Shimano XT Di2 במבחן ארוך טווח

Shimano XT Di2 במבחן ארוך טווח 

יבואן: DAA

מחיר:  5,149 ₪ למערכת אלקטרונית בתצורת סינגל


 

 

הדרגתיות, עקביות ואבולוציית מוצר אלה התכונות המאפיינות יותר מכל את שימנו, תאגיד החלקים היפני, בכל הקשור לפיתוח המוצרים שלו. ה- Di2 מערכת ההילוכים האלקטרוניות של שימנו הוצגה לראשונה על גרופ הקצה לכביש, הדורה אייס כבר ב 2009, מאז (לא במפתיע) היא חלחלה למערכות אולטגרה, והשמועה מדברת על גרופ 105 אלקטרוני עוד השנה. לכן כשהושקה מערכת השטח האלקטרונית הראשונה על פלטפורמת ה XTR ב 2014, היה ברור כמו ואסבי במנת סושי, שזה רק עניין של זמן עד שהטכנולוגיה "תחולחל" מטה לכיוון ה XT (ואולי הלאה?). לא מכבר קיבל עולם האופניים את הבשורה הצפויה על השקת ליין ה XT האלקטרוני שיעמוד לצד המערכת המכנית הנפוצה והמוכרת ביותר של הענק היפני. קצת אחרי הכרזה, הוזמנו אחר כבוד ע"י DAA למעבדה של רועי בר אל, המכונאי הראשי של שימנו ישראל, להרכבת אחת ממערכת הפרטוטייפ של XT Di2 הבודדות בעולם, על פלטפורמת המבחנים של המגזין.



 









המערכת
מערכת ה Di2 של שימנו מורכבת ממעביר אחורי וקדמי (לבחירה) עם מנועי סרוו קטנים, סוללה נטענת, ידיות הפעלה המשמשות כטריגר/ שיפטר, חיווט אטום למים, מערכת בקרה במסך לד קטן, ומטען/ חיבור למחשב. ה Di2 יכולה להגיע כמערכת הינע שלמה, כולל קסטה, שרשרת וקראנק, או כמוצר משלים למערכות הינע מכניות רגילות, כשאת השיפטר, המעבירים והכבלים מחליפה למעשה המערכת האלקטרונית. מערכת המבחן הורכבה על ניינר RKT, אופניים אשר מגיעים עם הכנה למערכת Di2. לרוב הכנה מסתכמת באוסף של פתחים בשלדה המאפשרים את העברת החיווט בין הפונקציות השונות של המערכת. אולם להבנתנו Di2 יכולה להיות מורכבת על כל שלדה המאפשרת חיווט פנימי, כאשר את הסוללה ניתן למקם לרוב בצינור הכיסא, או בסטירר כמו באופני המבחן שלנו (ניתן גם לחבר מבחוץ על תושבת הבקבוק). במבחן שלנו השתמשנו בכידון ובסטם ייעודיים מסדרת Tharsis של Pro המאפשרים העברה אלגנטית ונקיה של החיווט בתוכם, אבל ניתן להשתמש בכל כידון וסטם. מערכת המבחן כללה מעביר אחורי, שיפטר ימני, מעביר קדמי (לפרקים), מסך שליטה וסוללה. היא הורכבה כתוספת למערכת XT קיימת על בסיס קסטה 11-42, שרשרת 11 הילוכים של שימנו, קראנק דאבל XT (לפרקים) וקראנק Next בתצורת סינגל של רייספייס. כאמור הוחלפו רק המעביר והשיפטר. המבחן נערך לאורך תקופה של כ 3 חודשים בכל המתארים המקובלים והפחות מקובלים שבין הירדן לים. את רוב המבחן עשינו בתצורת סינגל, אבל התנסינו במהלכו גם בתצורת X2, המסקנות להלן.





 








 
 
פחות במחיר, יותר בביצועים
אחרי שבכל העולם התרשמו ממערכת ה XTR האלקטרונית ומהיתרונות שהיא מציעה, כולל אנחנו באחת הסקירות הראשונות בעולם שהתפרסמה בגליון מס' 3, הסתקרנו מאוד מהמערכת החדשה וה"פשוטה יותר", כאשר השאלה הגדולה הייתה, לאיזה רמות מחיר תרד המערכת החדשה וה"משונמכת", והאם היא תהיה כדאית לכל רוכב בסופו של יום.
אז מה בעצם ההבדל בין ה XT Di2  לבין ה XTR? ובכן, לא הרבה- העיקר מתמצא בחיסכון של גרמים ספורים והרבה כסף. ה XTR הייתה מאז ומעולם ספינת הדגל של שימנו, מוצר של רייסרים שכל מהותו יעילות, גילוח משקל וחיסכון בוואטים. סדרת ה XT לעומת זאת מכוונת ישירות לרוכבי השבילים, רוכבים אשר מחפשים מערכת קשוחה, אמינה, עם ביצועים טובים ותג מחיר נוח. אמנם שורת המחיר של מערכת ה XT האלקטרונית זולה יותר ממערכת הקצה של היצרן היפני (עדיין לא זול בכלל), אבל הטכנולוגיה והביצועים זהים. במראה החיצוני שתי המערכות זהות לחלוטין, ופרט לצבע הגימור ומספר גרמים לחובת ה XT, כנראה שלא תחושו בהבדל אם יצא לכם לרכב על שתי המערכות. אגב משקל, הפער בין שתי המערכות האלק' עומד על 180 גרם לטובת ה XTR, בסט אפ של 1X11 עם קסטה 11-42, ופער של 30 גרם סה"כ בין מערכת XT מכנית לזאת האלקטרונית.






 
 



  הסוד הוא באיכות (ההעברה)
העברת ההילוכים במערכת האלקטרונית לא דומה באיכותה לשום מערכת מכנית אחרת, לא לXTR ולא למערכות של SRAM, בכלל זאת מערכת האיגל החדשה והמרשימה מאוד של היצרן האמריקאי. ההעברה היא מושלמת, מדויקת, שקטה, חלקה ומעל הכל עקבית. לא משנה באיזה הילוך ובאילו תנאים, לא נדרשת יותר מלחיצה קלה על השיפטר בכדי למקם את המעביר במקום האבסלוטי על הקסטה. מעבר לעקביות (אליה נתייחס בהמשך) שהיא תכלס המעלה החשובה ביותר של המערכת, ה Di2 מציגה שיפור ניכר באיכות ההעברה עצמה. כל לחיצה על השיפטר/ טריגר מייצרת התנגדות ותחושת קליק דומה לזאת של המערכת המכנית, בכדי שיהיה ברור שנעשתה פעולת העברה. הדילוג בין גלגלי השיניים בקסטה הוא מאוד חלק ומאוד (מאוד, מאוד) מדויק כאמור. אמנם מערכות מכניות טובות, המכוונות נכון יעשו את עבודת ההעברה באופן דומה, רק שבמקרה האלקטרוני לא יכולות להיות טעויות העברה או אי דיוקים כמו שכולנו חווים מידי פעם, כאלה שנובעים לרוב מעייפות או חוסר רגש- כאן מה שלחצת הוא שתקבל, אין טעויות אנוש! זה נכון במיוחד כאשר מדובר על מערכות X2, במקרה זה נדרשת לחיצה משמעותית ע"מ להעביר הילוך במעביר הקדמי במערכת מכנית ולרוב קל מאוד להוציא אותו מכיוון, במערכת האלקטרונית לוחצים תמיד את אותה לחיצה, תמיד באותה עוצמה ותמיד ההילוך נכנס למקומו המדויק.

העברה תחת לחץ? אין מושג כזה במערכות אלקטרוניות. לא משנה באיזה הילוך אתם נמצאים, ולא משנה כמה חזק אתם לוחצים על הפדלים- ברגע שהשיפטר נלחץ ההילוך עובר באותה קלות ובאותה חלקות כמו בדיווש נינוח במישור. עוד יתרון גדול של ה Di2 הוא האפשרות להעביר מספר הילוכים בלחיצת כפתור אחת. ע"י תכנון מוקדם אפשר לבחור אופציה של העברת 3 הילוכים בלחיצה ארוכה,  או העברה רציפה של כל 11 ההילוכים בלחיצה ארוכה אחת. בנוסף לכך ניתן גם לקבוע את קצב ההעברה בין ההילוכים לפי אופי הרכיבה של הרוכב. לדוגמא במצב של עליית קיר מיד אחרי ירידה תלולה שדיוושתם בה בכל הכוח בהילוך קשה, לחיצה אחת מסדרת אתכם פיקס על אחד ההילוכים הקלים כי לתקוף את העלייה. חסל סדר "לא הייתי בהילוך הנכון".




 







 

 
היתרון שבאלקטרוניקה
הנחת היסוד המקובלת היא, שחלקים אלקטרוניים לא ישרדו את השואה שעוברים חלקי ההינע על האופניים בשטח. נכון, חלקים אלקטרוניים לרוב לא אוהבים וויברציות, אבק ורטיבות, אבל מערכת הXTR Di2 נמצאת בשימוש כבר מספר שנים על ידי רוכבים רבים בעולם ונחשבת כאמינה ביותר. בין המשתמשים אפשר למצוא גם לא מעט מתחרי XC/ מרתון בטופ העולמי (ג'וליאן אבסלון)  ומתחרי אנדורו רבים (ר'צי' רוד, ניקו לאוו), שעל אף חוזי החסות שלהם עם שימנו הם לא ייקחו סיכון בכשל של המערכת בתחרות חשובה. יתרה מזאת מערכת הדורה אייס אתנו כבר 8 שנים, היא מאוד נפוצה יחסית למערכת ההרים ונחשבת טובה ואמינה ביותר. מערכת ה XT Di2 החדשה מבוססת על עיצוב זהה עם אותם מאפיינים בדיוק, כנראה בתוספת DNA הפיתוח של שימנו שהתייחסנו אליו בפתיח, לכן אין סיבה (לפחות על נייר) שהיא לא תעמוד בתחלואי השטח. אם חושבים על התקלות הנפוצות במערכת ההילוכים המכנית, אזי במידה ואין התערבות של גורם חיצוני שהתלבש על המעביר שלנו, רובן מסתכמות במצב הכבל. גילו, איכותו, מצב המתיחה של הכבל, החיכוך בתוך המוביל ותנאי אבק ובוץ הם המשפיעים העיקריים על איכות העברת ההילוכים. באופן זה מערכת ה XT Di2 היא מערכת של שגר ושכח, כל לחיצה על השיפטר תמיד תעביר את המעביר למקום המדויק שתוכנן מראש, אין כבל- אין שינוי באיכות ההעברה. אבל אל תתבלבלו, אמנם האלקטרוניקה לא מושפעת מגורמים חיצוניים כמו מזג אויר ובוץ, אבל השרשרת, הקסטה והמעביר כן. כך שבמקרה של רכיבה בעיסת בוץ ישראלי, סלע סורר או ענף חצוף, המעביר האלקטרוני עלול להחזיר את עצמו לאלוהי שימנו בדיוק כמו זה המכני, רק שבמקרה זה הנזק יעלה הרבה יותר... אגב, במקרה של תקלה כתוצאה מהתעקמות או מכה, יש אפשרות לתקן את ההעברה בשטח ע"י crash recovery mode ובעזרת כפתור טיוניג שנמצא על צג המערכת. בכל מקרה במהלך שלושת חודשי המבחן, חווינו את ה"מיטב" של הקיץ הישראלי, כולל כל סוגי הדרדרת והשבילים המגרזנים, כולל מבול שתפס אותנו למבחן עמידות ברטוב (מאוד) ללא התרעה מוקדמת, בכל המקרים ה XT Di2 לא צייץ. ההעברה הייתה קלה, חלקה, איכותית, עקבית וממכרת.




 





 
 


Synchro shifting
גולת הכותרת של מערכות ה Di2 לשטח היא ה Synchro shifting. פונקציה זאת הניתנת לתכנות מראש במערכת, מאפשרת פעולה מתואמת ואוטומטית בין המעביר הקדמי למעביר האחורי בתפעול של שיפטר אחד בלבד (בתנאי שמשתמשים במערכת X2 כמובן). פונקציה זאת מאפשרת ויתור על השיפטר השמאלי, ומעבר לעובדה שהיא מנקה את הכידון, היא חוסכת 93 גרם, והופכת בפועל את המערכת האלקטרונית לקלה יותר מהמערכת המכנית. הסינקרו היא לא מערכת אוטומטית כמו ברכבים, היא עדיין מעבירה הילוכים באופן ידני דרך השיפטר הימני. המערכת יודעת לחשב את יחס ההילוכים והצ'יין ליין הנכון, כך שאם תעלו הילוך לגלגל"ש ה 40 שיניים בקסטה, המערכת תשמיע שני ביפים לאזהרה שהעברה להילוך הבא תוריד את השרשרת לגלג"ש הקטן מלפנים ותעלה גלג"ש אחד מאחור. נשמע כמו חתיכת תמרון, אבל מבחינת הרוכב לא נדרש כלום פרט ללחוץ על השיפטר, משם והלאה ה Di2 עושה את הכל. מעבר לכך ההעברה היא כלכך חלקה ושקטה שהרוכב כמעט ולא חש בהליך המסובך שמתרחש תחת רגליו. למעשה בגלל הפיצוי של העברת ההילוך גם מאחור, קצב הדיווש נשמר ולא משתנה באופן דרסטי כמו בהעברה רגילה של הילוך מלפנים.




 



 
תוכנה והתאמה אישית
בדיוק כמו במערכת ה XTR Di2, גם במערכת ה XT Di2 אפשר לתכנת מראש את פעולת הסינקרו שיפט, לשנות את אופן ההפעלה של השיפטרים, לקבוע את אופי ההעברה, לשנות את הקצב, לאבחן בעיות במערכת וכו'. בעבר (ימי הביניים) הדבר היה אפשרי אך ורק ע"י חיבור ישיר בין המערכת לבין PC. כיום מערכת הXT  מגיעה עם מערכת ה E-Tube החדשה של שימנו המאפשרת חיבור דרך בלוטות' בעזרת טאבלט או סמרתפון (כרגע רק מערכת הפעלה IOS של אפל). ממשק המשתמש הוא מאוד פשוט וידידותי גם לאלה שלא שולטים בממשקים ממוחשבים, ופשוט גם לאלה שלא שולטים ברזי מערכות ההילוכים. במקרה שלנו ברירת המחדל של המערכת בשיפטר הימני שונה בכיוון תפעול ההילוכים משיפטר רגיל, לכאורה לא סיפור גדול. אבל  מאחר ומתוקף תפקידנו אנו נדרשים לעבור בין מערכות הילוכים שונות, זה דיי הטריף אותנו. 2 דקות של לימוד ותכנות סידרו לנו את המערכת בדיוק באופן ובקצב שבו רצינו את ההעברה. תכלס הרבה יותר פשוט ממברג, רגולז' וגובלי תנועה...




 








חיי סוללה
השאלה הראשונה (לפני שאלת העמידות) שנשאלת מיד שרואים את המערכת החשמלית היא כמובן "מה קורה שנגמרת הסוללה?" אז אפשר להירגע... הסוללה אמנם קטנה, אבל ממזרית גדולה!! 58 גרם והספק של 500mAh אמורים להספיק ליותר מ 20 שעות שימוש רצופות לפני הטענה. 20 שעות של לחיצה רצופה על השיפטר, כן?... בפועל למשתמש הרגיל זה אומר (בהערכה) הטענה פעם ב 3 חודשים ואולי אף יותר. במקרה שלנו, לאחר שלושה חודשי שימוש, שכללו לכל הפחות 2 רכיבות סינגלים בשבוע, למרחק של כ 30 ק"מ בממוצע, הגענו לחיווי של 2 פסים מתוך חמישה. אפשר לסכם ולומר בוודאות כמעט גמורה שחיי הסוללה של המערכת לא יהווה בעיה לרוב המוחלט של המשתמשים.


 
 



 
סיכום
לאחר שלושה חודשי שימוש אינטנסיבי במערכת האלקטרונית במקביל למערכות מכניות, אנחנו חייבים להודות שהיה לנו קשה כל פעם מחדש לחזור למערכת הרגילה. התפעול הקל והאינטואיטיבי, הדיוק, העקביות, היכולת להתאים את המערכת, ממשק הכיול והצליל הם לא פחות ממכרים. גם כשרכבנו בתקופת המבחן על מערכות קצה מכניות כמו האיגל של סראם או XTR של שימנו, זה הרגיש כאילו אנחנו חוזרים לתקופת האבן.
לאור כל היתרונות שהובאו כאן אתם ודאי מצפים שנכריז כי המערכת האלקטרונית היא סוג של game changer, ובכן, לא ממש. מערכת ה XT Di2 היא מערכת מופלאה כמו שוודאי הבנתם, כזאת שמשפרת את חווית השימוש מקצה לקצה, אך בסופו של יום אין בה בשורה משמעותית לרוכבי השטח. מערכות הילוכים מכניות מודרניות עובדות מעולה, הן חדות, מדויקות, קלות ועמידות. נכון מערכות ה Di2, עובדות חלק יותר, מדויק יותר ועקבי יותר, אבל לא בפערים כלכך גדולים שיגרמו לרוכבים לזנוח אותם ולרוץ ולקנות מערכות אלקטרוניות יקרה מאוד. היתרון החד משמעי של ה Di2 בא לידי ביטוי במערכת X2, שם פונקציית ה  Synchro shifting היא אכן סוג של game changer. אולם עם קסטת ה 11-46 ששימנו הציגו יחד עם מערכת ה XT החדשה וקסטות של יצרנים אחרים המציעות יחס הילוכים גבוה מאוד בתצורת X1, נראה שמקומה של תצורת ה X2 לא מובטח לאורך זמן.
בשורה התחתונה רוכבים המחפשים מערכת מתקדמת, מדויקת ביותר, אמינה, עקבית, קלה וממכרת לשימוש ימצאו ב XT Di2 את מבוקשם. מההיכרות שלנו עם פילוסופית השיווק של שימנו, מחירי המערכת יתחילו לרדת בעתיד, לעת עתה אנחנו כאמור מחפשים מכון גמילה מצליל הסרוו, או לחילופין חברת ליסינג למערכות Di2.




 
Shimano    xt Di2    אריק פלדמן   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם