סינגלי עבדת

 #30 ינואר 2017     שטח   

סינגלי עבדת

 

סינגל עד אינסוף
 
 
בנייתו של שביל ישראל לאופניים מתקדמת לאיטה, ולכן כל מקטע חדש שנפתח הוא סיבה למסיבה, וכמובן שאנו ממהרים לחגוג על כל ס"מ של סינגל מדברי חדש ומשובח.
מקטע שדה-בוקר – עבדת הדנדש מתחבר בצורה טבעית לרשת הסינגלים הענפה הקיימת כבר סביב גיאופן שבשדה בוקר, ולכן הרכבנו מסלול מעגלי הכולל את שביל ישראל בשילוב סינגלי ארגן וערקוב ומספק 40 ק"מ של רכיבה מדברית קשוחה וענוגה, רובה הגדול בסינגלים. מה עוד אפשר לבקש?
נכון לרגע כתיבת המסלול, שביל ישראל לאופניים בין עבדת לשדה בוקר עדיין אינו משולט בשטח, מה שדורש היצמדות למפה/תיאור/נווטן על מנת לצלוח את נקודות הברבור. השילוט בשביל הארגן הוותיק כבר ידע ימים טובים יותר, כך שגם שם הניווט אינו טריוויאלי.




 
 

הנתונים הבסיסיים
מרחק: 40 ק"מ
זמן: 4-6 שעות
קושי פיזי: בינוני
קושי טכני: בינוני
קושי ניווט: בינוני-קשה
טיפוס כולל: 550 מ' אנכיים
מפה: מפת שבילנט – "מרכז הנגב ושדה בוקר" (סינגל שביל ישראל חדש ואינו מופיע במפה).
מעגלי: כן.
GPS: קבצי GPS כאן.
הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא הינה בתחנת הדלק בעבדת. ניסע דרומה בכביש 40, וכ-10 ק"מ דרומית מדרשת שדה בוקר נפנה שמאלה לכיוון הגן הלאומי עבדת ונחנה בתחנת הדלק הסמוכה. (וויז: "פז עבדת")
 



 
תצפית מהר ערקוב



יוצאים לדרך
נצא לדרך מתחנת הדלק צפונה, בין הגדר לבין הכביש, ולאחר שתסתיים הגדר נתפצל בדרך חצי ימינה (לא לפנות עם הסמ"ש הכחול) ונמשיך בה כ-1400 מ' עד לחציית ערוץ, כאשר מיד לאחריו נפנה שמאלה לדרך שעושה דרכה מערבה ומתעקלת צפונה. לאחר 800 מ' בדרך זו נפנה שמאלה לסינגל אשר יורד לחציית ערוץ נחל צין וממשיך צפונה לאורכו על גדתו הנגדית. נשים לב שאחרי מרחק קצר עם סימון השבילים הכחול סינגל שביל ישראל מתפצל שמאלה, מתרחק מן הערוץ וחוצה את כביש הגישה למצפור עין מעריף (1).




 
עוד יום במשרד
 


הסינגל יורד לכיוון חורשה קטנטונות, פונה ימינה על הסוללה שלצידה, ושוב ימינה בסופה לטיפוס קל, הקפה של חאן שיירות והגעה לתצפית מרשימה על נחל חווארים. לאחר ירידה קצרה הסינגל מתחבר לדרך רחבה המסומנת באדום לירידה מהירה ובסופה סיבוב ימינה אל דרך בסימון שחור. נרכב בה רק כ-200 מ' ואז נשתלב ימינה בהמשך הסינגל הצופה אל הנוף המרגש. כ-1500 מ' לאחר העיקול החזק ימינה, נשים לב לעזוב את קו השלוחה ולפנות שמאלה לירידה מהירה שתוביל אותנו אל רכיבה מהנה מעל ערוץ קניוני מרהיב המזין את נחל חווארים (2) .


 
רוכבים מעל נחל חווארים
 


נמשיך עם הסינגל כשהוא עושה את דרכו בין גבעות החוואר ולבסוף מעפיל אל הרמה שמעל ונצמד אל כביש 40. כשגדר המגן לצד הכביש נגמרת, נפנה שמאלה (בזהירות!) לחציית הכביש ולהשתלבות עם מערך סינגלי שדה בוקר (3).
נתקדם עוד כמה מטרים במקביל לכביש ונפנה שמאלה לכניסה לסינגל חלוקים – תחילתו בדאבל העולה בערוץ והמשכו בעיקול ימינה לתוך סינגל המטפס אל הרכס, שם נחרוק שיניים עד שנעפיל לדרך רחבה. אך פגשנו את סינגל חלוקים והנה נעזוב אותו לאנחות. נפנה שמאלה בדרך הרחבה ולאחר 150 מטרים נפנה ימינה אל תוך שביל הארגן (4)
שמו של שביל הארגן הוא על שם עצי הארגן הגדלים בחוות אורליה הסמוכה לשביל בהמשכו, אך המקומיים מכנים אותו שביל האלמנה, על שם עכביש האלמנה הרביבית, קרוב משפחה של האלמנה השחורה הידועה, הנפוץ בסביבות השביל. נכנס לסינגל ונרד בו בהנאה רבה ובקריאות אושר.



 
מדרשת שדה בוקר נשקפת במרחק
 


לאחר כ- 1.6 ק"מ בסינגל הוא מטפס על הגדה השמאלית – שימו לב לא לפספס את הפנייה. טיפוס קצר, מאתגר ומהנה יוביל אותנו שוב לזרימה בירידה על צלע השלוחה מעל הערוץ, עד שלבסוף נגלוש לעמק גדול (של נחל הבשור, איזו הפתעה נעימה לפגוש אותו ככה פתאום באמצע המדבר), כאן נמשיך חצי שמאלה, נעבור את קו המתח ונפגוש דרך (5).
נפנה שמאלה עם הדרך. לאחר 1700 מ' קו מתח גבוה עובר מעל הדרך מימין לשמאל (עוד קודם יש קו שעובר משמאל לימין), ולאחר 250 מ' נוספים נפנה שמאלה לתוך ואדי. נחלוף על פני שני ואדיות משמאל, ובשלישי נמשיך עם השביל לתוכו, נצמד לימין ולאחר 500 מ' נוספים נגיע לבוסתן נאה בתוך ואדי מימין (6). נקודה מצוינת להפסקת קפה.




 
סינגל שהוא עליית מדרגה
 


מעט לפני הבוסתן הסינגל פנה ימינה, ואנחנו נטפס איתו, בטיפוס קצר אך אכזרי שמסתיים במפגש עם דרך על גב שלוחה. נפנה ימינה עם הדרך לירידה מהירה ואז שמאלה בסוף הירידה. מכאן רוכבים ישר בדרך, אך היא לא תמיד ברורה, ומשתלבות בה אחרות. נקפיד לרכב בה לכיוון דרום ולאחר 1600 מ' נתעקל איתה ימינה במקביל לכביש הצדדי ולאחר קילומטר נוסף נפנה שמאלה, נחצה את הכביש ומיד נפנה ימינה אל המשך הסינגל (7).



 
רוכבים מעל המצוק בסינגל שביל ישראל לאופניים
 

הסינגל מתחיל במקביל לכביש אך במהרה נפרד ממנו שמאלה. לפנינו עלייה ארוכה. תחילתה מעט מרתיעה, אך בהמשך נבחין שהבנייה בשיפוע נוח מאפשרת לטפס על הרכס שלפנינו כמעט בלי להרגיש. לקראת סוף העלייה נבחין בוואדי מימין במספר מבנים מפוזרים – זו חוות אורליה. כן כן, ההיא מה"ארגן". לבסוף הסינגל מסתיים במפגש עם דרך. זהו סוף סינגל ארגן. נחצה את הדרך אל סינגל שתחילתו אינה מאוד ברורה והכניסה אליו נמצאת מעט מימין, אשר נראה עושה דרכו לכיוון עמוד חשמל. מיד לאחר עמוד החשמל נגיע לצומת סינגלים משולט (8).


 
יש גם עבודה במסלול...
 

הגענו אל מערכת הסינגלים של הר ערקוב, ולפנינו מונח סינגל ה"לופ הצפוני". הנוף המרשים בנקודה זו מהווה תירוץ מצוין למנוחה קצרה והתאוששות מן העלייה. מכאן נמשיך בכיוון לו לא ציפיתם – נפנה ימינה בעלייה. לשמחתנו, הסינגל במהרה מתאזן ומתחיל לרוץ על קו גובה, ולאחר מכן מפנה את חרטום אופנינו מטה לכיוון הכיף. נתמיד עם סימון השבילים האדום של הסינגל 2.2 ק"מ (מן הנקודה שבה פגשנו אותו) עד שנגיע לוואדי (9).


 
על התהום, על הקצה
 


נחצה את הוואדי דרומה ונפגוש דרך בסימון שבילים שחור, בה נפנה ימינה ולאחר 900 מ' שבסיומם עלייה מאתגרת נגיע לאוכף ובו מפגש שבילים, כאן נפנה שמאלה עם סימון השבילים הכחול, נחלוף על פני סינגל בסימון ירוק ולאחר 275 מ' נוספים נגיע למקבץ סלעים גדולים, חלקם סלעי צור כהים. על הסלעים נבחין בציורי סלע מרשימים. חלקם משוייכים לתקופה הנבטית, בעוד שחלקם בבירור התווספו על ידי מטיילים ובדואים בתקופה המודרנית...נחזור לסוסי הברזל הנחים על השביל ונקבל החלטה – ניתן להמשיך עם סימון השבילים הכחול 2.2 ק"מ נוספים בסינגל מהנה, להגיע לעמדת תצפית מרהיבה על העמק בו עובר נחל צין ועל עבדת ממול, ואז לחזור על אותו הסינגל חזרה לנקודה זו.


 
טיסה בין אבנים
 


מידת החוקיות של הרכיבה על השביל, מבחינת רשות הטבע והגנים, אינה ברורה, ולכן מומלץ לברר מראש על מנת לא להסתכן בקנס. נחזור אל המפגש עם סימון השבילים הירוק ונפנה ימינה (מזרחה) אליו (10) .
זהו הלופ הדרומי של סינגל הר ערקוב והגראנד פינאלה של המסלול היום – ירידה מטריפה ומאתגרת העמוסה באבנים וסלעים. נוריד כסאות, נסדר את המיגון ונתחיל בירידה. הסינגל יורד לערוץ, זורם קצת בתוכו, ואז עולה לגדה הימנית שם הוא ממשיך בכיף עד למפגש עם דרך עפר. משובח!




 
מושיק עף על שביל ישראל

 

נרד עם הדרך ימינה לערוץ נחל צין ומימיננו נראה פתח ריבועי בסלע – בור מים (11). זהו אחד מבורות רמליה, אשר שימשו לאגירת מי השטפונות בנחל צין החל מן התקופה הביזנטית.
נעלה על הגדה המזרחית ונרכב דרומה עם סימון השבילים השחור, המתעקל מזרחה ומגיע אל תחנת הדלק והסיום.



 

סיבוב בשניים




עיניים קדימה

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם