סמים בשלדה – משפרי ביצועים מודרניים באדם ובמכונה

סמים בשלדה – משפרי ביצועים מודרניים באדם ובמכונה
 

תמונות: France Télévisions, ASOFRANCE TV, 20 Minutes, M.Libert, 1Femke Van Den Driesse
 



 




מכונית מסוג פורש 911 טורבו שחורה ומבהיקה, עצרה בחריקת בלמים אל מול שביל כניסה שתחילתו חצץ וכורכר והמשכו מרוצף אבנים גדולות ופראיות, המוביל אל בית אבן חביב בעיירה השוויצרית השקטה  Scherzingen .
גבר שרירי ובהיר, שיערו בלונד שטני קצר, גופו רזה ומוצק- יצא מהמכונית בניתור קליל וטרק את הדלת העבה והבשרנית בתנועה של ספק הדיפה-ספק-בעיטה בעקב נעלי הנייקי הסרוגות שנעל.
ילד בלונדיני נותר לשבת במכונית השחורה, את אזניו עטפו אזניות קשת ענקיות ועיניו היו עסוקות מאוד בטלפון החכם שבידיו.
רחש הפסיעות על שביל החצץ ופצפוץ ענפים קטנים, העיר את תשומת ליבו של איש גבה קומה, מזיע ואדום שיער.
"לאנס!...מיסטר ארמסטרונג, מה אתה עושה כאן...?" יאן אולריך הניח את המעדר שננעץ בדשא העבה ונער את ידיו מהאדמה האדומה-שחורה, שהתפוצצה מעושר מינרלי.
חיוך ענק התפשט על פניו המנומשים של אולריך, עיניו של לאנס ארמסטרונג עלצו ורעמי הטפיחות על השכמות והחיבוקים החמים, נשמעו עד לערוץ הנחל הירקרק למטה והבריחו להקת ציפורי מים שהתעופפה בדבוקה היסטרית.
"מה קורה אחי"? אמר יאן שהתרחק מעט לאחור, שמט ראשו להיטיב מבט ושוב קרב לחבק את ארמסטרונג.
"מה..? איך אצלך מפלצת...?" צחקק ארמסטרונג.
"לוק...הי לוק..קאם היר"!
בנו בכורו של ארמסטרונג, נשלף מהפורש השחורה ועיניו נטועות עדיין במסך הטלפון.
הילד הבלונדיני התמיר חייך חיוך מבויש כשלחץ את ידו המלוכלכת של אולריך.
"וואו! לוק איך גדלת" הביט אולריך בלוק ארמסטרונג במבט משועשע.
"כן כן, גדל הנער והפך לביג גאי" חיוכו של ארמסטרונג נפרש בגאווה גלויה.
"בוא...בוא תראה את שרה ומקס" הפנה אולריך את ידו לעבר הבית וכולם נפנו לכיוון הדלת.
"חם חם מהמחבת" חייך אולריך, ודקר במזלג שתי נקניקיות ענק שהניח בכל צלחת ושתי קערות צ'יפס נדיבות.
לאנס התנדב לקחת שתי כוסות זכוכית אימתניות, מלאות בבירה ארגמנית-כהה-אפלה וקצף קרמי עשיר מעטרן מעל.
"הבאת איתך כל מה שצריך?" שאל יאן אולריך, מבטו מרוכז קדימה להחזיק את הצלחות שלא תיפולנה.
"הבאתי הכל, אל תדאג!" ענה לאנס בצחקוק שהרעיד את הבירה בכוסות.
"לוק....שרה... אבא ויאן יושבים בחוץ לדבר קצת, בסדר? תהיו ילדים טובים!"
"רגע, אני מביא את המיונז...כבר חוזר"
אין לדעת על מה שוחחו יאן אולריך ולאנס ארמסטרונג בקצה הגינה רחבת הממדים, הנושקת לפאתי היער העבות.



 


טור דה פראנס 2003
 
תאריך ה 21 ליולי 2003, שלב 15 הדרמטי בעליה אל הלוז-ארדידן, לאנס ארמסטרונג שהופל ע"י תיק בד צהוב של צופה ושוב מעד על אופניו כשניתקה נעלו מהדוושה, הפציץ את העליה בזעם בעודו בורח לכל מתחריו.
סילביאן שבאנל הצעיר שהיה בבריחת סולו באותו היום והקדים את כולם במעלה ההר, נעקף ע"י המכונה הטקסנית ובתוך כך זכה ללטיפה/ טפיחה אבהית מארמסטרונג רגע לפני שימריא לדרכו, מותיר את שבאנל לזגזג לאיטו בעליה הארוכה.
כפי שהזכרתי לא אחת, היו רוכבי-על "בני אלים" שהיוו קטגוריה משל עצמם והיו כל השאר, רוכבי המסך.
 "cyclisme à deux vitesses" -"שתי מהירויות לדבוקה", תבע מי שתבע והתכוון לשימוש בחומרים אסורים. בשנים האחרונות כבר נראה כי הכל השתנה ולטובה; כולם נראים "אנושיים" יותר. סצנות ההיעלמות במעלה ההר, תוך השארת שאר הרוכבים נטועים באספלט נעלמו כמעט כליל מהמרקע, למעט מקרים נדירים הנבחנים בשבע עיניים. הסיבות לכך רבות (הקשחת הבדיקות, הפספורט הביולוגי, בטחון שצברו רוכבים שהציצו החוצה ממעבה הדבוקה ולהפתעתם הצליחו): התוצר שלהן הוא שמות חדשים, כוחות צעירים ומסקרנים ומרוצים פתוחים יותר וצמודים.
אולם טעה מי שחשב כי לאחר הפיצוץ הענק של לאנס ארמסטרונג נכנסנו לעידן חדש ונקי, והכל כבר מאחורינו.

עננים שחורים

ה 16 ליולי 2015, איטליה: רוכב קבוצת אנדרוני האיטלקית  Fabio Taborreמושעה מפעילות ספורטיבית לאחר שבמהלך בדיקה שגרתית שנערכה, נמצא בדמו החומר בעל שם-הקוד  האקזוטי:  FG-4592.
ה- FG-4592 או בשמו Roxadustat – נמצא עדיין בשלבי פיתוח קליניים אחרונים ע"י שתי חברות הפארמה: FibroGen ו AstraZeneca וטרם יצא לשיווק כתרופה מסחרית.
בשונה מה EPO לדורותיו הניתנים בהזרקה, ה Roxadustat ניטל בבליעה ומגרה יצור כדוריות דם אדומות בצורה טבעית, ממש כמו בעת שהייה בתנאי גובה ומכאן יתרונו הרב.





 



 





הטור דה פראנס האחרון, יולי 2015

"עננים שחורים..." שר עמיר לב, מכל הלב.
שבוע חלף ועמוד הענן לא מש מעל מערך הטור דה פרנס, על רוכביו, להק מסוקיו, תחנות הטלוויזיה, נערות הפודיום, שיירת המכוניות, האופנועים, המנהלים, האוטובוסים הצבעוניים, אנשי האבטחה ומיליוני צופיו.
אותו עמוד ענן שנוצר על מדרונותיו התלולים של ההר הפירנאי La Pierre-Saint-Martin, התאבך והתעבה תחת צמיגיו, מתוך סבך דיוושו המהיר של כריסטופר פרום.
הביצוע היה מרהיב! אולי מרהיב מדי... יריביו של כריסטופר פרום התפוררו אחד אחד, נתלשו מאחור, חבולים על הכביש התלול, נאנקים במאמץ הטיפוס וחריקות הפליאה נוכח פרישת הכנפיים והתעופה המופלאה של המלאך בשר-ודם, מר פרום השדוף.
הצופים, השדרנים, הקהל, האוהדים, הרופאים, המדענים, העיתונאים...איש איש הניף גבותיו, הציץ החוצה והגביה מבט מהיר, כולנו היינו כסוריקטות היסטריות ונבחניות; "זה הגיוני?"
"הוא לוקח"
"לא אנושי!"
"כמה וואט?"





 





התקשורת הצרפתית וענף האופניים שחזה בעבר הרחוק והקרוב ב"ניסי רכיבה" המתנפצים במוקדם או במאוחר, לא יכלו לשתוק.
פרשת פסטינה 1998, פרשת פוארטו, ד"ר אפימיאנו פואנטס, ד"ר מיקלה פרארי, clenbuterol, Xipamide, testosterone, salbutamol בשביל "אסתמה", glucocorticosteroid hormone, amphetamine של פעם, Epo-CERA- או Mircera, Roxadustat -הכי מתקדם, הכי דם בעורקים ואוויר בריאות הצורבות ממאמץ.
כל אלה גם אלה, הותירו כוויות, סמנים של כאב והחמצה, בגידה באמון ופציעה של אהבה גדולה, אהבת האופניים המדממת.
וכך, חסרי אמונה ומלאי פקפוק- החלו התחקירים, נשאלו שאלות מביכות ובראשן מספר קסם מעל 7 וואט לקילו?!
הראשון שהחל לנענע את הסיפים היה הד"ר לפיזיולוגיה והמומחה בתחום  מר Pierre Sallet – העומד בראש ארגון Athletes For Transparency"" שהתראיין לטלוויזיה הצרפתית ובידיו הנתון המדהים והמדאיג: בעליה ל La Pierre-Saint-Martin כריס פרום הפיק נתון יוצא דופן של 425 וואט ממוצע לכל העליה!!!





 
Pierre Sallet

תלמוד לומר; שהנגזרת של מספר זה, מפיקה נתון בשם:
 PMA (puissance maximale aérobie) והוא המאמץ המקסימאלי שיצליח להפיק במשך חמש דקות ומעליו המספר המפחיד/מחשיד: 7,03 w/kg!
זהו המספר החשוך, נתון האימים שהעבר לימדנו לשייך לחבורה אקסקלוסיבית ומצומצמת; סיפור של חומרי אמרוץ האסורים בספורט, משפרי ביצועים ברמות הגבוהות ביותר, בחסות ובפיקוח אנשי מקצוע בכירים בתחום.
בום!

במשך ימים נטחן הסיפור במבוכה רבה, הבוס של פרום וקבוצת SKY דייב בריילספורד הופיע באומץ בטלוויזיה, ניהל דיון בצרפתית מרשימה ו...לא זכר את משקלו של כריס פרום- נתון קריטי בתחשיב הוואטים הנורמאלי או החריג.
גרונות רבים בלעו רוקם בשתיקה חמוצה.
"החיים למדוני שהכל מתגלה לבסוף, צריך הרבה סבלנות והאמת תצוץ בעוד שנה, שנתיים או עשר..." כך אמר המאמן/מנהל הצבעוני, הרגשן והמיתולוגי של קבוצת FDJ האדון Marc Madiot חד האבחנה והצודק תמיד.




 
דייב בריילספורד יחד עם פרום
 


לאחר ימים של לחץ לא מתון, שחררו קבוצת SKY נתונים מביצועיו של פרום באותה עליה, ע"י המאמן Tim Kerrison: "המספרים של פרום ממש הגיוניים, 5,78 w/kg ממוצע לעליה כולה".
מאז, הוויכוח רק תפח, וצבירי הנתונים הפכו כשלעצמם לעוד כפפות אגרוף בזירת ההתגוששות בקרב על ליבנו- הקהל החבוט, המאוהב והכואב.
כמה זמן טיפס את העליה בשלב 10 אל ה La Pierre-Saint-Martin?
עפ"י הנתונים של ד"ר Pierre Sallet הזמן הוא:  40:43 דקות.
עפ"י הנתונים של SKY :  41:30 דקות.
הם אומרים, יצא לנו (לפרום)  6,13 watts/kg ובקיזוז של הקראנק האובלי ב 6% הרי שאנו מקבלים נתון הגיוני של 5,78 w/kg.
הוא עונה שחסרה התייחסות לנתון קריטי: ה  PMA (puissance maximale aérobie),
זאת ועוד, הד"ר Pierre Sallet העריך את משקלו של פרום ב 71 ק"ג, נתון שהתברר כמקל עם פרום, לאחר שנחשף משקלו האמתי ע"י מאמנו והוא: 67.5 ק"ג- דבר שהקצין יותר את נתוניו יוצאי הדופן (יותר וואטים לפחות ק"ג) והקפיץ את הד"ר הצרפתי החשדן שעתה דיבר על w/kg 7.2!
הם עונים שלהם יצא רק 414 וואט בממוצע.
הוא עונה שעם המשקל החדש והקל יותר (67.5 ק"ג) של פרום, זה לא פחות חשוד.
מצד שלישי, רוכבים אחרים פרסמו נתונים שלהם לאותה עליה, למשל רוברט חיסינק  (5,93 watts/kg) או אדם ייטס 5,84))- לכאורה נתונים טובים יותר- שאינם מתיישבים עם כך שחצו את קו הסיום, דקות רבות לאחר כריס פרום.
ובכן, העניין הביא את הד"ר לפרסם טבלה עם הנתונים ההשוואתיים שלו וצוות המעבדה שאתו, אל מול נתוני קבוצת SKY.




 





הטבלאות באדיבות ד"ר Pierre Sallet –ארגון Athletes For Transparency""
Eléments 1:
 


  




מיקרו סימום

נלך עוד כחודשיים אחורה בזמן: שוב מסמך טלוויזיוני-תיעודי מרתק של הטלוויזיה הצרפתית ( France Télévisions , התכנית Stade 2), אודות "מיקרו-סימום" ספורטיבי, שנערך בתנאי מעבדה.
ובכן- התנדבו כמה ספורטאים ידועים; טריאתלט בכיר לשעבר ואלוף ריצת טרייל בהווה, עוד כמה חבר'ה מתחום האופניים והריצה- כולם מקצוענים לשעבר ועדיין פעילים מאוד ובכושר מעולה.
ספורטאים אלה היו נקיים כל הקריירה הספורטיבית שלהם, כך שהם "דף חלק" מצוין להליך המעבדה.




 



לאחר פרוטוקול של סדרת אימוני מאמץ (עד 100% מקסימום) בצורה "הנקייה", ניתנו להם שניים מהחומרים האסורים בספורט הפופולריים ביותר: ה EPO והורמון הגדילה.
הכמויות שהוזרקו לגופם של הנבדקים היו ברמה של "מיקרו סימום", מנות קטנות שאינן מקפיצות את נתוני הפספורט הביולוגי המפורסם של ספורטאים מקצוענים.
התוצאות כעבור חודש, לא פחות מאשר מדהימות!
ללא יוצא מין הכלל חלו שיפורים ניכרים בביצועים (בלטו מבחני נגד-שעון באופניים וריצת 3000 מ'), ברמה שהייתה מקפיצה רוכב באליפות העולם נגד-השעון האחרונה  ממקום 22 למקום הראשון.
גם מקום 41 באליפות העולם ב 3000 מ', היה עובר למקום הראשון בתוך כשלושה שבועות של "מיקרו סימום" כפי שנערך כאן, במעבדה.
בראיון שהעניקו האתלטים לקראת סיום הכתבה, בתום מסלול ריצת ה 3000 מ'- כולם ללא יוצא מן הכלל נדהמו מהאפקט המהיר של שלושה שבועות של "טיפול".
אחד מהם סיפר על הרהורים בעברו, הרהורים שמעלים בו עצב על כך שמי יודע כמה ניצחונות "נשדדו" ממנו ע"י רמאים נוטלי חומרים.



 

ניסוי המיקרו סימום


הוא טרח והזכיר שהמיקרו-סימום הזה (ששיפר אותם כל-כך) הוא עדיין כעשירית מבחינת גודל המנות, לעומת האתלטים שנתפסו בימי הסימום הספורטיבי הגדול, של מאמצע שנות ה-90' של המאה הקודמת ועד לשלהי העשור הקודם.
שוו בנפשכם; לא "מיקרו סימום", לא לתקופה קצרצרה ולא שני מרכיבים אלא סדרה שלמה של תכשירים (ולבעלי הכיס העמוק שבין הרוכבים, גם ליווי צמוד של ד"ר כזה או אחר שמעניק את החומרים הללו "בתפירה אישית" לתוצאות מיטביות מחד ואמצעי הסתרה מאידך).



 



 מנועים בשלדה

ארבעה באפריל 2010: הטור של פלנדריה, בתחילת העליה של "הקיר של גראמון" (mur de Grammont) בונן וקאנצ'לארה יחד בחזית, ברגע מסוים ומכונן מתקיף ספרטקוס בעליה התלולה בדווש מהיר ונעלם לבונן.
הסיפור הזה מבעבע כבר כמה שנים בפכפוך שקט: העיתונאי-פרשן והרוכב האיטלקי לשעבר דווידה קסאני (כיום המנג'ר של נבחרת איטליה באופני-כביש), סיפר בסרטון מצולם על המצאות של מנוע קטן ומוסתר בשלדת אופניים והחשד שהופנה לעבר פביאן קנצ'לארה, בעקבות נצחונו בטור של פלנדריה 2010.



 
דווידה קסאני


 



21 ליולי 2010: ד"ר ז'ראר גיום (Gérard Guillaume) הרופא של קבוצת FDJ מספר בראיון שנערך עמו בעיצומו של הטור דה פראנס, על שלל סימנים חיוביים המראים כי הפלוטון נקי יותר מבעבר.
"הפספורט הביולוגי, פיתוחי הבדיקות ושיתוף כוחות של כלל הסוכנויות למניעת סימום בספורט מקשים על הרמאים. אני מתפלא שטרם נתפסו המנועים הקטנים עליהם מדברים יותר ויותר בעת האחרונה..."
מעודד הד"ר מהתוצאות ומוסיף לנוסחה המשמחת כי המהירויות ירדו וכיום מטפסים לאט יותר מאשר בשנים העליזות ההן.
"הנה רק אתמול טיפס נושא החולצה הצהובה את העליה לטורמלה (Col du Tormalet) בזמן של 56:30 דק', לשם השוואה; בשנת 2003 שיאן אולריך ולאנס ארמסטרונג טיפסו את העליה בזמן של 44:30 דק'....

סוף ינואר 2016, ה UCI יוצא בדיווח דרמטי לתקשורת: הרוכבת הבלגית  Femke Van den Driessch נמצאה אשמה ב"סימום טכנולוגי" עקב המצאות מנוע חשמלי מוסתר בשלדת זוג האופניים השני שלה (spare bike), בעת שרכבה עליו לאחר החלפה במהלך מרוץ אליפות העולם בסייקלו קרוס לנשים עד גיל 23.





 
Femke Van den Driessch




 





17 באפריל 2016: התכנית Stade 2 של הטלוויזיה הצרפתית, מערכת התחקירים בראשות תיירי וילדרי ובשיתוף פעולה מרתק עם העיתון האיטלקי Corriere della Serra שהעלה כמה תהיות- כולל צילומים במצלמה תרמית – לגבי הימצאותם של מנועים חשמליים מוסתרים בכמה זוגות אופניים שנטלו חלק במרוץ ה Strade Bianche המפרך שהתקיים כחודש לפני כן.
בסרט תעודי מדאיג עלו התכנית מספר צילומי חובבים, יחד עם צוותי הצילום של התכנית Stade 2, בו נראות סיטואציות מוזרות של החלפת אופניים ע"י רוכבים, ללא שנראתה כל תקלה וברגעים לא מוסברים מבחינת הגיון התחרות.
מכונאי שיוצא מרכב הליווי של קבוצת Movistar ומוריד אופניים ללא אוכף ומוט אוכף.
מיד אחר-כך מגיע בריצה, איש צוות-סיוע של הקבוצה ובידו מוט אוכף ואוכף בלבד והוא ניגש אל אותם האופניים שהורדו מרכב הליווי.
במקרים אחרים מתוך שידורי ערוצי הספורט, נראו מספר נפילות של רוכבים ובהם אופניים של אחד הרוכבים סובבים סביב עצמם כשזרוע הקראנק גורמת להם לנוע במעגל.
במקרה נוסף, רוכב על אופני נג"ש אווירודינאמים מחליק ונופל ולהפתעתנו ממשיך הגלגל האחורי להסתובב במהירות רבה על אף שהאופניים שכובים על הכביש ללא ניע.
צילום חובב בעזרת סמארטפון של צופה; פביאן קנצ'לארה מחליף במהירות זוג אופניים באחד העיקולים בטור של פלנדריה 2010.
הכל צף, הסיפורים הישנים והרדומים של דווידה קסאני נעורו לחיים.




 




צוות התכנית Stade 2 ממשיך ומרחיק לחנות אופניים בטוסקנה, אל דוד איטלקי חביב אפור שיער המשווק אופני כביש מקרבון בעלי מנוע קטן המוטמן במוט האוכף.
צוות התכנית לוקח את האופניים לנסיון בעליה תלולה בקרבת מקום, אחד מאנשי התכנית רוכב ומצולם במצלמה תרמית.
כל אזור המנוע הקטן והחיבור אל הקראנק, נצבעים בצבעים חמים ובולטים יחסית לאר חלקי האופניים. המנוע חם והמצלמה מזהה את מקור החום.
האיטלקים מדווחים על שבעה רוכבים שאיתרו עד כה, שהיו מצוידים במנוע נסתר תוך כדי מרוץ.
התכנית שבה אל יולי 2015 טור דה פראנס: התקפה מטורפת של כריס פרום באמצע העליה הקשה אל La Pierre-Saint-Martin בשלב 10 של הטור.
סדריק וואסור (Cédric Vasseur) רוכב מקצוען עד 2007 ואיש הטלוויזיה הצרפתית בהווה, מדווח מאופנוע השידור שנמצא אחרי כריס פרום.
"זה מדהים ולא ייאמן, נראה כאילו הדוושות מסתובבות מעצמן, זה יפה ומרשים לצפייה..."
אופנוע השידור מס-1 ממשיך ללוות את פרום, שפירק כבר את כולם, ורק ניירו קינטאנה נותר במרחק סביר ממנו, מנסה נואשות לסגור את הפער שפתח פרום במהירות הברק.
"אנחנו בשיפוע של מעל 12% וכריס מסובב במהירות של 110 סל"ד " מדווח וואסור המנוסה והנדהם.




 



Jean-Pierre Verdy עד לא מזמן מנהל צוות הבדיקות של ה AFLD -הרשות הצרפתית למלחמה בסמים בספורט -וכיום פנסיונר, סיפר לתכנית התחקירים כי במהלך סיוריו בקרב רוכבים ומנהלי קבוצות, נאמר לו על ידם כי הבעיה הגדולה עכשיו היא מנועים נסתרים בשלדות האופניים.
תשובות אלה הותירו אותו מבולבל וחושש, ואכן הוא מספר לראשונה למצלמות אודות השמועות העקשניות: "היה נמאס, נגעלתי מכל העניין ומהרמאויות" אמר.
"האם מדובר ברוכבים של הקבוצות של הדרגים הנמוכים?" נשאל.
Jean-Pierre Verdy הישיר מבט רציני, תכול וממושקף אל המצלמה: "מדובר ברוכבים ברמה הגבוהה ביותר".


 
         


מהנדס מומחה למצלמות תרמיות מביט שוב בסרטי הצילום שערך צוות העיתון האיטלקי, במרוץ ה Strade Bianche.
הרוכבים מצולמים במצלמה תרמית חולפים בזה אחר זה, אופניהם בצבעים קרים, רגליהם בצבעים חמים ובוערים, הכל בסדר עד כאן, עד ש...שני רוכבים חולפים אחד לצד השני בקצב זהה, הילוך איטי- אצל הרוכב הימני חלק קטן באזור המזלג האחורי בצבע אדום-לוהט וחם, אצל השני לא.
"אין ספק שיש כאן משהו מכאני-ממונע המפיץ חום" מדווח המהנדס.
בריאן קוקסון נשיא ה UCI מביט בצילומים ומספר את דאגותיו הכנות מהמצב החדש.



מרחיקים לבודפשט

צוות התחקירים של התכנית מגיע אל תריס גלילה באחוריה של חנות אופניים, אל בחור גבה קומה בשם סטפנו ווארג'ס, רוכב מקצוען לשעבר ומהנדס פיתוח גאון בהווה.
"הנה מה שאתם מחפשים" מראה סטפנו מנוע קטנטן בצבע סגול, שאותו ניתן לחבר לציר המרכזי או לציר הגלגל האחורי.
סטפנו מסביר את עצמתו הרבה של המנוע הקטן הזה, שאותו הגה ופיתח כתוצאה מדרישה שצצה מאנשים שנפצעו ברגליהם במלחמה בסרביה ורצו להמשיך לרכוב באופניהם.
מכאן כבר הכל הגיע אל רמאי האופניים ונעשה במנוע הזה שימוש לרעה.
"אם מישהו ממציא סכין, אפשר בעזרתה לפרוס לחם או לרצוח מישהו, תלוי במשתמש" הסביר סטפנו את כוונותיו הטהורות.
לקראת סיום התחקיר, סטפנו נאות להראות כמה סודות כמוסים מארכיונו הפרטי, כאלה שעשויים להוסיף הרבה מאוד אבק שריפה למדורה.
סטפנו שולף פרוטוטייפ- מעין מנוע הידראולי קטן ועצמתי, שקט וכבד, המתחבר לציר המרכזי ומסייע מאוד בעת דיווש מהיר.
"פיתחתי את זה בשנת 1998, הייתה לכך דרישה בסוף שנות ה 90' ותחילת שנות ה 2000" מספר סטפנו בחיוך ממתיק הסוד הקבוע שלו לתיירי וילדרי, הממשש ומסובב את המנוע הכבד והעצמתי בידיו כג'יני כלוא בבקבוק זכוכית.
"ככל שמדוושים מהר יותר, כך המנוע הזה מסייע יותר ויותר לפיתוח מהירות" מבהיר סטפנו את חסרונותיו ויתרונותיו של המנוע הפרמיטיבי.
פאנל המשתתפים בתכנית Stade 2 בשיח אחרון רגע לפני סיום התכנית,
"איני יודע מה תחשבו, אך כאשר אני מעלה בראשי סוף שנות ה 90' ותחילת שנות ה 2000 ורוכבים שמדוושים בסל"ד גבוה במיוחד, איני מצליח להעלות בזכרוני רוכב כזה..." מסכם בציניות דוקרנית תיירי וילדרי.



 




הגיעה העת להודות כי ישנו פיל משוטט בחדר

"המנועים, זו כבר אינה שמועה, הם קיימים!" כריסטיאן פרודהום ( Christian Prudhomme ).
פרודהום , מנכ"ל הטור דה פראנס ומנהל תחום האופניים בחברת ASO (המארגנת הגדולה ביותר של מרוצי האופניים בעולם), שחרר הצהרה זו למגזין הפרנקו-בלגי הנחשב La Dernière Heure בראיון שנערך עמו ב 22 באפריל האחרון.
"לאחר שערוריות השימוש בחומרים האסורים, זו המציאות כרגע. שני צעדים קדימה ושלושה לאחור" שח פרודהום בנחישות עצובה.
"לקח לנו שנים רבות של מאמץ בכדי למגר ולהתרחק מתרבות הסימום בענף, אך לא הצלחנו להכרית את כל הנגע".
וממשיך ומחדד: "היינו כפסע להיות ענף ככל הענפים והנה זה שוב מכה בנו. המנועים אינם שמועה ולכן אנו מוכרחים להילחם יחד {ארגוני האופניים, מארגני מרוצים, הקבוצות ואיגודי הרוכבים- הערה שלי ע.ב.} בתופעה ולא האחד כנגד השני" סיכם פרודוהום.




 




מה עושים עכשיו?

שיטות בדיקה מגוונות: מכשירי טאבלט עם מערכת תהודה מגנטית בפיתוח של ה UCI, לבדיקות של לפני ואחרי, מצלמות תרמיות שתסרוקנה במהלך המרוצים, ועוד אופציה שרבים מין הרוכבים העלו; כל האופניים (כולל הזוגות החלופיים) המשתתפים במרוץ מסוים, יעברו בדיקה דקדקנית, יקבלו מעין חותם מיוחד בלתי ניתן להסרה ורק באופניים אלו יורשו הרוכבים להתחרות.
25-26 באפריל 2016: אף אחד כבר לא מזלזל, ה UCI  משעה למשך 6 שנים את גברת Femke Van den Driessch, שנתפסה כאמור עם מנוע מוסתר באליפות העולם בסיקלו-קרוס-עונש יוצא דופן בחומרתו.
צעד נוסף: כל זוגות אופניהם של 160 משתתפי הטור של רומנדי בשוויץ, נבדקו ונסרקו טרם הזינוק ללא יוצא מין הכלל.


"...קוֹל מִלְחָמָה, בַּמַּחֲנֶה. וַיֹּאמֶר, אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה, וְאֵין קוֹל, עֲנוֹת חֲלוּשָׁה; קוֹל עַנּוֹת, אָנֹכִי שֹׁמֵע".
( שמות ל"ב י"ז).