מבחן נעליים Fizik M4B UOMO

Fizik M4B UOMO

יבואן: CTC

מחיר: 895 ₪



 


 

פיזיק הינה מותג על של יצרנית האוכפים האיטלקית Selle Royal. החברה הוקמה ב1996 ושמה הפך עם השנים לשם נרדף לאוכפים איכותיים לכביש ולשטח. בשנים האחרונות החלה החברה לייצר גם נעלי רכיבה, כאשר היא מציעה קולקציה חדשה הכוללת מספר מצומצם יחסית של דגמים לכביש ולשטח. למבחן קיבלנו חלק מהקולקציה של היצרן לתחום הכביש והשטח כשדגם הראשון למבחן הוא דגם הביניים של אופני ההרים – הM4B UOMO.


מאפיינים כללים
גפת ה MB4 עשויה מMicrotex  בציפוי שכבת גומי בצבע שחור מט, וכוללת חורי אוורור עדינים לאורכה. החלק הקדמי כולל חיזוק גומי להגנה על האצבעות, ואזור העקב מחוזק גם הוא בגומי לתמיכה. חלק מעיצוב הנעל כולל לוגו של Fizik בחלק הקדמי החיצוני, לוגו חלקי בחלק האחורי החיצוני, ומקטע שחור מבריק בעקב ובלשונית. אלמנטים אלה בשילוב עם קוביות סוליה אדומות נותנים לנעל מראה מרשים ואופנתי. רכיסת הנעל מתבצעת ע"י אבזם BOA יחיד ללא רצועות הידוק נוספות. הסוליה בנויה ממשטח קרבון מוזרק וכוללת מעטפת קוביות גומי גבוהות בעקב ובכף הרגל על מנת לאפשר הליכה נוחה ואחיזת קרקע בתנאי קרקע קשים. בחזית הסוליה ישנם הברגות להתקנת שני "פקקים" להגברת אחיזה בהליכה, אך הפקקים עצמם אינם מסופקים עם הנעל. בתוך הנעל ישנו מדרס פנימי.


התאמת הנעל לרגל ורכיסה
מידת הנעל (44 במבחן) נראית סטנדרטית, כאשר מבנה הגפה מרגיש מעט רחב. רכיסת הנעל מתבצעת ע"י מערכת BOA עם אבזם בודד כאמור, כאשר מיתר המתיחה שזור לאורך לשונית הנעל ומותח את החלק העליון של הגפה בצורה שווה לאורך הלשונית. הרכבת הקליטים גם היא סטנדרטית והסוליה כוללת סימונים להקלת כיוון הקליטים.



בשימוש
עם נעילתה על הרגל הנעל מרגישה נח ומספקת אחיזה טובה. קוביות הסוליה מעט גבוהת וצפופות, כך שההתחברות לפדאל דורשת הפעלת לחץ גדול מהרגיל. כאשר הפדאל מחובר, הקוביות היו ממש צמודות לצידי הפדל (Shimano XTR), כך שחיבור הנעל היה קשיח לחלוטין ולא אפשר מעט משחק ימינה ושמאלה כפי שבדר"כ אפשרי בפדלים שימאנו  SPD. התחושה הזכירה יותר פדאלים כביש. ההשלכה העיקרית של זה היא שכיוון מדויק של הקליט הוא קריטי ולכן נאלצתי לכוון את הקליט מספר פעמים עד שאכן הגעתי לנקודה המדויקת (בדר"כ ניתן לפצות על כיוון שאינו 100% מדויק ע"י הטיית הרגל לכיוון הרצוי, המתאפשרת כאשר יש מעט חופש בפדל). גם כאשר כיוון הקליט מדוייק, קיבוע כף הרגל ללא חופש צידי אינו אופטימלי. יש לציין שלאחר כמה רכיבות קוביות הסוליה התרככו והשתפשפו מעט על הפדל ונוצר מעט החופש הרצוי. אגב, בפדלים אחרים של שימנו (XT) התחושה הייתה הרבה פחות צפופה, והיה מעט חופש צידי. מבחינת נוחות, הנעל הרגישה נח, למעט מספר רכיבות ראשונות בהן החלק הקדמי של שורש כף הרגל הרגיש קשיח מעט עד שהתרכך והתאים את עצמו לצורת הרגל.
הנעל קלילה וקשיחה, ואכן תחושת הפידול טובה, והעברת הכח חדה ומיידית. הסוליה מרגישה קשיחה, וגפת הנעל אוחזת טוב את הרגל להעברת כח יעילה גם בעת פידול בעמידה. אבזם הBOA מאפשר מתיחה קלה ונוחה של הנעל גם תוך כדי רכיבה. למרות הקשיחות, הנעל הפתיעה בנוחות בהליכה תודות לקוביות הסוליה הגבוהות והרכות, וגם הפגינה עמידות טובה של הסוליה - לאחר 4 ימים של רכיבת אול מאונטיין אגרסיבית ברומניה כולל לא מעט הליכה בקרקע קשה, הסוליה נשארה במצב טוב. הנעל מרגישה מאווררת, גם בימים חמים מאד. הורדת הנעל מהרגל מעט מגושמת – שחרור אבזם הBOA אמור לשחרר את מיתר המתיחה אולם בפועל המערכת מעט קשה לשחרור ודורשת עזרה בשחרור המיתר בעזרת האצבע, מה שלא תמיד עובד בקלות. 




 


סיכום
כצפוי מיצרן איטלקי, הנעל של Fizik  מספקת שילוב מעניין של עיצוב וביצועים. במקרה הזה העיצוב מודרני ונקי, אולם עדין יחסית, והצבע השחור עשוי לקרוץ לבעלי טעם סולידי, זאת לעומת הרבה נעליים בשוק שמגיעות דווקא בצבעים בהירים וזוהרים. הנעל מספקת נוחות וביצועים טובים, אולם דורשת עקומת הסתגלות והתאמה. הבעיה העיקרית היא מבנה הסוליה הכולל קוביות מעט גבוהות וצפופות, מה שיוצר מעט קושי בהתחברות לפדלים מסוימים, שינוי מנח בזמן רכיבה, וגם מעט בהתנתקות. המצב כאמור שונה עם פדלים שונים (אנו בחנו עם שימאנו XT/XTR), אולם זה עשוי להוות מעט בעיה בעיקר לרוכבים שאינם מנוסים מספיק ברכיבה עם פדלים עם קליטים. אבל זה גם מה שנהגו לומר על מכוניות איטלקיות – עיצוב וביצועים לא תמיד הולכים בראש אחד עם הנדסת אנוש.
 
יותר: עיצוב, משקל, קשיחות
פחות: קלות תפעול

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם