מבחן נעלים Shimano XC9

Shimano XC9

יבואן: דאא שיווק ספורט וטכנולוגיות

מחיר: 1599 ₪



 



 לאחר מספר שנים ללא חידושים משמעותיים בתחום נעלי הרכיבה התחרותיות מהיצרן היפני, השקת הנעליים החדשות עוררה אצלנו ציפייה רבה. את נעלי הכביש בחנו בגליון 30, והפעם אנו בוחנים את דגם הקצה המקביל לענפי הקרוס קאנטרי וסייקלוקרוס – הS-phyre XC9. החידוש העיקרי בדגם החדש הוא מנגנון רכיסה BOA כפי שכבר הורגלנו בנעלי הקצה של רוב מותגי העל. הנעליים מגיעות בשלושה צבעים: שחור (עם נגיעות אדום), צהוב זרחני, וכחול "שימאנו" אותו קיבלנו למבחן.

מאפיינים כללים
כמו בדגם הכביש, גם כאן גפת הנעל מחוררת בצורה עדינה ואסטטית. הגפה עשויה מיחידה אחת במה שאמור לספק התאמה מקסימאלית למבנה הרגל. אבזם BOA התחתון (הקדמי) מקובע לגפה של הנעל בעוד אבזם BOA העליון יושב על לשונית אשר משתחררת עם שחרור המנגנון ונמתחת עם מתיחתו. העיניים דרכם עובר כבל המתיחה מסודרים בצורה א-סימטרית על מנת לאפשר מתיחה מירבית של הנעל על הרגל ולמנוע תזוזה. סולית הנעל עשויה מקרבון, וחלקה הגדול מצופה בגומי ייחודי וממותג מתוצרת מישלין, כולל זיזים מפלסטיק בציפוי גומי למניעת החלקה מלפנים ומאחור. מלפנים ישנם שני זיזים מתברגים אופציונאליים (כלולים במארז) להגברת האחיזה בזמן הליכה והמיועדים בעיקר לשימוש בתחרויות סייקלוקרוס. העקב מצופה ביציקה חיצונית להגברת האחיזה. בחלק העליון מלפנים ישנו פתח המכוסה בחומר המאפשר אוורור. הלשונית של הנעל היא בעצם המשך הגפה ואינה יכולה לזוז. 


 



התאמת הנעל לרגל ורכיסה
לראשונה אצל שימאנו, הנעליים מצוידות כאמור במנגנוני רכיסה של BOA, המאפשרים התאמה פשוטה וקלה לרגל. במצב הלחוץ שלה, החוגה מותחת כבל פלדה, המותח את החלק העליון של הגפה ומהדק אותה לרגל. הרכבת הקליטים פשוטה ועל הסוליה יש סימון ברור שעוזר לכוון את הקליטים למצב המתאים. הנעל מגיעה בשתי מידות רוחב, כאשר הדגם הרגיל שבחנו הוא ברוחב סטנדרטי. הנעל מרגישה נח על הרגל וכבר מנעילה ראשונה מורגש כי מדובר בנעל קשיחה ותחרותית.

בשימוש
כמצופה מדגם הקצה התחרותי, הנעל מרגישה קלילה וקשיחה, עם העברת כח טובה מאד. מניסיוני עם מנגנון ה,BOA הנטייה היא להדק אותו מעט מידי בהתחלה, אבל קל מאד למתוח ולהדק אותו תוך כדי רכיבה במידת הצורך. לאחר המתיחה הנעל אכן עוטפת את כף הרגל בצורה טובה ולא מורגש כל עיוות של הנעל בזמן פידול, גם לא בעת פידול אגרסיבי בעמידה. לאחר שתיים-שלוש רכיבות קצרות יצאתי עם הנעליים למסע בייקפאקינג גראבל תלת יומי (ראו כתבה נפרדת בגליון זה), ולמרות החשש, הנעל עשתה עבודה מצוינת. הקשיחות הוכיחה את עצמה ואפשרה פידול יעיל ביותר, למרבה הפלא, גם את קטעי ההליכה, והיו כאלה, צלחה הנעל בצורה טובה. החסרון היחידי שהורגש היה בזמן טיפוס תלול בהליכה תוך דחיפת האופניים, שם היתה לעקב נטייה לעלות מעט. הדגם החדש אינו כולל את ה Custom Fit – התאמה בחום למבנה כף הרגל – שהיה בדגמים הקודמים, וייתכן שבמקרה זה התאמה כזאת הייתה מונעת את התרוממות העקב. ברכיבה זה לא הורגש. בתנאי החורף בהם בחנו את הנעליים קשה להתייחס לנושא האוורור, אולם ברכיבה בימים קרים מאד ללא כיסוי נעליים מורגש קור, כך שאני מעריך שפתחי האוורור עובדים. כמו כן הנעליים התייבשו מהר יחסית לאחר הרטבה. הורדת הנעליים קלה ומהירה הודות למנגנון שחרור מהיר – משיכה של אבזמי הBOA למעלה משחררת את המתיחה באופן מיידי ונח לשימוש.


 







סיכום
כמצופה מיצרן מוביל כמו שימאנו, הדגם החדש אכן מהווה קפיצת מדרגה מהדגם הקודם, בעיקר בנושא טכנולוגיית הרכיסה וההתאמה לרגל. השימוש במנגנון הBOA הוא קפיצת מדרגה, והוא קל ונח. הנעל קשיחה וקלילה ונותנת תחושה של העברת כח מלאה ויעילה. בעקבות המעבר לBOA שימאנו בחרו לזנוח את התאמת הCustom Fit, למרות שכפי שגיליתי בהליכה מאומצת עם הנעליים, ייתכן שבמקרים מסוימים זהו חסרון, למרות שברכיבה זה לא הורגש בכלל אלא רק בהליכה. העיצוב, והצבע הנועז (במקרה המבחן כחול "שימאנו") מושך מבטים ולא משאיר אף אחד אדיש. הנעל מרגישה איכותית, וגם לאחר מספר רכיבות מאומצות כולל ימי מדבר קשים ומפרכים, ורכיבות בוץ חורפיות, הנעל גילתה עמידות גבוהה ולא נראו סימני בלאי. כצפוי מדגם קצה של יצרן מוביל, הדגם הזה אינו זול, ולכן מעניין יהיה לקרוא את המבחן לדגם הXC7 הזול יותר. מה שבטוח הוא שמי שיכול להרשות לעצמו את דגם הקצה – הXC9- יקבל מוצר מקצועי ברמות הגבוהות ביותר. 


 


יותר- משקל, נוחות, מנגנון רכיסה, העברת כוח
פחות- מחיר, נטייה של העקב לעלות בהליכה.

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם