Rocky Mountain Element 970 RSL

Rocky Mountain Element 970 RSL 2016

יבואן: רוזן מינץ

מחיר:  24,590 ש"ח (חבר מועדון 21,639 ש"ח )
 



 



דגם ה-Element של Rocky Mountain הקנדית חוגג עכשיו 20 שנה. השוק והטכנולוגיה השתנו ללא הכר במשך השנים וגם הElement עשו מאז דרך ארוכה. החברה הקנדית עדיין מייצרת אופניים המתאימים לתנאי הרכיבה הייחודיים והאגרסיביים של הנורת' שור, כאשר הדגש הוא על שלדות בעלות גיאומטריה ומתלים מתקדמים. החברה מייצרת מגוון רחב של דגמים החל בקרוס קאנטרי, דרך אופני שבילים ואול מאונטיין וכלה באופני דאונהיל תחרותיים, המכנה המשותף לכולם בלי יוצא מן הכלל אליבא דה רוקי הוא ההרפתקאה. דגם הElement מיועד לתחרויות קרוס קאנטרי, מרתון, ומירוצי שלבים, אך גם לרכיבות "גירזון" של סוף השבוע. למרבה המזל הדגם החדש נפל לידי בדיוק לפני מירוץ הסמרתון התלת יומי – אמנם הערבה והרי אילת הם לא הרי הרוקי, אך המדבר מספק תוואי אגרסיבי ומאתגר ביותר שאמור להתאים מאוד להגדרה של הדגם הזה.
 
 
 
 
 
 


Highlights
  • שלדת קרבון  עם ABC Pivots
  • מתלה ארבע זרועות Smoothlink, עם ציר על תומכת השרשרת המייצר מהלך של 95 מ"מ
  • גלגלי 29” – חישוקי Stan’s ZTR Crest tubeless ready  עם נאבות Sunringle SRC
  • מזלג קידמי Fox 32 Float 100mm
  • בולם אחורי Fox Float DPS Ramote
  • מערכת הנעה 2x11 עם מעבירים XT/XTR וקראנק Raceface
  • מעצורים Magura MT-6
  • משקל רטוב   11.7קילוגרם כולל פדלים )מידה M)
  •  
 

 


 



שלדה ומתלים
 
דגם ה970RSL  שקיבלנו למבחן הינו האמצעי מתוך 3 דגמים של הElement וכולל שלדת קרבון מלאה, כמו בדגם הקצה ה990 (דגם ה750 כולל משולש אחורי מאלומיניום). השלדה בנויה מקרבון בטכנולוגית ה- Smoothwallשל היצרן הקנדי המבטיחה לדבריהם שילוב מרבי בין קשיחות, משקל ועמידות. הטכנולוגיה כוללת שימוש בתבניות פנימיות למניעת עודף סיבים וחומרי הדבקה, ושימוש בסוגי קרבון שונים בנקודות שונות בשילדה, כפי שעושים מרבית יצרני השילדות המודרניות.
התוצאה היא שלדה נאה למראה, עם צינורות עבים יחסית ומעט קמורים, וצינור עליון בעל שיפוע תלול יחסית ומרווח עמידה נדיב ביותר. מבנה השלדה, בשילוב עם החיווט הפנימי והצבע הכחול הבהיר נותן לאופניים מראה קרבי וסקסי למדי. השילדה כוללת מקום לשני מחזיקי בקבוק – אחד מעל לצינור התחתון ואחד מתחתיו.



 



כמו בכל דגמי השיכוך מלא של החברה, גם באלמנט נעשה השימוש במתלה ה- Smoothlink של רוקי. מדובר על מתלה ארבע זרועות עם אינטרפרטציה מקומית למיקום הציר האחורי על תומכת השרשרת, למעשה כיול ספציפי של מתלה ארבע זרועות עם הורסט לינק. במקרה דנן רוקי ממקמים את הציר סמוך מאוד לציר הגלגל מה שלטענתם מקטין מאוד את נדנוד המתלה, אך לא פוגע באקטיביות שלו ועדיין מאפשר עבודה של המתלה גם תחת בלימה.
 

 
 


על השביל
 
תנוחת הישיבה על האלמנט זקופה יחסית לאופני קרוס קאנטרי תחרותיים, למרות זוית הראש של 70.6 מעלות. הקוקפיט קומפקטי למדי, אולם הכידון ברוחב 740מ"מ (בכ"ז קנדיים) מרגיש מעט רחב ויוצר תחושה מעט מוזרה, בעיקר במעבר לפידול בעמידה. עוד נחזור לפידול בעמידה. מנוף נעילת הבולם האחורי גבוה מעט, אך בסה"כ התחושה נוחה ונעימה.
את אופני המבחן קיבלתי לפני הסמרתון, וחבריי הרימו גבה על כך שאני עומד לרכב 3 ימים על אופני מבחן אליהם לא היה לי זמן להתרגל. לשמחתי הספקתי לערוך כשתי רכיבות קצרות על מנת להתרגל מעט ובעיקר לכוון את האופניים למידותיי. רכיבות ההיכרות עברו בצורה טובה והשינוי היחידי שביצעתי באופניים היה החלפת הצמיגים המקוריים (Maxxis Ikon עם פנימיות). את ההחלפה ביצעתי בגלל המוניטין המפוקפק שיצא לצמיגי הIkon שאינם בטכנולוגיית EXO כצמיגים שאינם עמידים לתנאי המדבר הקשים, יתרה מזאת היה לי גם ברור שאת הסמרתון ארכב ללא פנימיות. הרכבתי את הצמיגים מאופניי הפרטיים – מלפנים   Schwalbe Racing Ralphומאחור Maxxis Crossmark.



 





 


כך יצא, שהרכיבה הרצינית הראשונה עם האופניים הייתה בפרולוג של הסמרתון. הדקות הראשונות אכן היו מאתגרות ומצאתי את עצמי מחליק החוצה בסיבוב או שניים – שילוב של חוסר היכרות עם האופניים, מעט חלודה ברכיבה מדברית, ודופק גבוה של תחרות נג"ש. אבל מהר מאוד נכנסתי חזרה לעיניינים.
בימים השני והשלישי האופניים כבר הרגישו לי לגמרי טבעיים. ה-Element עשו עבודה מעולה, וסיפקו שילוב מוצלח של קשיחות ומהירות מול נוחות. מבחינת מיתלים, את רוב הרכיבה עשיתי על מצב הביניים –  Trail. יעילות הפידול היתה מצויינת ולא הורגש בובינג כלשהו. בקטעים מישוריים ארוכים ומהודקים, השילוב של המשקל ושל תנוחת הישיבה, בעיקר הכידון הרחב, יצרו תחושה מסויימת של סירבול. כאשר השבילים נהיו מחוספסים יותר, למשל במקטעי כורכר מחורצים או בקטעי דשדש, המתלה המעולה גיהץ את השטח באופן מצוין והאופניים התגלגלו בצורה טובה מאוד.



 


 



 


בעליות האופניים התגלו כיעילים למדי, והציגו יכולת טיפוס טובה. יחס גלגלי השיניים (גלגל שיניים קידמי קטן של 28 שיניים ואחורי גדול של 40 שיניים) איפשר לי לטפס בצורה טובה גם את העליות התלולות ביותר, למרות שבאופן אישי אני מעדיף יחס נמוך אפילו יותר למניעת עומס על הבירכיים. למרות שבמספר קטעי עלייה בודדים ומצבים של האצה חזקה בעמידה העברתי את הבולם האחורי למצב Climb הקשיח, העדפתי רוב הזמן להישאר במצב Trail . בהאצה בעמידה, בעיקר בעליה, האופניים הרגישו רכים מידי ובתוספת הכידון הרחב הם אף הרגישו מעט מסורבלים. מעבר למצב Climb בבולם האחורי כאמור שיפר את המצב, אך התחושה הייתה עדיין רחוקה מזו של אופני ז"ק.


 



 





גולת הכותרת וההנאה האמיתית מהאלמנט הייתה במובהק בקטעי הירידה. מתלה ה- Smoothlink עבד מעולה והדגיש את שורשיו הקנדיים, בין אם במצב Descend או במצב .Trail השיכוך היה מצוין והתאים לתוואי השטח המדברי והאגרסיבי. המזלג הקדמי עבד גם הוא בצורה טובה, פרגן מאוד למתלה האחורי ושיכך את המהמורות גדולות כקטנות תוך הפגנת קשיחות צידית מעולה. ההיגוי התגלה כמהיר ומדוייק, ובשילוב עם הצמיגים נתן תחושת ביטחון בסיבובים ובקטעים טכניים.



 
 
 

 
חלקים בולטים
בנוסף למזלג והבולם האחורי של Fox, האופניים כוללים אבזור ברמת ביניים – ידיות ומעביר קדמי ברמת XT, יחד עם מעביר אחורי ברמת XTR ל 11 הילוכים של שימנו. קראנק, ציר מרכזי, וכידון של Raceface. מעצורי Magura MT-6 וגלגלים על בסיס חישוקי Stan’s ZTR Crest  האמינים על נאבות של SUNRINGLÉ. המזלג הקדמי הצטיין כאמור, שאר המערכות פעלו בצורה טובה ותרמו לחוויה הכללית. המעצורים של Magura עבדו בצורה חלקה ויעילה, וכך גם מערכות ההילוכים. בכל מהלך התחרות ורכיבות המבחן הנוספות שערכתי אחריה לא נתקלתי בבעיות כלשהן.  עם פדלים XT, שני מתקני בקבוק, ופנימיות עם חומר קיבלנו אופניים במשקל של 11.7 ק"ג. לא קליל, אך בהחלט משקל סביר לאופני מרתון ברמה זו.


 



סיכום
 
הElement הם אופניים מודרניים ויעילים בעלי גיאומטריה מצויינת ואיבזור טוב. הם הרגישו בבית במדבר באותה מידה שהרגישו בבית בסינגלים המהודקים של רמות מנשה. מבחינת הייעוד המוצהר, אני מאמין שהם פחות מתאימים לתחרויות קרוס-קאנטרי ויותר מתאימים לתחרויות מרתון, וגם כאן, היתרון יהיה יותר ברור ככל שהשטח יהיה טכני יותר. בקטעים טכניים הElement זורחים ומספקים חוויה נהדרת, אך במישורים מהירים ופחות טכניים המשקל והגיאומטריה עומדים בעוכריהם. פלח השוק שיוציא את המיטב מהאלמנט הוא דווקא הרוכבים הפחות תחרותיים, רוכבים המחפשים את ההרפתקה והטיול יותר מאשר את התוצאה המהירה ביותר. רוכבים מהזן הזה ימצאו כאן מכונה מהנה ויעילה שתספק להם חוויות בערמות.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם