חורשים את חורשן- סינגלים סביב הר חורשן

 #24 יולי 2016     שטח   
 
 
חורשים את חורשן

 



הר חורשן הינו מוותיקי פארקי הסינגלים בארץ. כשבזורע ופארק קנדה עדיין לא ידעו סינגל אופניים מהו, בסינגלי ה"ג'ונגל" וה"גדר" בחורשן כבר נשמעו למרחוק צהלות השמחה של הרוכבים, בדרכי האש התלולות והטרשיות צללו רוכבי הדאונהיל ובפורומים ברשת עסקו בשאלות קיומיות כגון "קופים בחורשן – אמת או בדיה?".
בשנים האחרונות, עם עלייתם של מרכזי רכיבה אחרים ופעילותה הברוכה של קק"ל בתחום נותר הר חורשן מעט מאחור מבחינת יחסי הציבור, אך גרעין הרוכבים הקשה יודע ליהנות מן האתגרים וההנאות שהשטח מעניק, וממשיך בבניית סינגלים חדשים לטובת כולם.
עבודה מדהימה בתחום הסינגלים באזור נעשתה לזכרו של אהוד אפרתי ז"ל, אשר נהרג בהתקלות עם מחבלים על גבול עזה בשנת 2007. משפחתו ומוקירי זכרו הקימו לכבודו גן מקסים בשולי הפארק, ופתחו מספר רב של סינגלים, את חלקם תראו בהמשך עם השמות "אהוד", "אהוד 3" וכו'.



 
אקשן בלב החורש
 


השם "הר חורשן" הוענק על ידי הרוכבים לתא השטח שבין זכרון יעקב, בת שלמה ועמיקם, והוא כולל את שמורת הטבע "הר חורשן" ופארק "יערות אלונה". בניגוד למה שניתן לצפות מן השם, אזור זה מורכב ממספר רב של גבעות נמוכות אך תלולות למדי. "הר חורשן" עצמו הינו אחת הגבעות הללו. אופי זה של השטח מעניק לרכיבה בו מקצב קבוע – עולים-יורדים-עולים-יורדים-עולים-יורדים וממשיכים עד שנגמר הזמן או הכוח.
המסלול שלפנינו כולל מבחר סינגלים משובחים במיוחד מתוך המגוון האדיר שהר חורשן מציע בתוספת סיום בטבילה במעין מקסים הכולל מפל קטן בלב צמחיית נחלים עבותה.



 
 
כשהנוף נפתח, הוא נפתח!
 

  



הנתונים הבסיסיים
מרחק: 21 ק"מ
זמן: 2-4 שעות
קושי פיזי: בינוני
קושי טכני: בינוני-קשה
קושי ניווט: בינוני
טיפוס כולל: 400 מ' אנכיים
מפה: מפת שבילנט – "רמות מנשה - מערב".
מעגלי: כן.
GPS: קבצי GPS כאן.
הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא הינה בחניית "מי קדם", סמוך ליישוב עמיקם. מכביש פרדס-חנה – בנימינה נפנה בכיכר לכביש 653, מעט לפני הכניסה לגבעת עדה נפנה שמאלה לכביש 654 ונמשיך בו עד שנראה משמאל את מי קדם (וויז: "מי קדם")
 
זהירות: הרחצה במעיינות לא מוסדרים בטבע עלולה להיות מסוכנת מאוד. הכניסה למים באחריות המתרחץ בלבד!
 
 


 



יוצאים לדרך
מן החניון נרכב צמוד לכביש לכיוון עמיקם ולאחר 80 מ' נפנה שמאלה אל דרך בסימון שחור, אשר תבחן מידית מה הבאנו ברגליים הבוקר באמצעות עלייה בריאה ומפחידה. קילומטר מתחילת הסימון השחור, לאחר שיא הקטע התלול של העלייה, נבחין בסינגל החוצה את הדרך, ונפנה ימינה לרכב בו (1).
נכנסנו לסינגל אהוד 5 (או 6, מי יודע) שמאפיין היטב את סינגלי חורשן הממתינים לנו היום – קצת עולה, קצת יורד, מדרגות סלע בעלייה, מדרגות סלע בירידה, סיבובים צפופים, הרבה עבודה והרבה אדרנלין..



 
לחם ושעשועים. הרבה שעשועים.



אחרי שנעפיל לראש הגבעה, והצמחייה הים תיכונית הנמוכה תאפשר לנו ליהנות מנוף פנורמי מרהיב של העמקים והגבעות הסובבות אותנו, הסינגל תופס אזימוט כלפי מטה ל 1200 מ' של הנאה צרופה המסתיימת במפגש עם דאבל. נפנה שמאלה במורד הדאבל ומיד שוב שמאלה במעלה סימון השבילים הכחול, ולאחר 300 מ' ימינה למעבר על גשרון קק"לי ירוק המוביל שוב ימינה לסינגל נוסף – אהוד 3 (2) .


 
טיסה מעל הנוף

 


את פנינו תקבל מנהרת צמחיה קסומה אשר תעטוף אותנו מכל עבר תוך שאנו שועטים על הסינגל דרכה. בשלב כלשהו נראה את הפרדס שמדרום לסינגל, לא נתפתה להמשיך בשבילון לכיוונו, אלה נקפיד לרכב שמאלה עם הסינגל. כעת אנו יוצאים לשטח פתוח עם נוף נהדר ועלייה קורעת ריאות. הסינגל חוזר אל תוך הצמחייה, אך העלייה אינה מרפה, עד ירידה קצרה לכיוון ואדיון והמשך טיפוס קל איתו מזרחה. נדלג מעל שער קטן ונמשיך עם הסינגל המטפס על שלוחה נוספת לפני שהוא משחרר כל רסן בירידה משובחה, ואז ממשיך עד למפגש שבילים בערוצון (3).


 
בין עצים ובין שיחים טס לו הרוכב



נפנה ימינה ונטפס (כבר הבנתם איך זה עובד כאן, הלא כן?) בסינגל גיא האיילות עד לצומת T, שם נפנה ימינה להמשך הטיפוס ואז שמאלה, צפונה, במקביל לגדר. נדלג שוב מעל שער, נתחיל לשעוט בירידה ומיד נפנה שמאלה אל הסינגל המתעקל ימינה, חוצה דאבל, וממשיך צפונה (מיד לאחר מעבר הדאבל נצמד לימין) כסינגל "ג'ואל". כשנגיע לפיצול בסינגל, סמוך לדרך רחבה, נפנה ימינה, נחצה אותה ונמשיך עם הסינגל צפונה ולאחר מעבר הדרך הבאה נפנה שמאלה לסינגל מסומן בכתום המקביל תחילה לדרך ואז מתרחק ממנה. 400 מ' לאחר חציית הדרך נגיע לצומת סינגלים על ראש הגבעה (4).


 
    
                                                מעברים קסומים במנהרות צמחיה                                                                                  חורש טבעי מקיף אותנו מכל עבר



כאן נפנה שמאלה אל תחילתה של ידידות מופלאה עם ירידה נפלאה. כשנפגוש שוב את הדרך הרחבה, נמשיך ימינה כ-10 מ' ואז נשתלב שוב שמאלה בסינגל "Show go". לאחר עליונת קצרצרה הנמיכו את מוט הכיסא וסדרו את המיגון מכיוון שממתין לכם כעת סינגל טכני חזק ומאתגר – ירידה תלולה רצופה מדרגות סלע וסיבובים צפופים בתיבול תפזורת דרדרת ים תיכונית.
והנה הגענו שוב אל דרך רחבה (עם סימון שבילים אדום). נפנה שמאלה, בעלייה, ואז ימינה בסימון השבילים הכחול, להמשך העלייה. נפנה עם הכחול שמאלה, ואז נראה מימיננו מסלול מוטו-קרוס של אופנועים. מי שעדיין מרגיש בעודף מרץ ומחסור באתגרים, יכול לנסות ליהנות מן הקפיצות הגדולות והברמים הרחבים. נמשיך עם השביל לאורך הגדר, נתעקל איתו ימינה ונמשיך ישר בחציית הדרך הכחולה, עד לצומת עם דרך אדומה, שם נפנה שמאלה ונרכב 630 מ' עד לגשרון קק"לי ירוק המסתתר בין השיחים מצד שמאל לדרך (5).




 
השכבה בסיבוב
 

כעת אנו שוב מאתגרים את עצמנו בסינגל נושך הנודע בשם המפתה "גן עדן". בסיומו נחצה דרך רחבה, נפגוש עוד אחת, עם סימון שחור, ונעזוב אותה מיד ימינה בדאבל חביב העושה את דרכו דרומו, מתעקל ימינה והופך לסינגל גראנד פינאלה מפנק – סינגל אהוד (6).
כששוככות קריאות ההתלהבות בלב היער נגלוש דרך גשרון ירוק אל דאבל קצר אשר יוביל אותנו למפגש עם דרך בסימון שבילים אדום. זמן להורדת רמת האדרנלין, התרגעות והתבשמות בנופי העמקים, בגפנים ובפרדסים. נפנה שמאלה עם סימון השבילים האדום ונרכב איתו 2.7 ק"מ עד שנגיע לצומת T עם דרך בסימון שבילים ירוק, הצמודה לנחל תנינים, הנראה במקום זה כתעלה לא מרשימה.




 
לא להתפתות להוריד עיניים מהשביל!


 
נפנה שמאלה לרכיבה עם סימון השבילים הירוק ובמהרה נראה מימיננו בריכת מים מזמינה הקורצת לגופנו הלוהט מן החום הקיצי, אך אנו נמשיך עוד כ-500 מ', עד שנראה משמאלנו מתקן שאיבת מים ומימיננו בריכונת נוספת. במבט נוסף נוכל להבחין במעבר נסתר בלב צמחיית הנחל – הגענו אל עין אביאל (7).
נרד מעל סוסי הברזל המאובקים שלנו, נגלוש אל המים, נשכשך בתוכם אל המעבר הנסתר ולנגד עינינו יתגלה מחזה מופלא של "מערת" צמחייה ובליבה מפל אשר בששון ובשמחה ישטוף מעלינו את הזיעה והאבק וימלא את ליבנו רינה, דיצה וגיל.




 
       
                           זמן אוויר לא חסר                                                                                                   עין אביאל. רוצים לבדוק אם המים קרים?







 
בלית ברירה נשוב לבסוף אל האופניים ונמשיך בדרכנו עם סימון השבילים הירוק. משמאל לנו נוכל להבחין באמת מים מבוטנת. בימי הרומאים, עם התפתחותה של קיסריה, היו צריכים הרומאים לספק מים לכל התושבים, ולשם כך חצבו נקבת מים שהחלה באזור עמיקם והובילה מים זכים מן ההר דרך הנקבה, ובהמשך דרך אמה פתוחה, עד לקיסריה המשגשגת. ברבות השנים נסתמה הנקבה, אך חלקה נוקה ומאפשר כיום טיול תת-קרקעי רטוב וקריר, היוצא מ"מי קדם", שם חנינו. האמה שלצדנו הינה גלגול מודרני של הנקבה העתיקה, אך אם נביט על צלע ההר שמעבר לה נוכל להבחין בחציבה, ואף בפתחי פירים היורדים אל נקבת המים העמוקה.
נמשיך ברכיבה וליד סכר קטן נפנה שמאלה עם הסימון הירוק, ובמהרה נפגוש את הכביש, בו נפנה שמאלה ונרכב עד לסיום.





 
 רוחות רפאים בחורש