Dahon Vitesse D8 - מבחן עירוני

Dahon Vitesse D8

יבואן: מצמן את מרוץ

מחיר: 2245 ש"ח


 
פיצוץ גשר מעריב היה מעיין ירית פתיחה לשנים קשות שעומדות לעבור על גוש דן ומרכז תל אביב בפרט, העבודות על הרכבת הקלה עומדות להתרחש זמן רב ולגרום לחסימות דרכים עם קשיים בהגעה למקומות מרכזיים, וזה בדיוק הזמן לכתוב על האלטרנטיבה הטובה ביותר להתנידות בעיר צפופה ופקוקה כמו תל אביב-אופניים, ולא סתם אופניים, אופניים מתקפלים.




 



 
 
ראשית, אני רוצה לתקן תפיסה מוטעית לגבי אופניים מתקפלים, את אלו לא קונים רק בגלל שאפשר לאפסן אותם בבית ולתפוס פחות חלל מאשר אופניים רגילים או בגלל שהם נוחים יותר לרכיבה. אופניים מתקפלים הם כלי הרכב האולטימטיבי לתחבורת ביניים- משמע לרכוב מהבית לתחנת הרכבת, לקפל אותם בשלושים שניות, לרדת מהרכבת ולרכוב לנקודת היעד ללא צורך במונית או אוטובוס שלרוב מיקרים את הנסיעה ומאריכים את זמן ההגעה וזה כמובן בלי להתווכח עם אנשי הרכבת לגבי הובלתם/ גודלם/ קרון ייעודי וכו'. אופניים מתקפלים הם גם פתרון אורבני מנצח, השנה חגגתי את השנה השלישית שלי ללא רכב בגוש דן (עכשיו זה נגמר בגלל שיקולי ילדים ועבודה) ואת כל החיים ניהלתי על אופניים רגילים. במהלך הזמן נתקלתי רבות בבעיה של נעילת האופניים לפרקי זמן ארוכים, יש לי אופניים יקרים והמחשבה שאני יושב בפגישה במשרד והאופניים שלי עלולים להיגנב בכל רגע נתון שיגעה אותי. לא לכל מקום נותנים להיכנס עם אופניים רגילים וזאת לעומת אופניים מתקפלים שניתן להכניס לכל קניון, משרד, מרפאה וכו'. מספר פעמים יצא לי להיפגש עם חבר שהגיע עם רכב לפגישה ופשוט "זרקתי" את האופניים בתא המטען שלו והמשכנו יחד בלי חשש שהאופניים יגנבו.
אני חייב רק להדגיש שמצאתי את האופניים המתקפלים כאמצעי תחבורה פחות טוב לרכיבות ארוכות בגוש דן, הגלגלים הקטנים איטיים משמעותית לעומת אופני עיר עם גלגלי 700, אבל יעילות דיווש היא לא העניין המרכזי כאן.



 

 


Dahon הם שם נרדף לאופניים מתקפלים ונראה שהם בשוק מאז ומתמיד, וזה כנראה נכון, דר' דיוויד הון פיתח את הדגמים הראשונים בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת ואף היה הראשון לרשום מספר פטנטים בתחום האופניים המתקפלים.
את האופניים קיבלתי ממצמן את מרוץ, שחקן ותיק מאוד בשוק האופניים אבל יבואן חדש למותג בישראל.
 
Highlights
שלדת אלומיניום מסוג Dalloy
מזלג פלדה מסוג Hi-Ten
מעביר אחורי Shimano Altus 8 speed
שיפטר טריגר Shimano
קראנק אלומיניום 52 שיניים
גלגל קדמי 20 שפיצים, אחורי 28 שפיצים
בלמי Winzip V-Brake
משקל: 11.5 ק"ג עם חומר בגלגלים




 
 


 









 
חלקים בולטים

לנרקומנים של אופניים (ואני אחד כזה ביג טיים) יש בעיה, הם מסתכלים על אופניים ומיד מתחילים לחשב איזה חלקים הם היו מחלפים ומה היו משדרגים. עצרתי, לקחתי אוויר ושמרתי על מיקוד למבחן..
האופניים בנויים סביב שלדת אלומיניום מסוג Dalloy שלפי הצהרות היצרן, קשיחה בעשרים אחוז מאשר אלומיניום 6061 הוותיק, אני חייב לומר שהם אכן משדרים עמידות ואמינות.
האופניים מאובזרים בפשטות מצד אחד ובפרקטיות עמידה מצד שני, החישוקים בקוטר "20 בעלי תקרה כפולה ולמראית עין הם נראים עמידים, שיפטר ומעביר אחורי של Shimano האהובים עלי כמו תמיד, וקראנק אלומיניום עם 52 שיניים שרומז לך שאפשר לרכוב על האופניים מהר מאוד אם צריך.



 






















 

 
טכנולוגיה
האופניים מתקפלים, זה אומר שהחלקים הכי מעניינים באופנים הם מפרקי הקיפול והחלקים שניתן לכוון בעזרת שחרור מהיר. המפרק הראשי של השלדה, זה שחוצה אותה לשניים נראה מעולה והאמת, שבה את ליבי. מנגנון הקיפול מורכב מלשונית שנראית כמו גרסה מוגדלת של מנגנון שחרור מהיר של ציר גלגל וציר נוסף שמחבר בין שני חלקי השלדה. המנגנון מוגן על ידי לשונית קטנה שמונעת פתיחה לא רצונית של המפרק.
החלק השני שמעניין הוא הסטירר הארוך, שגם הוא מתקפל ותורם להקטנת גודל האופניים משמעותית במצב מקופל. המנגנון של הסטירר לא נראה מבחוץ מפני שבחלקו הפנימי של מפרק הקיפול ממוקמת לוחית פלדה שנסגרת ונפתחת לפי שחרור או הידוק של לשונית חיצונית שגם היא מאובטחת בלשונית קטנה נגד פתיחה לא רצונית, לשונית כבר אמרתי? באופניים יש שחרורים מהירים למוט המושב ולכידון (זה אחלה דבר, אפשר לכוון את הזווית של ידיות המעצורים ללא צורך בכלי עבודה) ופדלים מתקפלים.  פיצ'ר נוסף ונחמד בשלדה הוא סוגר מגנטי שתפקידו להצמיד את שני חלקי השלדה כאשר היא סגורה.




 




 
 
ברכיבה
גלגלי "20 דורשים כמה דקות של התרגלות והפנמה, על זה תוסיפו כידון שיושב על הסטם ואתם מקבלים היגוי סופר מהיר ועצבני. מאז מותו הפתאומי של גלגל ה-26 אני רגיל לגלגלים בקוטר 700 או 29 בלבד ולכן נדרשו חמש דקות להבין את התנהגות הקלילה של האופניים. לאחר ההתרגלות הקלה גיליתי שהאופניים מהירים וזריזים יותר ממה שהם נראים, הם מאיצים בקלות והגלגלים הקטנים מרגישים הרבה יותר יעילים מאשר חשבתי. דבר נוסף שצריך להתרגל אליו הוא הפן הטכני, קרי עליה וירידה ממדרכות, מעבר מכשולים וכו', הגלגלים הקטנים דורשים קצת יותר מאמץ ותשומת לב. הפרופיל הקטן של האופניים מרגיש טוב, קל לתמרן על האופניים ולעבור לרכיבה בעמידה וככלל מאוד אהבתי את ההרגשה. רוב רוכבי הקומיוטינג שאני מכיר עושים זאת עם תיק על הגב, על DAHON זה נעים יותר בגלגל הסטם הגבוה שמשאיר את הגב זקוף ובאופן זה התיק לא מפריע או מכביד על הרכיבה. דבר נוסף שמוסיף לחוויה הוא צמד הגריפים הארגונומיים שמגיעים עם האופניים, הידיים יושבות עליהם בנוחות ומונעות כאבים בכפות הידיים.





 



 

אחרי כמה שעות טובות על האופניים הרגשתי בבית, ההיגוי העצבני הפך ליתרון, התמרון של האופניים הוא מהנה ויעיל, פתאם אפשר לעשות פניית פרסה בלי כמעט לזוז מהמקום והתמרון בין הרכבים על הכביש גם נעשה למהנה.
לא פחות חשוב (ואולי יותר חשוב) מחוויית הרכיבה היא חווית קיפול וההתנהלות עם האופניים במצב מקופל. קיפול האופניים מאוד פשוט ואחרי כמה פעמים התהליך לוקח לא יותר מ 40 שניות. כל החלקים מתקפלים בקלות וכנ"ל תהליך הפתיחה, הוא מהיר ופשוט. ההתנהלות עם האופניים במצב מקופל עם הכבדות של החבילה המתקבלת, שונה מאוד מההרגשה הקלילה של האופניים במצב רכיבה.




 




את הבעיה פתרתי על ידי שינוע האופניים כמו מזוודת טרולי כאשר מוט הכיסא משמש מוט החזקה והאופניים מתגלגלים על הגלגל הקדמי. בפועל לא מצאתי את עצמי מתבאס על משקל האופניים כי הנשיאה שלהם במצב מקופל היה רק כאשר שמתי אותם בתא המטען של הרכב או כשנכנסתי למעלית של המשרד.



 
 


סיכום
בנימה פחות פורמלית, Dahon הם אופניים מהירים, כייפים ולפי הניסיון שצברתי איתם, הם גם עמידים. אם אתם נופלים על המשבצת של מחפשי תחבורה עירונית או פתרון תחבורה מהבית לרכבת או מהעבודה לאוטובוס, כנראה שלא תמצאו מוצר יותר מוצלח ומעשי במסגרת תקציב של 2000 שקלים פלוס מאשר ה-Dahon. החיבור לאופניים היה מהיר והייתי משאיר אותם אצלי אם היה אפשר, ביום הצילומים קיבלתי טלפון מאשתי והיא כרגיל בקשה שאקפוץ לסופר פארם ואביא משהו לילדים, שאין עלי מנעול זה יכול להיות בעייתי, במקרה של ה-Dahon זה היה פשוט, קיפלתי את האופניים ונכנסתי איתם לסניף בלי שאף אחד יאמר לי שזה לא בסדר או אסור.




 




המבחן על האופניים היה קצר ומהנה, אבל נושא האמינות שהוא מאוד חשוב צריך להבחן לאורך זמן, איך מחברי הקיפול ירגישו בעוד שנה, האם הגלגלים יחזיקו עליה וירידה ממדרכות לאורך זמן וכו'. אנו מקווים לקבל את האופניים מתישהו למבחן ארוך טווח ולספק לכם תובנות בעניין.