Mondraker Crafty 29


Mondraker Crafty 29

יבואן: מ.נ מערכות

מחיר: 21,000 ₪





 

חברת מונדרקר יכלה לכאורה להיכנס למשבצת האפורה של "עוד אחד מהחברות האירופאיות" עם ליין מוצרים רחב, נכון וצפוי, עטוף בסוג של שגרתיות ולרוב מתנהל באנונימיות שלווה מחוץ לאזור המחייה הגאוגרפי שלו. אבל במקרה של המותג הספרדי הצעיר מדובר על חברה עם חוצפה ואמביציה גדולה מאוד לחדור את מחסום האפרוריות האירופאית. זה התחיל לפני כארבע שנים עם חבירה לקבוצת Ms-Racing והחתמה של רוכב ניו זילנדי צעיר ואנונימי אז בשם ברוק מקדונלד, שהביא לקבוצה ניצחון באליפות העולם בקטגוריית הנוער ולמונדרקר את ההכרה שהיו צריכים. המשיך במהלך שיווקי גאוני עם החתמה סנסציונית של פביאן בארל אשר הוביל את החברה מאנונימיות יחסית למרכז הבמה העולמית. לפני מספר ימים עשתה מונדרקר צעד משמעותי נוסף לקראת חדירה למגרש של הגדולים, כאשר פרסמה את הסגל החדש שלה לסבב ה-DH העולמי יחד עם חשיפת גרסת קרבון קלילה ומרשימה לדגם ה- Summun, אך הכול מתגמד לנוכח החתמת השנה של לא פחות מדני הארט, אחד הרוכבים החמים והמוכשרים ביותר בעולם כרגע. אך מונדרקר היא הרבה יותר מסך מהלכיה השיווקיים ורוכבי הסגל שלה, החברה הספרדית עוסקת בפיתוח מתמיד של המוצרים שלה שבראשם ניצבת הגיאומטריה הייחודית שפותחה יחד עם בארל לפני שנטש ועבר לקניון, ה- Forward Geometry.

 


הרעיון העומד מאחורי השם המורכב הוא פשוט למדי, הצינור העליון ארוך בכ 30-40 מ"מ מהרגיל, וכדי "לכפר" על הפער ולייצר Reach (מרחק אופקי בין הכידון לציר המרכזי) רגיל, משתמשים בסטמים קצרים במיוחד, אפילו בסטם באורך 0 או 10 מ"מ, כלומר כזה שיושב בקו אחד עם צינור ההיגוי (סטירר) ולא לפניו. היתרונות, אליבא דה בארל ומונדרקר הם רבים, הגלגל הקדמי ממוקם "קדימה יותר" ולכן מספק בטחון בצליחת קטעים תלולים, בסיס הגלגלים שהתארך משפר את היציבות במהירות גבוהה והיחס בין אורך תומכות השרשרת והטופ טיוב גורם לכך שהגלגל הקדמי יישאר דבוק לקרקע גם בעליות תלולות במיוחד.
למרות שבשנת הדגם הקודמת נראה היה כי מונדרקר רוכבת על הבוננזה התורנית וגם היא שמה את כל יהבה רק על גלגלי ה- 27.5, הם עבדו בקדחתנות גם על הגלגל הגדול וחשפו דגם 29 ארוך מהלך, אשר מיועד להתמודד עם מסלולי האנדורו הטכניים והתובעניים. להערכתנו עכשיו אחרי שסטנדרט ה 27.5 החדש כבר הפך לסטנדרט הבסיסי, חברות רבות יחזרו לפתח שלדות 29 נוספות בדיוק כמו במהלך של מונדרקר.

מחברת מ.נ מערכות הנציג המקומי של מונדרקר, קיבלנו למבחן את Crafty XR, דגם ה- 29 הטרי והמעודכן ביותר של היצרן הספרדי.




 Highlights
 
  • גלגלי 29
  • מתלה zero suspension system של מונדרקר המייצר מהלך של  130 מ"מ
  • מזלג Pike של רוקשוקס עם מהלך 150 מ"מ מלפנים
  • שלדת אלומיניום בטכנולוגיית Stealth, ציר אחורי 142x12
  • אורך צינור עליון 650 מ"מ (למידה M שנבחנה!!
  • אורך תומכות שרשרת 445 מ"מ
  • זווית צינור ראש 68 מעלות
  • זווית צינור כסא 74 מעלות
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים – 13.8 ק"ג
  •  (*) הנתונים הם למידת מדיום
הקרפטי הם כאמור התשובה של מונדרקר לסגמנט האנדורו/ AM על גלגלי 29. שלדת ה- Crafty עשויה אלומיניום בטכנולוגיית ה-Stealth של מונדרקר אשר אמורה לייצר את המשקל והקשיחות האופטימאליים לכל חלק בשלדה. כמו רוב הדגמים של היצרן, גם ה- Craftyמבוססים על מתלה ה-Zero Suspension של מונדרקר, מדובר בגרסה הספרדית למתלה בעל שתי חוליות קצרות (VPP DW-LINK, Maestro) בתוספת אלמנט של בולם אחורי צף, אשר מייצר תנועה תמידית של הבולם יחד עם המתלה ולא כנגדו על מנת לייצר עומק למהלך. 





חלקים בולטים
כאופני שהייעוד המוצהר שלהם הוא אנדורו, דגם ה XR www.mondraker.com/15/eng/bikes/crafty-xr/400 עונה ברמת המפרט שלו בדיוק רב לכל המאוויים של כל מי מתכוון לתרגל הלכה למעשה את הקטגוריה האופנתית. בחזית האופניים ניצב מזלג Pike של רוקשוקס עם מהלך של 150 מ"מ והצהרת כוונות ברורה לייעוד האופניים. מערכת ההינע מבוססת על תמהיל של Sram X1 יחד עם קראנק רייספייס evolve בעל פלטה בודדה של 30 שיניים. למה? לטעמנו היחס של 42 שיניים בקסטה עם קראנק בעל 30 שיניים הוא מוגזם גם למי שמתחמם בעליה למנרה לפני שהוא יורד את המסלול. הקרפטי התגלגלו על זוג גלגלי CrossRoc, דגם האנדורו הצנוע והקשיח של מאביק, עטופים בזוג היי רולר 2 רחבים ובשרניים של מקסיס, שהגיעו בתזמון מושלם למצב השבילים ולרכיבות המדבר שמאפיינות את העונה . מעצורי ה-CR1 של פורמולה הפתיעו הפעם לטובה, בשקט ובמודולצייה המשופרת והריוורב, הכידון הרחב והסטם הקצר השלימו חבילת חלקים מעולה ללא כל צורך בשינויים או התאמות מבחינתנו.




על השביל
לרוב התאמה של גודל שלדה למימדי הרוכב היא פשוטה, צוות הבוחנים משתמש בד"כ בנתוני אורך צינור עליון ו Reach- על מנת להתאים את גודל השלדה לממדי הבוחן. במקרה של מונדרקר בגלל הגיאומטריה הייחודית והאקסטרה ארוכה העניין מעט יותר מורכב. למרות שעל הנייר כותב שורות אלו היה צריך לקחת את שלדת הלארג', במהלך של התחכמות בחרנו לקחת את המידיום שבכל מקרה הייתה גדולה משמעותית מהמידה שאנו רגלים אליה גם עם סטם קצר. הרעיון התאורטי שעמד מאחורי המהלך היא לנסות ליהנות משני העולמות, גם מהאורך המוגזם אך גם לנסות לתת לאופניים מנת תמרון נוספת. אמנם אי אפשר לרשום זאת כפטנט, אבל על האופניים הספציפיים קלענו בול. למרות התחושה הראשונית המוזרה החיבור לאופניים היה מיידי, לא נדרשנו ליותר מסיבוב קצרצר, על מנת להתרגל למראה של פיסת שלדה שלוחה לפנים ובעיקר להרגיש שהכול מתחבר בול. האופניים שידרו מהירות מהרגע הראשון, למרות משקל לא ממש אנורקטי וצמיגים שמנמנים ובשרניים, האופניים ייצרו מהירות מדהימה בתגובה לכל לחיצת פדלים. עליות שהיו החשש העיקרי שלנו מה- Crafty התגלו כחוויה מהנה במיוחד גם בייחס לאופני 29 ארוכי מהלך, קלים יותר, מפרגנים יותר בזוויות ובעיקר עם פחות מהלך. איכות השיכוך של מתלה ה-Zero הייתה מוכרת לנו מהעבר, אך גם תחושת הכורסא שהוא יצר לעיתים. על ה- Craftyהzero- שידר חדות ויעלות יחד עם מנה ראויה של בליעה, ספיגה והדבקה של החלק האחורי, חף לחלוטין מאותה עצלות, הוסיפו לכך את איכות השיכוך של הפייק ותקבלו אופניים שיוציאו מכם את בחירת הקווים היצירתית ביותר שתעלו על דעתכם. למרות ממדיי האופניים המוגדלים והפייק עם מלוא 150 המ"מ שלו מלפנים, ה- Crafty הרגישו ההפך המוחלט ממסורבלים. עלו בקלות לאוויר, שידרו חדות, מהירות ו"תמרוניות" יתר בכל מתאר שהעמדנו בפניהם, והאמינו לנו לא חסכנו מהם כלום...


סיכום:
גם בעת הזאת בה תתקשו למצוא אופניים לא טובים, ה- Craftyשל מונדרקר בולטים מהיתר. לא כי אנו חושבים שהם טובים יותר אלא בעיקר בגלל שהם שונים. הגיאומטריה הייחודית של מונדרקר הופכת את האופניים לסוג של יצור כלאיים מאוד מוצלח לטעמנו, כזה שמחד מספק יציבות ושליטה משופרת במקטעים תלולים ואלימים עפ"י כל תכתיבי אופנת האנדורו, ומאידך זריז, קרספי, קל מאוד לתמרון, מטפס מעולה ומעל הכול מספק ערימות של פאן פקטור מזוקק. 





רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם