Bergamont Trailster 10.0 במבחן

Bergamont Trailster 10.0

רוכב: טל שביט

יבואן: רוק אנ' רוד

מחיר האופניים: 20,990 ₪


 



ברגמונט הוא אחד המותגים הגרמנים הוותיקים והידועים באירופה עם ותק של למעלה מ 20 שנים בתחום. המותג שנוסד בשנת 1993 פנה בתחילה בעיקר לשוק הגרמני העצום, אך עם עליית הפופולריות של המותגים הגרמניים בשנים האחרונות, הוא החל לזלוג מחוץ לטרטוריה הגרמנית לכלל היבשת האירופאית ומשם לכל העולם כולל למעצמת האופניים המזרח תיכונית שבין מנרה לנחל רחם. לפני כשנתיים המותג אף נרכש ע"י סקוט השוויצרית, אך עד כה לא ניתן להבחין במובהק ב DNA של סקוט בקו המוצרים של החברה. כנהוג בחברות שמוצאן הוא גרמניה, ליין הדגמים מאוד גדול ומגוון בכלל זאת סגמנט האנדורו/ AM. בתחום זה ברגמונט מציעים שני דגמים: ה Encore- דגם אנדורו מובהק עם 165 מ"מ מהלך מתלה וזוויות תואמות, ואת ה Trailster הוותיק עם שיטת מתלה מסורתית יותר ו 150 מ"מ מהלך. מ Rock N' Road יבואני ברגמונט לישראל קיבלנו למבחן את הTrailster ברמת ה 10.0 המפנקת למדי.


 
 


Highlights
  • שלדת קרבון מלאה
  • מתלה 150מ"מ, ציר אחורי  142 מ"מ
  • גלגלי 27.5 או 27.5 פלוס (דגמים שונים)
  • מזלג פוקס 34 150 מ"מ
  • אורך צינור עליון 610 מ"מ
  • זווית צינור ראש 67 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 75 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 432 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1177 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 12.7 ק"ג
  • נתונים למידה  M
 

 

 
 

המותג הגרמני ממשיך להפתיע – מבט ראשון
ברגמונט הוא לא מהמותגים הזוהרים בסצנת האופניים העולמית. אם במהלך מתוכנן של קברניטי החברה או לא, המותג נתפס (שלא בצדק), כאפור יחסית. לא תמצאו כוכבים מהדרג הראשון או מובילי דעה בולטים רוכבים על דגמי המותג, אולי חוץ מ Morgane Charre הצרפתייה אלופת העולם ב  DH לשעבר ואורחת קבועה ברשימת הטופ 10 במקצה הנשים, ואדי מאסטרס הניו זילנדי שמצליח להפתיע מדי פעם במסלולי הסבב העולמי ב DH ולהתברג בטופ 30. אני חייב להודות שיחסית לחברה" אפורה" מאוד הופתעתי לראות את האופניים הללו לראשונה. מבט ראשון על/ אל האופניים הצהובים מגלה תצורה עדכנית, נקייה ופשוטה (כבר נקודת זכות), עם רמת גימור מרשימה ביותר. הנפה של האופניים מגלה אופניים קלים למדי (נקודת זכות שניה), ומבט אל הרכיבים (אולי עקב אכילס של רוב האופניים בשוק) מגלה, כידון רחב ומעודכן, סטם קצר, מוט אוכף מתכוונן, מערכת הנעה "אחד על"... הכל שם. זוהי כבר התחלה טובה.
כוון מתלים ויאללה לדרך!



 



מיהם אופני הברגמונט טריילסטר 10.0?
הטריילסטר הם אופני האולמאונטיין של ברגמונט כאמור. רמת גימור 10.0 כוללת חידושים כגון שלדת קרבון מלאה, חווט פנימי מלא וחדש, מגיני הצלפת שרשרת וגחון אינטגרלים ועוד. השנה קיבל כל הליין תוספת מהלך במתלים ואופני הטריילסטר עומדים על 150 מ"מ מאוזנים הנועדו לעשות הכל.
מראה האופניים נקי ופשוט ללא התחכמויות, וללא תקן בוסט. (בדגמי הפלוס המהלך מעט קצר יותר והציר האחורי בתקן בוסט) הצבע הצהוב הבולט מושך את העין ואת תשומת הלב, אבל הגרפיקה טעונת שיפור בעיני ומעיבה מעט על המראה הכללי, אבל זו רק דעתי... בחירת החלקים נבונה מאפשרת גם לרוכבים התובעניים לא לשנות אף רכיב. נכון שתמיד אפשר להחליף לכידון וקראנק קרבון אבל המחיר יהיה בהתאם.



 



הטרלייסטר מתבססים על מתלה BAR 4 סטנדרטי אשר מופיע גם בדגמים קצרי המהלך של היצרן, כאשר הגלגל מחובר בציר יחיד לתנועת המתלה. בדגם ה Encore החדש יותר כבר נעשה שימוש במתלה ה coax-pivot המעודכן של היצרן, למעשה אינטרפרטציה מקומית על מתלה ספליט פיבוט עם ציר אחורי סביב ציר הגלגל. מבנה השלדה יציב וקשיח וכיאה להנדסה גרמנית, נראה שהכל תוכנן בקפידה. מערכת ההנעה של שימאנו כשמאחור קסטה 11 הילוכים 10-46 ומלפנים, גלג"ש Rotor Rex בעל 32 שיניים בעל מראה לא שגרתי (ללא חורי שחרור) הנראה כאילו פורק ממשחזת ונועד לחיתוך קרמיקה. טווח הילוכים יפה המאפשר לטפס בקלות גם קירות ארוכים.


 

 
 


על השביל
עם הישיבה על האופניים מורגש שאורך הצינור העליון ארוך והישיבה מעט רכונה לפנים בהשוואה לאופניים דומים מיצרנים אחרים. בעמידה המצב שונה, והמרחק האופקי בין הציר המרכזי לכידון מושלם למידותי. בולם במצב פתוח ודווש ראשון מזניק את האופניים קדימה ולא שוקע בעצלות לתוך המתלה.
כמו בכל המבחנים שלי, הרכיבות הראשונות נעשות במצב פתוח בלבד, על מנת להתרשם מתכונותיו האמתיות של המתלה ללא הריסון של הבולם, והמצב כאן נראה טוב. דווש בישיבה לא יוצר נענוע (בובינג) מופרז. ככלל, המתלה צייתן למערכת ההנעה וכל לחיצה מתורגמת לתנועה קדימה (ולא לשקיעה), המתלה מרגיש "חי" ומעודד את הרוכב לשגר עצמו מעל מכשולים ולבלום מאוחר לפני פניות. בשילוב עם צמיגי המקסיס העונתיים (על כך ארחיב בהמשך) הוא סיפק אחיזה טובה. מנגד, ניתן לחוש בהבדל גדול בעבודת המתלה בסוגי מכשולים שונים. כך למשל המתלה התמודד היטב עם ברייקינג באמפס/ קורדורוי/ טביעות רגליים של פרות באדמה שעד לא מזמן הייתה בוצית. זו תכונת מתלה חשובה ויעילה משום שבארץ בחלק גדול מהשבילים נתקלים במכשולים קטנים וצפופים. לעומת זאת, בגינות סלעים גדולות, נטה המתלה לאבד מגע עם הקרקע ולמעשה להאט את קצב הרכיבה עקב חוסר דיוק בהעברות משקל וניתורים שהשפיעו על האחיזה בבלימה. 



 








 
תאוצת ביניים – תאוצת ביניים הוא המצב בו אתה רוכב במהירות (כנראה גבוהה) ונדרש להאיץ בכח מתפרץ בעמידה על הפדלים (כמו ביציאה מסיבוב או לאחר קטע טכני בו לא ניתן לדווש). ככלל, ככל שמהלך המתלה גדול יותר, בדרך כלל מורגש יותר איבוד הכח. בתכנון/ תכונות מתלים הדבר נקרא אנטי סקוואט. בתרגום חופשי: התנגדות המתלה לכווץ הנובע מתאוצה, בניגוד לכווץ מלחץ על הפדלים הנובע ממשקל הרוכב. וזה לא נגמר פה, גרף ה"אנטי סקוואט" תלוי גם בהילוך ובעומק סאג בו מכוונים האופניים. מבין עשרות זוגות האופניים שבחנתי, במעטים מהם תאוצת הביניים היתה טובה. הברגמונט מפגינים תכנון מתלה יעיל סביב ההילוכים בהם נדרש כח מתפרץ שכזה, ובנוסף למשקל העצמי הנמוך יחסית מקבלים אופניים שמזנקים קדימה כשבאמת צריך.
ברכיבה מורגשים אופניים מאוזנים וצייתניים. כאלו שיחפו עליך אם עשית טעות, לא יזרקו אותך מעל הכידון על כל שטות, ולא ימרחו את הגלגל הקדמי בכל פניה. לעומת זאת, חלקו האחורי של האופניים מיישר קו עם מה שהמוח שלך משדר לו. דרושה פניה הדוקה סביב סלע גדול? אין בעיה- כוון את הגלגל הקדמי, האחורי כבר ידאג לא להפריע. נשענת יותר מדי אחורה בסיבוב? הגלגל הקדמי מסמן שהוא עומד לאבד אחיזה ולא מטיל אותך על האדמה בפראות. ממש אופנים בעלי דרך ארץ...



 











 
בהמשך המבחן, מצבי הבולם האחרים נמצאו פחות שמישים. מצב הביניים אמנם מפחית את השקיעה עוד יותר אך נותן משוב שמרגיש לעיתים כמו רכיבה ללא אויר בגלגל האחורי (שניתן להרגיש את החישוק) וזאת כמובן בלחץ אויר מספק, מדוד, מבוקר ומנותר כמו שרק בוחנים מקצועיים יודעים. מצב השלישי מתאים בעיקר לטיפוסים בכביש.
מזלג הפוקס 34 עם Micro Adjust עבד נפלא. ובאופן מפתיע לא הפריע לי שמעולם לא סגרתי בו מהלך למרות הסאג שעמד על כ 20%. אולי באופן מכוון יש יותר ספייסרים בבולם? (זוהי השערה בלבד משום שלא מצאתי התייחסות לכך באתר היצרן) משום כך, לא עברתי למצבים הקשיחים יותר.
צמיגי המקסיס פורקסטר, התאימו בדיוק לעונת המבחן. הצמיגים בעלי קוביות בגובה בינוני ומרוחקים אחד מהשני מספיק כדי לפנות בוץ ומים. באדמה לחה הצמיג מצטיין ושומר על מהירות גלגול טובה ואחיזה נהדרת. הביקורת העיקרית כלפי הבחירה בצמיג זה היא שככל הנראה זהו צמיג המתאים אך ורק לחודשים ינואר-מרץ בארצנו הקטנטונת. כשהאדמה מתייבשת, הייתי בוחר בצמיג אחר.



 










 

סיכום
עם פתיחת עונת האנדורו 2017 ולאור ההתלבטות הבלתי פוסקת של קוראינו באילו אופניים לבחור כזוג המושלם גם לרכיבות כיף, גם לאימונים וגם לתחרות. מחד, אופני "אנדורו" מלאים לא בדיוק נחוצים בארץ לרכיבות היום יום ולרוב ירגישו מסורבלים מדי, מאידך אופני שבילים/AM לעיתים לא מספקים את הבטחון הדרוש ונופלים בביצועים מאחיהם הגדולים.
בהסתכלות על שלל מבחני האופניים במגזין, ברגמונט תמיד הפתיעו לטובה. נראה שגם הפעם ברגמונט הצליחו להפתיע את צוות המגזין ולספק זוג אופניי אול מאונטיין שמצד אחד הם מספיק זריזים ומקנים בטחון לרוכב, יודעים לפצות על טעויות בסלחנות, מאוזנים באוויר וששי עלי קרב לקפוץ מעל כל מכשול. ומצד שני, בעלי משקל נמוך, יכולת תאוצת ביניים טובה מאד ודווש יעיל. תוסיפו לכך את המחיר האטרקטיבי, ויש לכם מועמד מוביל להתלבטות הבלתי פוסקת.




 
   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם