TREK PRO CALIBER SL 9.8

TREK PRO CALIBER SL 9.8
 

יבואן: CTC
מחיר: 23,300  




 


בשנתיים האחרונות נראה כאילו עולם הזנבות הקשיחים עובר תהליך אופטימיזציה מתון יחסית לעולם הסוער של אופני השיכוך המלא. יש אמנם דוגמיות פאט-בייק וסנוניות פאט-בייק-דיאט ("פלוס", הוסיפה קרן) אך  נראה שהקונצנזוס באופני קרוס קאונטרי ומרתון קשיחים התייצב פחות או יותר סביב תומכות שרשרת קצרות יחסית, צינור עליון ארוך, זווית ראש מתונה באזור 70 מעלות, חיווט פנימי וכמובן שלדת קרבון קלילה בווריאציות די-דומות המאפשרות דיווש יעיל וקשיח לצד ספיגת ויבראציות מובטחת (שלא תמיד עומדת במבחן המציאות).
אבל, זה לא תמיד מספיק, בפרט אם נסקור את ההתקדמות המקבילה של אופניי שכוך מלא  תחרותיים המגיעים לביצועים מעולים מבחינת משקל ויעילות דיווש ובנוסף לכך מאפשרים אחיזה טובה יותר, נוחות, ולא פחות חשוב – המשך דיווש רציף בישיבה גם בקטעים משובשים בהם הרוכב הקשיח נאלץ לעמוד ולספוג. מתחרים רציניים אמנם יגידו שבמסלול עתיר עליות ודל באתגרים טכניים יעדיפו עדיין את הזנב הקשיח, אבל אנחנו  מאמינים שאף אחד מהם לא יתנגד לקצת פינוק שיאפשר לו למשוך עוד כמה דקות / שעות של מאמץ בדרך אל הפודיום.
חברת טרק, שבשנים האחרונות קצת קפאה על השמרים עם דגם הסופר-פליי המוצלח והקליל, התנסתה במקביל (ובהצלחה מרובה יש לומר), בהשתלת מנגנון שיכוך קליל באופני הכביש והסייקלו שלה. ויראו כי טוב ויפנו ויאפיינו את ההשתלה גם באופניי השטח הסופר תחרותיים החדשים שלהם – זה זנב קשיח? זה שיכוך מלא? לא, אלה הפרו-קליבר- אס-אל!



 



Highlights
  • שלדת קרבון OCLV Mountain , תרכובת הקרבון הייחודית של טרק המיועדת לאופני שטח בסטנדרט Boost 110/148
  • מזלג קדמי ROCKSHOX SID RL  בעל מהלך 100מ"מ בסטנדרט  Boost  110מ"מ רוחב
  • גלגלי DT Swiss X1700, "27.5 במידה small ,"29 בשאר המידות
  • מערכת הנעה בעלת 11 הילוכים, SRAM X1
  • חלקי אלומיניום של בונטרגר
  • משקל רטוב  10.2קילוגרם כולל פדלים )מידה 19.5  )


 


 
 
בנוסף להטמעת מנגנון השיכוך (שאינו מתלה קונבנציונאלי), להלן ה IsoSpeed decoupler, מדובר פה גם בשינוי גדול מבחינת גיאומטריה ואבזור שעברו מודרניזציה, אך תחילה כמה מילים על ה IsoSpeed.
ה decoupler  הוא לב ליבה של מערכת ה IsoSpeed והוא בעצם מחליף את נקודת החיבור המסורתית שבין צינור האוכף לתומכות האוכף. המנגנון החדש למעשה מאפשר חופש/ תנועה של צינור האוכף שמתבטאת  בכמה מילימטרים (עד 11מ"מ ליתר דיוק) כאשר הרוכב יושב על האוכף ונתקל במהמורות הדרך. לא מדובר כאן על מנגנון של ש"מ כי כאמור המנגנון יכול לפעול רק במקרה ישיבה וזה לא סופט-טייל כי הזנב נשאר קשיח לחלוטין ובכך מאפשר העברת כוח מקסימאלית בעת דיווש בעמידה. מצד שני מהנדסי טרק טוענים לשיפור של "עד 70%  בנוחות הורטיקאלית" של מוט האוכף.או במילים אחרות בזמן מרוץ אגרסיבי או לאורך מסע של מאות קילומטרים, כנראה שהייאוש נעשה יותר נוח.




 



 

השלדה עברה כאמור רענון מאסיבי, תומכות השרשרת קוצרו בסנטימטר שלם ל 435מ"מ ויישרו קו עם המתחרים המודרניים האחרים בשוק, הצינור העליון התארך בכסנטימטר וחצי, והציר המרכזי הונמך בכ 5 מ"מ, כל זאת על מנת לאפשר זריזות בסיבובים בלי לפגוע בביטחון וביציבות בקטעים משובשים. זוויות הראש ומוט האוכף נשארו דומות באזור ה 69.5 ו 72 מעלות, בנוסף, השלדה צוידה בפתחים רבים לחיווט פנימי בכל קומבינציה אפשרית, כולל תאימות למוט אוכף מתכוונן בעל חיווט פנימי.
תוספת המשקל, הנגרמת בעיקר עקב ה IsoSpeed, עומדת על 100ג בלבד מעל לדגם העל היוצא (הסופר-פליי SL) ומביאה את שלדת הקרבון למשקל כולל של 1,012 גרם ע"פ היצרן.




 

 



חלקים בולטים
למבחן קיבלנו את דגם הביניים המתקרא Pro Caliber SL 9.8  עם אבזור מרשים ברמה אחת מתחת לאבזור החלומות של דגם העל. דגם זה כולל מערכות 1X11 של סראם ברמת X1, מעצורי שימנו XT , וגלגלי X1700 מבית DT  בסטנדרט ה Boost  של טרק, קרי ציר אחורי ברוחב 148מ"מ וציר קדמי של 110מ"מ.  יתרונות הסטנדרט החדש מאפשרים שזירה טובה יותר השפיצים בגלגל ומכאן גלגלים קלים קשיחים וחזקים יותר. בנוסף לכך חוקי הפורמט החדש מאפשרים שימוש בצמיגים רחבים יותר ושימוש בפלטה קדמית גדולה יחסית, למרות קיצור תומכות השרשרת.





 



את החבילה משלימים מבחר חלקים גנריים מבית בונטרגר שכללו צמיגי 2.2 חסונים למדי, כידון קרבון   690מ"מ צר ולא מעודכן, מוט אוכף אלומיניום ואוכף נאה ונוח. הדובדבן השחור על הקצפת הוא מזלג רוקשוקס סיד  100מ"מ רחב (ציר 110מ"מ כאמור) בעל מנגנון נעילה יעיל מהכידון.
התוצאה הסופית והנאה בצביעה התכולה יצרה אופניים שסחטו מחמאות במשקל רטוב של 10.2ק"ג.



 




על השביל 
 
מהפידול הראשון ברור שהמכונה הזאת רוצה, קבלו תיקון - דורשת מהירות. הגלגלים והצמיגים הם בפירוש מהצד העמיד של הסקאלה או במילים אחרות די כבדים, אבל הגיאומטריה ומערכת ההילוכים המצוינת לא נותנים לזה להפריע. תנוחת הרוכב על האופניים היא תחרותית וקרבית, העברת הכוח מהפדל לגלגל מעולה, וכך מצאתי את עצמי תוקף בעליה ואז תוקף במישור שוב ושוב וחוזר חלילה... ואני בכלל פציפיסט חובב ירידות.




 




לאורך כל זמן הדיווש, אם בעמידה או בישיבה לא הורגש כל איבוד אנרגיה כתוצאה מה IsoSpeed.
כמובטח, זה אכן לא סופט-טייל משום שהזנב נשאר קשיח לחלוטין כמו מיטב שלדות הקרבון שאני מכיר, מאידך השיכוך / ריכוך הקל הורגש במעבר בקטעים משובשים לייט ובדרכי עפר מדושדשות בהם יכולתי להמשיך ולדווש בישיבה עם אחיי המשוככים.
אבל כאמור, האופניים אינם מתיימרים להחליף שיכוך מלא וכאשר השטח נעשה משובש מאד או רווי דרופונים, היה זה הזמן לחזור למצב העמידה המוכר ולספוג  עם המשככים הטבעיים בהם חנן אותנו הטבע.
עוד מחשבה שעלתה בראשי בעודי מדווש בישיבה ובעליצות נדירה על קפלי עפר, נוגעת למשקל הרוכב, מכיוון שאין לי דרך לכוון את "מנגנון הפריצה" של ה IsoSpeed, האם רמת השיכוך שלו תספק גם רוכבים אנורקטיים יותר? כנראה שפחות.




 


 

בירידות היה זה תורו של הסיד לזרוח והוא אכן זרח, משהו בשילוב של המזלג המצוין הזה עם נאבת ה Boost ו 110 המ"מ שלה, הפך אותו לקשיח במיוחד בסיבובים ונעים כהרגלו בשיכוך הקטנות. אני לא בטוח ששיפור ההתנהגות קשור למנגנון הבוסט, אבל לטעמי המזלג המצוין הזה הפך לטוב עוד יותר – בפרט אם מכוונים אותו כראוי. עוד אציין את ידית הנעילה החדשה שנראית יותר גדולה ומסורבלת מהדגם הקודם אך הפתיעה אותי לטובה בפן השימושי והייתה אינטואיטיבית יותר לשימוש בזכות ארגונומיה משופרת.
בקיצור – מי שרגיל ליהנות על זנב-קשיח בירידות ייהנה גם פה ואפילו יותר.



 



עוד כמה מילים על האבזור. אם נתחיל במקום רגיש, האוכף נהדר! אבל זה עניין סובייקטיבי. הבלמים מצוינים, אבל זה מצופה מ XT. מי שאכזב קלות היה דווקא הכידון הצר ותכלס לא ברור למה יצרן שהתאים את גודל גלגל לגודל השלדה, וטרח לשנות אורכי סטם בהתאם למידות השונות, לא התאים גם את רוחב הכידון במידת הלארג' והשאיר אותו על 690 מ"מ צרים וצנועים. לא נכביר מילים על מוט האוכף, אבל כנראה שגם שם אפשר יהיה להוריד משקל במעבר לקרבון, או לחליפין להרכיב מוט אוכף מתכוונן וליהנות מהאופציה לחיווט פנימי ומהיכולות הטכניות המעולות של האופניים.



 



סיכום

ה  PRO CALIBER SL 9.8הם אופני קרוס קאנטרי תחרותיים עם טוויסט מקורי ומרענן ביותר, גם אם יתרונותיו של ה IsoSpeed  לא יורגשו בצורה מובהקת ברכיבת תקיפה של שעה-שעתיים, אין ספק שברכיבות ארוכות יותר יהיה לו תפקיד משמעותי בשמירת רעננות הרוכב (בתנאי כמובן שזה החליט לאמץ את המעבר ל 11 ההילוכים). לצד הבולם, מערכת ההילוכים והמעצורים המצוינים, יתכן שיש מקום לשדרג את הגלגלים ומוט האוכף ובכך לרדת כנראה ממשקל רטוב של עשרה קילוגרמים.
בשורה התחתונה יש פה דילמה כבדת משקל, מכיוון שתג המחיר קרוב מאד לאופני ש"מ מצוינים. אבל אם אתם מכורים לזנב-קשיח תוכלו ליהנות מהקסם של מהנדסי טרק שהצליחו לטעמי, לספק חוויה דומה מאד לרכיבה על שלדת ברזל מפנקת תוך שמירה על יתרונות המשקל, ספיגת הויברציות והעברת הכוח של שלדת קרבון סופר תחרותית.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם