיבה המפורטות של שביל נט. לחברה מספר מכשירים החל מהUltra שהינו מכשיר לענידה על היד, ועד הAventura שהינו מכשיר המיועד לניווט רכוב, כולל אופניים, ונמצא למשל בשימוש יחידות צבאיות שונות בצה"ל. 
הAnima+ הינו מכשיר חדש יחסית של החברה המיועד להעמיק את התחרות בתחום הניווט הספורטיבי, כאשר הוא מאפשר  שימוש בסנסורים כמו מד דופק וקאדנס באמצעות חיבור Ant+. יכולת זאת מאפשרת למכשיר להתחרות במכשירי ניווט ספורטיביים כמו הגארמין Edge1000.  התחושה הראשונית לגבי הAnima+ היא של מכשיר מודרני ועדין יותר מהמכשירים האחרים של החברה, זאת למרות שעל הנייר מתגלה שמכשיר זה מעט גדול וכבד מהSportiva (גודל מסך זהה של 3”).
 


תכונות עיקריות:
  • מימדים: 63x112x23 מ"מ
  • משקל: 144 גרם כולל סוללה
  • מסך:  מגע בגדול "3
  • סוללה:  מובנת מאפשרת שימוש של כ 12 שעות על פי אופן השימוש במכשיר
  • זיכרון: זכרון פנימי של 4GB ואפשרות הרחבה עם כרטיס מיקרו SD.
  • שפת ממשק: עברית מלאה או מגוון שפות אחרות
  • מצוייד במד גובה ברומטרי עם כיול אוטומטי, מצפן דיגיטלי, מד תאוצה, מד תאורה ורמקול להקראת הוראות
  • מסופק עם מפות טופוגרפיות ישראליות ברזולוציה גבוהה במיוחד (עד 1:20,000) ומאפשר הצגה והעלאת מפות טופוגרפיות, מפות וקטוריות, מפות סרוקות, אורטופוטו, ומפות תלת מימד. המפות ניתנות לשימוש על עד 3 מכשירים שנים (כולל מכשיר הניווט).  
  • מסופק עם תכנת Land - תכנת עריכה לPC/Mac וטאבלט  (או מכשיר נייד) המאפשרת מגוון רחב של אפשרויות תכנון וניתוח מסלולים. הרשיון כולל שימוש על עד שני מכשירים (למשל מחשב וטאבלט).
  • המכשיר מגיע עם תושבת לכידון\סטם וכבל USB. המחיר לא כולל רצועת דופק.
  • ניתן לרכוש בנפרד מתאם פנימי לסוללות AA.
 
 


בשימוש:
 
המכשיר נעים למגע (פלסטיק מצופה גומי קשיח). החלקת המכשיר לתוך הבסיס שלו דורשת מעט כח, אולם החיבור של הבסיס לתושבת הכידון קל ונוח. תהליך ההדלקה של המכשיר, כולל אתחול מערכת ההפעלה והעלאת קבצי המפות אורך כ40 שניות. מסך הבית ידידותי למשתמש ומאפשר התחלת ניווט, פתיחת קבצים או כניסה לתפריטי ההגדרות השונים. תכנת ההפעלה עצמה דורשת מעט לימוד על מנת להתמצא במסכים והתפריטים השונים. התוכנה זהה כמעט לחלוטין בין המכשירים השונים כך שניתן בעצם להוריד את הגרסה החינמית לטלפון הנייד על מנת להתנסות וללמוד את אופן ההפעלה.
 
בחירת קובץ ומעבר למצב ניווט מעלה את המפה כאשר נתיב הניווט מסומן בשני קוים צבעוניים ברורים, והמיקום הנוכחי וכיוון התנועה מופיעים בצורת חץ. בתנועה, המפה מתקדמת ומתכוונת בהתאם למיקום. ניתן לשנות זום בעזרת שני כפתורים גדולים ונוחים, כאשר כפתור נוסף משמש להעלאת תפריטים וכפתור רביעי ואחרון הוא כתפור ההדלקה והכיבוי. הכפתורים, וגם מסך המגע, ניתנים לתפעול עם כפפות ארוכות.
 
התצוגה חדה וברורה (הבהירות ניתנת לכיוון ומשפיעה על אורך חיי הסוללה). כתלות בהגדרות המסך כבה כאשר אינו בשימוש ועל מנת להדליקו מספיקה נגיעה במסך. המסך יכבה שוב לאחר מספר שניות על פי ההגדרה. מוד ההפעלה הסטנדרטי כולל בהירות מסך בינונית שעשויה להיות מעט כהה בתנאי שמש חזקה, אולם זוהי פשרה הנחוצה על מנת לשרוד רכיבות ארוכות. אנחנו ניסינו רכיבות של עד 8 שעות במוד זה והסוללה ירדה סה"כ בכ-50%. חשוב לציין, מנסיון עם מכשירים אלה, שלצורת השימוש יש השפעה עצומה על אורך חיי הסוללה – הדלקה תכופה של המסך תקצר את חיי הסוללה באופן משמעותי. ניתן להגדיר התראות והדלקה של המסך בנקודות מסויימות וע"י כך להמעיט את הצורך בהדלקה ידנית.
 

 



ניווט:
 
מבחינת ניווט, המכשיר מספק מיקום מדוייק ומעודכן. הניווט אינטואיטיבי יחסית, אולם מומלץ ללמוד את מערכת ההפעלה לפני היציאה לרכיבה. תצוגת המיקום ברורה וניתן לשנות זום כנדרש ולחזור למצב ניווט על ידי לחיצה על אייקון מירכוז המופיע על המסך. הלחיצה על המסך עם כפפות ארוכות לא תמיד מצליחה בניסיון ראשון ודורשת תשומת לב.  היו לי מספר מקרים של חריגה מהמסלול ושינוי כיוון מידי בהם לקח למכשיר מספר שניות לעדכן מיקום – לתחושתי מעט איטי יותר מאשר למשל במכשיר מדגם Aventura. חשוב לציין שכאשר רוכבים עם מסלול שתוכנן באופן ידני, והסימון אינו מדוייק (למשל כאשר הסימון הינו מספר מטרים מחוץ לשביל עצמו), ייתכן מצב שהמכשיר יתריע מידי פעם על חריגה מהמסלול. גודל החריגה וסוג ההתראה (עם או בלי קול) ניתנים להגדרה.
 
המערכת כוללת מסכי נתונים שונים, כולל מצפן, נתונים שונים הניתנים להגדרה, גרף גובה, וכד'. המעבר בין המסכים דורש מעט תרגול ואינו מומלץ ברכיבה מהירה. אני בדר"כ משתמש בזה יותר בטיפוסים ארוכים, למשל גרף גבהים בכדי לראות היכן אני מבחינת הטיפוס, או בעצירות, על מנת להתעדכן בנתונים שונים. ניתן לעשות קסטומיזציה של תכולת המסכים על מנת להציג את הנתונים המועדפים על הרוכב.
 
יתרונו העיקרי של המכשיר הוא המפות המדויקות, המאפשרות התמצאות מלאה בשטח. זה פחות חשוב כאשר עוקבים אחרי מסלול מסומן, אבל שימושי ביותר כאשר רוצים לאלתר בשטח או כאשר מתברברים ורוצים לתקן מסלול. מפות שביל נט כוללות סימון של רוב הסינגלים בארץ, ובאיזורים פופולריים במיוחד (למשל בן שמן, כרמל) כוללת הערכה מפות מפורטות ביותר.
 
נקודות נוספות:
 
תכנת הLand המסופקת עם המכשיר היא תכנת עריכה וניתוח של מסלולים ברמה גבוהה מאד. קיימת גרסה חינמית הכוללת את כל הפונקציות הבסיסיות, אולם הגרסה המלאה מאפשרת מגוון רחב ביותר של אפשרויות יצירה ועריכה של קבצים. התכנה ברורה וקלה לתפעול בסיסי, אולם תפעול מתקדם שלה דורש לימוד ואינו תמיד איטואיטיבי.התכנה וגם המכשירים תומכים במגוון פורמטים של קבצי ניווט, אולם הפורמט המועדף הוא פורמט TRK של החברה.
 
בשלב זה המכשיר אינו מספק קישוריות אלחוטית או יכולות חברתיות כמו מכשירי גארמין עם הגארמין קונקט, ואינו מאפשר העלאה מיידית של קבצים, למשל לסטראבה או פייסבוק. ניתן להוריד קבצים למחשב ידנית באמצעות חיבור USB  ולהעלותם משם.
 
עמידות המכשיר ראויה לציון. במסגרת המבחן הצלחתי להעיף את המכשיר לרצפה בפראות פעמיים – פעם אחת הוא נזרק לי מהיד על רצפת בטון כשהמסך למטה, ופעם נוספת הוא עף לי ברכיבה מפני שלא חיברתי אותו כראוי לתושבת. בשני המקרים המכשיר יצא ללא שריטה.
 
לא בחנו את הממשק של המכשיר עם סנסורים Ant+.
 


 
 
סיכום:

יותר ויותר רוכבים משתמשים היום במכשירי GPS כאשר מרביתם מחפשים את היכולות הספורטיביות כמו ניתור נתוני המאמץ והביצועים, אולם מספר גדל והולך של רוכבים מחפש את יכולות הניווט – בין אם אילו טיילי סופ"ש, רוכבי אפיק, או בייקפאקרים הרפתקניים. הAnima+ של TwoNav הינו מכשיר ורסטילי שעשוי לענות על צרכי הספורטאים והנווטים כאחד, למרות שהתחושה שלי היא שהמכשיר מתאים יותר לפלח הנווטים\טיילים, בעיקר עקב מימדיו שפחות יקרצו לרוכבים תחרותיים והיתרון שיש לו מבחינת מפות ועמידות שרלוונטי יותר לנווטים שבחבורה. המחיר מעמיד אותו במקום טוב יחסית למתחרים.
 
 
יותר: ניווט פשוט ,מפות, תוכנה, מחיר
פחות: מימדים, תפעול מתקדם (מכשיר ותכנה) דורש לימוד

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם