מבחן צמיגי שטח Tioga

מבחן צמיגי Tioga
 
יבואן: ש.א. נועם יבוא ושיווק בע"מ


Fast 13 29” 2.25, מחיר: 298 ש"ח
Psycho Genius 29” 2.1, מחיר: 250 ש"ח


באמצע שנות ה90' היו צמיגי Tioga היפניים מותג חם. הPsycho היו צמיגים מתקפלים, קלים יחסית, ועם אחיזה שנחשבה לשם דבר. הם גם הגיעו בצבעים שונים מה שהיה די פופולרי באותם ימים. אופני הProflex- שלי בשנת 1995 הגיעו עם כאלה, וכך גם דגמי קרוס קאנטרי רבים אחרים. מאז דעך שמו של המותג וכבר הרבה שנים שהוא לא בכותרות, ככה שהופתעתי לגלות שהצמיגים, כמו גם אוכפים, של המותג מיובאים כעת באופן סדיר לארץ.

 




ההיצע של היצרן מצומצם יחסית וכולל שני דגמים המגיעים במידות "29 ו"27.5  - למבחן קיבלנו את שני דגמי 29, הPsycho Genius- ברוחב "2.1 כצמיג אחורי, והFast13- ברוחב "2.25 כקדמי. עם משקלים  715גר' לאחורי ו780 גר' לקדמי, הטיוגה אומנם לא מנצחים בקטגוריית המשקל, אך יחד עם זאת הם לא כבדים במיוחד. הצמיגים מוגדרים כטיובלס-רדי, ומתהדרים בקוביות בעלות מבנה ייחודי המדמה רגל של שממית. 3 חריצי רוחב על כל אחת מהקוביות אמורים לגרום לפיצול של הקוביה תחת עומס ולייצר אחיזה טובה יותר מאלה הסטנדרטיות. הצמיגים מגיעים גם עם שכבת הגנה נגד חתכים בדופן החיצונית, ומיוצרים מתערובת גומי מיוחדת שאמורה לספק מהירות החזר (rebound) נמוכה, מה שאמור לשפר את האחיזה בשטח משובש.
על פניו חתך הקוביות של הצמיגים נראה שונה בין שני הצמיגים – הקידמי שעל פי היצרן מיועד לרכיבת שבילים ואל-מאונטיין כולל קוביות מרווחות יחסית, בעוד האחורי, המיועד על פי היצרן לאדמה מהודקת, כולל קוביות צפופות יחסית.


 



בשימוש:
הצמיגים הורכבו על אופני קרוס-קאנטרי זנב קשיח עם גלגלי  .Stan ZTR קרוס קאנטרי הוא כנראה לא השימוש האופטימלי לצמיגים אילו, אבל לקחנו אותם לרכיבות במספר תוואי קרקע שונים. בחורף, כמו בחורף, הקרקע היתה מהודקת ולפעמים בוצית, מה שאמור להתאים בצורה טובה לאופי הצמיגים על פי היצרן.  הצמיגים הורכבו בקלות, שמרו על לחץ אויר בצורה טובה ואיפשרו רכיבה בלחץ אויר נמוך המאפשר אחיזה טובה במשטחי סלעים חלקים.





 



אחיזה :
שני הצמיגים סיפקו אחיזת קרקע ברמה טובה, גם בעליות על משטחי סלע חלקים, ובעיקר בפניות מהירות. שוב, חשוב לציין, שתנאי השטח בהם נבחנו הצמיגים היו טובים יחסית – קרקע חורפית מהודקת. גם ברכיבה חולית הצמיגים סיפקו ביצועים לא רעים, והצמיג האחורי סיפק אחיזה טובה בפידול בחול עמוק. הצמיג האחורי בעל הקוביות הצפופות גילה נטייה להסתם בבוץ. הצמיג הקידמי האגרסיבי יחסית, סיפק בטחון רב ברכיבה אגרסיבית יותר. גם משטחי סלע חלקים בשיפוע צד נהנו מאחיזה טובה.




 
 
 

גלגול:
המשקל וחתך הצמיגים, בעיקר זה של הצמיג הקידמי הרחב יותר, אינם אמורים לתרום בתחום הגלגול, לפחות על הנייר. אבל למרות זאת הצמיגים עשו עבודה לא רעה. אילו אינם צמיגי קרוס קאנטרי מהירים, אבל הם בהחלט שמרו על מומנטום. הצמיג הקידמי קיים בחו"ל גם ברוחב "2.1 וייתכן שתצורה של "2.1 מלפנים ומאחור היתה משפרת את המצב גם לרכיבות נפח ארוכות יותר בהן הגלגול משמעותי.



 




עמידות :
הצמיגים נראים יחסית מסיביים, ועל הנייר אכן אמורים לספק הגנה טובה מתקרים וקרעים. גם מבט בעין בלתי מזויינת על הצמיג חושף צמיג מסיבי יחסית ומשרה ביטחון. ברכיבות שלנו לא נתקלנו בבעיה מיוחדת למרות שניסינו להתאכזר אליהם מעט בשטח סלעי.


 

 
 
 


 


 



סיכום:
צמיגי Tioga השרו עלינו אוירה נוסטלגית עם פלשבקים לשנות ה90'. היום המותג הרבה פחות מוכר, אולם בכל זאת מספק אלטרנטיבה מעניינת. מההתרשמות שלנו הצמיגים עשויים להתאים בצורה טובה לרכיבת שבילים ואפילו אול מאונטיין, ופחות לקרוס קאנטרי, וזאת בעיקר עקב הצמיג הקידמי הבשרני והכבד יחסית. הצמיגים עושים עבודה טובה בתנאי החורף הישראלי, אולם יהיה כדאי לבחון אותם גם בתנאי הדרדרת של הקיץ הישראלי.


יותר: אחיזה, מחיר
פחות: משקל

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם