מבחן קסטה Shimano XT 11-46

מבחן קסטה CS-M8000 Shimano XT

11 הילוכים, 11-46


יבואן: DAA

מחיר:
479 ₪


 



מרוץ החימוש האין סופי בין אמריקה ליפן אחרי מערכת ההילוכים המעודכנת, הנכונה והחדשנית ביותר מעלה הילוך. אחרי שסראם האמריקאית שינתה את כללי המשחק לפני כשנתיים וקיבעה את הסטנדרט של מערכות ההילוכים ל 11 הילוכים (גלגלי שיניים) בקסטה, והחברים בשימנו ענו במערכות אלקטרוניות, הגיע השלב הבא. אנו לא מדברים (בינתיים) על מערכות ה-12 הילוכים של סראם, אלא על הנגשת וליטוש מערכות ה-11 הקיימות. שימנו הבדילו עצמם מסראם בעובדה שהם הציעו את מערכות ה 11 הילוכים על תצורת גלגל שיניים בודד(סינגל) כמו סראם, אך גם תצורת דאבל וטריפל. שתי התצורות האחרונות הציעו יחס ומנעד הילוכים גבוה מאוד ופנו בעיקר לרוכבי הXC והמרתון שהיו צריכים את ההילוכים שבקצוות. אחרי שסראם הציגו מוקדם יותר השנה את מערכות הסינגל שלהם המבוססות על 12 הילוכים עם גגל"ש בעל 50 שיניים, הם קברו סופית את הצורך בתצורת דאבל או טריפל בקראנק. התשובה של שימנו לא איחרה לבוא והוא הגיע בצורת קסטה חדשה, עם גלגל שיניים (קוג) גדול בעל 46 שיניים. הקסטה החדשה ( כרגע רק ברמת XT) לא מחייבת החלפת רכיבים נוספים במערכת, ומבוססת על מעביר ושיפטר רגילים (ל 11 הילוכים), וכן פריילופ רגיל ולא החלפה לפריילוף ייעודי כמו במערכות סראם.
למעשה מי שרוכש מערכת הינע חדשה מבית שימנו יכול לבחור אחת מ3 אופציות בקסטה 11-40, 11-42, 11-46, או לשדרג את מערכת ה-11 שלו לקסטה 46, כפי שאנחנו בחנו את הקסטה החדשה.
we:Ride  הוא אחד מגופי המדיה הראשונים והבודדים בעולם שזכו לרכב ולבחון את הקסטה החדשה, המבחן נערך לאורך תקופה של כ 3 חודשים המסקנות לפניכם.


 
 



מאפיינים כלליים:
  • - קסטה עשויה אלומיניום ופלדה על ליבת אלומיניום
  • - גלגלי שיניים- 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
  • - מתאים לתצורת סינגל בלבד (11X1)
  • - לא דורש החלפת חלקים
  • - העברה חלקה
  • - משקל 439 גרם (5 גרם יותר מקסטת 11-42)



 




 
    

בשימוש:
הקסטה נבחנה כאמור על מערכת 11 קיימת עם מעביר XTR בעל כלוב בינוני ושרשרת XTR שהותאמה באורכה לקוג בגודל 42 שיניים בקסטה ופלטה 32 בקראנק. למרות תהיות שלנו בנוגע לתאימות של הקסטה המוגדלת לחלקי המערכת הקיימים, בעיקר בגזרת המעביר ואורך שרשרת, הופתענו מאוד לטובה מהעובדה שלא היינו צריכים לעשות דבר פרט מלהדק את בורג ה B-Tension שמרחיק את הפולי העליון מהגלגל"ש הגדול, אפילו לא להאריך שרשרת. ההרכבה של הקסטה מתבצעת כאמור על פריילופ רגיל, כלומר גם מי שרוכב כיום על מערכת 9 או 10 יכול להרכיב את הקסטה על הנאבה הקיימת. (נדרש כמובן להחליף מעביר/ שיפטר/ שרשרת ע"מ לעבור ל 11).






אחד הדברים הראשונים שאי אפשר שהתעלם מהם שמביטים על הקסטה עוד באריזה הוא גודלה הפיסי. כשמרכיבים אותה על האופניים העניין בולט ביתר שאת- הקסטה גדולה כמעט כמו רוטור 160 מ"מ. שימנו לא שינו את מקצב הגלגלשי"ם בקסטה המוגדלת, כך שהקפיצה לגלג"ש ה 46 נעשית מגלג"ש 37. לכאורה קפיצה גדולה מידי, אבל לפחות באיכות ההעברה אין כל שינוי. ההעברה חלקה הן בהעלאה והן בהורדה, בפידול רגיל וגם בעומס גבוה. יתרה מזאת לא נדרשת לחיצה חזקה יותר על השיפטר כמו שסברנו לפני המבחן, ע"מ לעלות את השרשרת להילוך הנמוך, ההעברה אינטואיטיבית בדיוק כמו ב 42.  לגבי מעבר בפידול מ37 ל 46, כאן העניין מעט מורכב יותר. לטעמנו מי שרגיל היה "לשייט" בעליות על גלג"ש 37 ולהשתמש ב 42 רק במצבי קיצון, ימצא את ה 46 כגלגל"ש מאוד מועיל. אומנם יש צורך בהתאקלמות להילוך הקל (מאוד), אבל שהוא באמת נדרש, מסתבר שנעים לתקוף קירות ארוכים בהילוך קליל, הרבה יותר מאשר ללחוץ חזק ולהתעייף. רוצה לומר, אם חשבתם שאתם לא צריכים יותר מ 42, (בדיוק כמו שלא הייתם צריכים יותר מ 36), אז מסתבר שכשיש בנמצא הילוך קל יותר מתמכרים לקלות הזאת מהר מאוד.
 
אולם מי שרגיל היה לשייט על 42 ירגיש כנראה בחסרנו של הילוך ביניים בין ה 37 ל 46 החדש. נקודה לחובת שימנו בקסטה החדשה הוא המראה. נראה ששימנו עסקו בקדחתנות בפונקציונליות של הקסטה ופספסו איכשהו את הלוק. אמנם מדובר על אחד החלקים היותר פונקציונליים באופנים, אבל מה עם קצת עידון יפני? הגלג'ש הגדול והחדש הוא לא יותר (לפחות במראה) מפלטה אטומה, אפורה וענקית שנראה שיוצרה בבית מלאכה בסיביר ולא באוסקה יפן. קצת חירור מסוגנן ללא ספק היה מוסיף למראה וכנראה גם מפחית מהמשקל הלא קל של הקסטה.



 
 


סיכום:
אין ספק שמערכת האיגל 12 החדשה של סראם היא הדבר הקרוב ביותר לשלמות מבחינת יחס ההילוכים שהיא מציעה. אולם בשביל ליישם אותה על אופניים קיימים וליהנות מכל יחס ההילוכים הזה, תצטרכו להחליף מספר לא מבוטל של חלקים. לכל הפחות, קסטה, מעביר, שיפטר ושרשרת, ועל הדרך לגרוע סכום נאה מהעו"ש. הקסטה החדשה של שימנו אומנם לא תיתן לכם את אותו יחס של הילוכים וגם לא את אותו הלוק והמשקל, אבל בתשלום כספי קטן יחסית, תוכלו לבצע שדרוג משמעותי ביותר למערכת הסינגל 11 הקיימת שלכם (בתנאי שהיא ממשפחת שימנו), ולקבל יחס הילוכים מעולה. על הדרך תוכלו להרחיק את סף העייפות שלכם ותשמרו את הברכיים שלכם לעוד כמה שנים של דיווש.





 


 
יותר: יחס הילוכים, לא דורש החלפת חלקים, מחיר, העברה חלקה
פחות: מראה, משקל

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם