ספשלייזד 2016 – השקת דילרים ליאוגנג אוסטריה.

ספשלייזד 2016 – השקת דילרים ליאוגנג אוסטריה.

צילום: חן גלזר, אריק פלדמן, פליקס ברון


המזרח התיכון, ישראל רבתי- הימים האחרונים של יולי המהביל, ילדים משועממים בחופשה והורים מותשים מחפשים את האטרקציה הממוזגת הקרובה שתעסיק את בלתי מסופקים לפרק הזמן הארוך ביותר. דיווחים יומיים על דרדרת קשה מהיערות, הגרעין האירני הוא כבר מצב פרמננטי ולתקשורת נותר לק ללבות היסטריה קלה על גל חום שעושה עלייה מלוב, אכן אירוע נדיר בסוף יולי.
אירופה, ליאוגנג אוסטריה, נוף הררי אלפיני, טמפ' שנעה בין 18 ל-22 מעלות בשמש, ירוק מסביב וזרזיפי גשם קל דואגים לשמר את הגוון הנכון. בייק פארק מדוגם, מספר דו ספרתי של מסלולים ושבילים מהודקים במצב נושק לשלמות, ובירת חיטה קפואה כיד הקנצלר. זה המקום אליו ספשלייזד מביאים מיד שנה את הדילרים שלהם מרחבי אירופה, אסיה ואפריקה על מנת להתנסות על דגמי האופניים והציוד של שנת הדגם הממשמשת ובאה.  רק בגלל שלא היה לי נעים מפרומקין וטלי מצוות מצמן את מרוץ, נאלצתי להסכים והצטרפתי לנסיעה, כאלה אנחנו, טוטליים למענכם הקוראים.





 
 




 












איך מתמודדים עם כל זה? (תכלס דיי בקלות...)
 עשרות זוגות אופני הדגמה חדשים ונוצצים מכל דיסציפלינת שטח, כביש, שביל ומסלול, יחד עם ציוד שנחשף לא מכבר באתרי אופניים, קידמו את פניהם של ברי המזל שנשאו את תג המתפנק. על המתפנק המסכן בתוקף תפקידו כנסיין, היה רק לבחור דגם ומידה וחבורת מכונאים ואנשי שירות עם חיוך מהקטלוג של ספשלייזד, דאגו להתאים את האופניים באופן משלם לצרכים ולגחמות האישיות שלו, בין אם הוא חורך אספלט או אוכל שיפועי עפר. בין לבין היה עליו להתמודד עם הסברים מעולים של צוות השיווק האירופאי של ספשלייזד, ארוחות מעולות, בירה כמובן ושאר פינוקים שלא מביישים חופשת ספא במלון לאקשורי בהרים, אהה זה היה בעצם מלון לאקשורי בהרים...





 

















 
למרות הפיתויים האין סופיים של לתקוע עוד סטיק ליד הבירה או לרדת על עוד אחד מהקינוחים, מצאתי את עצמי דחוף כמות רכיבות מכובדת מאוד על מספר דגמים מסקרנים, לפחות בכמות של האוכל והבירה שעברו אצלי בצנרת. כנראה שיש משהו ב DNA של רוכבי אופניים וחפרנים בעיקר, שגורם לנו לוותר על מה שנראה בעני אחרים כעינוגי החיים הטובים, לטובת הדבר שמענג אותנו יותר מכל. הרכיבות אמנם לא היו אינטנסיביות כמו מבחן אופניים טיפוסי במגזין, והתנאים שם הם לא התנאים כאן, אבל על מנת לקבל את הרושם הראשוני מהכלים החדשים, זה בהחלט מספק והרי התובנות על כמה מהדגמים המובלים, הרלוונטיים לשוק שלנו, והמסקרים באופן כללי עליהם ביליתי ועיקרן תחילה.



 

 





Stumpjumper FSR
לשנת הדגם הקרובה, הדגם המזוהה ביותר עם יצרן העל האמריקאי, זכה למספר שינויים מהותיים. בעוד שעד שנת 2015 הדגם הוצע בשני סטנדרטים, ה EVO והגרסה הרגילה, בשנת הדגם הקרובה גרסת האיבו בוטלה ועתה כל הדגמים (10 במספר) זכו לתוספת אגרסיביות בזוויות ובמהלך המתלה, שלכאורה מקרבים את הסטמפי לדגם האנדורו של היצרן.




 



מהלך המתלה גדל והוא עומד על 140/135 מ"מ בגרסת ה- 29 ו-150 מ"מ מלפנים ומאחור בגרסת ה-27.5. תומכות השרשרת קוצצו משמעותית  מ 450 ל- 437 מ"מ ב- 29 ומ -435 ל- 420 מ"מ בגרסת ה- 27.5. זווית הראש עודכנה ל -67 מעלות ב 27.5 ו- 67.5 בגרסת ה- 29, שינויי גאומטריה שמשנים לחלוטין את אופי האופניים ולמעשה מיישרים קו עם הדגמים העכשוויים והאופנתיים. כל הדגמים מצוידים ב Command מוט הכיסא המתכוונן של ספשלייזד.

 

 
 
 

חווית משתמש
במהלך האירוע יצא לי לרכב על שני דגמים מהמשפחה הענפה, ה-29 בגרסת S-Work מפנקת וגרסת ה- Stumpjumper 6Fattie, שעליה ארחיב בהמשך. לאחר התלבטות על המידה והתקבעות על מידה M, הרושם הראשון מהסטמפי 29, היה יכולת התמרון המשופרת שלהם לעומת הדגמים הקודמים. ה-29 החדשים, זזים ומתמרנים כמו אופניים קטנים בהרבה (מישהו אמר קאמבר?), ללא כל רמז על המהלך הנדיב שלהם או הכבדות שאפיינה את הדגם הקודם. הכידון הרחב, מוט האוכף המתכוונן והמנח הכללי על האופניים גורמים להם להרגיש מוכנים למתקפת סינגלים מידית .




 



תוספת האגרסיביות לאופניים גרמה לי לחשוב שהם יתקרבו מאוד בהתנהגותם לאנדורו, אבל התחושה עליהם הייתה אחרת לגמרי. הם הרגישו יותר כאופני שבילים/ AM ולא כאופני אנדורו(הסגנון), שכפי שטענתי בעבר במבחן שערכתי עליהם, גדולים על רוב האתגרים המקומיים. יש לי חשד מסוים שזה קשור ליחס המינוף של הבולם האחורי, אבל בשורה התחתונה מדובר על אופני 29 עם מהלך ארוך על הנייר, ופקוד של אופניים "קטנים" על השביל.

 
 


Stumpjumper 6Fattie

ברשותכם אתחיל מהסוף, ה- Stumpjumper 6Fattie הם אחת ההפתעות הגדולות מההשקה (יש אחת גדולה יותר בהמשך), ואחד מהזוגות המעניינים שיצא לי לרכב עליהם לאחרונה.



 



ה- 6Fattie הם התשובה של ספשלייזד לאופנת ה-27+, למי שלא בקיא במגמות האחרונות, מדובר על אופני (גלגלי) 27.5 עם צמיגים ברוחב "3, סוג של Fat Bike רזים, או אופני שבילים שמנים. אני חייב להודות כי הייתי סקפטי מאוד בנוגע לנחיצות של הסטנדרט החדש(אני עדיין לא שלם עם העניין), וה-6Fattie היו הדגם שידעתי בוודאות כבר בארץ שלא אוותר עליו. ובכן, השד לא נורא בכלל, למעשה הוא שד מטורף.



 



בכל מה שקשור לעליות החשש שלי מגלגול איטי, משקל גבוה והרגשה כללית של סרבול, התפנה לטובת פידול נעים בעליה, עם יתרון מסוים בעליות משובשות. (צריך לקחת בחשבון שמדובר כמובן על העליות של לאוגנג אוסטריה) בכל הנוגע לירידות, מדובר על כלי אולטימטיבי ומכוון מטרה, כאן אין כל זכר או חשש לכבדות בגלגול, לעומת זאת יש כאן אחיזה אבסולוטית של הצמיגים השמנים בקרקע, יכולת תמרון מדהימה ויכולות אוויר שלא מביישות כל זוג ייעודי.



 




 
 




 

במהלך ההשקה רכבתי על אותם מסלולים כמעט עם כל האופניים, בין היתר פקדתי את מסלולי ה- DH של ליאוגנג עם ה-Demo-8 בגרסת הגווין ועם ה-6Fattie. זה המקום להודות, אני קצת מתבייש אבל נהניתי על ה-6Fattie לא פחות מאשר על ה- Demo. כן כן, אני לא רוכב DH מדופלם ולא הייתי מחליף אותם בדמו אם הייתי צריך לבלות עד כמה ימים על המסלולים שם, אבל האופניים האלה הם מכונה מטורפת. מאוד מסקרן אותי לבחון אותם בתנאים המקומיים, מצמן אנא הכניסו אותנו ללו"ז.


 




 
Camber
הקאמבר כבר היו הדגם החביב עליי ועל חלק ניכר מחברי המערכת בליין של ספשלייזד, אבל בכל זאת קיווינו לעדכון לגאומטריה מודרנית יותר.  אז הקאמבר החדשים מוצעים בשני הסטנדרטים, 29 ו-27.5 כל אחד עם התאמת גאומטריה שונה. הם חולקים עם הסטמפי את אותו משולש קדמי וגם כאן כמו בסטמפי נעלם דגם הEVO  , כאשר דגם הבסיס מקבל את התכונות של הדגם הנכחד.



 



בין היתר תומכות שרשרת קצרות יותר, זווית ראש מתונה ותוספת מהלך של 10 מ"מ, 120 מ"מ ב- 29 ו- 130 מ"מ ב- 27.5 , כולל מוט כיסא מתכוונן בכל הדגמים. אבל השינוי המהותי ביותר הוא מנגנון בריין עם מנגנון  פתיחה חדש ומזלג RockShox RS-1 שפותח במיוחד לדגם זה. החדשות הגדולות מכיוון הבריין הוא מנגנון trail focus חדש אשר מותאם לקאמבר ולסגנון הרכיבה עליהם. בשונה מהבריין על הEpic שתמיד עובד, כאן מצויד הבריין במצב נוסף שבו יכנס המנגנון לפעולה רק אחרי שקיעה מסוימת בבולם האחורי, ולמעשה יאפשר התמודדות טובה יותר עם מהמורות קטנות ורכיבה פחות סגפנית.


 









ברכיבה
כנהוג במקומות הררים, במיוחד באירופה, כל רכיבה תתחיל בעליה, אם ברכבל או על האופניים. במקרה של הקאמבר, לא היה ספק לאיזה כיוון זה ילך, והאמת גם לא הייתה אפשרות אחרת. (לא מנפיקים סקי פס למי שלוקח קאמבר-גאונים שם בספשלייזד). הטיפוס עליהם הוא תענוג צרוף, עד כמה שאפשר לחלק סופרלטיבים לעלייה. היעילות שמספק הבריין לקוחה מעולמות קשיחים וסגפניים והגאומטריה החדשה מפרגנת גם לכיוון הזה של השביל, במיוחד על דגם ה S-Work הקליל עד כאב (בכיס).




 




בירידות האופניים האלה מספקים את כל שרוכב שבילים מבקש, הם מהירים, זריזים, מתמרנים כמו אופני פור קרוס, ובעיקר מעניקים לרוכב עליהם ערימות של פאן פקטור. היה לי חשש מסוים מהבריין , חשש שהעליתי מול אנשי ספשלייזד, תגובתם הייתה- תרכב על זה ותחזור להגיד לנו מה אתה חושב. ובכן...אני חושב  שחבורת הילדים ממחלקת הפיתוח של ספשלייזד יודעים ממש טוב מה הם עושים.




 




המנגנון נכנס לעבודה בתזמון מושלם, לא הרגשת עיכוב, או סירוס של המתלה בכל המתארים בהם רכבתי על האופניים. המתלה יחד עם הבולם הייחודי, הרגישו מדויקים וחדים, תוסיפו לזה שיכוך מעולה של ה-RS1 מלפנים ויש כאן אופני-על מהירים, יעילים, מתמרנים ובעיקר מעניקים תחושה של ביטחון שאפשר לעשות איתם הכל.  לטעמי אלה האופניים הכי "ציון פרנדלי" בליין של ספשלייזד, לראייתי דגם ה Elite שמגיע עם פוקס 34 מלפנים, הוא לא פחות מאשר אופניים שתוכננו במיוחד לתנאים המקומיים. פרומקין תרשום גם את הדגם הזה למבחן בבקשה.



 
 
 


Turbo Levo FSR Expert 6Fattie

אני כמו רבים מעמיתי וכמו רוכבים רבים אחרים, לא הייתי מוכן לשמוע ובטח לא לעלות על אופניים חשמליים (למרות הפיתוי הגדול) מתוך ראייה שהייצור הזה הוא כל דבר אחר פרט לאופניים. אבל מספר שבועות לפני ההשקה, ספשלייזד חשפו את התפיסה הפרטית שלהם לאופני הרים "אמתיים" עם  pedal-assist.



 



 

ספשלייזד הציגו אופניים חשמליים שנראים אופניים, למעשה 6Fattie עם מנוע. הפעם גם גדולי הסקפטיים לא יכלו להישאר אדישים לאופניים היפיפיים שקישטו את כל אתרי האינטרנט בעולם. במקום אופניים במראה ברוטלי, קיבלנו אופניים במראה נקי, עשויים קרבון ומאובזרים למשעי בחלקי קצה "רגילים", עם סוללה מוטמעת באופן אסטטי ביותר בתוך הצינור התחתון. ספשלייזד כמובן לא חסכו הסברים, סרטונים וחוויות משתמש של עיתונאים בעולם, ולנו לא נותר אלה לכוון האוכף, לקובע את הסאג וללחוץ על הפדלים כדי להפעיל את המנוע.



 






 



על השביל
 בשורה ישרה בסגנון אוסטרי טיפוסי, חיכו לנו כ-15 זוגות של Turbo Levo, מצוחצחים, מוטענים ומוכנים לתת חוויה חשמלית לכל הסקפטיים שביננו. הסבר קצר על תפעול מנוע העזר מאחד אנשי הצוות ואנחנו בדרך למעלה.




 




העיקרון פשוט, כדי להזיז את ה-20 קילו של Turbo Levo חייבים לפדל, מנוע העזר יכנס לפעולה באחד משלושת המצבים אותם ניתן לקבוע תוך כדי הרכיבה, רק בקדנס ובמהירות מסוימת- Eco - מצב מהיר, Trail- מצב מהיר מאוד, ו- Turbo מצב טיל. הבנתם נכון, עם האופנים האלה לא רוכבים לאט, אבל כאמור לא תפדלו, לא תזוזו.
מכת הפדל הראשונה על הפדל מעט מפחידה, זאת לא תחושה של מצערת שנפתחת כמו באופנוע, אלה תחושה של תוספת כוח משלימה לתנועת הרגלים, ההרגשה היא שהמנוע דורש גירוי תמידי מצד הרוכב, אבל לא באופן אגרסיבי, אלא טבעי לחלוטין כמו רכיבה רגילה על האופניים.




 




למעשה אתה מוצא את עצמך מפדל יותר ויותר חזק, ע"מ לקבל יותר מהבוסט המבורך והממכר הזה בעלייה. באופן הזה מצאנו עצמנו, חבורה של רוכבים "סקפטיים" מישראל, מטפסים ברכיבה על דרכי עפר עד תחנת הרכבל הראשונה בפארק האופניים, חברים זה לפחות 8 דקות ברכבל, זה גבוה לאללה! 



 



כמובן שלא מטפסים לתחנת רכבל בפארק אופניים לצורך הטיפוס, לפחות לא אנחנו, ומיד פנינו לבדוק את ה- Turbo Levo בשבילים האגרסיביים של ליאוגנג. בגלל ספק טעות בניווט ספק ללכת לקצה, מצאנו את עצמנו עם אופניים חשמליים במשקל 20 ק"ג, בתוך ה- Bongo Bongo trailאחד המסלולים הקיצוניים בפארק, עם שיפועים מטורפים, גשרי עץ, שורשים שורשים שורשים ומעטה בוץ חלקלק לשיפור הלוברקצייה.



 



מיד בדרופ הכניסה לתוך השביל, ה- Turbo Levo הרגישו כמו הדבר האמתי, באופן מפתיע ה- 20 ק"ג האלה עולים בקלות יחסית לאוויר ומאפשרים אפילו תמרון כזה או אחר. הבחירה בגלגלי 27+,היא מושלמת, הצמיגים הרחבים מייצרים אחיזה מטורפת ותוספת המשקל הכללי אף מגבירה זאת, נוטעת את האופניים בקרקע והופכת לאינרציה מתגלגלת. יכולת התמרון של האופניים השאירה אותנו בהלם, היא לקוחה מעולמות רגילים לחלוטין, והתחושה היא שהמנוע והסוללה שאחראים על תוספת המשקל, ממוקמים אופטימלית ויוצרים מרכז כובד שדומה בתכונותיו לאופניים "רגילים".



 




ברמת העיקרון כאשר אין פידול המנוע לא נכנס לפעולה, זה לא הפריע לזריזות של האופניים וליכולת התמרון שלהם בירידות, אבל שצריך, מכת פידול קטנה לפני סיבוב, עליית סלע/ קיר או בכניסה לדרופ, היא מיד מעיפה את האופניים קדימה בטריות(מהמילה טרי) מוחלטת של הרוכב שפנוי להתמודד עם האתגר.
כאן המקום להודות שהרכיבה על ה- Turbo Levo הייתה ההפתעה הענקית של ההשקה ואחת מחוויות האופניים המיוחדות ביותר שחוויתי כרוכב. שלא תטעו, רכיבה עליהם מסתיימת כמו רכיבה רגילה לחלוטין, אמנם לכאורה רכבת פחות קשה, אבל רכבת יותר מהר, יותר רחוק והרבה יותר גבוה. רכיבה על  Turbo Levo מסתיימת שאתה מותש, מזיע, מסופק ומסריח, אבל עם חיוך מטופש מרוח על הפנים. אכן חוויה אחרת ממש כמו שהבטיחו לנו בהצהרות השיווקיות של ספשלייזד.




 
 


אפילוג
ספשלייזד היא אחת החברות המובילות בעולם, הדבר ניכר בכל פינה ופרט בהשקה המושקעת אליה הוזמנתי. אך מעבר למעטפת הפינוקים והתפאורה היפיפה, ספשלייזד שוב מציגים ליין אופניים ומוצרים מגוון, מעניין וממה שחוויתי וראיתי מצוין. פרט לדגמים אותם סקרתי, רכבתי והתנסיתי על עוד דגמי אופניים וציוד ביניהם רכיבה לא קצרה, בלתי מתוכננת ומשנה סדרי עולם על ה- Tarmac s-work(שאלוהים ישמור). חזרתי מההשקה פתוח יותר, סקרן יותר ומעל הכל להוט לנסות חלק מהדגמים על השבילים המאובקים והמזרח תיכוניים שלנו.




 









 

לשנה הבאה בליאוגנג הבנויה.
 
*הכותב היה אורח חברת מצמן את מרוץ בהקשת ליין 2016 של חברת ספשלייזד.

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם