Kona Process 111

 #13 יולי 2015     שטח   
Kona Process 111 – All you need is 1(11)
 

יבואן: סלאלוםwww.slalom.co.il 

מחיר האופניים במבחן: 16,065 ₪



 



כשגארי פישר וחבריו התחילו להתנסות בהרכבת חישוקי כביש על אופני הרים ויצרו את אופני ה-29 הראשונים, רכיבה טכנית אגרסיבית לא הייתה בדיוק המטרה המרכזית שלהם. הם חשבו בתחילה על היתרונות שגלגלים גדולים יספקו במעבר מכשולים בעלייה, מומנטום ושמירת מהירות משופרים, אבל נדמה שלא ראו, אפילו בעיני רוחם, אופניים כמו הקונה פרוסס 111. כהערת אגב ומפגישה אישית עם החבר פישר, נראה לי שהוא היה נותן את גושפנקת ה-29 שלו על הדגם הספציפי הזה, למרות שהגיעה מבית היוצר של חברה מתחרה לזו בה הוא עובד מזה שנים ארוכות.
 
אופני אנדורו ואול-מאונטיין עם גלגלי 29 אינם חדשים, ובארץ זמינים מספר דגמים לא מבוטל של אופני 29 סופר אגרסיביים עם מהלכי מתלה מרשימים (ספשלייזד אנדורו, טרק רמדי, ניינר WFO ועוד) אבל אופני 29 קצרי מהלך היו עד עתה אופני XC טהורים או כאלה שעברו הסבה לאופני שבילים רכים בעזרת "הארכת" מתלים ושינויי זוויות קלים. הפרוסס 111 הם אופני 29 קצרי מהלך מזן קצת אחר, לא מדובר באופני XC כלל וכלל, מדובר באופני שבילים\ אול מאונטיין "אמיתיים", הנעזרים במתלה קצר (111 מ"מ) וזוויות אגרסיביות על מנת לנסות ולספק את כל הדרישות של רוכב מגוון בזוג אופניים אחד, להלן One Bike.




 


 
קונה היו מהחברות הראשונות שזיהו את הטרנד של אופני מהלך קצר אגרסיביים, הנעזרים בגלגלי 29 על מנת לספק גם יעילות דיווש וגם גלגול מרשימים. שלדת האלומיניום של הפרוסס דומה מאוד לשלדה של האחים הגדולים עם הגלגלים הקטנים יותר הפרוסס 134 וה153. כל הסדרה חולקת את המתלה הקלאסי של קונה, סוג של  מתלה 4 זרועות בתצורת ציר יחיד, פשוט, אמין מאוד ויעיל למדי.
מסלאלום קיבלנו למבחן את הפרוסס 111 ברמת האבזור היחידה בהם הם מוצעים, מדובר באבזור אמצע הדרך, עם דגש על בולם קידמי איכותי (פייק RC) ומערכת 11 הילוכים של סראם, יצאנו עם הפרוסס למספר רב של
רכיבות תוך כדי תחילת והקיץ והדרדרת והמסקנות לפניכם.


 

 
 



Highlights
  • מתלה rocker independent המספק  111 ממ
  • בולם קדמי פייק RC 120 מ"מ
  • זווית צינור ראש 68 מעלות
  • זווית צינור כיסא 74 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 430 מ"מ
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים – 14.3 ק"ג
 (*) הנתונים הם למידת מדיום



 
 



 
חלקים בולטים
מנהלי המוצר של קונה הם רוכבים, ורוכבים טכניים חזקים! עובדה זאת משתקפת בבירור בבחירת החלקים הכמעט מושלמת שהם בחרו עבור הפרוסס 111 (בהתחשב במגבלות התקציב כמובן). נתחיל מהכידון ברוחב 760 מ"מ והסטם הקצר שפטרו אותנו מטקס החלפת הקוקפיט המסורתי שאנו מבצעים במרבית אופני המבחן שאנו מקבלים. הבולם הקדמי הוא הפייק rc של Rockshox שקוצר ל 120 מ"מ וסיפק את הסחורה ובגדול גם עם מהלך קצר. כבולם אחורי הורכב המונרך RT גם הוא מבית רוקשוקס, כאן חסר לנו מצב ביניים בין הפתוח לסגור, החוסר במצב ביניים התברר בעייתי בעליות בהן המצב הפתוח ייצר נדנוד מורגש מדי והמצב הסגור סירס לחלוטין את המתלה וגרם לחוסר נוחות מורגשת באוכף.




 




 


 
 שמחנו מאוד לראות מערכת הינע בתצורת 1x11 על הקונה- מערכת הX1  של סראם הייתה מצוינת כל עוד המעביר האחורי היה מוברג היטב לשלדה, זה זוג האופניים השני או השלישי שבו אנחנו נתקלים בכך שההברגות של המעביר האחורי (בעל 11 הילוכים של סראם) מתרופפות בשל הרעידות באזור הדרופ-אאוט, קצת לוקטייט והעניין מסתדר, אבל יש לשים לב לכך, כיוון שזו דרך קלה במיוחד לחסל מעביר יקר למדי.


 





 



החלקים היחידים של קונצרן שימאנו על הפרוסס היו מעצורי הSLX שהיו מצוינים והגם הבחירה במוט הכיסא האינטגרלי של KS הייתה מוצלחת והוא מצדו עבד ללא דופי. בדומה למבחן על הפרוסס 153 שביצענו זה מכבר, הטענה המרכזית היחידה שלנו כלפי המפרט של קונה מתרכזת בגלגלים, מדובר בחישוקי WTB i23 ST שחוברו לנאבות נובה-טק, מדובר בחישוקים רחבים דיים ואמינים מאוד אבל התשלום במשקל הוא כבד (תרתי משמע). לרכיבת מבחן אחת השאלנו את הגלגל הקדמי מהאופניים הפרטיים שלנו (שהוא אמנם קל במיוחד) וחסכנו מאות רבות של גרמים רק בהחלפה זו בלבד.
 
 
 





על השביל
ראשית יש לציין, אופני 29 קצרי מהלך ואגרסיביים, משמשים חלק נכבד מחברי מערכת we:Ride כאופניים הפרטיים שלהם, וכותב שורות אלו ביניהם, כך שעלינו בפעם הראשונה על הפרוסס עם סקרנות גדולה מאוד ופרספקטיבה רלוונטית מאוד משעות רבות של רכיבה על אופניים מסגמנט זהה.





 



באופן לא מפתיע, תנוחת הרכיבה והקוקפיט המצוין של הפרוסס גרמו לנו להרגיש בבית מהרגע הראשון, ולמעשה הסט-אפ הרגיש דומה מאוד לאופניים הפרטיים שלנו (שהורכבו בבחירת חלקים קפדנית!) וזו מחמאה גדולה, גדולה מאוד. האופניים מרגישים יעילים בדיווש באופן כללי, בעליות מורגש נדנוד מוגזם מעט כל עוד הבולם האחורי נמצא על המצב הפתוח וקשיחות לא נעימה כאשר הבולם במצב הסגור והשביל לא חלק מספיק. למרות הזוויות המתונות הקונה מספקים תנוחת דיווש וטיפוס נוחה, והדבר היחידי שהאט אותנו הן בעליות מנהלתיות והן בעליות טכניות ותלולות היה המשקל המורגש של האופניים והגלגלים במיוחד, אנו מבינים שיש תמיד פשרות שצריך לעשות על מנת להגיע למחיר מטרה של אופניים, והבחירה בחוזק ועמידות של הגלגלים היא לגיטימית, אבל יש לה מחיר, ותצטרכו רגליים חזקות או שדרוג גלגלים על מנת ליהנות יותר מהטיפוסים על הפרוסס.



 




מרגע שהצלחנו לייצר קצת מומנטום עם הפרוסס, מה שקרה כמעט מידית ברגע שהשטח הפך מישורי או במגמת ירידה, האופניים החלו לזרוח וחיוך רחב התפשט על פנינו, הקונה הם אופני הרים נהדרים וכיפיים בצורה נדירה, תקראו לזה רכיבת שבילים\ אול-מאונטיין\ אנדורו\ whatever, הקונה עושים את זה פשוט אדיר! הגיאומטריה היא פגיעה בול במטרה, זווית ראש מתונה אבל לא פסיכית, תומכות שרשרת קצרות, מרווח עמידה מעולה מייצרים אופני 29 מהזריזים ביותר שרכבנו עליהם, מסתובבים נהדר ויוצקים תחושת ביטחון (מוצדקת למדי) ברוכב שיעז לדחוף אותם חזק.



 




גם כשהשביל הפך אלים ותלול אהבנו את הפרוסס, הם אמנם לא מספקים את מרבד הקסמים שהפרוסס 153 סיפקו לנו, ובנחיתות אפשר היטב להרגיש את מגבלות המהלך הקצר, אבל דווקא משהו בתחושת החיות של האופניים והעובדה שהם חייבו אותנו לחשוב באופן יצירתי ו"לעבוד" גם בירידות גרמו לנו לאהוב אותם יותר.


 
 
 



סיכום
הקונה הם one bike מעולים, הם יכולים לספק את כל הצרכים של רוב הרוכבים, אפשר לקחת אותם בשישי לסיבוב של 50 ק"מ בסינגלים של שמשית ואלון הגליל, ולמחרת ליהנות באותה מידה ברכיבת הקפצות בנווה שלום, הפרוסס 111 ירגישו בבית בשני המקרים, מה שקשה להגיד על רוב הרוכבים שאנו מכירים.
הפרוסס מספקים תמורה נאה למדי לשקלים שלכם והטענה הכמעט יחידה שלנו היא משקל הגלגלים, זהו אמנם שדרוג יקר למדי, אבל אם מתאפשר לכם, סט גלגלים קלים ואיכותיים ישדרג את חווית הפרוסס המוצלחת גם כך ליוצאת דופן.





 





 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם