טיול בסינגל יער שוויץ ועמק הירדן

#35 יוני 207     שטח

בכנרת, בירדן, רכבתי גם זרמתי

הצפון לא מקבל ריספקט, אני אומר לכם. איך שמגיע החורף כולם רצים למדבר – "טיול המדבר הראשון לחורף הזה", "הצלחנו להגניב עוד טיול מדבר אחרון לפני החום" ו "השנה הצלחנו לדחוף 8.3 טיולי מדבר!". איך שמגיע הקיץ כל רוכב ורוכב מתכנס אל הבנ"ש הקרוב לביתו לרכיבות קצרות ומהירות לפני עלות השחר. ומה עם הצפון? כל כך יפה, כל כך מהנה, ולא תשמע אף אחד משוויץ "הצלחנו לתקתק עוד טיול בצפון!".
ב we:Ride אנו מתנגדים לאפליה מכל סוג שהוא, ולכן סידרנו לכם מסלול בונבוניירה מותאם לעונה הצופה לאגם הגדול והיפה במדינה וטובל בנהר היחיד שיש לנו.
נתחיל עם אקשן ונוף בסינגל יער שוויץ המשובח ונמשיך לטיול נינוח, משפריץ ומפנק בהיסטוריה של ההתיישבות בעמק הירדן טרום הקמת המדינה.
סינגל יער שוויץ חשוף לשמש בחלקים גדולים, לכן בעונה זו מומלץ לצאת לדרך כמה שיותר מוקדם על מנת להקדים את החום הגדול. בהמשך המסלול נוכל למצוא נקודות טבילה שיעזרו לצנן אותנו כשנתחמם.

הנתונים הבסיסיים
ירידה כוללת: 620 מ' אנכיים
מעגלי: לא.
GPS: קבצי GPS כאן
הגעה לנקודת המוצא: מבואת פוריה של סינגל יער שוויץ - על כביש 7677, היורד מפוריה עילית לכנרת, כקילומטר במעלה הכביש מן הפניה לבית ההארחה פוריה, פונים ימינה (צפונה) לדרך המסומנת כשביל ישראל, ולאחר כמאה מטרים מגיעים לחניה קטנה. לבאים מכיוון פוריה עילית אין פניה שמאלה לתוך הדרך ויש לרדת עד לפניה לכיוון בית ההארחה ולהסתובב שם. וויז: "סינגל יער שוויץ".
הגעה לנקודת הסיום: חניית "אי השלום" בנהריים. מכביש 90, דרומית לכנרת, פונים לקיבוץ אשדות יעקב איחוד ומיד פונים ימינה ליד מסעדת "צל תמר" לכביש צר המקביל לכביש 90. נצמדים לכביש זה ומלאחר קילומטר וחצי מגיעים לחנייה. וויז: "נהריים אי השלום".
לצורך ביצוע ההקפצה ניתן להיעזר במוניות ניר מרקו מקיבוץ דגניה ב' – מונית לנהגים בלבד או מיניבוס לרוכבים + אופניים. 050-5400609.

יוצאים לדרך
נצא לדרך צפונה במעלה הדרך, ובמהרה נכנס ימינה לתוך סינגל יער שוויץ, המסומן באמצעות "טיפה" צהובה עם רוכב אופניים בצבע שחור במרכזה, אל מקטע "בוקר טוב" מופלא של סינגל זורם בירידה אל מול הכחול הגדול. מעל אכסניית פורייה המגמה מתהפכת ועליינו להתחיל לדווש, אך הנוף הפתוח בוודאי יקהה את חושינו לקושי הקל.
הסינגל נכנס לאזור המיוער, קצת יורד, קצת עולה, ואז שוב פוצח בירידה ארוכה ומשובבת נפש המקפיצה אותנו בעליצות בין העצים. לקראת סיומה של הירידה נמצא את עצמנו על כתף הר כשטבריה פרוסה למרגלותינו ונוף אינסופי סובב אותנו. מימין נוכל לזהות בקלות את הר ברניקי ועליו שרידי מצודת ברניקי כמו גם את חורבות טבריה העתיקה. אם נביט שמאלה נוכל למצוא ספסלי אבן שקק"ל השאירה כאן עבורנו על מנת שנוכל לשבת ולשאוף את הנוף עמוק לריאות (1).
הגענו אל התשלום הגדול של הרכיבה – לאחר ירידה קצרה נוספת השביל תופס אזימוט לעננים ומתחיל לטפס. העלייה אמנם אורכת 2.5 קילומטרים, אך הסינגל מטפס במתינות יתרה מה שמאפשר לכל אחד ואחת לטפס אותו בקצב שלו/שלה. בהמשך נזכה לקטע ארוך בו זורמים על צלע ההר פה בירידה ופה בעלייה, חולפים בשדה סלעי בזלת, ומגיעים לגרנד פינאלה של הסינגל – שלושה קילומטרים של זרימה מטמטמת במגמת ירידה בסופם נמצא את עצמנו על הדאבל בו התחלנו. נמשיך ישר ונקפיד לא לפנות שמאלה עם סימון הסינגל, מה שייקח אותנו לסיבוב נוסף (אלא אם כן ממש רוצים).

סמוך לחנייה שבתחילת המסלול נראה סינגל היורד שמאלה ולידו סימון על סלע בצורת טיפה עם הכנרת ואופניים בתוכה. זהו סימון שביל "צופה כנרת" אחריו נעקוב רוב הזמן מכאן ועד לסיום בנהריים. השביל משולב בשביל ישראל (סימון שבילים לבן-כחול-כתום) בקילומטרים הראשונים.
נפנה אל הסינגל הקצר, ונשים לב להאט לפני המפגש עם הכביש, מפני שיש שם גדר הפרדה. נפנה ימינה, נעקוף את גדר ההפרדה, נחצה בזהירות את הכביש ונרכב אל המשך הדרך בצדו השני. לפני הטיסה בדרך זו נעלה שמאלה לגבעונת עם תצפית מרשימה נוספת (2). הגיע הזמן להנמיך את מעופנו לכיוון גובה פני הכנרת, שהוא כ 200 מ' מתחת לפני הים, ולכן בקטעים הבאים ישנם כמה קטעי ירידה תלולים למדי ובחלקם מדורדרים – רכבו בזהירות.
לאחר 1.9 ק"מ נוספים נגיע לצומת דרכים ובה שלט המפנה שמאלה לעין פוריה אליה נרכב (3). אזור המעיין טופח ונבנו בו שתי בריכות במפלסים שונים, עם גשרים נאים ושולחנות פיקניק. אחלה מקום להפסקת קפה.

סמוך לבריכה העליונה נבחין בשביל היוצא דרומה בין מטעים ונרכב אליו. סימון השביל לא תמיד ברור בקטע זה כך שהקפידו לשים לב בצמתים כאשר הכיוון הכללי הוא היישר מטה לכיוון המושבה כנרת (4) שם השביל מתאזן שוב וממשיך דרומה לאורך הרחוב הראשי של המושבה, אשר הוקמה ב 1908 וכמה מבנייניה הראשונים עדיין נמצאים ברחוב זה ומאכלסים בין השאר מוזיאון לתולדות העמק. בחצר כנרת אשר בתחום המושבה נהגה רעיון הקיבוץ וממנה יצאו גרעינים למימוש רעיון זה בקיבוצים ובקבוצות אותם אנו מכירים כיום באזור.
ביציאה מן המושבה נמשיך עם שביל צופה כנרת ישר ולאחר מכן שמאלה, ימינה ובהמשך שמאלה ושמאלה מסביב לבריכת מים אל שביל קסום בינות לבריכות ששימשו בעבר כבריכות דגים. באמצע הבריכות נפתחת לפתע רחבה קטנה ובמרכזה מצבה גדולה ל"בובה" ה..... פִּרְדָה (5). כן כן, מחזה סוריאליסטי למדי. בובה חרשה ותלמה את אדמות העמק בשנות ה 20 וה 30 של המאה שעברה והייתה אהובה מאוד על החלוצים. יש המספרים כי החלוצים והחלוצות קשי היום מצאו בבובה אוזן קשבת עם בעיותיהם. נסו לדמיין לעצמכם את אותם ימים של טרום הקמת המדינה, אבותינו הצעירים מתרוצצים בבגדי החאקי שלהם בשדות ופותחים את ליבם אל הפִּרְדָה שלהם.

500 מ' נוספים על שביל ישראל ואנו מגיעים ל"בית המוטור", המכון הראשון לשאיבת מי הירדן לצרכי חקלאות אשר היה פעיל בין השנים 1910 ל 1928. עוד מספר דיוושים ואנו כבר ב"ירדנית" (6) אתר הטבילה המרכזי לצליינים הנוצרים – אם נשאיר את אופנינו בחוץ ונכנס פנימה נוכל עם קצת מזל לחזות בטקס ההטבלה. נמשיך הלאה ונכנס עם שביל ישראל לסינגל מקסים בין הירדן לבין "המוביל המלוח", תעלה המובילה מי מעיינות מלוחים כך שיתערבבו במי הירדן רק בהמשך, יותר דרומה. לאורך שביל זה נקודות רבות בהן נוכל לקיים את מצוות הטבילה בירדן (ביום חם זו בהחלט מצווה) (7).
כ 1.5 ק"מ לאחר הירדנית הסינגל נגמר, נמשיך ישר ונפנה בדרך רחבה שמאלה. לאחר 600 מ' שביל ישראל פונה ימינה, אך מכאן והלאה אנו נשארים רק עם שביל צופה כנרת – ממשיכים ישר ומיד פונים חדות שמאלה להמשכו לאורך הירדן. לפנינו כשבעה קילומטרים של רכיבה נינוחה לאורך מקטע של הירדן שמעטים מכירים – אם במקטע הקודם נאלצנו לפלס את דרכנו בין עשרות או מאות הנופשים, הרי שכאן הירדן כולו מקסים, וכולו שלנו.

כבר בקטע הראשון אחרי הפניה החדה נראה מולנו מבנה על הגבעה שבצדו השני של הנחל. זהו אום ג'וני, המקום בו עלתה לראשונה דגניה א' על הקרקע, לפני המעבר למיקומה הנוכחי סמוך לכנרת. בהמשך נראה על הגבעה את קיבוץ בית זרע ולאחר גשר לכלי רכב המגשר אליו, נראה גשר הולכי רגל משוחזר החוצה אף הוא את הנחל - "גשר נחום" (8). בשבת אחת בשנת 1949 התגייסו כל חברי בית זרע ובנו את הגשר הזה תוך יום אחד על מנת לאפשר מעבר של הצאן לשדות המרעה ממערב לקיבוץ. הגשר נקרא על שם הרועה נחום סלע אשר יזם את הבניה, ושופץ ב-2014 כחלק מפרויקט שיקום הירדן במקטע הזה.
נמשיך לרכב בין פינות החן, ליד יער הקנים ושאר צמחי המים, ולבסוף נעבור מתחת לכביש 90 אל מתחם נהריים, שם נמשיך לרכב תוך הקפדה על השמאל איפה שאפשר, נראה מולנו את דגל ירדן על אי השלום, ונרכב עד לשרידי הסכרים על נהר הירמוך (9).

באתר זה, מקום המפגש של נהרות הירדן והירמוך, הוקם בשנת 1932 מפעל החשמל הראשון בארץ ישראל על ידי "הזקן מנהריים", פנחס רוטנברג. מולנו נוכל לראות מערכת של סכרים אשר שמשה לוויסות המים הנכנסים למפעל, ואת "אי השלום" בתוכו נמצא המפעל עצמו. "אי השלום" הינו בתוך הממלכה הירדנית, אך כחלק מההסכם השלום, ניתנת האפשרות להיכנס ולטייל בו לישראלים ללא צורך בדרכון ואשרות. לצורך כך יש לתאם סיור מראש. בכל מקרה, מומלץ להיכנס למרכז המבקרים לצפייה בסרט קצר אודות המפעל בליווי גלידה ושתיה קרה שכל כך מתאימים בסיום טיול שכזה.