Cannondale Trigger 3 2018

Cannondale Trigger 3 2018

דוגמנית: יוליה רפקין

יבואן: ריסייקלס

מחיר האופניים: 16,449 ₪  





 




נראה שעבר זמן לא רב מאז שקנונדייל השיקו את הטריגר הראשונים בשנת 2014. הטריגר דור א' שהושקו יחד עם הג'קיל המוחדשים הציגו תפיסה חדשה באופני שיכוך מלא ארוכי מהלך שהגיע לצד קטגוריית רכיבה חדשה "פרטית" ולא ממש ברורה להלן ה- Over Mountain. בדיעבד, זאת כנראה הייתה הקטגוריה אשר פתחה את אופנת האנדורו שאנחנו נמצאים כרגע בשיאה. הטריגר והג'קיל נבנו סביב בולם DYAD. בולם משיכה ייחודי בפיתוח משותף של קנונדייל ופוקס שהיה אחרי לשנוי מהלך המתלה והגיאומטריה של האופניים On the fly. 140 מ"מ במצב ה Flow, ו 85 מ"מ במצב טיפוס, סוג של "שני זוגות אופניים בזוג אחד". האופניים נבחנו אצלנו בשנת 2014 ולמען האמת דיי אהבנו אותם. אולם שוק האופניים התייחס אליהם כאופניים ייחודיים/ מורכבים מידי. קנונדייל הודו מאוחר יותר כי כנראה בולם המשיכה הייחודי יחד עם הלפטי לא פתחו לאופניים יותר מידי דלתות בקרב הרוכבים אז. קפיצה לשנת 2017,  וקנונדייל משיקים לפני מספר חודשים את הטריגר סימן 2. הטריגר החדשים עם מהלך מתלה של 140 מ"מ נצבים בין ההאביט שנבחנו כאן לא מכבר, לבין הג'קיל- אופני האנדורו המחודשים עם 165 מ"מ מהלך מתלים. טריגר 2018 זכו למראה חדש והרבה פחות מסובך מהדור הקודם וגם הם בדומה לקודמיהם מציגים שני מצבי רכיבה על זוג אופניים אחד. מצב Flow עם 145 מ"מ מהלך ומצב Hustle עם מהלך מוקטן של כ 115 מ"מ, שני המצבים מבוססים על מנגנון ה Gemini החדש של קנונדייל, אשר מיושמים הפעם ע"י בולם דחיפה רגיל (יחסית) בהפעלה מכנית מהכידון. הלפטי הייחודי והמדהים, נכחד השנה לחלוטין מהליין של הטריגר וכך גם גלגלי ה-29" בכלל דגמי השיכוך מלא ארוכי המהלך. מרסייקלס קיבלנו למבחן את ה Trigger 3 לאחד מהמבחנים ארוכי הטווח הראשונים בעולם. 


 

 
     
 


Highlights
  • - משולש קדמי קרבון, משולש אחורי מאלומיניום
  • - גלגלי "27.5 בלבד
  • - טכנולוגיית Gemini Rear Shock לשינוי מהלך ופרוגרסיביות תוך כדי רכיבה
  • - מתלה סינגל פיבוט המייצר מהלך של 145מ"מ
  • - מזלג פוקס 34 פרפורמנס 150 מ"מ
  • - אורך צינור עליון 602 מ"מ (אופקי)
  • - זווית צינור ראש 66 מעלות
  • - זווית צינור כיסא אפקטיבי 74.5 מעלות
  • - אורך תומכות שרשרת  420 מ"מ
  • - בסיס גלגלים 1164 מ"מ
  • - משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 14.3 ק"ג
  • - נתונים למידה  M
 


 
       


 



 

שלדה ומתלה
מודה, אני סאקר של צבע כתום, ולכן, במבט ראשון כבר אהבתי את מה שאני רואה. משולש קדמי מקרבון בעל קימורים אלגנטים וחלקים, מראה עיצובי מודרני, חישוקים רחבים, צמיגים לטעמי, מקום למתקן בקבוק, הולכת כבלים אלגנטית מאוד ובכלל, בחירת חלקים מרשימה למחיר הנקוב. הרמת האופניים מגלה אופניים מעט כבדים אך בייחס למה שמקבלים בתג המחיר שלהם, אין כל תלונה. קנונדייל כאמור מיצבו את הטריגר החדשים בין אופני השבילים – HABIT בעלי 120 מ"מ מהלך, לבין אופני האנדורו-  JEKYLL בעלי 165 מ"מ. כאשר מטרת העל המוצהרת היא לייצר אופני FUN, זאת עפ"י מגמה הכללית בקנונדייל בעת האחרונה. TRIGGER משתלבים יפה בליין בתור זוג האופניים האחד וה"כל יכול". כחובב טכנולוגיה וחידושים, במיוחד עניין אותי מנגנון הג'ימיני בעל שני המצבים.





 



Dual Mode Gemini Rear Shock- יקרא מעתה "ידית הקסם" הממוקמות על הכידון ותפקידה לשנות בין שני מצבים בבולם האחורי, Hustle ו Flow. השינוי מתבטא ברמת הפרוגרסיביות של הבולם והקטנת מהלך המתלה בכ 20%, זאת על ידי הקטנת תא האוויר. מצב Flow מנצל את מלוא מהלך הבולם עם 145מ"מ ופחות פרוגרסיביות בעבודה. במצבHustle  המתלה הופך למגיב יותר, זריז יותר ביציאה מפניות ופידולי ספרינט, ובכלל מרגיש יותר "חי" אבל המהלך כאמור קטן לאיזור 115 מ"מ.
האופניים מבוססים על מתלה ציר יחיד פשוט עם לינק עשוי קרבון (בכל הדגמים) המחובר לבולם שנמצא במצב אופקי וממוקם גבוה בשלדה. המיקום הגבוה של הבולם מרים את מרכז הכובד של האופנים מחד, אך מאידך מקרב מאד את מתג שינוי מצבי הבולם שנמצא ממש מתחת לצינור העליון ונגיש לתפעול ביד אחת ללא צורך בלולינות מתקדמת או בסדרת מתיחות מקדימה.



 




מבנה המשולש הקדמי ומיקום הבולם גבוה בשלדה מאפשרים הכנסת מתקן בקבוק נמוך בשלדה קרוב לציר המרכזי. אמנם לא ייכנס בקבוק גדול מ 500 מ"ל אך לימים חמים או רכיבות ארוכות יהווה תוספת נחמדה, ובימי החורף אולי אפילו ייספק לבדו. מראה האופניים משך תגובות רבות בשטח. האמת שרובן  הפתיעו אותי משום שלדעתי האופניים אינם חריגים כל כך במראה. התגובות נעו בין "מי זה ג'רום קלמנץ?" לבין "אז מה, בנו שלדה סביב מתקן הבקבוק" דרך הערות שונות ומשונות על צורת הלינק.



 

  


על השביל
גם הפעם ברשותכם אני רוצה להתחיל מהסוף: הטריגר היו מהאופניים היותר כייפים שרכבתי עליהם מזה זמן רב! למעשה עוד הגנבתי עליהם כמה רכיבות גם לאחר כתיבת המבחן עד שנאלצתי להחזירם. אך הדרך לא הייתה קלה. המשיכו לקרוא ותגלו מה קרה שם...
הגיאומטריה של הטריגר החדשים היא מה שנהוג לכנות גיאומטרית שבילים מתקדמת אך לא ארוכה. עם טופ טיוב ו REACH רגילים, האופניים מרגישים "קומפקטים", קצרים ונמוכים. זוית הראש וזוית הכסא מותאמים לצירוף טוב בין מצב כסא גבוה ונמוך והיגוי מאוזן. עם הפידול הראשון מורגש אורך הצ'יין סטיי הקצר, והאופניים ששים עלי קרב ומוכנים לווילי מזדמן בכל מצב. 420מ"מ ועוד יש מקום לבוץ. לא רע!!
כוונתי סאג ל 25% ויצאתי לרכב עם חברי המערכת במשמר העמק. לרוב אני ניגש למבחן בבולמים פתוחים לטובת למידה מיטבית של קינמטיקת המתלה (כזה אני...), ורק אז מנצל את יתרונות הטכנולוגיה ושיפור יעילות הדווש באם יש צורך בכך.
טיפוס ראשון - הטריגר נמצאו מיד כחובבי נדנוד בפידול (בובינג) שבסך הכל אופייני למתלי סינגל פיבוט פשוט. דווש בעליה בדרך כבושה, יורד קצת לשולי הדרך ומטפס בסינגלים כשניתן, כדי לבחון את תגובתיות המתלה בטיפוס. אכן עבודת מתלה היא #סינגלפיבוטיתטיפוסית. יפה חשבתי, עכשיו נפעיל את הקסם בצורת ידית שינוי הבולם ונקבל חיית שבילים מטפסת קצרת מהלך (בניגוד ל AM מסורבלים). הידית ירדה למקומה, הכבל המוליך סובב את הכפתור שעל הבולם ו.. כלום. לא הורגש שום הבדל. ניסיתי שוב, כלום. המתלה עדיין מתנדנד. מכוון ששינוי הפרוגרסיביות של הבולם לא משנה גם את בורר מצבי הפידול, לא חל שינוי מורגש בעליה, הגיוני... שינוי מתג הבולם למצב "פידול" מסייע קצת בהפחתת הנדנוד אך אינו מספק. במצב ה"נעול" כמובן שכבר אין שום נדנוד מורגש והטיפוסים חזרו להיות הסיוט הרגיל של רכיבות קיץ (אבל עם הרגשה טובה).




 








ככלל הרכיבה הראשונה לא נרשמה כמבריקה במיוחד. למרות שהוקסמתי ובאתי מפומפם מהרעיון של לרכב על אופניים קטנים וזריזים, המתלה בעט מידי, הגלגל האחורי לא הפסיק לקפצץ ולאיים להעיף אותי מעל לכידון, והבולם הקדמי לא הרגיש כל כך מסייע בעניין.
כל הרכיבה הייתי עסוק ללא הרף בלאזן את הבולמים ולנסות למצוא כוון טוב יותר לריבאונד ולקומפרשן. טו מייק א לונג סטורי שורט, בסוף הרכיבה כבר לא היו לי חברים מרוב עצירות לכוונון בולמים ועדיין לא מצאתי נחת. חזרתי הביתה מתוסכל אך חדור מטרה לפצח את הסאקר הזה.
לרכיבה השניה כבר יצאתי לבד (כאמור כבר אין לי חברים.... אני רוצה לנצל במה זו ולקרוא לרוכבים מאיזור המרכז הצפוני או הצפון המרכזי או בקיצור מכרכור, לבוא לרכב איתי. אני לא נושך, ממעט לקלל, מזיע במידה מתונה. בבקשה, כל חבר יעזור. תודה!) כבר לפני כן חשבתי שכדאי להגדיל את הסאג עוד יותר ולהתרשם ממידת השפעתו. גם ברכיבה זו עדיין עצרתי, הורדתי אויר, סגרתי ריבאונד/ פתחתי חזרה, הורדתי אויר בצמיגים, יותר מידי אז נפחתי חזרה.... עד שלבסוף מצאתי את הנקודה ברכיבה השלישית. הגדלת הסאג למעל 30% גם מלפנים וגם מאחור שיפרה באופן קיצוני את השיכוך ואת האיזון על האופנים. הם כבר לא בעטו ולא זרקו אותי קדימה. צמד בולמי הפוקס נפתחו ונכנסו לפעולה. כן... כל מה שהאופניים היו צריכים זה לשחרר את הפרא שבתוכם. מכאן הרכיבות שלי הפכו לכיף צרוף! אופניים אשר מתמודדים יפה עם גינות סלעים ודרופים, כאלה המשוועים לסוויצ'בקים צפופים ומבט מטורף בעיניים. (פלאשבקים מהרכיבות מעלים לי את הדופק ברגעים אלו ממש)

 




 

 


איך הורדת לחץ האויר והגדלת הסאג משפיעה על יכולת הדווש אתם שואלים? ומה בנוגע לידית הקסם? קחו רגע הפסקה להסדיר נשימה... יאללה נתחיל.
כצפוי הורדת לחץ אויר מהבולמים הוסיפה לתחושת הנדנוד ולמיקום עמוק יותר בתוך המתלה. אני חושב שזה יהיה הוגן לומר שבטריגר, בכל טיפוס מנהלתי יש להעביר את הבולם למצב נעול ולטפס (עם גישה כל כך נוחה זו ממש לא בעיה), במצב נעול האופניים מטפסים מספיק טוב. הצ'ין סטיי הקצר והקוקפיט הקומפקטי לא הופכים את הטריגר לחיית טיפוסים אך הם מבצעים משימה זו ביעילות מספקת. אולם הורדת האויר הורידה את ה"אדג'" הבועט של המתלה והוא הפך לרך ומפנק. אבל עדיין פרוגרסיבי מספיק כדי לא להטרק גם בדרופים די גדולים לפלאט כגון הדרופ בדרימר במישגב, או הדאבל דרופ באריסטו במשמר העמק.
העניין עם ידית הקסם הטריד אותי שוב ושוב בכל רכיבה. מחד, אתה רוצה מתלה קצר ומגיב בטיפוסים או בשבילים חלקים ומהירים. אבל אם הבולם במצב פתוח, ידית הקסם לא משפיעה על הנדנוד והאופניים לא מספיק יעילים, ואם נועלים את הבולם, אין שום משמעות ל"קסם". אז מה קורה כאן? בהתייעצות עם כמה מידידי (כי חברים כאמור כבר אין לי) החלטתי לנסות ולרכב בסינגל שאני מכיר היטב בשני המצבים ולנסות למצוא את הקסם. בחרתי בסינגל מגוון שכולל קטע דווש, קטע סלעי טכני והמון סיבובים הדוקים המחייבים יציאה בדווש (אם רוצים לרכב מהר...).



 






 


כדי להפוך את העניין לכמה שיותר מדעי הפעלתי סטראבה ורכבתי פעמיים את אותו הסינגל במצב פתוח ופעמיים עם "הקסם" לסירוגין. כאשר בכל ראן אותו מצב מתלה ליווה אותי בירידה ובטיפוס חזרה. התוצאות הפתיעו אותי ממש, במצב Flow, המתלה והאופניים עובדים כמצופה. המתלה מרגיש עמוק וסופג, האופניים מרגישים יציבים ומהירים, אך לא באופן מיוחד לקטגוריה. לעומת זאת במצב הHUSSLE נתגלו אופניים אחרים לגמרי- מגיבים וזריזים בדווש, מנתרים החוצה מכל פניה בקלילות מדרבנת והתוצאות נראו בבירור גם בזמני המדידה. הראנים עם המהלך הקצר היו מהירים יותר בשתי המדידות ההשוואתיות. אז אולי בכלל צריך לקרוא למנגנון הג'ימיני (מזל תאומים) התאום הרשע? החסרון היחיד הוא שהמהלך הקצר יותר מרגיש פרוגרסיבי מדי ונוקשה מדי במסלעות, כמו באופניים קצרי מהלך.



 







 


סיכום
תקציר הסיכום הוא שיש כאן אופני פאאאאאאן היסטריים עם שני סייגים. הראשון הוא מערכתי: החלטה ללכת רק על גלגלי 27.5 בדגם זה נראית לי תמוהה. לטעמי אופניים חדשים בסגמנט זה צריכים להבנות גם סביב גלגלי 29. אופני "29 עם כל כך הרבה פאן היו נכנסים לסגמנט משמעותי בו שולטים שחקנים חזקים, והטריגר לא היו נופלים מאף אחד מהם. להיפך, מנגנון הג'מיני (ידית הקסם) המייצר אופנים קשיחים וזריזים היה בא לידי ביטוי ביתר שאת על גלגלי "29. יש לי תחושה שמשהו מעניין עתיד לבוא עלינו בשנת הדגם הבאה בדגם זה.
הסייג השני מתייחס ל Dual Mode Gemini- ידית הקסם: למרות התפעול הפשוט ונגיש של הידית, לא מצאתי את עצמי משנה מצב ברכיבה באופן ספונטני. למעשה, הייתי שמח יותר לו ידית זו הייתה פוקדת גם על מצבי הבולם האחורי ומחליפה מצבים לפני כל טיפוס או סינגל עתיר דיווש. בין שני מצבי הג'ימיני אכן מתקבלים אופניים שונים לגמרי בהתנהגותם ממש כפי שטוענים בקנונדייל, וכל כך יבורכו. אך אי היכולת להשפיע גם על יכולת הדיווש של האופניים הוא סוג של פספוס לטעמי.
בשורה התחתונה הטריגר הם אופניי AM עם פאן פקטור יוצא דופן (איזה כיף לומר פאן פקטור, ממש פאן לי במקסימום) כאלה שהייתי בוחר בכל רכיבה בה מדגדג לי להשתעשע ולהנות. כוון הבולמים מעט מסובך, אך ברגע שמצאת, אתה בגן עדן. יעילות הדווש בקטעי קישור ועליות ארוכות אינה מהטובות בסגמנט, אך עם בולם נעול, למי באמת אכפת. בסוף היום יש כאן אופניים נאים מאד, בעלי גימורים מעולים, בחירת חלקים נבונה המותאמת לסגנון הרכיבה ולמחיר (למחיר יש מידת השפעה רבה) ואפילו המשקל היחסית גבוה לא מעיב על הזריזות של האופניים בפניות ושטח טכני. חבל שצריך להחזיר...




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם