הללויה, אבטיח! סינגלים ברכס בוקר

 #17 דצמבר 2015     שטח   

על הסכין, על הסכין- סינגלים ברכס בוקר

 

מעשה בבחור ושמו קן, שבחר בישראל להזדקן.

ומעשה בבחור ושמו מייק, שפגש את קן על הבייק.

אהבתם לרכיבה אותם חיברה, ועל הפרויקט הם שקדו במהרה.

הם עקבו אחר הגמלים, ובנו חיש קל, בלי בלבולים,

סינגל מטריף שאותו הרוכבים מהללים.


 

 

 

אי שם ברכס בוקר שבנגב ממתין לנו הלהיט של החורף הקרוב. שילוב של זוג סינגלים עם השמות ה(לא) מבטיחים "אבטיח" ו"הללויה" שמספק 20 ק"מ של חווית רכיבה מדברית מזוקקת – סינגל זורם להפליא המטובל במספר מכשולים טכניים, רווי נוף מופלא על כל דיווש ודיווש, אך עם זאת מקפיד לעשות את הצעד הנוסף ולהביא אותנו לנקודות תצפית המשאירות אותנו בפה פעור וללא נשימה (או שאולי הייתה זו העלייה שבדרך אליהן?).

רכיבה על צלע ההר, שלוחות סכין דקיקות, מערות, בורות מים, מאובנים, מדבר פראי. הכול נמצא כאן ובשפע במסלול זה הנמצא ברכס בוקר שבנגב, מעט צפונית לשדה בוקר.

המסלול נראה אולי מעט קצר על הנייר, אך מומלץ בחום לתת לו זמן וליהנות מכל מה שיש לו להציע. לעצור לכוס קפה מול הנוף, לשאוף את המדבר עמוק אל הריאות ולחיות את החיים. למי שבכל זאת חייב את מנת הקילומטרים שלו נציע שתי חלופות – הראשונה היא להשתעשע עם שני הסינגלים, פעם אחת בכיוון אחד ופעם אחת בכיוון ההפוך – הם רכיבים לחלוטין לשני הכיוונים, ומהנים לא פחות גם כך.

 

מטפסים בסינגל הללויה
 

החלופה השנייה היא להוסיף את אבטיח והללויה לסינגל חלוקים – יוצאים משדה בוקר על סינגל חלוקים ובנקודה בה הוא חוצה את נחל הרועה פונים שמאלה בדרך עם סימון השבילים האדום (או בסינגל נחל הרועה המקביל), ופוגשים את המסלול שלנו בתחילתו, במקום בו הוא פוגש את האדום, רוכבים את אבטיח והללויה וחוזרים להמשך סינגל חלוקים. סה"כ ניתן להגיע לכ-60 ק"מ של סינגלים מדבריים במסלול כזה.

הסינגלים אינם מסומנים בשטח, למעט רוג'ומים (מגדלי אבנים) בנקודות מפתח. מרגע שעולים על הסינגל אין בעיה לעקוב אחריו מכיוון שהוא בנוי בצורה כל כך יפה בשטח, אך יש לשים לב לנקודות הבלבול האפשריות כפי שהן מופיעות בתיאור המסלול בהמשך, וכן לעקוב אחרי תיאור המסלול בקטעי הקישור בעמקים.


 

 

 

הנתונים הבסיסיים

מרחק: 20 ק"מ

זמן: 3-4 שעות

קושי פיזי: בינוני

קושי טכני: בינוני

קושי ניווט: קל-בינוני

טיפוס כולל: 400 מ' אנכיים

מפה: מפת שבילנט – "מרכז הנגב ושדה בוקר" (הסינגלים חדשים ואינם מופיעים במפה).

מעגלי: כן.

GPS: קבצי GPS כאן.

הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא הינה בחוות נחל בוקר. ניסע דרומה בכביש 40, וכ-10 ק"מ דרומית לצומת טללים נפנה ימינה לדרך עפר המובילה לחוות נחל בוקר. נחנה מול השער. (וויז: " חוות נחל בוקר")
 


 


 איך אפשר לא לחייך כשכל היופי הזה סביבך?

 

 

יוצאים לדרך

נצא לדרך דרום מערבה, לאורך הגדר של חוות נחל בוקר וחוות זית המדבר ולאחר 800 מ' נגיע לפיצול, בו נפגוש דרך בסימון שבילים אדום, אליה נכנס ימינה ונרכב 900 מ' נוספים, ואז נפנה ימינה לדרך פחות ברורה בכיוון צפון מערב החוצה את ערוץ נחל בוקר.

נמשיך באותו הכיוון אל תוך סינגל העושה דרכו לכיוון הרכס ומתחיל לטפס עליו דרך אחד הערוצים כשלאט לאט הנופים נפרסים לפנינו ואנו מבינים מה מצפה לנו. 3.6 ק"מ מתחילת המסלול, בראש העלייה, נגיע לאוכף (1).

 


פקחו עיניים ואולי תמצאו מאובנים. הצדף הזה בראש גבעות משורה נשאר שם מים העבודה שהשקיעו קן ומייק.


 

זוהי נקודה שחשוב להיות בה ערני - הכיוון הטבעי להמשך הוא ישר, אבל אם נעיף מבט מסביב נראה שיש סינגל שיוצא שמאלה, ועוד יותר חשוב, סינגל שיוצא שמאלה ואחורה, כמעט לכיוון שממנו הגענו, ובו אנחנו צריכים להמשיך. המשך הסינגל ישר, בו לא נרכב היום, מהווה קיצור דרך לסינגל הללויה ומאפשר מספר קומבינציות שונות של רכיבה בסינגלים הללו.

מה שעברנו עד כה היה רק החימום לדבר האמיתי, ולפנינו קילומטרים של רכיבה על קו הרכס עם נופים משגעים משני עבריו – נחל הבשור מדרום וגבעות משורה מצפון. מהר מאוד גם תבינו שלכל סנטימטר בשביל יש סיבה, וגם אם אתם רואים את המשכו חוזר שני מטרים מכם אסור להתפתות ולדלג לשם – נוף מטריף ימתין בהמשך.


 


שעשועי אוף-פיסט מעל נחל הבשור

 

מספר מדרגות טכניות יפתיעו אותנו בהמשך וייאלצו את רובנו הגדול לרדת מן האופניים וללכת כמה מטרים, ו-3.5 ק"מ מן הפיצול באוכף נגיע שוב למספר מדרגות טכניות בכניסה לאלמנט שהעניק לסינגל את שמו – רכיבה על שלוחת סכין מדהימה עם תהומות מימין ומשמאל המפתים אותנו להרים את העיניים ולהתמסר לנוף, בעוד שחשוב לנו מאוד למקד את עינינו על פס האדמה הצר עליו יש לשמור את גלגלינו (2) .


 


טיפוס מתון ונופי בסינגל הללויה

 

נעפיל עם הסינגל אל הכפה הבאה, נרד מצדה השני ונגיע לעיקול חד בשביל. כאן נעזוב זמנית את הסינגל המסודר ונמשיך ישר, עם מגמה ימינה על שביל פחות ברור המקיף את הכפה הבאה מימין. לאחר כ-200 מ' תתגלה לעינינו בהמשך השביל ערמת שפוכת של אבנים ואדמה ואליה נעשה את דרכנו, השביל בקטע הזה אינו נוח לרכיבה, כך שניתן להשאיר את האופניים ולהמשיך רגלית עד לפתח המערה שבראש השפוכת (3).


 


הדרך ארוכה ומתפתלת

 

הגענו אל "מערת האוצר" – אגדה אודות פקיד טורקי שהסתיר כאן אוצר מטבעות זהב במלחמת העולם הראשונה הביאה את הבדואים בסביבה לחפור ולחפור במערה בחיפוש אחר האוצר האבוד אותו הם לא מצאו. או שאולי כן? על קירות המערה ניתן להבחין בסימנים לכך שמחפשי האוצר לא הסתפקו באתי חפירה והביאו לכאן ציוד מכני הנדסי כבד למדי.

נשוב לפיצול בו עזבנו את הסינגל ונמשיך לרכב בו בירידה ארוכה ומשגעת המסתיימת בערוץ נחל הבשור. נשים לב לא לפספס את הנקודה בה הסינגל פונה ימינה ואז מתחבר לדרך רחבה המטפסת בתלילות לאוכף בשלוחה, סביבה מתפתל הערוץ הרחב.


 


בפתח מערת האוצר. מה נגלה בפנים?


 

בראש העלייה (4) נעזוב את הדרך הרחבה ונפנה שמאלה להמשך הסינגל בקטע מטמטם נוסף הגולש לבסוף חזרה אל הואדי. נרכב בדרך העושה דרכה חזרה מזרחה, נתחבר לדרך בסימון שבילים אדום, אך במהרה נעזוב אותה ונמשיך צפונה במקביל לקו המתח הגבוה.

לאחר כ-500 מ' במקביל לקווי החשמל נשתלב ימינה בדרך העוברת מתחת להם אל ערוץ נחל זלזל, ולאחר 300 מ' נוספים נפנה ימינה להמשך הסינגל (5). עכשיו נכנסנו לסינגל הללויה.


 


אריאל מחזיק את ההר שלא ייפול

 

לפנינו טיפוס של מאתיים מטרים אנכיים הנפרסים על פני חמישה קילומטרים של עלייה ארוכה, אך הבניה הנהדרת של הסינגל, בשילוב הנוף הנשקף בכל רגע ורגע מאוכף האופניים על השביל העושה דרכו בעצלתיים על צלע ההר, מקלים מאוד על הכאב ומובטחת לכם אחת העליות היותר מהנות שרכבתם. כ-4.5 קילומטרים אחרי שעזבנו את נחל זלזל נגיע לפיצול בשביל (6).

 


צלמו, צלמו, עושים פה חיים!



פניה כאן ימינה תחזיר אותנו כעבור כמה מאות מטרים לנקודה (1), אך אנו נמשיך שמאלה להשלמת הקפה מלאה. עוד כמה מאות מטרים של עבודה והנה אנו בשיא הגובה, מוכנים לטיסה חזרה לכדור הארץ. ירידה מהירה תוביל אותנו לכיוון דרך רחבה, אך נשים לב כעשרה מטרים לפני המפגש עם הדרך לפנות ימינה, בין שני סלעים, אל המשך הסינגל. הגענו אל הגראנד פינאלה של המסלול, אז הדקו את חגורות הבטיחות, פתחו את הבולמים ושחררו את ברזי האדרנלין.

 


לרגע קט מרגישים ברד בול רמפאג'

 

עם ההגעה מטה, אל נחל בוקר, נמשיך ישר בדאבל נחמד ונשים לב כעבור כמה מאות מטרים להתפצל ממנו שמאלה לסינגל החוצה את העמק לכיוון אוהלי הטיפי הרחוקים המסמנים את נקודת הסיום, אליה נגיע לבסוף לאחר רכיבה קצרה חזרה בדאבל לאורך גדרות החוות.
 


תחת אחורה ולזרום

 

הללויה קן ומייק

קן קווין נולד בצפון קרולינה שבארה"ב ב-1946, אך כנוצרי שמאמין בתנ"ך, הוא הגיע לביקור בישראל, התאהב בה, והחל לרכב בה על אופניו, כבר בשנת 1989. כיום הוא מתגורר באמסטרדם, אך את החורפים שלו הוא מבלה בהתנדבות בקיבוצים ובחוות בנגב.

כרוכב אופניים נלהב הוא חיפש קיצור דרך מקיבוץ אשלים, בו הוא שהה, לשדה בוקר, ויום אחד כשראה שיירת גמלים על גבעות משורה הוא הבין שהנתיב הכי נוח יהיה זה של הגמלים. הוא קנה מגרפה טובה, העמיס בתיקו גם פטיש גאולוגי ומזמרה, ויצא לסלול שביל רכיבה איכותי בעקבות הגמלים.
 

לאחר מספר שבועות הוא פגש במקרה את מייק סמואלסון, גמלאי ורוכב אף הוא, מקיבוץ רביבים. השניים התחברו מיד וקן לקח את מייק לראות את הסינגל עליו הוא עובד. מייק נעלם פתאום וקן לא הבין לאן, אך לאחר שעתיים מייק הופיע שוב והסתבר שהוא הזדרז להפשיל שרוולים והתחיל לעבוד על הסינגל, וכך נולד שיתוף הפעולה בין השניים.
 


אין הרבה מדי אלמנטים טכניים במסלול, אבל המעט שיש בהחלט מאתגרים

 

במשך חמישה וחצי חודשים בחורף 2012, מדי יום שישי, נפגשו השניים והמשיכו בעבודות, עד שלבסוף גלש הסינגל מרכס בוקר אל נחל בוקר ודרך הקיצור נפרצה. שם הסינגל, "הללויה", משקף את אחת המילים הנפוצות ביותר בלקסיקון הדיבור של קן, שגם מתקשרת לאמנותו הדתית. עם זאת, אני טוען שזו פשוט המילה שקן פלט כשהוא ראה את שיירת הגמלים על ההר ו"פתר" את בעיית המסלול (המילה "יוריקה" כבר הייתה תפוסה).

הסינגל הפך במהרה ללהיט בקרב רוכבי הסביבה אך כמובן שכישראלים וכרוכבים אנחנו תמיד רוצים יותר – אם יש סינגל מעולה לכיוון אחד, למה לא להשלים מעגל?
 


רכיבה מעל הנוף

 

קן לא היה בארץ באותו זמן, אך מייק לקח על עצמו את בניית הסינגל על הרכס שמדרום לסינגל הללויה, וכשהגיע למקטע העובר על שלוחה צרה, "על הסכין", הוא ידע מה יהיה שמו של הסינגל – אבטיח.

מייק לא נח, וכשהוא איננו רוכב בסינגלים, כך הוא מגלה לנו בסוד, הוא כבר עומל על סינגל שלישי, מצפון מזרח לשני הקודמים. יש למה לחכות!



 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם