במבחן Specialized Epic Comp Carbon

Specialized Epic Comp Carbon World Cup
 

דוגמן: ענוג שילן

יבואן: מצמן את מרוץ


מחיר: 17,395 שקלים  


 


 




האפיק היא משפחת אופני ה XC התחרותיים של ספשלייזד. דגם ה FSR של הסדרה הושק בשנת 2002 והיה דגם אופני ה XC שיכוך מלא הראשון לנצח תחרות קרוס קאנטרי. מיד עם השקתם הסנסציונית האפיק קבעו את הסטנדרט לאופני XC תחרותיים עם שיכוך מלא ויעילות דיווש דומה לזאת של זנב קשיח. מנגנון הבריין הגאוני עליו הסתמכו האופניים שלט בפתיחת וסגירת הבולם האחורי ונחשב אז, אחד מפלאי עולם האופניים. מאז האפיק קיבלו גרסאות רבות, על גדלים שונים של גלגלים, חומרי שלדה ומפרטים, אך הסטנדרט הגבוה של יעילות הדיווש נשמר, והאפיק של ספשלייזד משמשים עד היום כבנצ'מארק ליצרנים אחרים בשוק. האפיק S-Works דגם הדגל של הסדרה, נחשב אחד מאופני ה XC/ מרתון התחרותיים הנחשקים והמוצלחים ביותר שיוצרו אי פעם. תחת רוכבים רבים (וחזקים) האפיק בגרסת ה S-Works זכו באין סוף תחרויות ופרסים: אולימפיאדה, תחרותיות גביע העולם, אליפויות עולם, קייפ אפיק וכו'. גרסת האפיק ה"פשוטה" בה נעסוק בסקירה זאת, נהנית מעיצוב ומתלה זהה לאח היקר, אולם חומרים זולים יותר המרכיבים את השלדה וחלקים נוצצים פחות, מאפשרים למגה יצרן האמריקאי להציע את האופניים האיכותיים הללו במחיר נמוך בהרבה מדגם העל. ממצמן את מרוץ היבואן הוותיק של ספשלייזד לארץ קיבלנו למבחן את דגם Comp Carbon של הסדרה.
 


 





Highlights
  • - שלדת שיכוך מלא מקרבון FACT עם משולש אחורי מאלומיניום
  • - מתלה אחורי FSR המייצר מהלך של 95מ"מ
  • - בולם אחורי Fox  עם מערכת Brain וכיוון Sag אוטומטי.
  • - גלגלי 29” של Roval, ציר אחורי 142X12
  • - מזלג קידמי  Rockshox Reba RL 100מ"מ עם ציר 15מ"מ
  • - מערכת הנעה 11X1 של SRAM ברמת GX/NX וקסטה 11-42 ובלמים שימאנו M506
  • - משקל רטוב  12.5 קילוגרם כולל פדאלים )מידה M)
 


 




שלדה ומתלה
 ה Comp Carbon שקיבלנו הינו הדגם הבסיסי בסדרת הקרבון של משפחת האפיק FSR. דגם זה עודכן בשנת 2014 והוא נסמך על אותה גיאומטריה של דגם הS-Works היוקרתי, אך עשוי כאמור מקרבון נחות יותר וכולל משולש אחורי מאלומיניום. כמו כל דגמי השיכוך מלא של היצרן, גם האפיק מבוססים על מתלה ה FSR של היצרן. אולם במקרה של האפיק, הוא משודך כאמור ל Brain, מערכת שליטה ייחודית על הבולם האחורי אשר פותחה בזמנו בשת"פ של היצרן ושל ענק השיכוך פוקס. מהותו העיקרית של ה Brain היא שליטה אוטומטית על פתיחה וסגירה של הבולם האחורי ע"י פידבקים מכניים המתקבלים מהקרקע ומהרוכב.


 


במהלך השנים כל התמורות הטכנולוגיות שחלו על שוק האופניים ייושמו על ה Brain, המערכת תוכננה מחדש, שופרה ולוטשה פעמים רבות. כיום היא נחשבת אחת ממערכות השליטה העצמאיות הטובות ביותר בשוק, אם לא הטובה שבהן. גם במערכת המתלים הייחודית יש רמות, והיא המהווה את אחד הגורמים המבדלים בין הדגמים השונים בסדרת האפיק. בדגם המבחן המערכת מגיעה בגרסה הפשוטה יותר –הBrain מותקן רק בבולם הFox  האחורי, ואילו הבולם הקדמי הוא בולם Rockshox Reba RL "פשוט".



 
 


במבט ראשון האופניים נראים טוב. מבנה השלדה עם הצינור העליון הקעור מעט ובעל הפרופיל הקמור יוצרים קו חלק ודינמי. צינור הכסא מעוקל ומעל לבולם ישנו משולש חיזוק עדין ואלגנטי. הבולם האחורי מחובר לתוך צינור השלדה כפי שרואים בדגמים מודרניים אחרים, וביחד עם הצביעה – שחור קרבון מט וכיתוב ירוק זרחני – מתקבלים אופניים נאים מאד עם מראה פשוט יחסית אך מודרני ותחרותי. הולכת הכבלים בתוך השלדה מוסיפה גם היא לקו הנקי. השלדה מסוגלת להכיל 2 בקבוקים בתוך המשולש הקדמי, עובדה שמהווה יתרון משמעותי ברכיבות מרתון, והיה אחד החידושים שמשמעותיים שהוצגו עם השקת דגם זה בשנת 2014.



 





 



על השביל 
 אופני הEpic  מיוצרים כבר שנים רבות בגרסאות שונות, כאשר העדכון המשמעותי ביותר של הדגם היה בשנת 2010 עם המעבר לגלגלי "29. עדכון נוסף בשנת 2014 כלל כאמור הוספת שני מחזיקי בקבוקים במשולש הקדמי, קיצור תומכות שרשרת, ועוד מספר עדכונים. עדיין, עם קצב השינויים המהיר בתעשיית האופניים, הדגם הזה עשוי להיחשב מעט מיושן מבחינת הגיאומטריה. תנוחת הרכיבה מרגישה תחרותית, עם חרטום נמוך יחסית, וזווית ראש תלולה. הקוקפיט מרגיש נוח והאופניים (במידה M) נותנים תחושה טובה מהרגע הראשון. כיוון המתלה האחורי פשוט יחסית ונסמך על מנגנון הautosag  האוטומטי של ספשלייזד. מילוי לחץ גבוה של כ350PSI, לחיצה על שסתום ויסות, והSag  המתקבל הוא באזור 25 אחוז שקיעה. פקדים נוספים מאפשרים את כיוון קושי הבולם ומהירות החזר. הבולם הקדמי כולל כיוון לחץ ידני וכיוון מהירות החזר. הכיוון הראשוני הרגיש לי רך מעט בהתחלה, אולם בכיוון נוסף הגעתי לרמת כיוון מספקת.


 









ברכיבה ראשונה, בשבילי השרון המישוריים יחסית, אני נזכר מיד ביעילות של בולם הBrain עליו רכבתי כבר בעבר. האופניים מרגישים זריזים וקלילים יחסית למשקלם, והבולם עובד בצורה נהדרת – הוא סופג מהמורות בצורה טובה, ומצד שני, מתקשח עם הגברת הפידול או מעבר לעמידה, והעברת הכח מרגישה כמו אופני ז"ק. גם בעליות תחושה זאת בולטת והמתלה האחורי מאפשר ללחוץ תוך השארת הגלגל האחורי צמוד לקרקע ומבלי ליצר תחושה של אובדן אנרגיה עקב פעולת הבולם. המזלג הקדמי נשאר פתוח רוב הרכיבה, מה שיוצר חוסר איזון מסוים, אבל גם כאן המזלג מפתיע לטובה ומייצר תחושת פעולה רכה ויעילה, אך לא רכה מידי. גם במעבר לעמידה. ההיגוי מרגיש זריז, ולעיתים מעט תזזיתי, אך לא ברמה מטרידה. שאר המכלולים, ההילוכים והבלמים עובדים בצורה טובה ויוצרים חוויית רכיבה נוחה ונעימה.
 



 









 
ברכיבת סינגלים הסיפור מעט שונה. מצד אחד, כאשר הסינגלים חלקים ומהודקים המתלה והאופניים עובדים בצורה מצוינת. הבולם האחורי סופג מהמורות בצורה טובה, ומאפשר האצה מהירה מאד ביציאה מפניות או במעבר זריז לטיפוס בעמידה במקרה של עליות קצרות ותלולות. מצד שני בשטחים יותר טכניים ומדורדרים, כאשר הקרקע נהיית יותר מחורצת הבולם עובד מעט פחות טוב, ונוטה להסגר יותר מידי, מה שגורם לתחושה מעט קשיחה בדומה יותר לאופני זנב קשיח. דווקא העובדה שהמזלג הקדמי בדגם זה אינו כולל את מערכת הBrain משחקת כאן לטובה. היא מאפשרת לבולם הקדמי להמשיך לעבוד במצב פתוח בכל מצב, כך שהתחושה הכללית היא של אופניים מאד מהירים ויציבים, גם אם הקשיחות הצידית של הגלגלים והמתלים אינה מהגבוהות בהן נתקלתי. במקטעים של פניות מהירות, כמו גם בירידות תלולות, מורגשת זווית הראש התלולה, אולם אין בעיה להתרגל לזה. בסה"כ האופניים משדרים תחושה של ביטחון ומהירות.



 

 
 
 


 חלקים בולטים
כאמור דגם ה Comp Carbon, הוא דגם הכניסה למשפחת הקרבון. ככזה ישנה כאן פשרה על רמת המפרט בעיקר בפן המשקל, אולם מבלי להתפשר על איכות החלקים. מערכת הנעה 1X11 של SRAM מסדרת GX עם קסטה 10-42 ומעביר אחורי מסדרת NX, מעצורי M506 פשוטים ואמינים של שימאנו. גלגליRoval  מבית Specialized עם חישוקי אלומיניום ברוחב 21מ"מ, עטופים בצמיגיSpecialized FastTrack Control  ברוחב 2.2 אינץ'. שאר החלקים כמו מוט כיסא, אוכף, כידון וסטם הם מאלומיניום מבית Specialized. כצפוי מאופניים ברמת אבזור כזאת, החבילה הכללית נותנת משקל לא קל של 12.5 ק"ג.



 
 








סיכום
 אין ספק שהEpic הם מאופני הקרוס-קאנטרי\ מרתון המוצלחים בשוק. למרבה ההפתעה גם הדגם הפשוט יחסית במשפחה זו מספק ביצועים מרשימים. זוהי ללא ספק תמורה מצוינת למחיר והדגם הזה יספק פתרון הולם לכל מי שאוהב לרכב מהר וחזק ולא מעוניין להוציא על אופניים סכום של 20,000 שקלים ויותר. רוכבים תחרותיים כנראה יעדיפו דגמים מעט יקרים יותר בסדרה, כמו ה Expert והPro, בעיקר על מנת לחסוך במשקל, וגם על מנת ליהנות ממתלה Brain במזלג הקדמי.
 
הדילמה העיקרית לגבי רכישת דגם זה היא הדגם החדש שהושק לפני כשבוע. הדגם החדש כולל מספר שיפורים שאמורים ליישר קו עם מגמות עדכניות יותר בשוק זה, כמו צירים בסטנדרטBoost  שיאפשר ככל הנראה קיצור תומכות שרשרת, ומעבר לזווית ראש מתונה יותר (כפי שכבר ראינו בדגם הז"ק המעודכן של החברה) ומשקל נמוך משמעותית. שינויים אלה אמורים לאפשר לאופנים להתמודד טוב יותר עם מסלולים טכניים מאשר הדגם הנוכחי. עדיין, העובדה שיש דגם חדש בדרך אמורה לגרום להורדת מחיר על הדגם הנוכחי, מה שעשוי לעשות אותו אפילו עוד יותר כדאי ומשתלם, ובהחלט מספק ומהנה. דגם זה אולי אינו הקניה הכי סקסית בשוק, אבל הוא מהווה הזדמנות מצוינת להתנסות באופניים תחרותיים במחיר נמוך יחסית.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם