מבחן לבולם Fox 36 Float RC2

 עדי בלן   
 #5 נובמבר2014     שטח   
משקל מוצהר: 1.92 ק"ג
יבואן: סינגלטרק ישראל www.thesingletrack.co.il
מחיר: 4956 ₪, 10 אחוז הנחה לחברי מועדון בהרשמה באתר.

 
לו הייתם נוטלים ערימת קטלוגי אופניים של מיטב המותגים משנת הדגם 2012, מביטים בכל אחד מדגמי הקצה בקטגוריית השבילים או האול-מאונטיין (האנדורו עדיין לא התגלה בשנים אלו...), הייתם מוצאים שועל מוטבע על כל אחד ואחד מה-lowers של המזלגות, עד אותה שנה הייתה לFox שליטה מוחלטת בסגמנטים היקרים של הקטגוריות הפופולריות ביותר של אופני ההרים, ואז הגיע ה-Pike. בשנת 2013 הוציאו רוקשוקס את הפייק המחודש שלהם והצליחו כמעט מיידית להפוך למובילים בקטגוריה, למעשה הפייק הפך באופן כמעט מידי לבנ'צמרק של קטגורית השבילים האגרסיבית והאנדורו.
 Fox Racing Shox כמובן לא יכלו להישאר חייבים והשיקו בתחילת השנה את ה-36 המחודש (תמיד היה בליין, אך בשנים האחרונות נדחק לנישה של בולמי 180מ"מ סינגל קראון), מדובר בסדרת בולמים חדשה הכוללת את כל שלושת קטרי הגלגלים הקיימים בשוק, בטווחי מהלך של 110-180 מ"מ, הבולם כולל מבנה חיצוני חדש לחלוטין שאפשר ירידה למשקלים תחרותיים מאוד וקלים יותר מסדרת 34 המקבילה של אשתקד.
באדיבות אלון שפר מסינגלטרק, יבואני Fox הוותיקים בארץ, קיבלנו למבחן ארוך ומקיף (שזהו חלקו הראשון) את אחד הבולמים מהמשלוח הראשון שהגיע לישראל. לבקשתנו קיבלנו את דגם ה Float RC2 Kashima 160 mm לגלגלי 27.5 אינץ, שהורכב אחר כבוד על האופניים הפרטיים שלנו, סנטה קרוז ברונסון קרבון (אופני אנדורו \ אול מאונטיין) בעלי 150 מ"מ של מהלך.
ה36- החליף בולם Fox Float 34 CTD Kashima שבהחלט עבד היטב לאורך החודשים הארוכים שאנו רוכבים על זוג אופניים זה, אבל לא היה חף מחולשות, העיקרית שבהן הייתה חוסר בתמיכה במרכז המהלך שלו, שחייב אותנו לנפח לחץ גבוה יחסית, ולהקריב את הרכות בתחילת המהלך (הרגישות ל"קטנות").



 
 
נתונים טכנים:
ראשית, אם אתם לא מעריכים תיאורים של זרימת שמן דרך דיסקיות, דלגו לסעיף הבא, הוא יותר מעניין ומדובר בו ממש על רכיבה ולא על הנדסת מכונות.
אם בכל זאת הגעתם לטקסט הזה, אז הנה זה בא:
פוקס אינם מסתירים את העובדה שה-36 החדש מיועד ללכת "ראש בראש" עם הפייק הפופולרי, לטובת העניין פוקס עדכנו את קרטדריג' ה RC2 הותיק (והמצוין שלהם, לטעמנו בולמי ה RLC וה CTD של פוקס מעולם לא התקרבו לאיכות השיכוך של ה RC2 ה"ישן והטוב"), לטובת שיפור הרכות בתחילת המהלך תוך שיפור התמיכה ופרוגרסיביות באמצע וסוף המהלך בהתאמה. אנשי השיווק והמהנדסים של פוקס טוענים שאחת מהמטרות המרכזיות הייתה לשפר את התחושה של הבולם ואת ה"חלקלקות" שלו, לטובת כך הוחלפו השמנים והאטמים. שיפור נוסף הוא בקפיץ האוויר עצמו, לראשונה בסדרת ה-36 הקפיץ הנגדי (negative spring) הוא קפיץ אוויר ולא מתכת, מה שלטענת אנשי פוקס, משפר את העיקביות של עבודת הבולם וחוסך גם כמעט 100 גרם ממשקל ה-36.
גם המבנה החיצוני של ה-36 חדש כמעט לגמרי, הקראון שונה והונמך כדי לקצר את גובה ה Axle to crown שעומד על ערך זהה לסדרת ה34, הLowers  שונה גם הם לטובת חיסכון במשקל, כמו גם לטובת האופציה לגלגל בעל ציר 15 ו\או ציר 20 באותו הבולם בעזרת תותבים המקטינים את מפסק הרגליים לטובת בולם ציר 15. החסרון המשמעותי שנגלה לעין מיד שרואים את ה Fox  הוא החזרה התמוהה להידוק הגלגל הקידמי בעזרת 5 (ח-מ-י-ש-ה?!) ברגי אלן 5 ולא בעזרת שחרור מהיר, שהפך סטנדרטי לחלוטין ב4-5 השנים האחרונות, פוקס טוענים כאן לחסכון במשקל ושיפור קשיחות מסוים, אך אנו היינו בוחרים בשחרור מהיר גם תמורת תשלום של עוד כמה גרמים.

 
רכיבה:
קיבלנו את ה-36 בתקופה מצוינת לרכיבה (סוף סופו של הקיץ והגשמים הראשונים) ומצוינת אף יותר להשוואה עם הפייק, כיוון שבאותו זמן ממש קיבלנו את ההזדמנות לרכוב על אופניים דומים מאוד לברונסון (מיצרן אינטנסיבי במיוחד, מבחן בגיליון קרוב), עם פייק כבולם הקידמי שלהם.
ראשית כבר בסינגל הראשון אפשר לחוש במדובר ב"חיה" אחרת לחלוטין מכל בולמי הCTD  שפוקס ייצרו אי פעם, וזה דבר טוב (מאוד), הבולם מספק רכות נעימה במיוחד בתחילת המהלך שלו ומנטרל כמעט לחלוטין את השיבושים הקטנים בדרך.
לאחר שתי ירידות טכניות ומהירות הבנו שפוקס השיגו גם את המטרה השנייה של פיתוח ה 36, התמיכה והשיכוך באמצע וסוף המהלך מצוינים, ומצאנו את עצמנו אף מורידים לחץ אוויר במהלך הרכיבה ו"מרוויחים" עוד קצת רכות וחלקלקות בתחילת המהלך על הדרך.
לאחר הרכיבה השוונו את לחצי האוויר לעומת ה-34 שהוחלף ונדהמנו לגלות שב-36 הסתפקנו בכ-25 psi פחות מאשר ב34, ועדיין הפרוגרסיות של הבולם בנחיתות הייתה מצוינת והבולם נשאר גבוה במהלך גם תחת בלימה.
מבחינת קשיחות, לא הצלחנו לייצר עומסים גבוהים מספיק כדי שנוכל להרגיש את ה-36 מתעוות, מה שאגב נכון גם לגבי הPike  שנרכב במקביל.
כפתורי הכיוון של ה High / Low speed compression מספקים טווח יעיל מאוד ורחב של כיוונון, המספק השלמה טובה לכיוונון הבסיסי של לחץ האוויר, ויכולים לאפשר כיוונון נכון למגוון תאי שטח (לדוגמא, ברכיבה במנרה היינו מוסיפים קליקים גם לHSC וגם ל LSC לעומת רכיבות "רגילות" בבן שמן ופארק קנדה)
 
 
סיכום:
Fox הצליחו להוציא תחת ידם מתחרה ראוי מאוד על תואר מוביל הקטגוריה של מזלגות האנדורו, אחרי מספר חד ספרתי של רכיבות על ה-36 ובמקביל על הפייק, אנחנו מרגישים שאין מנצח בנוק-אואט במקרה הזה, הביצועים של שני הבולמים פשוט מצוינים ויש סיכוי שרוב הגדול של הרוכבים לא היה מבדיל במבחן "עיוור", הפוקס אינו נופל במאומה מהביצועים של הפייק ויתכן שאף מתעלה עליו בתחושה החלקה שלו, כרגע הנקודה היחידה שנרשמה לחובת ה-36 היא החסרון בשחרור מהיר.
אנו נמשיך לרכוב על ה36- ונדווח שוב בעוד מספר חודשים על חווית הרכיבה עם הבולם כמו גם על העיקביות בביצועים, גם לאחר הטיפול השגרתי הראשון המתוכנן לאחר כ 30 שעות רכיבה.
 
יותר: עבודת בולם גם ב"קטנות" תוך שימור מהלך אפקטיבי, משקל.
 
פחות: חמישה (!!!) ברגי אלן כדי לפרק גלגל קידמי? באמת?!

 
 
Fox    36 Float    עדי בלן    מזלג    בולם   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם