Niner RIP 9 RDO 2017

Niner RIP 9 RDO 2017

יבואן: Recycles

מחיר: 22,890 ₪ באתר

 


ניינר, פשש איזו חברה! המותג האמריקאי הצעיר יחסית נוסד בסוף 2004 סביב סטייטמנט- 29 או כלום! כריס סוגיי וסטיב דומאנית נשבעו אמונים זה לזה במורשת  פיתוח והפצת הגלגלים הגדולים עוד שכולם עסקו בזווית הראש הנכונה ביותר על גלגלי 26.  לאורך השנים החברה פיתחה דגמים לכל דיסציפלינות השטח ולכל מטרה, כשלכולם מקבלים את שילוש הניינר הקדוש- גלגלים בקוטר 29 כמובן, תושבת ייחודית להושבת פקק בירה על הסטם והסלוגן הסגפני “Pedal Damn It” שמזכיר לך כמה אתה עגלה (במובן החיובי של המילה – מבלי לפגוע בקהילת העגלות). ובכן לא עוד! אמנם פקק הבירה עדיין שם, וגם הסלוגן על הטופ טיוב, אבל גלגלי ה-29 הם כבר לא קונצנזוס, וניינר נותנים אפשרות בחירה גם בלהיט התורן הלא הוא צמיג ה 27 פלוס (שבסוף גם הוא בקוטר 29 בקירוב).  
והפעם על המוקד, אופני9  RIP החדשים והמעודכנים בגרסת ה-"29 של ניינר.



 






 


דגם זה עבר אבולוציה משמעותית מאד בשנים האחרונות, והפך בסגנון "מהפך במטבח" או "היפה והחנון" מאופני AM למכונת אנדורו מהוקצעת. מהלך המתלה האחורי למשל עבר טרנספורמציה במרוצת השנים מ 120מ"מ, ל 125מ"מ ועד 150מ"מ בשנת 2017. אורך תומכות השרשרת עבר תהליך דומה וקוצר בלא פחות מ 11מ"מ !! כמו כן עודכנה גם זווית הראש והטופ טיוב הוארך עפ"י כללי הגאומטריה המודרנית המקובלת. שלדת ה RDO החדשה קיבלה קימורים נאים, ציר אחורי בתקן  בוסט 148מ"מ עם אפשרות להתאים גלגלי 27 פלוס עד רוחב של ",3 וללא מעביר קדמי. חזון אחרית הימים!
כאמור, אם מישהו אמור לדעת לתכנן אופני "29 זה ניינר. הם מחזיקים באהבה ללא תנאים לגודל הגלגל מיומם הראשון ובמהלך השנים צלחו בהצלחה רבה לא מעט טרנדים, שינויים ותמורות במגוון קטרי גלגל חמקמקים. ואכן לניינר יש עדת מעריצים לא מבוטלת, אך ה- RIP של 2017 פונים לקהל מאד מסוים, שזה שלרוב אינו נמנה עם ה "ניינרדים" הטיפוסיים של החברה. זאת מפני שעד כה, איך לומר זאת בעדינות, ניינר לא הצליחו לייצר אופני AM אגרסיבי/ אנדורו מרגשים. בטח לא בהשוואה למפלצות השטח של מתחריהם. נראה היה שגם כשהוציאו דגם אגרסיבי יותר, הוא היה בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. אז האם ניינר9  RIP החדשים בגרסת ה 29 מספקים את הסחורה? זאת ועוד בכתבה שלפניכם.



 


 

 
Highlights
  • - שלדת קרבון RDO
  • - מתלה CVA 150מ"מ
  • - אפשרות לגלגלי 29 עם צמיגים עד "2.5/ גלגלי 27 פלוס, עם צמיגים עד "3
  • - מהלך מזלג 160 מ"מ ל 29, 170 מ"מ ל 27.5+
  • - ציר אחורי בתקן Boost 148 מ"מ
  • - אורך צינור עליון 592 מ"מ
  • - זווית צינור ראש 67 מעלות
  • - זווית צינור כיסא אפקטיבי 75.5 מעלות
  • - אורך תומכות שרשרת 439 מ"מ
  • - בסיס גלגלים 1178 מ"מ
  • - משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 13.8 ק"ג
  •  *נתונים למידה  M
 
 

 


על גיאומטריה, מתלים ומה שבינהם
לא יודע אם זה רק אני אבל השם RIP, הקיצור הלועזי של "נוח על משכבך בשלום" או ת.צ.נ.ב.ה, ביחד עם המתלה בעל השם CVA (מינוח רפואי לשבץ מוחי) לא מסתדר. ובכלל, אם על הסטם היה קליפס קטן לגליון רפואי במקום לפקק בקבוק הבירה, היו לנו אופנים מושלמים לHalloween (ליל כל הקדושים, בו אנשים מתחפשים בתחפושות מפחידות)
מתלה ה CVA אשר מלווה את כל דגמי השיכוך מלא של ניינר, הוא למעשה מתלה כפול חוליות. ייחודו בכך שהחוליה התחתונה ממוקמת מתחת לציר המרכזי ומאפשרת נטרול של כוחות הפידול והבלימה על המתלה. מתלה זה זכה לשבחים רבים בעיקר בשל אדישותו לגודל גלגל השיניים הקדמי. זהו יתרון מובהק עבור רוכבי ה XC/ מרתון ובכלל מי שיש לו מעביר קדמי. ב 9 RIP כאמור אין אפשרות להרכבת מעביר קדמי אך אין זה גורע מאיכות השיכוך. להיפך.



 





 


נתוני אורך הצינור העליון על הנייר קצרים יחסית למקובל כיום אך ה REACH ארוך יותר ותנוחת הישיבה מעט רכונה קדימה. למרות שבפידול בישיבה הכל מרגיש בדיוק במקום, דווקא בעמידת המוצא בעמידה חשתי חוסר איזון מסויים.
הסרת המעביר הקדמי והגדלת מפתח המשולש האחורי לתקן בוסט אפשרו למהנדסי החברה לגלח 11 מ"מ מאורך תומכות השרשרת בהשוואה לדגם היוצא ולייצבו על 439מ"מ. תומכות שרשרת קצרות מסייעות לרוכב בהעברות משקל בפניות, ולתחושת הזריזות של האופניים. ולכן זהו אחד השיפורים המבורכים והדרושים בדגם זה. 
אני חייב להודות שלמרות המבנה המאסיבי של חוליית המתלה התחתונה קצת מפחיד אותי מיקומה מתחת לשלדה. למעשה היא משמשת בפועל סוג של באש גארד ונוטה לספוג חבטות מסלעים מתגלגלים. מעניין איך הדבר משפיע (אם בכלל) לאורך זמן.




 



 
 על השביל
התרגשנו מאד לבחון את ה 9 RIP מכוון שבתור רוכבים שהעדפותיהם נוטות יותר לכוון הרכיבות האגרסיביות, עתירות הסלעים, שורשים ומדרונות תלולים בירידה, ניינר טרם ספקו זוג אופניים מתאים ומרגש עבורנו. למעשה, גם אותו דגם בדיוק, שכבר הראה "סימני חיים" הווה אופני AM טובים מאוד אך לא אופני "כסאח" במובן האגרסיבי יותר של הסקלה. לכן עדכון הגיאומטריה והרכיבים השנה גרמה לנו לצפות בכליון עיניים שייגמר כבר הDEMO DAY ושנוכל לקחת אותם למבחן.
כוון מתלים לאיזור 25-30% ויצאנו לדרך.



 







 


רכיבה ראשונה: האופניים מרגישים מאד בבית בתנוחת הישיבה ומספר פידולים בכח מתפרץ כבר באיזור החניה הראו שיש כאן מתלה צייתן שמזניק את האופניים קדימה בפידול. עקב עומק המתלה, את רוב טיפוסי הכורכר ביצעתי במצב בולם מוקשח וכל הירידות והמישורים במצב פתוח בבולם הרוקשוקס מונארך פלוס שמגיע על ה RIP. בטיפוסים מנהלתיים האופניים לא הרגישו כבדים או מסורבלים יותר מאופנים קצרי המהלך אחרים בקטגוריה בעלי משקל דומה. וזוהי נקודת זכות למתלה. את הירידה הראשונה ביצעתי בסינגל "קפריסין" בחורשן. סינגל שמתחיל בפידול מהיר בין השיחים עם מספר פניות במהירות גבוהה ימינה ושמאלה. האופניים הרגישו צייתניים ביותר וששו לשנות כוון ולזנק קדימה עם כל מכת פידול. חיוך רחב ואדיוטי נמרח לי על הפנים. קפצוץ קטן מעל שביל חוצה ונכנסים לקטע הטכני של השביל. ישר, תלול, עם חריץ עמוק, בורות, שורשים ומספר רב של גדמי עצים שצריך לתמרן ביניהם. כאן ציפיתי לרחף מעל הכל, לבלום מאוחר לתוך הסוויצ'בק בתעלה ולצאת בטיסה. אבל לאכזבתי האופניים קיפצצו בין הבורות, המתלה בעט כמו שור ברודיאו, והיה קשה לשמר את המהירות הגבוהה מהירידה. אולם ברגע שנגמר הקטע המגרזן, האופניים חזרו להיות צייתניים וזריזים כבמטה קסם. בהמשך הרכיבה ניכר כי האופניים מאוזנים יותר בתנוחת רכיבה המטה את שווי המשקל באופן מתון קדימה מעל הבולם הקדמי. התרשמותי מהרכיבה הראשונה הייתה שכנראה פיספסתי משהו בהבנת האופניים והמתלה, וצריך להמשיך לבדוק.


 





 




רכיבות ההמשך: ברכיבות ההמשך חקרתי את טווח לחץ האויר בבולמים ומסקנותי בנושא הם כדלקמן: עם סאג של 35-40%, האופניים אמנם משטחים את פני השטח ברכות ועם עומק מתלה מאד מפנק אך התכונות האחרות אבדו כליל. האופניים מסורבלים וכבדים, ולא ציתניים אפילו בפניות (אולי בהקשר לזוית הראש המשתנה כתוצאה ממצב הסאג הנמוך)
את נקודת האיזון מצאתי בסאג באזור 32-33%. לאחר רכיבה מעולה במרכז מירב עם תפקוד מתלה מעולה, חזרתי לחורשן להתעמת עם תחושת ההחמצה של סינגל "קפריסין". יצאנו לדרך, בכניסה לסינגל צוברים מהירות תוך שניות, גם כעת, האופניים ציתניים ביותר בפניות. צמיגי המקסיס "2.4 נפתחים מאוד על החישוק הרחב והחדש של סטנס ומייצרים אחיזה מעולה בקרקע גם בפודרה של סינגל אופנועים שכזה. האופניים פונים בקלות ובבטחון, ושוב, קפצוץ מעל לשביל החוצה לתוך הקטע הטכני ו... יוסטון יש לנו אופני 150מ"מ!!! תחושת הרכיבה על ענן, של שיכוך עמוק שיודע לייצר אחיזה של איזון (עדיין בתנוחה מעט קדמית להעדפותי הכלליות) העיפו אותי בקו האוירי הדמיוני שציירתי לי בראש בין גדמי העצים באופן מדוייק. בלימה מאוחרת, ברררפ ימינה לתוך החריץ ומיד שמאלה חזק בכח ג'י גבוה. זה הכיף של לצאת ולרכב. דופק בשמיים וחיוך מוסתר בצד הפה של "פיצחתי אותך מדרפאקר".
בהמשך הרכיבה, בבחינה מדוקדקת יותר עם כיול מתלים זה, האופניים אינם זריזים כמו בסט אפ הראשוני ומורגשת שקיעה בפידול (כצפוי מאופנים ארוכי מהלך שכאלו), יחד עם זאת עדיין מדובר על אופניים זריזים וצייתנים יחסית לגודלם. כוון המתלים הנו מציאת הפשרה הטובה ביותר עבורך כרוכב בין יעילות פידול ליעילות שיכוך. בניינר ההבדלים מאד מורגשים ועל כן, מי שרוכב על דגם זה או שוקל לקנותם, השקיעו זמן ונסיונות עם לחצי האויר עד למציאת המצב האופטימלי עבורכם!




 
     








חלקים בולטים
האופניים שקיבלנו למבחן הגיעו במפרט ה 2 stars המקורי של היצרן ללא כל שינויים מקומיים.  האופנים הגיעו עם בולם רוקשוקס מונארך פלוס מאחור ומזלג ליריק 160 מלפנים, כידון רייספייס בקוטר 35 מ"מ ברוחב 760 מ"מ. חישוקי סטן  FLOW MK3רחבים וקשיחים עם צמיגי, MAXXIS MINION DHR מלפנים, ו ARDENT SC 2.4 מאחור. לחובבי האופטמימזציה, החלפה של שני צמיגים אלו לצמיגים פחות אגרסיביים ומתאימים יותר לקרקע הארצישראלית תחסוך לפחות 300 גרם במשקל המתגלגל. על העצירה בלמי שימאנו SLX חזקים ואמינים ומוט כיסא  DROPZONE R בסיסי של KS עם חווט חיצוני (?!) מאכזב. לא מפרט קצה, ובכל זאת הודות לשלדה הקלה (יחסית) משקל האופניים כולל פדלים עומד על 13.8ק"ג בלבד.
לשלדה מספר פתחים לחווט פנימי של הכבלים אם כי כבל הבלם האחורי ממוקם בחוץ (ללא אפשרות לחווט פנימי) וכבל מוט האוכף גם כן היה בחוץ בגלל סוג המוט במפרט זה. התוצאה היא מספר כבלים בולטים החורגים מהנוף הטיפוסי של שלדות קרבון מתקדמות וחבל.




 
     
 



סיכום
ה RIP 9 RDO בגרסת 2017 הם אקורד הכניסה האמיתי של ניינר למועדון האקסקלוסיבי של אופני 29 ארוכי מהלך ליישומי אנדורו עדכניים ( ה WFO יצאו לפני שה AM עודכן לאנדורו...). החברים בניינר הצליחו להוציא תחת ידם אופנים המיישרים קו עם הדגמים המובילים בעולם האנדורו 29, עם גאומטריה אגרסיבית מיושמת על מתלה ארוך ועמוק מחד, ומאידך יעילות דיווש, חדות ויכולת תמרון של אופניים קטנים בהרבה. המתלה כאמור רגיש לכיול ודורש התעמקות ולימוד על מנת להוציא ממנו את המיטב, אך בשורה התחתונה ה Rip החדשים הם אופניים טובים ברמת גימור גבוהה מאוד, משקל מעולה, ובחירת חלקים סבירה לייעודם. כאלה שייקחו כל רוכב בביטחון רב דרך השטח הטכני/ אגרסיבי מבלי להוציא לו את הנשמה בדרך לשם.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם