Scott Spark 930 29 במבחן

 עדי בלן     אילן שחם   
  #29 דצמבר 2016     שטח   
Scott Spark 930 29

יבואן: סקוט ישראל, קוברה בורדו

דוגמן: ברונו איסקוביץ

מחיר אופניים במבחן: 18,900 ש"ח




 




התדמית של מותג אופניים מושפעת באופן ישיר ולעיתים אף קיצוני מהאישיות והאופי של הספורטאים שהמותג בוחר שייצגו אותו (כלומר המספונסרים שלו). סנטה קרוז וסטיב פיט, ניקולס ווליוז ולאפייר, מרקו פונטנה וקנונדייל – הן כמה מדוגמאות מצוינות להשפעה על האופן שבו נתפס מותג האופניים בעיני הלקוחות כתוצאה מאופיו של המספונסר. אבל אין דוגמא בוהקת יותר מנינו שורטר ואופני הסקוט שלו. שורטר השוויצרי השולט בדומיננטיות על סבב ה XC העולמי בשנים האחרונות הוא סמל למקצוענות, תשומת לב לפרטים, וווינריות יוצאת דופן – והדבר משתקף בליין האופניים של סקוט ובמיוחד בשנת הדגם 2017.
לקראת האולמפיאדה בריו 2016, החלו להגיח תמונות ריגול של נינו על אופני 29, שיכוך מלא, חדשים לחלוטין, הלא הם הספארק החדשים של סקוט לשנת 2017 – הפתעה אדירה למי שעוקב אחרי שורטר שהיה חסיד גדול של אופני ז"ק 27.5 במשקל נוצה. באופן לא מפתיע, נינו עשה את ההכנה וההתאמות באופן מושלם למירוץ על המסלול המלאכותי בברזיל ולקח את הזהב רכוב על הספארק תוך מפגן רכיבה משכנע.
הילוך מהיר קדימה לדמו-דיי של we:Ride באוקטובר, כותב שורות אלו מתעקש לצאת כבר מאירוע ההדגמה עם הספארק החדשים למבחן אמיתי – היבואן נעתר לבקשתנו ומספק לנו את דגם השבילים של סדרת הספארק – 120 מ"מ מלפנים ולאחור, אופניים שנולדו כאח למכונת המרוצים של נינו אבל מיועדים לבני אנוש המחפשים כיף וגם קצת טכניקה בשבילים לצד יעילות דיווש.




 



 
 
Highlights
  • - עיצוב שלדה חדש לחלוטין לדגם 2017
  • - שלדת קרבון עם משולש אחורי מאלומיניום
  • - מהלך מתלה משתנה 85-120 מ"מ עם שליטה מהכידון
  • - מערכת Sram GX 11 הילוכים
  • - זווית ראש 67.2 מעלות
  • - תומכות שרשרת באורך 438 מ"מ
  • - משקל רטוב כולל פדלים וטיובלס – 13.05 ק"ג
 

 







 


שלדה ומתלים
עיצוב השלדה של ה Spark 930 חדש לחלוטין ואינו חולק דבר עם דגמי 2016, העיצוב נקי ואלגנטי הרבה יותר מבעבר ותכלס – האופניים פשוט נראים מצויין.
המשולש הקדמי עשוי מקרבון ומשתמש כבר בסטנדרט המטרי (metric) עבור הבולמים האחוריים, המאפשר מהלך בוכנה גדול יותר עבור אותו מרחק עין לעין (eye 2 eye). השלדה תומכת בחיווט פנימי של הכבלים כולל הכבל השולט בבולם האחורי. בניגוד לדגמים היקרים יותר, ב 930 המשולש האחורי עשוי מאלומניום. המתלה עליו מבוסס דגם ה Spark הוא מתלה ציר יחיד עם חוליית דחיסה, כאן אין חידוש ממחלקת ההנדסה של סקוט והם נשענים על המתלה המוכר והאמין שלהם. הציר האחורי של השלדה והמזלג של ה Spark שניהם בסטנדרט ה Boost המקובל היום בתעשיה.




 






על השביל
מקור הDNA  של הספארק הוא כאמור בסבב ה World Cup של מירוצי ה XC ואפשר לחוש מהרגע הראשון. למרות שמדובר בהגדרה באופני שבילים/ XC אגרסיביים עם זווית ראש מתונה של 67.2 מעלות ותומכות שרשרת קצרות למדי באורך של 438 מ"מ, מקורם מרגיש יותר במסלול ה XC המפורסם של נובה מסטו מאשר במסלולי האנדורו של פינאלה ליגארה.
התנוחה על הספארק היא מעט שכובה לפנים (יתכן שבשל הסטם הארוך מעט), אך נוחה מאוד, והצלחנו לחוש בבית כבר ברכיבות הראשונות. טרוניה אחת הייתה לנו בתקופת ההסתגלות באה דווקא מכיוון הגריפים - החלפת הגריפים לפני הרכיבה הראשונה (מטעם אישי בלבד) התבררה כתהליך מסובך, סקוט הגדילו לעשות וחיברו את הגריפ, שלט מוט-האוכף ושלט הבולמים ביחד על בורג קטנטן, שהוא אפילו לא בורג אלן, אלא טורקס 10 קטנטן – בעיננו מיותר לחלוטין ומתסכל.




 








בהתחשב במחיר האופניים ומהלך המתלים שלהם, הסקוט מגיעים למשקל מרשים של כ 13 ק"ג בלבד והדבר ניכר היטב ביכולת הדיווש וטיפוס של האופניים. אמנם הם לא גרמו לנו להרגיש "משורטרים", אבל בהחלט הרגישו יעילים וגמעו מרחקים בקלות. המתלה של סקוט הוא מתלה ציר יחיד פשוט יחסית כזה אשר מסתמך על מצבי הפלטפורמה השונים בבולם האחורי על מנת לייצר יעילות דיווש גבוהה. יתרה מזאת סקוט מציידים את האופניים בבולם אחורי ייחודי מסדרת NUDE Trunnion שמשנה את מהלך המתלה מ 85 מ"מ סגפניים ל 120 מ"מ מפנקים. ואכן בעליות חשנו צורך להקשיח/ לקצר את הבולמים דרך השלט בכידון על מנת לא לחוש בבובינג מיותר במתלה האחורי. יאמר לזכותם של השוויצרים, השלט הייעודי והייחודי של סקוט נוח מאוד ומתאים היטב לאופניים (בתנאי שאין להם מעביר קדמי).
בטריטוריה הכוללת סינגלים מתונים וזורמים, שארצנו שופעת בהם תודות לקק"ל, הסקוט זורחים, הם מהירים, זריזים ומרגישים כאופני XC עם גאומטריה מעט מתונה יותר ושיכוך מעט ארוך יותר. ממש נדמה שהגרמנים הגו את האופניים במחשבה על סינגלי קק"ל דוגמת יער להב.




 
    
 







כשניסינו לדחוף את האופניים לטריטוריה אגרסיבית יותר ולבדוק את גבולות היכולת הטכנית שלהם, הגענו יחסית בקלות לאזור האדום מבחינת ה Spark. בסינגלים תלולים ואגרסיביים יותר התקשינו לשמור על המהירות והקווים הרגילים שלנו, המעצורים הבסיסיים של שימאנו בשילוב צמיגי המקסיס לא סיפקו יכולת בלימה עוצמתית מספיק. זאת הפעם הראשונה שאנו רוכבים על צמיגי הMaxxis Forekaster , נדמה שמקסיס שמו את הדגש במקרה זה על מהירות גלגול במחיר מסוים של מגבלת אחיזה. הרגשנו שהצמיג תורם למהירות הגלגול של הספארק, אך בתנאי אחיזה קשים (ע"ע בן שמן בדרדרת של נובמבר יבש לחלוטין), הגענו בקלות יחסית למגבלות האחיזה ולהחלקות (רצוניות יותר ורצוניות פחות). בקטעים מסוימים בהם ניסינו להתחייב באגרסיביות לקווים מסוימים גם הצלחנו להפיק רעשים לא נעימים מאזור הבולם האחורי בואכה מוביל השרשרת, לא ברור לנו האם מדובר בתקלה מקומית או שמתחנו מידי את גבולות האופניים. בסופו של יום דגם ה 930 של ה Spark הם אופני XC  אגרסיביים, יותר מאופני AM קצרי מהלך. הסקוט אוהבים סינגלים זורמים ומהירים, והם כלי יעיל מאוד לכיסוי ק"מ רבים של סינגלים זורמים ומהירים דוגמת הכחול-ירוק-אדום בבן שמן.



 





 



חלקים בולטים
כמיטב המסורת של סקוט, הם בחרו לאבזר את הספארק בשליטה על הבולמים מהכידון, במקרה דנן מדובר בפוקס 34 מסדרת ה performance עם דמפר Grip החדש בקדמי, ובבולם Fox Nude ייחודי לסקוט באחורי אשר כאמור משנה את מהלך המתלה מ 85 ל-120 מ"מ. מערכת ההילוכים שנבחרה היא Sram GX 1x11 שתפקדה מצויין לכל אורך המבחן ומהווה פשרה מצויינת בין עלות לתועלת. מוט האוכף, הגלגלים ושאר חלקי הקוקפיט הם מבית Syncros – מותג החלקים שסקוט רכשה ב2012. האכזבה הכמעט יחידה שלנו באבזור ה Spark  הם המעצורים, מדובר בדגם OEM מעט נחות של שימאנו, שחסרה לו עצמה ונשיכה של הדגמים המעט (אבל ממש מעט) יקרים יותר. לו היינו בוחרים בעצמנו, היינו מאבזרים חישוקים מעט רחבים יותר לספארק, על מנת ל"פרוס" יפה יותר את צמיגי המקסיס, ולקבל נפח ואחיזה טובים יותר.




 
      




סיכום
ה Scott Spark 930 הם אופניים טובים, המספקים תמורה גבוהה לכסף ואבזור שברובו הוא מצויין. הם נולדו כאח ארוך רגליים למכונת המירוצים האולטימטיבית של נינו שורטר, וככאלו יש להתחייס אליהם. לרוכב המחפש אופני XC נוחים ומהירים, המאפשרים רכיבת סינגלים טכניים במידה ואינו מעוניין במכונת מרוצים קשוחה וקשיחה, סדרת הספארק בגוון ה120 מ"מ שלה תהווה בחירה מצויינת.




 
       

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם