במבחן Rocky Mountain-Pipeline 750 MSL

Rocky Mountain-Pipeline 750 MSL

יבואן: Rosen& Meents

מחיר צרכן: 17,990 ₪, מחיר חבר מועדון: 15,831 ₪




 




חברתRocky Mountain  הקנדית היא אחת מהחברות האופנים הידועות והמזוהות ביותר עם רכיבת שטח  בעולם. זאת בזכות הוותק האדיר שלה (עוד משנת 1981), מיקומה הפיזי באחת המקומות הנודעים בעולם לרכיבת הרים,  ובזכות פיתוח מקומי מתקדם של שלדות בעבודות יד ומתלים ייחודיים. מטה החברה ממוקם בוונקובר בלב ליבם של מסלולי הרכיבה הטובים בעולם, כשמעל כולם ה- north shore הנודע, הנחשב כבר שני עשורים ל"מכה של ענף אופני ההרים". שביל בנוי ביער עד, משופע סלעים, אלמנטים מלאכותיים, שורשים ושיפועים מסוגים שונים. זהו מגרש הניסויים של רוקי מאונטיין, שם נבדק כל פרי פיתוח של החברה עד לקבלת מוצר סופי לפני שיווקו לעולם. רוקי מאונטיין מעידים על עצמם כי כל העובדים הקשורים בפיתוח מוצרי החברה הינם רוכבים מן המניין, אנשים עם זיקה ואהבה לענף האופניים אשר משפיעה באופן ישיר על פיתוח מוצרי איכות מעודכנים כאלה שיתאימו להם, ומכאן לכלל הרוכבים.
 קצת אחרי אירוע הדמו הגדול של we:Ride, קיבלנו למבחן את אחד הזוגות המעניינים בליין החדש של רוקי ל-2017. ה-Pipeline אופנים חדשים המבוססים על גלגלים וצמיגים שמנמנים (27.5+), עם גאומטריית שבילים מעודכנת המותאמת לרוכבים אגרסיביים גם מחוץ לשבילים הקנדיים.
 



 



 
 
 Highlights
-שלדה בנויה ממשולש קדמי קרבון ואחורי אלומיניום.
-שיטת שיכוך Smooth link המייצרת מהלך של 130 מ"מ.
-מזלג קדמי Rockshox  Yari RC  150 מ"מ בתקן Boost  ברוחב 110 מ"מ.
- חישוקים בקוטר 27.5 אינץ' ברוחב פנימי  35 מ"מ וצמיגי 27.5 פלוס 2.8 אינץ'.
-אפשרות לשינוי גאומטריה בשיטת Ride 9 system.
-שיטת BC2 לגירוז צירי מתלה ללא צורך בפירוקם.
-ציר אחורי בתקן  148 מ"מ  .Boost
-חיווט כמעט מלא של הכבלים בתוך השלדה.
משקל האופנים במבחן: 14 ק"ג כולל פדלים וחומר בצמיגים

 


 




      




שילדה ומתלה
מהנדסי Rocky שלפו מליין האופנים שלהם את הדגם הוותיק והמוצלח Instinct בגרסת 29 אינץ' וביצעו בו כמה שינויים על מנת להתאימו לחישוקים וצמיגים רחבים משמעותית. מעבר להרחבה המתבקשת של הציר האחורי ל-148 מ"מ רוקי יצרו בשלדה מרווח בוץ מדהים כך שניתן להרכיב צמיגים ברוחב של עד 3.25 אינץ' ועדיין ליהנות מפינוי בוץ מרשים.
גם בשלדת הפייפליין כמו בכל דגמי השיכוך מלא של החברה, נעשה שימוש במתלה ה- Smoothlink של רוקי. מדובר על מתלה ארבע זרועות עם טוויסט מקומי במיקום הציר האחורי על תומכת השרשרת- למעשה כיול ייחודי של מתלה ארבע זרועות עם הורסט לינק. ב Smoothlink רוקי בחרו למקם את הציר האחורי של המתלה סמוך מאוד לציר הגלגל מה שלטענתם מקטין מאוד את נדנוד המתלה, אך לא פוגע באקטיביות שלו ועדיין מאפשר עבודה של המתלה גם תחת בלימה, ללא טריקות של המתלה בנקודות קיצון כגון קפיצות.




 




בשלדת ה Pipeline רוקי משתמשים במערכת Ride 9 system. זוהי שיטה ייחודית פרי פיתוחם לחיבור הבולם האחורי לשלדה,  היא מורכבת משני תותבים אקסצנטריים ריבועיים המורכבים אחד בתוך השני ומאפשרים מיקום של הבולם האחורי ב 9 נקודות שונות ליצירת 9 מצבי גאומטריה שונים. לשינוי במיקום נקודת חיבור הבולם לשלדה יש השפעה רבה על הגיאומטריה ועל פרוגרסיביות המתלה. (זאת בניגוד להשפעת שינוי מיקום נקודת חיבור הבולם על הלינק המשפיע גם על המהלך). למרות שהשינוי נראה קטן, השפעתו גדולה בעיקר בזכות יחס המינוף של המתלה האחורי אבל לא רק. בנוסף לכך  קיימת במערכת זו גם האופציה לבצע שינוי עבור רוכבים קלי/ כבדי משקל בו המתלה משנה התנהגותו בהתאם.



 




 מייסבי הצירים הסטנדרטיים והנפוצים של המתלה, הוחלפו כאן בבושינגים (מיסבי החלקה) במטרה לחסוך במשקל. כמקובל בשיטה זאת הותקנו על השלדה פטמות גירוז על מנת להקטין את החיכוך ולשמור על הבושינגים מפני הרס. זוהי שיטה אשר הייתה פופולרית לפני כעשור וכמעט נכחדה לחלוטין בעיקר בגלל בעיות עמידות (באנשי, טרנר, מתלי טרק לפני ה ABP). למרות שרוקי משתמשים בשיטה חדישה יותר, מבחנים ארוכי טווח מראים שגם הבושינגים החדשים אינם עמידים לאורך זמן כמו המייסבים המוכרים בתעשייה.



 



על השביל
זאת הפעם הראשונה שיצא לי באופן אישי לרכב על הסטנדרט החדש ומאוד הסתקרנתי לרכוב על צמיגי הפלוס ולהבין על מה כל המהומה ברשתות החברתיות ובמפגשי רוכבים. האם הם מיותרים או שהם נחוצים בנוסף לשני הסטנדרטים המקובלים? האם באמת מדובר על קונספירציה של התעשייה לשאוב מכיסנו עוד כספים מיותרים? האם חוקי הפיזיקה שחלים עליהם אמורים לפנות גם לרוכב הממוצע? הרבה שאלות, ולא מעט תשובות, להלן התובנות.
קיבלתי את ה- Pipeline ממש לקראת סוף הקיץ ותחילת גשמי החורף כך שסופקו לי כל התנאים הנדרשים לבדיקת אופנים בתנאי קיצון. מצד אחד הרבה דרדרת של קיץ ארוך ומצד שני לא מעט בוץ מהגשמים העזים שפקדו את היערות לאחרונה, בין לבין גם נכנסו כמה רכיבות מדבר לקבלת ההתרשמות המלאה מכמה סגנונות רכיבה וסוגי תכסית.  




 




רכיבה ראשונה: מכין את הציוד לרכיבה לאחר כיווני בולמים וקוקפיט, מגיע לבדיקת הצמיגים הבלוניים והשמנמנים ומה קורה פה, מה עושים עם כל הגודל הזה? ראשית אי אפשר להישאר אדיש אליהם, צמיגים ברוחב 2.8 אינץ' מבית מקסיס שנראים שבאו "לאכול" כל מה שיעבור תחתם.  אבל לחץ של... psi14-15?  קראתם נכון, צמיגי הפלוס מבוססים על לחצים נמוכים מאוד בכדי לייצר את האחיזה והדריסה המאפיינים אותם. בשונה מלחצים גבוהים יחסית שרובנו מורגלים אליהם בצמיגים ה"רגילים", בצמיגי הפלוס יש משמעות ניכרת ביותר ללחץ האוויר המדויק.  מחד לחצי אוויר נמוכים מידי יגרמו למריחה של הצמיג בסיבובים והרגשת ניתוק כללית מהשביל, בנוסף הם עלולים לגרום גם לפגיעה בחישוק ובצמיג במקטעים מגרזנים. מצד שני לחצים גבוהים מידי יבטלו את יתרונות האחיזה של הצמיג השמן, וזה עוד לפני שדיברנו על הקופצניות עקב הריבאונד שהצמיג גדול הנפח מייצר מעצמו. כל תוספת ולו של psi בודד, מאוד משמעותית בהתנהגות הצמיגים והאופנים, לכן ברכיבות הראשונות מומלץ להשקיע מעט זמן בלימוד הלחצים הנכונים שיעניקו את האחיזה הנדרשת בשטח ולא יגרמו למחלת ים. אז אחרי מסכת הכיוונים הארוכה יחסית, אני מתחיל ברכיבת הכירות ביער בן שמן המוכר והידוע וכאן מתחילים אצלי רצף של גיחוכים וקריאות התפעלות בלתי רצוניות, למה אתם שואלים? אני מודה, גם אני לא ממש הבנתי בהתחלה מה הקטע של הפלוס הזה, אבל לא לקח לי הרבה זמן לגלות שכל שביל שהכרתי פשוט נדרס כלא היה וכל התגובות, הן כנראה התלהבות באופן הפשוט ביותר. הצמיגים הרחבים והלחץ הנמוך העלימו כל מה שעבר תחתם. סיבובים מכל הסוגים, פתוחים, סגורים וכל מה שביניהם פתאום הרגישו לי קלים מבעבר. דרדרת של סוף הקיץ?  הפלוס לא רואים ממטר- אין החלקות ורכיבה מבולגנת, במקומם יש אחיזה ורחש נעים של צמיגים שאוחזים בקרקע. ההרגשה היא של ריחוף תמידי, כל מה שנקלע בדרכי נבלע בקלות ויעילות ובעיקר אם הרבה  פחות מאמץ מהרגיל. ברכיבת מדבר הסיפור חוזר על עצמו ואפילו מועצם בהרגשת אלחוש השטח. הצמיגים דאגו לעקיבה ואחיזה מדהימה בסינגלים, ולא נזרקו כפי שחוויתי עם צמיגים "רגילים" על אותם הסינגלים. תחושת הביטחון עולה באופן מידי, ואיתה מגיע גם הרצון לדווש ולייצר עוד ועוד מהירות. אם זה לא הספיק אז גם ברכיבת בוץ דביקה לאחר הגשמים העזים שפקדו את היערות, יצרו הצמיגים אחיזה מטורפת וכפועל יוצא מכך, מעטפת ביטחון נוספת לנסות קווים מפוקפקים שבוודאות היו יוצרים החלקה עם צמיגים אחרים.



 









ברכיבות הטכניות שכללו טיפוסים סלעיים וירידות משובשות, שוב, גם כאן הפתיעו אופני הפלוס כיתרון מובהק ביכולת דריסת מכשולים והעלמת הוויברציות שמועברות לידיים. במסלולים המהירים יותר, סטייל פטרה במשמר העמק, האופנים "התחננו" שאמשיך לדווש (למוות) בירידות הארוכות, וההרגשה הייתה שאני לא קרוב לגרד את מעטפת היכולות שלהם. אך עליה וקוץ בה, בכל הקשור לעליות מנהלתיות ארוכות, נראה כי חוקי הפיזיקה קצת יותר משפיעים על ההתנהלות עם הפלוס. כאן מסת הגלגלים הנדחפים קדימה מורגשת בבירור כעצלה וכבדה. במהלך המבחן אפילו ביצעתי סוג של ניסוי והחלפתי את הגלגלים השמנמנים בגלגלי 29 אינץ' וצמיגים רגילים על מנת לבדוק שלא מדובר על עניין פסיכולוגי. ובכן כצפוי, מיד הורגשה הקלה ביכולת הטיפוס לטובת גלגלי ה 29. גם יכולת האצה ממצב עמידה מושפעת מאוד מהרוחב ולחץ האוויר הנמוך, בתחום זה האופניים מרגישים כבדים ומסורבלים, ונדרש עוד בוסט משמעותי של כוח על מנת להביא אותם למצב של גלגול מהיר.


 
       




מתלה ה-Smoot link  אכן עומד בכל ההצהרות השיווקיות שלו ומצליח לתת מחד תחושה של עומק וספיגה ומאידך לשמור על יציבות יחסית. בכל המתארים המתלה שמר על עקיבות שטח טובה מאוד, עם אחיזה מעולה וללא טריקות. לאורך כל תקופת המבחן כמעט ולא הרגשתי צורך לנעול את הבולם האחורי, הן בעליות תלולות והן ובירידות. אפשרות שינוי הגאומטריה ע"י ה  Ride 9 והתאמתה לדרישות הרוכב תורם מאוד לתחושה כללית טובה ולחבילה מאוזנת, במהלך המבחן בדקתי מגוון מצבים במערכת, אבל בסופו של דבר רכבתי בשני מצבי הקיצון של המערכת, מצב דיווש אפקטיבי ומצב ליציבות בירידות מהירות. בכל אחד מהמצבים הורגש באופן בולט השינוי בגאומטריה ואיתו השינוי בתפקוד המתלה. גאומטריית ה- Pipeline מרגישה נכונה בשביל אופני שבילים אגרסיביים עם זיקה ברורה לחיפוש קווים פחות שגרתיים. למרות תומכות השרשרת הארוכות יחסית (443 מ"מ) האופנים הרגישו מתמרנים ושובבים מאוד, ממש דחקו בי לקפוץ ולדלג מעל כל מה שלא נדרס על ידי הצמיגים השמנים, עובדה שהופכת אותם לטעמי לאופני פאן אמיתיים.



 














חלקים בולטים
גרסת ה- MSL750 מאובזרת במערכת הנעה על טהרת שימנו 1X11 וקסטה ביחס של 11-42 שיניים. מלפנים רוקי בחרו בקרנאק עם גלג"ש 28 שיניים כנראה על מנת לפצות על יכולות הטיפוס וההאצה הנמוכות יחסית של הצמיגים. מזלג ה-YARI RC  ובולם המונרך DEBON AIR  האחורי מבית רוקשוקס עבדו בסינרגיה מושלמת וללא תקלות. צמיגי Maxxis Rekon EXO 27.5 x 2.8 נחוו כצמיגים מעולים שעמדו בכל מסלול שהופנה אליהם הכידון ואחזו בכל סוג ותנאי קרקע ללא פנצ'רים או קרעים.




 






 


סיכום
ל Pipelineבגרסת ה 27.5+ כנראה יש לא מעט פלוס בכל הקשור לרכיבות טכניות ואגרסיביות. הם מאוד מהנים, כיפים והחיבור אליהם כמעט מידי. הצמיגים הרחבים והאפשרות לרכב בלחצי אוויר נמוכים, יחד עם המתלה המעולה, יתרמו לכל רוכב מתחיל את הביטחון להתקדם ברמת הרכיבה שלו. באותה מידה הם יגדילו את מעטפת היכולות של רוכב מנוסה ברכיבות טכניות וחזקות, ויוציאו ממנו אף יותר. אך עם זאת בשלב זה של פיתוחם, אינני רואה את צמיגי הפלוס נכנסים לקטגוריה תחרותית ב-XC  או אפילו באנדורו. ברוב המקרים הם עדיין כבדים מידי והחיכוך יחד עם העצלות שהגלגלים והצמיגים מייצרים, גובים מחיר גדול מידי על מסלול עתיר עליות או קטעים מנהלתיים כמו בשני ענפים אלו. ה- MSL  Pipeline 750הם אופניים מעולים המייצרים חבילה נאה ומשתלמת מאוד ביחס למחיר. אחרי 4 שבועות אינטנסיביים עליהם, אני משוכנע שכל מי שיתנסה עליהם ברכיבת מבחן אמיתית יצא עם פה פעור ומחשבות על שדרוג והוספת "תכשיט" חדש לארסנל במחסן. בכל מקרה, כבר היום יש לא מעט שלדות (לדעתי גם הפייפליין) אשר מאפשרות בחירה בין גלגלי 27 פלוס או 29, רוכבים אשר יוכלו להרשות לעצמם להחזיק שני סטים מלאים של גלגלים, ולהחליף עפ"י אופי הרכיבה/ המסלול, יקבלו בפועל שני זוגות אופניים שונים לחלוטין עם יתרונות ייחודים לכל גלגל על שלדה אחת. אז האם בסכמו של דבר גלגלי הפלוס יתפסו כטרנד חולף או שהם כאן כדי להישאר? אין לדעת בשלב זה, את התשובה לשאלה הזו נראה רק על פי משאבי הפיתוח של החברות בשנים הקרובות, כרגע בכל אופן, נראה שהחברות הגדולות אכן מכווינות לשם. 




 





רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם