מבחן Bergamont Encore Team

                                                                                                                                              
Bergamont Encore Team

יבואן: Rock n' Road

מחיר: 23,500 ₪ לדגם במבחן (הספקה רק בהזמנה מראש)



 




ברגמונט הוא מותג אופניים וותיק, גדול וידוע מאוד ביבשת אירופה. המותג הגרמני שנוסד בשנת 1993 ופנה בעיקר לפלח השוק המקומי (העצום), התפתח מאוד והחל לזלוג בשנים האחרונות מחוץ לגבולות המדיניים של גרמניה לכלל היבשת ולשאר העולם, בכלל זאת מעצמת האופניים המזרח תיכונית שלנו. מרכז הפיתוח של החברה נשאר אמנם בהמבורג, אבל כמו בחברות גרמניות אחרות שפרצו את גבולות השוק המקומי, הייצור עבר לסין לטובת הוזלת העליות בייצור מאסיבי. קו המוצרים של החברה גדול ומגוון מאוד וכולל שלל דגמים בקטגוריות שונות החל מאופני ילדים, דרך אופני עיר וכביש ועד לאופני דאונהיל שריריים מרובי מהלך.
השנה כפועל יוצא מההשתלטות האופנתית של מגמת האנדורו עודכנה קטגוריית ה- AMשל היצרן, ועתה היא כוללת שתי משפחות. ה- All-Mountain/ Tour הוותיקה עם דגם ה-Trailster, ומשפחת ה-Enduro/All-Mountain החדשה והעדכנית ביותר. הקטגוריה החדשה עם דגם ה- Encoreשמייצג אותה, פונה לרוכבי האנדורו המחפשים שלדה מעודכנת שתתמודד עם מסלולים אגרסיביים כמו אלה שמתמודדים איתם רוכבים תחרותיים בסבב האנדרו העולמי. מ Rock N' Road יבואני ברגמונט לישראל קיבלנו את ה- Encore ברמת ה Team המפנקת עם חלקים מאוד מעניינים שטרם התנסיתי בהם בעבר.  



 




 
HIGHLIGHTS
שלדת אלומיניום עם תומכת שרשרת ולינק עשויים קרבון.
גלגלי 27.5
מתלה coax-pivot המייצר מהלך של 165 מ"מ.
בולם קדמי Manitou Mattoc  160 מ"מ .
צינור עליון  ארוך 608 מ"מ למידה M
תומכות שרשרת 430 מ"מ
זווית צינור ראש 65 מעלות.
זווית צינור כיסא 75.3 מעלות.
משקל ללא פדלים וחומר בצמיגים 13.4 ק"ג
הנתונים למידה M




 

____________________________________________________________________________________________________________________________

 


____________________________________________________________________________________________________________________________


שלדה ומתלה
שלדת ה- Encoreעשויה אלומיניום 6013  קל וחזק במניפולציות הידרופורמינג שונות של חתך ועובי דופן. תומכות השרשרת ונדנדת  המתלה (רוקר) עשויים מקרבון, חיבור חלקי הקרבון למשולש קדמי עשוי אלומיניום יוצר שילדה קשיחה מאוד ובמשקל נמוך יחסית. שלדת התכלת של ה-Encore מעוצבת בקווים נקיים עם הובלת כבלים פנימית מלאה וסכמה גרפית נאה ומעודכנת. עם צינורות שלדה עבים יחסית, עבודת ריתוך איכותית ובולטת, וחיזוקים במקומות אסטרטגיים, ייעודה המוצהר של השלדה בולט וחד משמעי.
ה-Encore מבוססים על מתלהCOAX PIVOT  החדש של היצרן הגרמני.



 



כמו ה-ABP של טרק והSplit Pivot של דייב וויגל אשר עובדים בדיוק באותו אופן, מהותו העיקרית של המתלה החדש היא מיקום ציר המתלה האחורי בדיוק במרכז ציר הגלגל, או יותר נכון סביבו. כאשר המטרה היא לבודד את עבודת המתלה מהמעצור האחורי ולאפשר מתלה אקטיבי שלא מושפע מפעולת בלימה.


 







 
 
על השביל
בהוראה מגבוה לקחתי איתי את האופניים למגוון האתגרים המוצעים לרוכב האנדורו המקומי, יכולות הגיהוץ של המתלה וההתמדה של הגלגל האחורי להדבק לקרקע היא הדבר הראשון שבלט כבר מהרכיבה הראשונה. באופן כללי האופניים שידרו סוג של הרגשת ביטחון שניתן לסמוך על המתלה ועל ה-Mattoc מלפנים. המתלה המעולה של ברגמונט, יחד עם הבולם האחורי של רוקשוקס, עשו עבודה מעולה והגיבו לכל כפל קרקע, קטן או גדול, ולכל מהמורה וקפיצה בפיהוק קל. בסיס הגלגלים הארוך וציר מרכזי נמוך תרמו רבות ליציבות האופניים במהירויות הגבוהות, זוהי חיה שאוהבת בעיקר מרחבים פתוחים ומשופעים, שכוח הגרביטציה מושך אותם למטה ומהר. אך באותה מידה בסיס הגלגלים הרחב והצינור העליון הארוך מקשים על יכולת התמרון של האופניים ומכאן על היכולת לשחק ולהשתעשע איתם.



 




 



במקומות הטכניים, הצפופים והאיטיים הם הרגישו לעיתים גדולים מידי, מידת האופניים שנבחנה היא אומנם מידהM  (שזו מידתי ברוב האופניים), אך לתחושתי מידה קטנה יותר הייתה משפרת לפחות בעבורי את יכולת התמרון של האופניים. כמובן שאסור להתעלם מהעובדה שה-Encore הם אופני אנדורו בהגדרתם, אופניים "גדולים" בעלי גאומטריה קיצונית שתפרגן לרכיבות טכניות מהירות ומאתגרות במסלולים אגרסיביים ותלולים, ולא לסיבוב מהיר בבן שמן כשהסטרבה פועלת ברקע. מדד הפאן פאקטור שה-Encore מספקים לרוכב נכנס לטעמי לסוג של שטח אפור, כלומר בכל הקשור לרכיבות אגרסיביות מהירות ללא סיבובים צפופים כמו סינגל הפרה המשוגעת בכפר החורש או אפילו מנרה, אין כל ספק שמתקבלת כאן מנת פאן פאקטור ראויה ואף יותר מכך, אך במקומות שדורשים גם מהירות וגם מאפשרים שעשועי תמרון וזמן אוויר כמו במשגב, יכולת האופניים לרגש מעט לוקה בחסר.



 



בגלל שחוקי האנדורו מחייבים טיפוס, טיפסתי איתם- זווית הכיסא הייחודית (75.3 מעלות) ממקמת את הרוכב בתנוחת דיווש נוחה מאוד ביחס לקראנק, ולא נותר אלא להביט סביב וליהנות מהנוף שחולף בזמן שמסובבים רגליים. בדווש מישורי ובעליות מנהלתיות לא ראיתי כל צורך לעבור למצב של פלטפורמה יציבה בבולם האחורי, המתלה פשוט לא זז! לא הייתה כאן את  תחושת הנדנוד המאפיינת אופניים במהלך גדול יחסית, אך יחד עם זאת הייתה כאן הרגשה של כבדות מסוימת שדרשה הפעלת כוחות דיווש נוספים כדי לדרבן את אופניים להתגלגל מהר יותר בעליות. יש לי יותר מתחושה שהחלפת צמיגי המקסיס היירולר 2 בצמיגים קלים ובעלי התנגדות נמוכה יותר תעזור ואף תעלים לחלוטין את התופעה.



 




חלקים בולטים
דגם ה-Team הוא הגבוה בשלושת המפרטים המוצעים במשפחת ה-Encore, מערכת ההינע מבוססת על תמהיל של מערכת 1X11המעולה שלSram  ברמות X1 ו- Xo1, יחד עם קראנק TRS של E13 קל, סקסי וחזק שהגיע עם פלטת 30 שיניים. גלגלי ה-Pro SL המצרצרים שלSUN RINGLE  עמדו בהתעללויות למרות משקלם הקל ( 1,650 גרם לסט) ולא ניכר בהם כל חופש או יציאה מאיזון.



 



המעצוריםGUIDE RS  מבית Sram עשו את מלכתם נאמנה, שמרו על כוחם ללא איבוד מודולציה לאורך כל המבחן ולא הפגינו חולשה גם בשימוש אינטנסיבי ביותר. את הטקס השלימו, כידון 780 מ"מ וסטם 50 מ"מ מבית Answer בצבעים תואמים ומראה אחיד ומעודכן.


 



אבל מעל כל ספק החלק המעניין ביותר במפרט הוא המזלג של מאניטו. ה-Mattoc, דגם האנדורו המוביל של היצרן מקבל ביקורות מעולות בעולם וטרם קיבל את החשיפה הראויה בישראל, בטח מול הפייק של רוקשוקס, או ה-36/34 של פוקס. על אופני המבחן הותקן  דגם ה-Pro עם מהלך של 160מ"מ, רגליים בקוטר 34 מ"מ ומשקל קליל של 1,877 גרם. מעבר לאפשרויות הכיול הרגילות של High/ Low speed compression וריבאונד, ניתן לכוון  בMattoc- גם את רגישות סוף המהלך (BOTTOM OUT)  ולהתאים את התנהגותו לאופי המסלול. אני חייב להודות שלא היה לי קל להגיע לכיוון אופטימאלי, אך ברגע שמגיעים  אליו, הבולם פורח וזורח ולא מגלה רצון להיטרק גם בקפיצות אלימות. מחירו האטרקטיבי וביצועיו בשטח יכולים להכניסו בקלות לשטחם של הבולמים המובילים בשוק ואף יפה שעה אחת קודם.  


 
 
 

 
סיכום
ברגמונט יצרו כאן חיית אנדורו אמתית בעלת זוויות קיצוניות ומהלך ארוך, אופניים שיחזקו ויעצימו רוכבים לקבלת הביטחון הנדרש ליצירת זרימה ומהירות על כל שביל אגרסיבי ותלול. מתלה ה-COAX PIVOT מגיב מצוין, קשיח, יציב מאוד ושומר על עקיבת שטח מדהימה. המפרט שמגיע על דגם ה TEAM   שנבחן ראוי בעני לשבח, האופניים תפקדו ללא דופי וללא כל תקלות. מזלג Mattoc של מאניטו הפתיע גם הוא לטובה ותפקד מצוין בכל מסלול. בשורה התחתונה, אם חשקה נפשכם לרדת מצוק מנרה או לדהור בירידות של כפר החורש ומשמר העמק ה-Encore הם בהחלט האופניים שתבחרו להעמיס על הרכב, אל תצפו מהם להביא אתכם ראשונים אל קצה העלייה אך החיוך בסוף הירידה מובטח.




 
 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם