Box One- מעביר אחורי ושיפטר במבחן

 #35 יוני 207     שטח   
מעביר אחורי ושיפטר Box One

 Push-Push Shifter and Derailleur

יבואן: בייקדיל

מחיר: שיפטר- 329 שקלים, מעביר- 739 שקלים 


 



לפני שנים רבות, בגלקסיה רחוקה-רחוקה מאד, במשך דורות שלטו ביקום ההילוכים שתי אמפריות. הן לחמו מלחמות עקובות מדם ועתירות תקציב על כיסם של הסייקליטים (רוכבי האופניים). מלחמות אלו הולידו דורות של מערכות הילוכים שנאלצו להתמודד באקלים קיצוני, ביקורות וסקירות. להתמודד עם מיליוני סייקליטים תובעניים מכל קצוות האימפריה, מכל דת, גזע ומגדר. המציאות הקשה אילצה את האמפריות לשפר את המערכות שלהן, להוסיף ולשנות על מנת לשמור את ידן על העליונה. קבוצות קטנות יותר של לוחמי חופש הקנייה, פיתחו לאורך השנים מוצרים משלימים כגון גלגלי שיניים, שרשראות וקסטות המסייעים לסייקליטים להתבלט בשטח וליהנות מיתרון השופוני, משאב הנמצא בחוסר תמידי בגלקסיה ומאיים לכלות את השופוני בגלקסיה כולה. עד כה טרם עמדה קבוצת לוחמי חופש קנייה מול האימפריות עם נשק חדש היכול למערכות ההילוכים של אימפריות סראם ושימאנו... עד שנתקלנו בBox components חברת חלקים קליפורנית קטנה, עם תעוזה גדולה.
 





 
 
מאפיינים כללים
מעביר: מתאים לקסטה עד 46 שיניים, תואם למערכות שימאנו
שיפטר:Push-Push  לתפעול באצבע אחת
משקל:  מעביר:265 גרם, שיפטר: 120 גרם.




 
 
 


ברשותכם הפעם נתחיל את הסקירה מהסוף, למי זה מתאים?
מערכת ההילוכים של BOX תואמת מערכת 11 הילוכים של שימאנו ולכן יכולה להתאים בראשונה למי ששבר או שחק מעביר או שיפטר ומעוניין להתנסות במשהו אחר. כמובן שהמערכת מתאימה למי שמרכיב אופניים ובוחר חלקים עבורם. המראה השונה ותפעול השיפטר הייחודי מהווים נקודת פתיחה טובה. האם כדאי לשדרג ממערכת קיימת? התשובה היא ככל הנראה לא. מפני שמערכות ההילוכים של שתי החברות המובילות כל כך טובות ואמינות שאין סיבה ממשית להחליפן (אלא אם כן הנכם עתירים במשאבים ו Money is not an issue)



 





 



עכשיו כשהורדנו את זה מהלב, בואו נכנס לסקירה
שיפטר – לשיפטר BOX ONE מראה ייחודי ותפעול ייחודי בעל ידית הפעלה אחת. לחיצה עם הבוהן קדימה תוריד הילוכים בדומה למערכות קיימות. לחיצה עם הבוהן פנימה, תעלה הילוכים בתנועה קצרה ומובהקת, הילוך אחד בכל לחיצה. המבנה הארגונומי הייחודי מאפשר לשמור את האצבע המורה על ידית הבלם ולתפעל את מערכת ההילוכים באצבע אחת בלבד. לשיפטר שני חורי מיקום על החבק המאפשרים משחק של 10 מ"מ למיקום אופטימלי של השיפטר על הכידון.

מעביר – למעביר של BOX צורה ומראה ייחודי המבדלים אותו ממעבירים אחרים, אך מעבר לכך יש לו כמה תכונות אופייניות. הראשונה, קלאצ' דינאמי CAM CLUTCH המתקשח באימפקט, נועד להגן מפני קפיצות הילוכים ולהפחית את כוחות החיכוך לתפעול חלק יותר. תכונה נוספת היא PIVOT TECH, זרוע המוליכה את כבל ההילוכים כך שימוקם בזווית הנכונה. זרוע זו מחוברת בציר וקפיץ אל גוף המעביר ומאפשרת גמישות במקרה של עומס גבוה או מכה צידית במעביר למניעת שבר. לתפעול אופטימלי, החברה ממליצה להעזר במוביל שרשרת (צ'יין גייד) אם כי זוהי המלצה אופציונלית.



 

  

בשימוש
ראשית אני מוכרח לציין את עניין המראה. מבנה השיפטר השונה, המעביר השונה וצבעי הכתום שחור יוצרים תחושת בידול מובהקת וחיובית. המערכת נראית טוב ומסקרנת, ומשדרת תחושת "אני רוצה כזה".
ההתקנה פשוטה וסטנדרטית ואינה דורשת כישורים או כלים מיוחדים. עם הרכבת המערכת על האופניים, ניכר כי כוון מדוייק של מיקום השיפטר הינו קריטי מכוון שתנועת תפעול הדחיפה עם הבוהן מוגבלת תנועה יותר מאשר לחיצה (ככה בנויים בני אדם) ומצאתי את עצמי מרכיב ומפרק, משנה, מרים, מוריד, שם לפני/ אחרי הברקס עד שמצאתי את המיקום הטוב ביותר עבורי.
העברות ההילוכים חלקות מאד ומיידיות. תחושת העלאת ההילוכים חדה וקריספית יותר מהורדת ההילוכים אך גם זו נעימה ומדוייקת.




 



הסתגלות לשיפטר ארכה מספר רכיבות בהן לעיתים לא הצלחתי להעלות הילוכים בזמן עד שנזכרתי שאין ידית נוספת, דבר שתסכל אותי בכל פעם שזה קרה. אבל, חדשות טובות! לאחר תקופת ההסתגלות של כ 4 רכיבות, התפעול באצבע אחת הופך לטבע שני והוא מוכיח עצמו כנוח יותר ומהיר יותר. שכן אין צורך להוריד את האצבע המורה מאחיזתה בגריפ או בידית הבלם, ומאפשר החלפת הילוכים טובה ומהירה גם בקטעים צפופים הדורשים שינוי תכוף בהילוך שבשימוש.
ברכיבה ניתן להרגיש כי עצמת הקלאץ' פחותה מזו שבמערכת ה SRAM X1 שלי וזאת בגלל רעשי הצלפת שרשרת ודילוגי הילוכים בשטח טכני. חשוב לציין שאת המבחן ביצענו ללא מוליך שרשרת למרות המלצות הייצרן. לאורך תקופת המבחן נפלה השרשרת פעמיים (שתיהן בשטח סלעי טכני מהיר) כך שאי אפשר לייחס זאת באופן חד משמעי דווקא לביצועי מערכת ההנעה הזו.



 



סיכום
מערכת ההילוכים של BOX מביאה חידוש ומראה מרענן לדואופול שימאנוסראם. מערכת דור ראשון זו מתפקדת היטב, נראית טוב ומהווה תמורה טובה במשקל/ ביצועים/ מחיר. כאמור, על פניו לא נראית הצדקה לשדרוג מערכת קיימת במערכת של BOX (מתוך ההנחה ש-אל תתקן מה שלא שבור). המערכת תוכננה להוות חלופה ראויה למערכות הקיימות בשוק (לפני תקופת ה"איגל") ותתאים לקסטות 11 הילוכים עד 46 שיניים באשר הן. תפעול השיפטר בהחלט מביא בשורה מרעננת וחיובית אך אינו "משנה את חוקי המשחק".
הייתי רוצה לראות במערכת זו טווח רחב יותר של כוונון מיקום השיפטר על הכידון עקב אילוצי מקום עם ידית הבלם. הייתי רוצה גם כן אפשרות לסחיטת מספר הילוכים בלחיצה אחת בהעלאת הילוכים (האמת, גם מסראם) וגם כמובן לשפר את הקלאץ' כך שיתן מתח רב יותר על השרשרת.
כדאי לזכור כי המחיר מקביל למערכות GX של סראם ובשימנו בין XT ל XTR. המשקלים גם כן דומים. על כן יש כאן מועמד ראוי לתחרות בין האימפריות.




 


יותר: תמורה למחיר, מראה, ייחודיות
פחות: עוצמת הקלאצ', דורש הסתגלות

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם