סבב קריטריום גבעת המופעים 2017 של ״המסלול״ ו-X Team

 


we:Race


סבב קריטריום גבעת המופעים

של ״המסלול״ ו-
X Team בחסות TREK





 


 
 
לפני כחודש עלתה הזמנה מוזרה ברשתות החברתיות: הזמנה למירוץ קריטריום כביש, בגני יהושע ביום רביעי מוקדם בבוקר.
ברצינות? מירוץ בסתם ככה יום חול בבוקר? בלי חג, בלי שבתון?
מה לעזאזל חושבים לעצמם המארגנים, שאנחנו חיים במדינה נורמלית סטייל הולנד או בלגיה שיש בה מירוצי אמצע שבוע אינטנסיביים לרכיבה, קלים להפקה ופשוטים להשתתפות? חוצפנים.



 




סימנתי לעצמי שכדאי לי להגיע ולראות ״בעיניים״ על מה מדובר, ובבוקר רביעי ה-7.3 הגעתי כצופה/מעודד/עוזר למתחם האירוע בגני יהושע. הגעתי תל אביבה ברכבת עם אופני ה-Brompton המתקפלים שלי, הכי ירוק. כבר מהגשר שמעל שדרות רוקח ראיתי עשרות רוכבים מתחממים בהקפות סביב מגרש החניה של הפארק, מראה שחימם קלות את צינת הבוקר. אני מתקרב למסלול המוכר סביב גבעת המופעים, והנה ניב ליבנר, מאדריכלי הסבב ומאמן בכיר בקבוצת X Team המארחת, עומד ליד חסימת סס״צ (סס״ל צהוב…) ומסביר למפעיל טרקטור של העירייה למה הוא לא יכול לעבור ולעבוד עד סוף התחרות. שכחתי לציין שליבנר גם היה אלוף ישראל ברכיבת כביש כמה פעמים. המשכתי לרכוב לאורך ההקפה מאחורי אחרוני רוכבי המקצה הראשון והתרשמתי מהחסימות לאורך ההקפה ומכמות רוכבות ורוכבים שאותי לפחות הפתיעה לטובה.
קצת אחרי אוהל השיפוט וקו הזינוק/סיום נמצא מתחם תחרות משפחתי ומושקע עם מוזיקה, עמדת רישום, פודיום, אוהלים ומיתוגים של נותני החסות. אלה אגב ראויים לציון על הדחיפה ליוזמה המרעננת והברוכה הזו: גני יהושע, ״המסלול״, X Team, TREK, Rudy Project וכמובן איגוד האופניים בישראל. לצד כל אלה לא נפקד מקומו של האמבולנס, שלדאבונו של אחד הרוכבים, עד סוף התחרות ייעשה בו שימוש.





 


 


 


 
מבנה הסבב והתחרות
סבב הקריטריום מיועד לרוכבי כביש תחרותיים חברי איגוד האופניים בלבד, ועבורם הרישום וההשתתפות פשוטים ומהירים. לכולם יש כבר מספר מתחרה קבוע, צ׳יפ למדידת זמנים, בדיקות ארגומטריות, ביטוחים וכולי. המצקצקים בוודאי ישאלו ״למה רק לחברי איגוד״ שהרי יש בארץ בין 200 ל-300 רוכבים די רציניים עם בדיקות ארגומטריות וביטוחים מתאימים שאינם חברי איגוד, כי זה מה שנדרש מהם לתחרויות כמו הסמרתון ואפיק ישראל. התשובה המקצועית היא שבקריטריום אפשר ליפול ולהפיל בקלות, והתוצאות על אספלט תמיד כואבות מאוד, לאדם ולציוד. ההגבלה לרוכבי איגוד תחרותיים מהווה פילטר טוב יחסית, לכך שמי שנרשם לתחרות הוא בעל ניסיון רכיבה תחרותי בכביש, ויידע איך להתנהג בתוך פלוטון צפוף ואגרסיבי במהירות גבוהה.





 




יש בכל אירוע שני מקצים, ב-06:30 וב-07:30. הראשון והמוקדם יותר מזניק את רוכבות ורוכבי הקטגוריות הפחות תחרותיות (קטגוריות 3 לגברים ו-2 ו-1 לנשים) והמאוחר יותר את הקטגוריות התחרותיות יותר: עלית בנשים וגברים קטגוריות 2, 1 ועלית. כל הקטגוריות מזנקות ורוכבות יחד בכל מקצה שכזה. המקצה הראשון רוכב 45 דקות ועוד הקפה אחת (בתום 45 דקות הפעמון בקו הסיום מצלצל ולכל רוכב יש עוד הקפה), המקצה השני רוכב 50 דקות פלוס הקפה, רק במהירות ממוצעת גבוהה יותר. בסוף המקצה השני מחכים דקות ספורות לטקס סיום, מדליות, חיבוקי, צילומי והביתה. ב-08:30 בדיוק החסימות סביב הקפת גבעת המופעים מורדות והרצים ועוברי האורח יכולים לנוע ללא הפרעה, כך שהאימפקט למשתמשי הפארק שאינם חלק מההילולה הוא מינימלי.




 
 


בעודי מחכה להזנקת המקצה הבכיר יותר פגשתי את עפרה פרחי לשעבר מנכ״לית איגוד האופניים בישראל, וכיום עובדת בכירה במשרד החוץ ורוכבת במועדון X Team המארח. היא מספרת לי שבאה גם לתמוך וגם להרוויח אימון איכותי לא שגרתי. ״לצערי אני מגיעה לאימונים באופן מאוד לא סדיר, לפעמים פעם בחודשיים, אז התחרות הזו הייתה חתיכת קריעה בשבילי. פרט לתמיכה בקבוצה, בחברות לרכיבה ובענף זה פשוט כיף לא נורמלי, בעיקר בגלל החברותא עם הרוכבות האחרות״.




 

 


מהלך התחרות - המקצה המקצועני
על קו הזינוק נוכחות חזקה של X Team המארחת המקומית ולצידה נוכחות יפה של רוכבי IGP, CSC
, דינאמו רייסינג, Team XXX של ארז לוין, White City Racing, שני רוכבים עם חולצות של רוכבי תל אביב, שבאופן אישי ציפיתי לראות קצת יותר מהאדום שלהם בתחרות כביש ביתית עבורם, שניים ממועדון מומנטום ורוכב אחד מקבוצת בוטקיה.
זינוק עצבני יוצא לדרך, וכ-35 רוכבים נפרשים בטור ארוך. בתחרות שצפיתי בה, השלישית במספר היו כ-50 רוכבים, אבל בקודמת היו 70, ובזו של שבת יהיו אף יותר. בלטה לעין הנוכחות הנשית שקשורה גם לקבוצות אקס טים ו
CSC - כ-25%-30% נשים משתתפות, שאפו!

 








 

איתמר איינהורן מהסייקלינג אקדמי ניצח את התחרות הקודמת בקצב ממוצע של 42 קמ״ש. היום יש פחות רוכבי עלית אבל הקצב לא נמוך בהרבה. את ההקפות הראשונות מוביל רוכב מזוקן על Look יפהפיים מ-X Team, ארון חיטמן, בבריחת בדד. הפער שלו נע בין 2 ל-5 שניות וכצפוי הוא נתפס. בן איינהורן הוא אח של איתמר ומקצוען ישראלי בקבוצות 500 וואט ובסייקלינג אקדמי עד לא מזמן. כיום הוא מאמן והוא עומד לצידי, עוזר בתחרות ותומך ברוכבים שלו. אני מנצל אותו כדי לקבל פרשנות מעיניים של מקצוען. הוא מספר שאיתמר אמר שרוכב יחיד לא מהיר יותר מקבוצה בקריטריום הזה, עניין של רמת הטכניות של המסלול והפניות, ושכדי לנצח אתה צריך להיות חזק משמעותית מכל השאר, וגם שהם יתנו לך לנצח… לא נראה שזה מתקיים היום, אז בן מנבא ששוב זה יסתיים בספרינט פיניש. עד שנגיע לקו הסיום יש הרבה משחקים מלפנים וההובלה והמרדפים כל הזמן מתחלפים בקצב גבוה.




 



 



 

ניב ליבנר עולה להובלת הפלוטון ואז בורח. כיוון שזה ניב אנחנו מניחים שהמירוץ יכול להיגמר ככה, אבל הוא נתפס אחרי 2 הקפות ומיד יוצאת בריחה של ויקטור קיטייב מאמן דינאמו רייסינג, יובל דולין מ-IGP, גם הוא אלוף ישראל בכביש בעבר, ורוכב נוסף שלא זיהיתי. הקפה עוברת והברחנים הפכו לקבוצה קדמית של 9 רוכבים בפער קטן על הפלוטון השועט מאחור. אורי ניצן המולטי טאלנט (גראבליסט, כתב-צלם-אצן בביקפאנל, מאושיות ראש ציפור, רוכב אפיקים, רוכב כביש בדינאמו לאחרונה) עולה להובלה ומקבל פיק אינטנסיבי באימון אינטנסיבי ממילא. כשהוא מתחיל להיחלש אחרי הקפה וחצי בפרונט הוא נבלע בפלוטון ומישהו אחר שמרגיש טוב עם הרגליים שלו עובר קדימה. בקרב הרוכבים יש לא מעט שהתחרו בטור ערד וברגליים שלהם יש עדיין חומצות חלב ממעלה עקרבים. עכשיו ויקטור קיטייב, האינסטיגייטור הנצחי, שוב מלפנים בפער של 2-3 שניות מהפלוטון ואיתו בחור כחוש למדי עם מדי מומנטום. רגע… זה לא סתם בחור, זה הבחור של מומנטום, המאמן ומיסטר אימוני הוואטים אלעד פלטין. מי שמוביל כרגע את הפלוטון במרדף אחריהם הוא ליאור שרר, מאמן CSC, וברגע זה ממש הרוכבים שמשחקים את המשחק הם שלושה מאמנים. מגניב.


 






 



פלטין נשאב קדימה, אור דיין מ-WCR וארון חיטמן פורצים מיד קדימה ופותחים פער קטן על ויקטור, אבל 2 שניות מאחורי שלושתם הפלוטון יציב ולא מתרגש. יובל דולין פורץ בבריחת בדד קדימה, ורותם טנא הצעיר מ-IGP (קאדט) מגשר אליו. רותם טנא יסיים את המקצה במקום השלישי כללי וראשון בקדטים.
כך זה נמשך עד לסיום המקצה האינטנסיבי, בכל הקפה יש אקשן שונה עם דמויות אחרות, שוב ויקטור ופלטין בורחים ומייצרים שנייה-שתיים של פער, הקפה לאחר מכן שוב ניב ליבנר הבלתי נלאה פורץ קדימה עם בוריס מ-Team XXX אבל גם הם נתפסים. שתי הקפות לפיניש הפלוטון אחד, גדול, חזק ומהיררררר. הקפה אחרונה יוצאת לדרך עם צלצול הפעמון בעמדת השיפוט שעל קו הסיום. אורך ההקפה הוא 1,450 מטרים, אז הפיניש מגיע מהר מאוד. שני הראשונים הם בוריס ואורי מ-Team XXX, שמנצחים את קטגוריות גברים 1 וגברים 2, אז אני מניח שארז לוין די מאושר. בקרב הנשים, נועה בורוכוביץ׳ מדינאמו פלמירה רייסינג היא היחידה שהחזיקה את הקצב עם הפלוטון הקדמי של הגברים, ומכאן שמקומה הראשון מובטח.




 




נגמר
הרוכבים המיוזעים מתכנסים סביב עמדת השיפוט ואוהלי מתחם הסיום, אך לצד מורשות קרב חיוביות וצ׳פחות אוהדות של רוכב שעושה כבוד לרוכב אחר שנתן לו בראש, נשמעים גם טונים צורמים יותר. סיפורים על דחיפות, ניסיונות הפלה, זריקות בקבוקי מים ואיומי פנייה למשטרה נשמעו לי מעט הזויים, אבל הם בהחלט נשמעו. אז כן, יש אגרסיות בפלוטון, ואם יש לנו תחרות חזקה ופשוטה בבוקר יום חול סטנדרטי באמצע השבוע, כמו בחו״ל, הנה יש לנו גם אגרסיות בפלוטון כמו בחו״ל.
תקרית אופיינית יותר היא פצוע מקבוצת WCR שנפל/ הופל בפנייה האחרונה לפיניש. האמבולנס מגיע אליו לחבישה וקומפרס קר די מהר, והוא חוזר הביתה מדדה עם 3 שפיצים שבורים, פנצ׳ר בקדמי, טיבייה נפוחה וכבוד שרוט. תרגיש טוב רוב וולפסון!

 

 



בעודי מחכה לפודיומים ולכבוד יום האישה שחל ביום התחרות תפסתי את האישה שעוברת אט אט מטמורפוזה מאושיית אנדורו לרוכבת כביש והרים סופר תחרותית, הגברת אלינור וסנר. אפרופו יום האישה, בין טור ערד לקריטריום אלינור הספיקה גם להתמנות למנהלת החנות התל אביבית של אופני GIANT, טוקינג אבאוט הספקים…
״רכבתי היום 38.4 קמ״ש ממוצע. אני משתפרת אבל יש לי עוד הרבה הרבה מה ללמוד. אני מגיעה לכל התחרויות בליגה כי זה אימון טוב, שעה עצימה מאוד, יש בה אול אאוט, יש שינויי קצב, הרבה כוח מתפרץ. שום אימון אינטרוולים לא מביא אותי לדבר הזה. חוץ מזה זה מעניק לי ניסיון נוסף בדברים שאני פחות מנוסה בהם כמו זינוקים, שזה משהו שאני עובדת עליו עכשיו.



הרגשת היום את הגראן פונדו שעשית?
״בטח. התחלתי כבד מאוד ורק אחרי חצי שעה נפתחו לי הרגליים. נועה החזיקה עד הסוף עם הגברים ואני הידרדרתי אחורה לקראת הסיום, בין היתר כי אין לי את הניסיון והטבעיות של לשבת בפלוטון מהיר כמוה. מתחרות לתחרות אני עושה פחות שטויות שעולות לי בזמן ואנרגיה, אבל אני עדיין עושה כמה שטויות. חד משמעית אני צוברת ניסיון ומשתפרת, והסבב הזה ממש מעולה במובן הזה״.


 
פודיום נשי משותף- רעיון מבורך של ירון דור לכבוד יום האישה שחל אתמול. ואם כבר יום האישה- 15 רוכבות מסה״כ של 50 משתתפים היו נשים. זהו כנראה אחד מאחוזי ההשתפתפות הנשית הגבוה ביותר בתחרות אופניים בארץ- שאפו ענק לגיבורות!! צילום: מיכל מיכאלי
 




__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

כרמי שרביט, מקים ומנהל מועדון X Team ו״המסלול״ וניב ליבנר הם אדריכלי הסבב הזה, משלב הרעיונאות ועד ליישום הקפדני.
 


למה סבב קריטריום באמצע שבוע?
״הרעיון הראשוני היה להכניס חבר׳ה מהקבוצה שלנו לליגת התחרויות. הם בין כה וכה באימון פה באזור בימי רביעי בבוקר. החבר׳ה החובבנים שלנו לא יגיעו למרוצים כמו בית גוברין או אורים. זה קיצוני, רחוק ומקצועי מדי עבורם, אבל לתחרות קרובה וקצרה כזו הם כן יבואו, ואף ל-4 כאלו (ספורטאי נדרש להשתתף במינימום של 4 תחרויות, על מנת שמנהל הספורט יתמוך באיגוד הספורט שלו ובמועדון שלו). אל תשכח שכבר היו יוזמות כאלו פעם, מקריטריום לילה מאולתר של רם גולומבק בא.ת. פולג ועד לליגת קריטריומים של האיגוד שנערכה ביישוב חריש בימי שלישי בצהריים.
המסה העיקרית של המועדון שלנו באירוע הזה היא מקרב רוכבים של רמה 3, והם מתחרים במקצה הראשון.
עבור אלו שרוכבים במקצה השני, המקצועי, זה אימון אינטנסיבי לאללה. קח בחשבון שזה גם מירוץ שבאופן יחסי קל ומהיר להפיק ולקפל, זה גם שיקול״.



 
 


אז זה כלכלי?
עדיין לא, אנחנו עדיין בשלב ההוצאות… אבל יש לנו חזון, אנחנו מקיימים אותו, מקבלים תמיכה מנותני החסות, טרק, רודי פרוג׳קט, בבילה קפה מהמרכז האולימפי, רוכבים מהקבוצה, והרבה עזרה, ניקיון מסלולים ותמיכה מהנהלת גני יהושע שהיא שותפה מלאה בפרויקט המסלול.
 

יש היענות טובה?
בטח, 50-70 איש לתחרות. אמנם ההרשמה מראש לא כוללת תשלום, אז נרשמים לנו מעל 100 ולבסוף מגיעים בערך מחצית מהנרשמים, אבל זה עובד יפה. עדיין, אנחנו מצפים לראות יותר רוכבים כבר בשבת הקרובה ובסבב הבא.




 


 


 
 
אמרתם ״שבת הקרובה״, מה יש בשבת?
 
בשבת הקרובה, 11.3 יתקיים אירוע גדול סביב התחרות וסביב רכיבה משפחתית. יוקם פה הפנינג משפחות גדול שיתחיל בתחרות קריטריום בסגנון ״אלימינייטור״, בה הקהל מוזמן לצפות ולעודד. בסוף התחרות ייצאו מהמתחם שתי רכיבות מודרכות למרחקים של 5 ו-15 ק״מ. במתחם עצמו תחנות פעילות ופארק מתקני אופניים לילדים, מופע ראווה של קפיצות אקסטרים, מוזיקה, פינות ישיבה ועוד.
התחרות שתסגור את הסבב מתקיימת ב-29.3.




 

 
 

רק שאלה לפני פרידה: מה זה קריטריום אלימינייטור?
ליבנר: הרוכבים מזנקים, ובחמש ההקפות הראשונות בסוף כל הקפה שני הרוכבים האחרונים מורדים מהמסלול. מההקפה השישית ואילך בסוף כל הקפה מורידים את הרוכב האחרון עד שלבסוף נשאר המנצח.
 
הפודיומים בסיום האירוע התנהלו ביעילות ובאווירה לא מכופתרת. פרט למדליות לשלושת המקומות הראשונים בכל קטגוריה ובכל מקצהכל מקום ראשון קיבל תלוש לקפה וכריך בקפה בבילה והשיא האנרגטי הגיע כשכל הרוכבות שהשתתפו בקריטריום עלו יחד לפודיום לתצלום טקסי לכבוד יום האישה.




 

צילום: מיכל מיכאלי




צילום: מיכל מיכאלי
 

 

צילום: מיכל מיכאלי


צילום: מיכל מיכאלי

אסיים בהזמנה אישית - בואו להפנינג פורים בגבעת המופעים בשבת הקרובה. הצפייה בקריטריום מאוד פשוטה להבנה ומקבלים אדרנלין, עקיפות והתקפות במרחק מטרים ספורים ממך. ספורט אופני כביש תחרותי במיטבו ליד הבית. שווה!
 

 
לתוצאות המלאות באתר איגוד האופניים בישראל

נשים עלית
1. נועה בורוכוביץ
2. אלינור וסנר
3. מורן עמית
 
גברים עלית
1. בוריס צוקרמן
2. יובל דולין
3. אור דיין
 
קדטים
1. רותם טנא
2. איתי רייפר
3. יהונתן טיראן תשבי
 
גברים רמה 1
1. אורי בריימן
2. דרור הדדי
3. רונן צ׳רניק
 
נשים רמה 2
1. ורד רהב
2. תיה סעדה
3. מורן נוה
 
גברים רמה 2
1. גלעד דולב
2. אביתר אנגלרד
3. גיל אולשנסקי
 
נשים רמה 3
1. ורד אלקיים
2. אירית דבש
3. אורית ליטני
 
גברים רמה 3
1. תמיר רוזין
2. ניל דותן
3. ארז בקמן