פלטה אובלית Osymetric MTB במבחן

 #32 מרץ 2017     שטח   
Osymetric MTB Chainring
 
יבואן: אופנועית
 
מחיר: 750-819 ₪ בהתאם לסוג הפלטה

 

קונספט גלגל השיניים האובלי בקראנק אינו חדש, למעשה כבר לפני שנים לא מעטות יצא לי לרכוב במשך תקופה ארוכה עם פלטה אובלית על אופני סינגלספיד. השוני העיקרי מול פלטות רגילות התבטא במיוחד ביעילות גבוהה בזמן טיפוס בעמידה, שהוא הסגנון הפופולארי אצל חובבי הז'אנר. למרות שרוב חבריי הסגפנים ביטלו את הנושא, ועל אף שזכיתי לעלבונות בסגנון "הנה מגיע אילן וההילוכית", היה לי כיף ברכיבה ואפילו טיפסתי לא רע.
אם נשים רגע בצד את התקופה הרומנטית של דוושני חורשן, פלטות אובליות עשו את דרכן בצורה די משכנעת לעולם הכביש, עד כדי כך משכנעת שאפילו רוכבים מהשורה הראשונה המספונסרים ע"י מיטב החברות, מרכיבים פלטות אובליות. רק כדי לסבר את האוזן, ברדלי וויגינס וכריס פרום התייצבו לטור דה פראנס עם פלטות מבית  Osymmetric... בום-פץ!

 

התאוריה האובלית
לפני שנצלול למבחן השטח כמה מילים על התיאוריה שמאחורי הטכנולוגיה:
הפלטות האובליות באות לפתור את הבעייה עתיקת היומין לפיה הרגליים שלנו נועדו להליכה ולא לדיווש בתנועה מעגלית. בניגוד להליכה, בזמן שאנחנו מדוושים לרגליים יש מומנט המשתנה בהתאם למיקום הפדלים. הדבר מורגש בפלטות עגולות סטנדרטיות כאשר קשה לנו לדחוף כשכף הרגל נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר (שעה 12) לעומת קלות משמעותית כשכף הרגל כבר בתנועה למטה (בין שעה 1 לשעה 5). הפיתרון האובלי מנסה לעזור בשיפור מומנט הרגל ע"י שינוי קוטר הפלטה בנקודות אלו, כאילו יש לנו הילוך קל בנקודה המתה והילוך קשה בנקודה בה המומנט מיטבי (ולהלן השם המיתולוגי: "הילוכית").
 


 



ברוב הפלטות האובליות ההבדל ביחס מהנקודה החזקה לנקודה החלשה הוא של כ -10%. כך שפלטת 32 שיניים מרגישה כמו 34 בשלב שבו הרגליים יכולות להפיק את שיא הכוח  וכמו פלטה 30 בנקודה המתה.
להבדיל מאלה, הפלטה מבית OSYMETRIC אינה אליפסה אלה מעין שתי קשתות (פיקות) המחוברות ביניהן בקשת מאד מתונה, כמעט ישרה. הדבר יוצר הבדל של 18% ביחס בין הנקודה החזקה לחלשה והתוצאה היא פלטה במראה הרבה יותר "קיצוני-מעוך". עיצוב רדיקלי זה (שכמובן מגובה בפטנט) מתימר להגביר את יעילות הרוכב עוד יותר מהאובליות הסטנדרטיות, עד כדי שיפור של כ 10% בהספק הוואטים ובתוך כך גם להפחית את יצירת החומצה הלקטית בכ 10%.


 


 
בשימוש
בזמן קבלת הפלטה מהיבואן לא היו בנמצא פלטות שיתאימו לקראנק BOOST וכך נבחרה פלטפורמת הז"ק הנאמנים שלי בתצורת הילוכים של  1*11 עם קרנק סראם XX1 בעל direct mount. ההתקנה היתה פשוטה ומהירה, אם כי יש לבדוק בשבע עיניים שהשיניים הנמצאות בקוטר הרחב אינן פוגעות בתומכות השרשרת. מכיוון שאני משתמש בפלטת 32 סטנדרטית נבחרה לי פלטת 34, מתוך הנחה שתודות ליתרונות שהוסברו בתיאוריה היבשה, לא אסבול בפרקטיקה הרטובה של החורף.
 
אז איך זה מרגיש? ההבדל בתנודות מרגיש קצת מוזר בהתחלה, הורדת הדוושה נתקלת  בהתנגדות חזקה ממה שהגוף מכיר, כאילו אתה הולך במעלה גבעה, ואז לפתע חלה ירידה דרסטית בהתנגדות לפידול. זה נמשך במשך זמן מה אבל התחושה המוזרה נעלמת די מהר ותשומת הלב עוברת חזרה אל השביל כבר במהלך הרכיבה הראשונה.
כצפוי אהבתי במיוחד את הרגשת התאוצה במעבר לדיווש בעמידה, שם מורגשת התרומה הגדולה ביותר של הפלטה. יחד עם זאת, בסוף כל רכיבה לא באמת הרגשתי נינוח יותר עקב הורדת המאמץ בנקודה המתה, זאת מכיוון שהפלטה דרבנה אותי לדחוף יותר... כך יצא שהתעייפתי בדומה לרכיבה עם פלטת 32 רגילה אבל ללא ספק הייתי מהיר יותר עם פלטת ה 34 של OSYMETRIC .
יתרה מכך, אותה תחושת האצה ומיקסום עצמת הפידול ללא איבוד מומנטום בנקודה החלשה, גם גרמה לי להוריד פחות הילוכים בעליות ולהמשיך לדחוף.
תכלס, זה הרגיש מצוין, או כמו ששרו אריק איינשטיין וג'וזי כץ  "מה זה קרה לי? טוב לי אובאלי..."


איפה בכל זאת מצאתי מגרעות? המגרעה הראשונה היא מן הסתם במרווח הגחון שהצריך עכשיו זהירות יתרה כדי לא לכסח את הפלטה יוקרתית שנמצאת בשיא קרבתה לאדמה כאשר הפדלים מקבילים לקרקע. המגרעה השנייה אינה בהכרח נעוצה בפלטה אלא יותר בנאבה האחורית שלי אשר לא בורכה ביותר מדיי נקודות השקה, וכך בכל פעם שהדיווש היה אגרסיבי ולא עגול, ניתן היה להרגיש (ואף לשמוע) את החבטות בנקודת ההשקה הבאה בנאבה. לא כיף.
מבחינת אמינות, הפלטה שירתה אותי נאמנה בכל תקופת המבחן כולל ירידות מטלטלות במיוחד והעברות הילוכים לא אלגנטיות בעליל, זאת תודות למבנה הצר-רחב של השיניים (Narrow-Wide). בסה"כ נרשמה נפילת שרשרת אחת ברכיבה בוצית במיוחד, בה אני משער שגם פלטה רגילה לא הייתה מחזיקה את השרשרת.



 


סיכום
ניתן בהחלט לומר שמדובר בחוויה חיובית מאד שתפנה לטעמי בעיקר לרוכבים חזקים חובבי ספרינטים ועליות. אם הייתה לי תקווה להוריד קצת עייפות בסוף רכיבה עם הח'ברה הרי שזאת התבדתה מכיוון שלתחושתי בזמן שהפלטה מייטבת את השקעת האנרגיה ואת המומנטום של תנועת הרוכב, היא גם מדרבנת אותו ללחוץ יותר על הדוושות. לא שיש רע בכך, אבל למי שמחפש את החיים הקלים – אולי לא זאת הדרך לגלגול רגליים נון-שלאנטי.
ברור לי שיקום החכם ויציע לי לרדת לפלטה 32, זה כנראה נכון, אבל לא נראה לי שזאת הייתה כוונת המשורר/המתכנן הצרפתי, ז'אן-לואי טאלו.
 
יותר: עיצוב הפלטה תורם להורדת מאמץ בנקודה המתה ויחד עם זאת מדרבן לדחיפה בנקודה החזקה. ניכר שיפור בהאצה ובמהירות הכללית, וכן טיפוס מהנה ומתגמל בעמידה.
פחות: מחיר, מרווח גחון מצומצם בקטעים טכניים, דורש דיווש עגול כאשר באופניים יש נאבה בעלת מעט נקודות השקה, לא למחפשי חיים קלים.
כמו כן- לא בדקנו את הפלטה בתצורה של מספר פלטות ומעביר קדמי,  על פניו זה נראה כמצריך התעסקות וכיוון מסובך יותר מפלטות רגילות.

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם