MERIDA One-Twenty XT Edition 2016

MERIDA One-Twenty XT Edition 2016

יבואן: רוזן ומינץ

מחיר: 10,499 ש"ח (9,232 ש"ח לחברי מועדון)


 

 



את חברת מרידה אין צורך להציג בפרוטרוט כהקדמה לכתבה הבאה. אופניה משווקים בישראל כבר כמעט 15 שנים, ונתפסים כתמורה טובה למחיר, על כל המשתמע מכך.
יהיו אלו אופני ילדים, כביש, XC, אול מאונטיין ואפילו דאון היל- היצרן הטייוואני הענק מייצר אותם, ומשווק אותם מאובזרים היטב ובמחירים סופר תחרותיים ביחס לקונקורנציה.
במהלך העשור האחרון בחנתי לא מעט זוגות אופניים של החברה, ונהניתי מהם לא אחת, אך תמיד ליוותה את המבחן הרגשה של "כמעט" ושל "ליד". האופניים תמיד היו עדכניים, מאובזרים כראוי וסיפקו את הסחורה, אבל לא הביאו בשורה חדשה או שאר רוח. מיינסטרים כהלכתו.
מרידה מייצרים השנה רבים מדגמיהם גם בגרסת 27.5 אינץ' ה-הו כה עדכנית, וגם בגרסת 29 אינץ'. קיבלנו למבחן את דגם ה-XT Edition, האמור לקלוע בול לטעמו של הצרכן הישראלי. אופני שבילים, 120 מילימטרים- כאלו שאמורים לספק את צרכיו של רוכב השטח הלבנטיני הממוצע.
האם מרידה הצליחו להכניס קצת שאר רוח בדגם הפופולרי שלהם? יצאתי לבדוק.



 

 


HIGHLIGHTS
שלדת אלומיניום Triple butted.
מתלה ציר יחיד עם ארבע זרועות ובולם אחורי "צף".
בולם אחורי Fox Float DPS Performance עם נפח תא אוויר מוגדל.
מערכת הינע מלאה 11X2 ברמת שימאנו XT 2016.
זוית צינור היגוי: 68.0 מעלות
אורך תומכות שרשרת: 440 מ"מ
צינור עליון קצר: 595 מ"מ
משקל- 13.7 כולל דוושות וחומר בצמיגים
הנתונים למידה M




 



 

 



שלדה ומתלה
אופני השבילים של מרידה, ה-One Twenty, עשויים אלומיניום PROLITE 66 עם גימור מוחלק ויפה לריתוכים, וצינורות שלדה המכורסמים 3 פעמים לאורכם (עובי דופן משתנה). התוצאה- השלדה החדשה שוקלת כ-200 גרם פחות מהשלדה הקודמת של אותו הדגם. כבלי האופניים עוברים בתוך השלדה, ויוצרים מראה נקי וקרבי. מהנדסי החברה שינו מעט במהלך השנים את תצורת המתלה האחורי, אך הבסיס נשאר זהה- מתלה ציר יחיד עם ארבע זרועות. השינוי המשמעותי, אשר הוכנס בדור הקודם של האופניים, הוא המעבר לבולם אחורי "צף", או בשפת מרידה- Float Shock.
מה זה אומר בפועל? שהבולם האחורי לא מקובע בחלקו התחתון אל השלדה, אלא מחובר לקצה הקדמי של תומכות השרשרת, ובעצם נע מעלה ומטה עם תנועת המתלה. המטרה? לתת הרגשה של מתלה אחורי ארוך ודינאמי יותר ככל שהמתלה נכנס עמוק אל תוך טווח פעולתו (כאמור- 120 מילימטרים).




 

 

על השביל
לפני שאספר על ההתנהגות, נדבר רגע על ה-LOOK. הצביעה הירוקה והזועקת מקפיצה את האופניים האלו החוצה והישר אל תוך האישונים שלך, אך איך לנסח זאת בעדינות? היא מעט פאסה... כלומר, בשנת 2015 הירוק הזוהר היה שיא האופנה, אך שנה אחת עברה, ומרידה פספסו מעט את הרכבת. מעבר לזה- האופניים משדרים עסקים, ובאופן אישי, זו צורת המתלה האהובה עלי: כאשר הוא אנכי לקרקע ועם חוליית נדנדה קצרה ויפה. עניין של טעם, ככל הנראה.
 
____________________________________________________________________________________________________________________________

 


____________________________________________________________________________________________________________________________
 
מאחר שבשבוע ממוצע אני מבלה לא פחות מ-16 שעות על האופניים, החודש בו בילו איתי ה-One Twenty היה כנראה הקשה ביותר שיעברו בחייהם: סינגלים מהירים ותובעניים (פארק קנדה\ בן שמן\ הזורע) ובנוסף, כמעט 600 קילומטרים של שבילים רחבים בכל רחבי המרכז והרי ירושלים.
האופניים האלו קצרים מאד. על פי מרידה המידה שלהם היא "17, אך ביחד עם מוט כידון קצר יחסית (70 מילימטרים), נוצרים אופניים שמרגישים מאד קומפקטיים. בעיני זה דווקא דבר טוב, המאפשר לרוכב לנוע לפנים ולאחור על האופניים, ובאמת להשפיע על ההתנהלות שלהם באמצעות העברת משקל.



 









דיוושים ראשונים מגלים מתלה יעיל מאד, בעזרת הבולם האחורי מוגדל הנפח ובעל שלושת המצבים, מבית FOX. בולם ה-EVOL (יעני, אקסטרה ווליום) החדש הוא שינוי מבורך בעולם בולמי הזעזועים האחוריים- נפח תא גדול יותר יוצר בולם שלא זקוק ללחצי אוויר גבוהים, וכך מתקשח פחות ומרגיש נעים יותר לאורך כל מהלכו. את אותיות ה-CTD הישנות החליפו אותיות חדשות (DPS), המבשרות על דמפר חדש ומעודכן יותר בבולמי פוקס החדשים. ואכן, מצב הביניים הוא עם פלטפורמה יציבה מאד, אך ללא איבוד רגישות למכות הקטנות- הנה לכם מתלה יעיל ונעים בו זמנית. WIN WIN, לא?
ועל אף זאת, האופניים לא מזנקים קדימה מהמקום כנשוכי כלב בדואי תועה. הם מרגישים כבדים וגמלוניים בהאצות מהמקום וממהירות נמוכה. האשמים העיקריים הם הצמיגים הבשרניים (נובי ניק טיובלס רדי 2.25" של שוואלבה) והגלגלים הכבדים.
"גלגלי 27.5 אינץ'", יגידו לכם צקצקני קונספט ה-29 אינץ', "הם זריזים יותר בתגובותיהם לדיווש (בגלל קוטרם הקטן יותר) ומגיבים להפניה ולהוראות הרוכב במהירות וביעילות גדולה יותר מאשר גלגלי 29"... (הוסיפו כאן קול מאנפף כזה, כמו של הדרדס הידען והמעצבן ההוא...).
התפיסה הזו לא עובדת על ה-One Twenty, והסיבה העיקרית, כפי שאמרתי, היא צמיגים עם דפוס קוביות גבוה ובשרני מדי לייעוד של האופניים האלו. החלפה לצמיגים מהירים יותר, כבר במעמד הקניה, יאפשר לרוכב להאיץ מהר יותר, להתעייף פחות- וליהנות מן האופניים כמו שצריך.




 














הבולם הקדמי (רוקשוקס סקטור גולד, 130 מ"מ מהלך, עם צינורות 32 מ"מ) עובד היטב בעת רכיבה בשבילים רחבים ומגיב היטב למכות קטנות המאפיינות שבילי כורכר מהירים. עד כאן הכל טוב.
כאשר נכנסים לשטח המחיה הטבעי יותר לאופני שבילים- סינגלים מכל הצבעים והמינים- אפשר להתחיל להרגיש באמת איך מתנהגים האופניים.
צינור עליון קצר, יחד עם זווית ראש מתונה (68 מעלות) ותומכות שרשרת קצרות (440 מילימטרים), יוצרים מכונה שמגיבה היטב להוראות הגוף של הרוכב, מרימה גלגל קדמי ללא התנגדות ומטפסת סלעים בקלילות מרשימה. המתלה האחורי מרגיש נעים וארוך ממהלכו המוצהר (הבולם ה"צף" עושה את העבודה) והצמיגים הבשרניים אוחזים היטב בקרקע. האופניים אוהבים פניות צפופות ומרגישים זריזים למדי כאשר השביל פונה מטה, וכוח הכבידה מאיץ את המהירות שלכם במורד.




 



כאשר מתחילים לקפצץ עם האופניים מסלע לסלע, מופיעה בעיה חדשה עם הבולם הקדמי- הוא ליניארי מדי. כלומר, הוא סוגר מהלך בקלות מרגיזה, על אף לחץ אוויר ושקיעה ראשונית המתאימים בדיוק למשקלי. העלאת לחץ האוויר, בכדי להעלות את הפרוגרסיביות שלו, ולמנוע את סגירת המהלך הזו, גורמת לבולם להיות פחות רגיש למכות קטנות עד בינוניות- וזה מציק ולא נעים.
הפתרון היצירתי שלי היה ניפוח הבולם בהתאם לרכיבה אליה אני יוצא: רכיבה טכנית ומסולעת- לחץ אוויר גבוה ב-15-20 אחוזים מכוונת המשורר. רכיבה בשבילים רחבים- לחץ נכון למשקלי. מעצבן, אבל יעיל.



 


 



 
חלקים בולטים
מערכת ה-XT החדשה של שימאנו היא פשוט פאר היצירה. העברת הילוכים בכוח המחשבה כמעט, שקט תעשייתי מבורך, ואמינות מופלגת. מי צריך יותר מזה?
אני מברך את מרידה על ההתעקשות להישאר עם מערכת 2 על 11, בעיקר בגלל קהל היעד של ה-One Twenty, ועל כך בפסקת הסיכום. העברת ההילוכים של המעביר הקדמי החדש ושל מערכת שתי הפלטות (24-38) היא לא פחות מפנטסטית. זריזה, מדוייקת ועובדת גם תחת לחץ כבד של דיווש. פשוט אמת המידה.


______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

מעצורי השימאנו M615, המקבילים לדאור, ביחד עם הרוטורים המוגדלים (180 מ"מ), עבדו היטב ובקונסיסטנטיות לאורך כל תקופת המבחן. כמעט ולא הורגש צורך בבלמים ברמה גבוהה יותר, וזו מחמאה אדירה לבלמים הזולים הללו של שימאנו.
בולם ה-DPS האחורי עם שרוול ה-EVOL של FOX עובד נהדר, ומספק למתלה האחורי רגישות גבוהה ופרוגרסיביות מדויקת במצבו הפתוח, ובמקביל- פלטפורמה יציבה מאד, שלא מאבדת רבות מרגישותה, במצב הביניים. כל שנבקש לו יהי.




 
 



סיכום
המרידה One Twenty, כמנהג אופני חברת מרידה- עושים את העבודה. הם מספקים תמורה נהדרת למחיר ומכסים טווח רחב של דרישות. ככאלו, הם יתאימו מאד לרוכב חדש יחסית בתחום, או לרוכבים מנוסים, אשר לא יכולים\רוצים להוציא סכומים גבוהים על אופניים מפונפנים.
רוכבים חדשים (ובעצם לא רק הם) יעריכו מאד את שני גלגלי השיניים מלפנים, אשר יאפשרו להם לנצל את האופניים למגוון דרישות, מבלי להתאמץ יתר על המידה. החבילה הכללית של האופניים תאפשר להם להיכנס גם לשטחים תובעניים יותר בהמשך דרכם בעולם האופניים.
עם זאת, ציפיתי ליותר. כאחד שבחן את אופני השבילים של מרידה, על כל גלגוליהם במהלך השנים, קיוויתי למכונה שתשאיר בי חותם עמוק יותר. האופניים האלו הם לא EVENT. הם לא יושבים בבית, ורק קוראים לך: "קדימה, קח אותי אל השבילים והסלעים"...
אם תרצו- אלו הם הטויוטה קורולה של עולם האופניים. אמינות ואיכות גבוהות, תמורה טובה למחיר. אבל בלב שלכם, עמוק פנימה, אתם תצאו מהחנות עם האופניים\רכב, ותמיד תפזלו לצדדים- בחיפוש אחר מכונות מרגשות יותר. 




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם