טור דה פראנס 2017 והאופניים החדשים לשנת 2018

 #35 יוני 207     כביש   
 
טור דה פראנס 2017 והאופניים החדשים לשנת 2018



 


 
טור דה פראנס הוא אירוע הדגל של ענף האופניים ככלל ואופני הכביש בפרט, מיליוני צופים בעולם יעקבו אחרי הרוכבים שירכבו מאות קילומטרים ויטפסו אלפי מטרים. נחמד, אבל בכנות, אותי פחות מעניין. הדקות האחרונות של כל שלב מספיקות לי וכחפרן אופניים וציוד מעניין אותי יותר הציוד והאופניים החדשים שיוצגו לפני ובמהלך הטור. אז עשיתי מעשה חברי ואספתי עבורכם קצת מידע על אופני הכביש שיוצאו לאחרונה וגם קצת מידע על אופניים שאנחנו רואים בתמונות. קצת חבל לי שאני לא יכול לדבר או להראות תמונות של אופני Cannodale Synapse 2018 כי הם אחד המלהיבים שיצא לי לראות ואנחנו נאלץ לחכות להשקה הרשמית.


 



BMC Teammachine SLR01

 

 
 חברת BMC כמו רוב יצרני האופניים לחוצים על עניין בלמי הדיסק, כל חיפוש מידע על האופניים החדשים מוביל לכתבות וסרטונים על גרסת SLR דיסק החדשה והמאוד מעניינת, אבל אני רוצה לכתוב על האופניים שנראה בטור. אופני SLR הם אופני טיפוס של החברה ודגם 2018 הוא האבולוציה השלישית שהם עושים על הדגם הנוכחי. בשנה האחרונה הדגם זכה לביקורות מעולות וגם להרבה פרסום בזכות גרג ואן אברמנט-נסיך הקלסיקות של 2017 שניצח לא מעט מונומנטים השנה.
השלדה החדשה מזכירה מאוד את הקודמת במראה אבל עם עידון של הצינורות. הכל נראה חלק יותר, עגול יותר וגם טיפה יותר עבה. השינויים מהדגם הקודם הוא בלם קידמי בחיבור ישיר: זה אומר שהמעצור מתחבר למזלג עם שני ברגים בצדדים ולא עם בורג אחד במרכז. תצורה זאת מספקת קשיחות רבה שמתרגמת לאיכות עצירה טובה יותר, הטרנד הזה עושה קאמבק השנה ואנחנו נראה אותו יותר ויותר. השנה השלדה היא א-סימטרית, כלומר צורת השלדה לא זהה בצד ימין וצד שמאל בגלל הלחצים השונים שמופעלים עליה, לכן עושים פיצוי לטובת צד ימין שם נדרשת יותר קשיחות בגלל מערכת ההילוכים הממוקמת בצד זה. לפי החברה בדגם החדש יש דגש חזק על איזון בין קשיחות לנוחות וסידור שכבות הקרבון שונה. מבחינת המראה ניתן לראות שכל אזור צינור הראש נראה יותר קשיח עם פיניש מרשים ויפה. המשולש הקטן שהיה בין החיבור של הצינור העליון לצינור האוכף נעלם ובמקומו יש חיזוק. מוט המושב אינו עגול ועתה הוא בצורת D כמובן לקשיחות משופרת וירידה במשקל. הדבר האחרון שהחברה מספרת עליו הוא הקשחה דרמטית של אזור הציר המרכזי לטובת האצה טובה יותר.
 
 




LOOK 785 Huez RS




 



החברה מצרפת שהייתה מחלוצי הקרבון בפלוטון והראשונה להציג אופני קרבון שניצחו בטור 1986 תחת רגליו של גרג למונד, כבר הרבה שנים שממש לא עושים לי את זה. העיצוב של הסטם שמחובר לקו של הטופ טיוב נראה ממש לא טוב לטעמי ולא ממש התלהבתי מהם. לפני מספר ימים החברה הוציאה את דגם 785 החדש וכאן כבר מדברים ביזנס: שלדה בעלת גיאומטרית קומפקט, משקל מוצהר של 740 גרם לשלדה ומראה שמשדר קרב בעליות. דגם 785 Huez מוצהר כאופני מטפסים בזכות יחס משקל לקשיחות ובטח נראה אותם בטור הקרוב. לפי החברה שיודעת קרבון לפני רוב האחרים וגם יודעים לעשות עם החומר קסמים, את המשקל הנמוך הם השיגו בזכות משחק של צורת הצינורות והפרופיל שלהם תחת השם Optimized Inertia Section. אחד המהנדסים של החברה נשאל מה עדיף מבחינתו, צינורות בשרניים עם קוטר נמוך או צינורות בעלי קוטר גדול ועובי דופן דק? תשובתו הייתה "לפי מה שלמדנו, התשובה היא בערך באמצע". השלדה עם הגבלת משקל רוכב של 100 קילו אבל זאת גם הפעם הראשונה שהם מציעים אחריות לכל החיים. כרגע אין יותר מידי מידע על השלדה ואנחנו נחכה בסבלנות לקרוא ולראות איך היא מבחינת ביצועים.



 



 



2018 Merida Reacto III


 



 הדגם הנ"ל הוצג כבר לפני שנים רבות ואפילו נבחן כאן במגזין על ידי כשהוא נמצא כמוצלח מאוד מבחינת ביצועים וגם כתמורה מעולה לכסף. חברת Merida עושה הרבה שינויים טובים בתקופה האחרונה וזה בא לידי ביטוי בדגמים מושקעים יותר, שיווק טוב, קבוצת Por-Tour שמייצגת ומשווקת את המוצרים וגם עיצוב נועז יותר. ליין ה Reacto הם אופניים אווירודינמיים שמיועדים למישורים אבל המשקל שלהם מאפשר לרכוב עליהם גם בעליות בלי "לשלם קנסות".
מבחינת המראה, האופניים נראים מאוד זהים, מלבד כמה שינויים לא משמעותיים. את השינוי הגדול רואים על המשקל, שלדת Reacto II שוקלת 1250 גרם, שלדת Reacto III שוקלת 1010 גרם וזה הבדל מרשים לכל הדעות. אבל משקל נוסף ירד מהמזלג ומוט המושב וההבדל הוא 372 גרם בין הדגמים וזה המון. מוט המושב הוקטן וכמעט ש100 גרם ירדו ממנו, השיכוך הפנימי שלו שופר ולפי החברה הוא עובד טוב יותר. מי שמכיר את האופניים יודע ששיטת העברת הכבלים לא הייתה מוצלחת במיוחד ולכן השנה החיווט יורד לצינור התחתון. צינור הראש עודכן בחלקו העליון והוא מעודן יותר ומתממשק עם הכידון משולב סטם של חברת FSA. הפרופיל של צינור הראש צר יותר, לטענתם כך האופניים אווירודינמיים יותר. כמו בשנים האחרונות, Merida  ממשיכים את הבלמים בשיטת החיבור הישיר עם העיגון בורג כפול. הדגם החדש מסקרן אותי מאוד ואני מחכה לעשות עליהם סיבוב.



 



Colnago V2-R
 


 
 מסורת, ידע ומוניטין הם הדלק של חברת Colnago ואם תשאלו אותי, בעידן שלנו זה ממש לא מספיק, לכן המותג הוא פחות ופחות פופולארי במשך השנים למרות שהוא נחשב למעולה. חברת Pinarello היו באותו המצב למשך תקופה ארוכה, נאחזו במסורת והסקס אפיל האיטלקי עד שיום אחד הם עשו החלטה אמיצה ויקרה, נתנו את החסות שלהם לקבוצת SKY והפכו את המיתוג שלהם לאופניים של מנצחים, אופניים מהירים, אופניים של רוכבים ופחות מוצר בוטיק שמדבר עיצוב ויוקרה.
הדגם החדש של Colnago הוא הוורסיה השנייה לסדרת V שהוצגה לפני שנה וקצת. השלדה החדשה שוקלת 835 גרם, היא קשיחה יותר ב13% מהקודמת וצינור ראש מעובה יותר. עוד טרנד חם הוא סגר מוט מושב פנימי שאינו נראה בעין והוא סוגר מוט מושב בצורה לא עגולה. הבלמים מחוברים לשלדה בחיבור ישיר, זה מעלה את כוח הבלימה וגם מאפשר לרכוב עם צמיגים רחבים יותר שנעשים מאוד פופולאריים בשנים האחרונות. לא מצאתי עוד מידע מעניין על השלדה החדשה ולכן אמתין בסבלנות עד שיצאו עליה מבחנים. מודה, השלדה הזאת לא מעניינת אותי והיא שייכת לקטגוריה של "אופני חלום" של רוכבים מסוימים שהם לא אני.





Specialized Tarmac 2018




 




 
האופניים הכי וורסטיליים ונמכרים בכביש של הענק ממורגן היל עומדים לעבור שינוי מאוד מהותי לקראת 2018. אבל כמו כולם, אנחנו ניזונים משמועות ותמונות שרצות ברשת ולכן שום דבר אינו ודאי בנוגע לדגם החדש (שאפילו אין לו שם.... )
המראה של הדגם החדש שנקרא לו SL6 מטעמי נוחות, נראה שונה ביותר מהצורה הקודמת. זה כולל טופ טיוב ישר יותר, תמוכות מושב עם עיגון נמוך ובצורת להב, זה ממשיך עם מוט מושב בצורת האות D וגם מזלג שנראה פחות מסיבי. הדגם החדש נראה כאילו שילבו את דגם Tarmac הקודם ביחד עם דגם Venge ויחד ניסו לתת דגם שמשלב משקל נמוך וגם יכולות אווירודינמיות. אני נזהר מלנחש אבל שמעתי שאולי בדגם SL6 החדש המוט אוכף "יצוף" בתוך השלדה כמו בדגם Roubaix האחרון לטובת שיכוך לרוכב בכבישים משובשים. המשוב שקיבלתי מחברים הוא שהמראה החדש מאוד משעמם ובכלל לא מפתיע, אבל בואו ונחכה לראות איך זה יראה בסופו של דבר ואיך יהיו הביצועים של האופניים על הכביש.







 



 

סיכום
אם צריך לסכם את המגמות החדשות אז ניתן לראות כי היצרנים חוזרים למוטות אוכף בצורות שונות ועם פיצ'רים נוספים כמו השיכוך המובנה של Merida. שיטת החיבור הישיר של הבלמים היא מוצר לוהט ונראה שהחברות ממש שמחות לאמץ זאת השנה לאחר תקופה ארוכה של התעלמות מהמוצר. עוד טרנד לוהט שפחות הזכרתי והוא מופיע אצל רוב החברות היום הוא הסטם משולב כידון שכולם מוצאים תחת המותג שלהם. בחלק מהמקרים החיווט של ההילוכים והבלמים עובר בפנים ובחלק מהמקרים מדובר רק בהורדת משקל והעלאת פוזה. כמו בשנים עברו, היצרנים מדברים אווירודינמיקה לפני הכל ושמים את הביצועים האלו בקדמה.
אם לוקחים את השני טרנדים הלוהטים ביותר שהם כאמור הבלמים בחיבור ישיר וביחד עם הסטם והכידון האינטגרלי, מגיעים למקור ששמו Canyon. אפשר לראות שהיצרן מגרמניה לא רק נותן מחירים זולים, הם גם מוביל דעה ומשפיע על השוק וזה אומר המון על חברה שצעירה ביחס לאחרים.
דבר אחרון שלא ניתן להתעלם ממנו, היצרנים ממשיכים לדחוף את בלמי הדיסק בכל אפשרות, כל הדגמים החדשים שהצגתי כאן יצאו בשתי גרסאות, גרסת דיסק וגרסה רגילה. כשמחפשים מידע על אחת השלדות בגוגל התוצאות הראשונות, מירב הפרסום והפרטים מפנים לגרסת הדיסק וזה מראה כמה היצרנים רוצים להכניס את השיטה החדשה שלהם לתוך הפלוטון המקצועי, ומשם למכור יותר אופניים עם בלמי דיסק. בלי קשר לכן אוהבים או לא אוהבים, זה רק עניין של זמן עד שהדיסקים ישתלטו לנו על האספלט.