RockShox YARI במבחן

RockShox YARI

יבואן: SRAM ישראל
מחיר: 3,850 ש"ח


 

 
 

בשנים האחרונות רוקשוקס האמריקאית הפכה לשחקן המרכזי והמוביל בתחום הבולמים הקדמיים, בעיקר בזכות פיתוח והחדרה מאוד מוצלחת של מספר מזלגות חדשים בטכנולוגיה שיכוך מתקדמת, בקשיחות גבוהה ובמשקלים נמוכים יחסית לקטגוריות השונות. עבודה שגרמה למתחרים רבים בענף  לגרד את הראש ולנסות לפתח מוצרים טובים יותר שיעמדו בסטנדרט החדש שיצרו Sram ואף ינסו לעבור אותו. מוצרי החברה החלו לתפוס מקום מרכזי בתחום ה OEM בליין של לא מעט יצרני אופניים. כפועל יוצא מהדרישה למוצרי החברה רוקשוקס פיתחה ליין חדש של מוצרים  ביניהם ה-Yari  מזלג AM/ אנדורו חדש ששווקו בעולם החל באוקטובר 2015. ישראל נמנית על המדינות הראשונות בעולם שהחלו בשיווק המזלג החדש והסקירה שאתם קוראים ברגעים אלו היא מהראשונות שפורסמו בעיתונות העולמית.




 



היארי מתבסס על השאסי של הליריק עם רגלים בקוטר 35 מ"מ, מהלך ארוך יחסית בין 120 ל-180 בהתאם לדגם, ומאפיינים גנטיים דומים.  למעשה יש כאן הכלאה של  מספר מוצרים מבית רוקשוקס מהם נולד מוצר חדש המיועד לרוכבים שאוהבים לאתגר עצמם במסלולים אגרסיביים, לקבל מערכת שיכוך איכותית עם מעטפת הביטחון של הפייק, אבל לשלם פחות מזומנים. כמו במזלגות רבים ממשפחת רוקשוקס, גם ביארי החדש ניתן להאריך או לקצר את המהלך במעמד הקניה אצל היבואן המקומי או בעזרת קיט ייעודי המוצע לרכישה בנפרד.





נתונים טכניים:
משקל: 2,023 גרם בגרסת 27.5
מהלך: 120-180 מ"מ בגרסת 27.5
120-160 מ"מ בגרסת 29.
ציר: 15 מ"מ בלבד 
שיטת שיכוך: קפיץ אויר ושמן.
סוג הדאמפר:  MOSION CONTROL
ריבאונד: RAPID RECOVERY REBOUND
קומפרשיין: LOW  SPEED COMPRESSION
.
 
 
 
 
 
 
היארי החדש מתבסס על דמפר ה- MOSION CONTROL הוותיק והמעולה של היצרן האמריקאי. בשונה מהפייק והליריק החדשים המתבססים על מערכת ה- CHARGER DAMPERהסגורה, היארי מתבסס על מערכת OPEN BATH בה השמן נמצא באמבטיה פתוחה ברגל הבולם. ההבדל העיקרי בין שתי המערכות פרט להבדלים במשקל, היא תחזוקה שוטפת  של המוצרים ותכיפות הטיפולים התקופתיים. מערכת פתוחה משפיעה יותר על תכונות השמן, לכן היארי מצריך טיפולים בתדירות גבוהה יותר מהבולמים הבכירים יותר.



 






 



היארי זוכה גם לטכנולוגיית ה- TORQUE CAPS החדשה של היצרן שמהותה היא יצירת נקודת מגע רחבה יותר בין נאבה ייעודית לבין רגלי המזלג להגברת הקשיחות של החלק הקדמי. אמנם בהרכבה של גלגל רגיל אין צורך במתאמים או בהחלפת הנאבה הקיימת, אך על מנת ליישם את הטכנולוגיה במלואה יש להשתמש בנאבה ייעודית בעלת משטח מגע דומה שכבר משווקת אצל מספר יצרנים או להשתמש בנאבה של SRAM המתבססת על הטכנולוגיה החדשה. במבחן שלנו המזלג הורכב על נאבה רגילה לכן לא תמצאו כאן חוות דעת על הממשק החדש. היארי נמכר בשלב זה כמוצרAFTER MARKET   בלבד, אך בקרוב יצרני הוא יכנס ללין האופניים של חברות רבות כמוצר OEM.


 
 


 
על השביל:
היארי הותקן על האופנים האישיים שלי, טרנזישן פטרול עם מהלך מתלה של 155 מ"מ והחליף אחר כבוד, פייק 160 מ"מ (על פניו נראה דיי זהה ד"א). היארי במבחן הגיע עם מהלך של 150 מ"מ ובתוכו כברירת מחדל הוברגו שני טוקנים (ספייסרים) שאחראים לרמת הפרוגרסיבית של המזלג, בנוסף לכך הוא הגיע עם עוד כמה מהם בקופסא לשינוי רמת הפרוגרסיביות עפ"י הצרכים האישיים של הרוכב או שטח המחייה הטבעי שלו.
את המבחן הלא קצר השתדלתי לעשות בתוואי מוכר כדי שאוכל לקבל פרספקטיבה הגיונית לתפקודו הכללי וכמובן תפקודו (הבלתי נמנע והמתבקש) יחסית לפייק המוכר. בין היתר בילנו יחד בבן שמן, קנדה, חורשים וכפר החורש תמהיל הגיוני שמכסה את מגוון סגנונות הרכיבה של רוב הרוכבים בארץ.  




 



הרושם הראשוני לאחר כיוונון ורכיבת סיפתח היה מוכר לי מאוד, כצפוי או לא, היארי מתנהג כמצופה מרוקשוקס- שקט, מגהץ את השטח, מרכך ביעילות כל אבן קטנה ויוצר זרימה לכל קו שבחרתי בו ונותן תחושה כללית של ריחוף. למעשה בתחילה לא הורגש כל הבדל מהותי בינו לבין הפייק המהולל, אך עם הגדלת מספר הרכיבות על היארי ושינוי התכסית התחלתי להבחין במספר הבדלים. לתחושתי נראה כי היארי מתמודד מעולה עם רכיבה אגרסיבית במיוחד, אני לא אחטא ואומר שאולי אפילו טוב יותר מהפייק. במסלולים שכללו קפיצות ונחיתות קשות ההבדל בלט במיוחד ונראה כי הבולם פשוט "נועד לגדולות". היארי הצליח להעביר לי את תחושת הביטחון הנדרשת כדי לדחוף את עצמי כמעט לקצה המעטפת ועדיין ליהנות ולחייך בסוף הרכיבה. לא הרגשתי כל חסרון בהעדר עשרת המילמטרים "שנלקחו" לי עם הפייק, היה לא פחות כיף להשתעשע עמו, לדחוף אותו לקצה ולקבל את הקשיחות הרצויה שתשמור אותי גם על קווים מפוקפקים, גם ללא תוספת הקשיחות של טכנולוגיית הTORQUE CAPS, שכאמור לא הייתה לנו הזדמנות להתרשם ממנה במבחן . במסלולים הטכניים של חורשים הרגשתי שהיארי יותר סלחן ודואג לעקיבה מצוינת כמעט בכל קו שבחרתי ותמיד השאיר אותי במרכז הסינגל על מנת שאוכל להמשיך לדווש מבלי לחשוב יותר מידי מה קורה תחתי. במסלולים מהירים יותר פתחתי את הקומפרשיין במלואו ואפשרתי למזלג לבלוע את מהמורות הדרך בסינרגיה מושלמת עם הבולם האחורי, מה שיצר התנהגות חלומית של האופניים.


 
 
 



סיכום:
 היארי מוגדר אומנם כבולם Vale ביחס לפייק ולליריק החדש, אבל בסוף היום  מדובר על עוד מזלג מצוין מבית רוקשוקס. היארי ייתן מענה לרוכבים אגרסיביים המחפשים אתגר ברכיבה מבלי לקרוע את העו"ש. אין לי ספק שנראה אותו הרבה על  זוגות אופניים החל מהשנה הקרובה.

יותר:  מחיר, עבודת שיכוך, פשטות, קשיחות.
פחות: משקל מעט גבוה, מגיע רק בגרסת RC , טיפולים תקופתיים קרובים.   
RockShox    YARI    בני גרנות   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם