הג׳ירו ד'איטליה בישראל וחדשות חמות מהסייקלינג אקדמי

The Big Start 2018

 La Grande Partenzaהג׳ירו ד׳איטליה בישראל,  וחדשות חמות מהסייקלינג אקדמי





 



אחרי שמוזינג אלגנטי בחולצות מכופתרות בלובי של מלון וואלדורף אסטוריה, על יין לבן ופלגרינו מוגז קלות, נכנסנו לאולם הכנסים של הוולדורף אסטוריה בירושלים וחטפנו שוק.
חברים, ככה נראית מסיבת עיתונאים בינלאומית ,וזה לא צחוק.
על במה מאחור עשרות מצלמות וידאו וטלוויזיה של ערוצים מקומיים וזרים, עשרות נציגי מדיה בינלאומית, עשרות פוליטיקאים ואישיות ספורט ומדיה. ממש מרשים ומכובד. הייתי כבר בהשקת האקדמי לפני כשלוש שנים כשפטר סאגן היה המנטור ואורח הכבוד, והגיעו לפה גם סלבודלי (כעיתונאי) לומברדי (כסוכן של סאגן) ועוד נבחרת של עיתונאי ספורט בינלאומיים מהשורה הראשונה, אבל זה לא דומה בכלל. האירוע אז היה תוצאה מוצלחת של השתדלות וכוח פוליטי של המזמינים, והאירוע היום הוא גם תוצאה מוצלחת של לובינג ופוליטיקה, אבל תוכן ההכרזה עצמו הוא פשוט מעניין וחשוב לכל חובב רכיבה בעולם.
זה הפא@&ן ג׳ירו ד'איטליה!
נכחו באירוע שרים ומכובדים ישראלים, לצד שדרת הניהול השיווק והתפעול של הג׳ירו:
שר התיירות יריב לוין.
שרת התרבות והספורט מירי רגב.
שר הספורט של איטליה לוקה טוטי.
שגרירים.
ראשי ערים, כמו ניר ברקת המארח, שהזכיר לכולם שירושלים סוגרת השנה חמישים שנה לאיחודה ושחרורה.
מנכ״לי משרדי ממשלה.
עיתונאי ספורט ואופניים מכל העולם. אנשי עיתונות הספורט והאופניים הישראלים ,ואחד סילבן אדאמס שבמו רצונו והונו גרם לבלתי יאומן לקרות: סילבן הביא לישראל את אחד מאירועי הספורט הגדולים והיוקרתיים בעולם, הצליח לראשונה להוציא ג׳ירו בפרט וגראנד טור בכלל, מחוץ לאירופה.




 



הטקס מתחיל ואת דברי המכובדים על הבמה פותח מנהלRCS Sports , מפיקת ובעלי האירוע - פאול בלינו:
״אנו גאים להתחיל את המאה השנייה של המרוץ פה״ (המהדורה המאה החגיגית והמפוארת של האירוע, התקיימה השנה. נימי). הוא דיבר על סלוגן האירוע, אמורה אינפיניטו, שזו אהבה אינסופית, מה שכל איטלקי מרגיש לרכיבה ולאופניים... ועל יותר ממאה מיליון צופים.
״זו פלטפורמה לתקשורת ולקידום של איטליה, של ההיסטוריה, אבל הזדמנות זהה לשותפים שלנו, לארצות המארחות, ולערים ולנותני החסות״. אגב, הוא אמר ״ברוכים הבאים״ ו״נתראה בג׳ירו״ בעברית במבטא לא רע, והתלבש שיקי בטירוף... אח האיטלקים האלו ידועים להתלבש ולבחור משקפיים.
יריב לוין שר התיירות דיבר על חולצות הג׳ירו ועל הזמנים שהוא יודע לרכוב בהם את העליות פה באזור, כלומר, השר שלנו רוכב?
מירי רגב, האחת והיחידה, דיברה בעברית בלבד
והדבר הראשון שאמרה היה ״ירושלים בירתנו הנצחית״, אפרופו שיתופי פעולה ואווירה שיתופית.
היא עשתה כבוד לכל המכובדים הזרים, כמובן עם טעויות הגייה ״בקטנה״ בשמות הרוכבים,
התגאתה בכך שסופסוף יזנקו מהעיר היפה בעולם ירושלים (טיילת באירופה כבר, מירי? או במאה שערים?) וקראה לתיירים מכל העולם לביא לבקר פה עם הג׳ירו ולראות את כל שכיות החמדה, ההיסטוריה והאתרים הקדושים של ארצנו הקטנטונת אך המשמעותית.
בנוסף השרה רגב פרגנה גם למפיק האירוע הישראלי דני בן נעים וחברת קומטק כנסים, מפיקת הצד הישראלי של האירוע, שזה עתה סיימו להפיק פה את היורבסקט. מה שמעניין בדבריה היה העובדה שהממשלה השקיעה פה את התקציב הגדול ביותר ששמה אי פעם על אירוע ספורט, עם מטרה לחבר בין עמים ולאומים, אבל גם לקדם רכיבה ואורח חיים ספורטיבי לישראלים.


 
 


 


לוקה טוטי, שר התרבות האיטלקי דיבר באיטלקית, ממנה הצלחתי להבין רק ״סניור סילבן אדמס״ ו״ג׳ינו ברטלי״. לשמחתי, רן מרגליות מהאקדמי שדובר איטלקית שוטפת תרגם לי את עיקרי דברי האיטלקים:
״ הג׳ירו ה-101 יהיה גשר בין איטליה לישראל. הסיפור של ג׳ינו ברטלי מחבר בין ישראל לאיטליה, כבוד ענק שפעם ראשונה גראנד טור יוצא מחוץ לאירופה״.
ניר ברקת ראש עיריית ירושלים:
״ירושלים היא עיר עם 3,000 שנות היסטוריה. בקילומטר רבוע אחד יש לנו יותר בתי כנסת, כנסיות ומסגדים מכל מקום אחר בעולם. אנחנו שומרים על חופש הדת וחופש התנועה לכל מי שגר כאן, וזה אושר גדול בשבילנו לארח פה אירוע כזה ואת כל המלווים והמעודדים שלו. אנו הבירה הרוחנית של העולם, ומקווים שהמונים יגיעו לפה לבקר פעם בחייהם בירושלים, ולאחד בין צפייה בג׳ירו לביקור בעיר הנפלאה הזו״. כיאה לעברו, ברקת הזכיר גם את ההווה, ההיי טק בעיר, מרתון ירושלים הבינלאומי, והעיד על עצמו שהוא אתלט פעיל. הוא קינח בהצדעה לסילבן אדאמס ואיחול שנה יהודית טובה וחתימה טובה לכל האורחים והשותפים. ברקת הצטיין בדיבור רהוט ואינטליגנטי עם מבטא משובח.
קינח את הדוברים האורחים מאורו וגני, המנהל הספורטיבי של הג׳ירו בעשרים שנים האחרונות, שעכשיו כבר אפשר לספר שביליתי איתו ועם אנשי הלוגיסטיקה של הג׳ירו יום שלם של סיורי שטח בכמה מאתרי הרכיבה הבולטים בארץ לפני כחודשיים, כשבדקו את היתכנות המיזם המטורף הזה. מאורו סיפר כמה הם מרוצים ממהדורת המאה שהתקיימה בגאון במאי האחרון, וכמה זה סימבולי ומיוחד בעיניו להתחיל את הסנצ׳ורי החדש של הג׳ירו בעיר הקדושה והחשובה ירושלים, עם סיום בעיר הקדושה והחשובה (והאיטלקית) רומא. הג׳ירו מסתיים מסורתית במילאנו אבל כבר הסתיים בעבר ברומא (לאחרונה לפני כעשרים שנה), אבל זו תהיה הפעם הראשונה שהוא יסתיים בוותיקן עצמו.
בזמן שמאורו דיבר, הוצגו מאחוריו גרפי ומפות הסטייג׳ים, שכבר נחשפו לפני כמה ימים בעיתונות.
מאורו הראה בקיאות במסלולי שלושת הסטייג׳ים הישראלים ובאטרקציות לאורכן, עד רמת התופעה הייחודית של מכתש רמון, המכתש הגדול בעולם.
הוא דיבר רבות על הנוף והתוואי הטופוגרפי המשתנה תכופות בישראל, תופעה מאוד ייחודית בעולם, על ערים תאומות כמו תל אביב ומילאנו, ועל האחווה בין ישראל לאיטליה.
אחרון הדוברים היה נשיא הכבוד של הוועדה המארגנת סילבן אדאמס, הפילנתרופ הישראלי-קנדי, שהניע את כל הבאת הג׳ירו ארצה. סילבן הציג עצמו בעברית דווקא:
״שלום אני סילבן אדמס, עולה חדש, עליתי לארץ לפני כשנה, אעבור לאנגלית כי אני לא מספיק טוב ולא סיימתי את שיעורי האולפן שלי״... גדול.
הוא פתח באזכור משפחת ברטלי שהגיעה עימו ועם שאר המכובדים בבוקר ל״יד ושם״ והם נעמדו באולם וקיבלו standing ovation.
אדמס הסביר שאנחנו פה אחרי יותר משנה של מגעים ומאמצים שעירבו את כל צמרת הממשלה עד ראש הממשלה, ערי ירושלים, תל אביב חיפה באר שבע ואילת, חמש הערים הגדולות והחשובות בארץ, ומשטרת ישראל והעומד בראשה, שזכה לתואר סופרסטאר מסילבן.
״אני אוהב אופניים, חובבן רציני בגיל מאסטרס, ואיכשהו הצלחתי לשכנע את הג׳ירו ואת המדינה שזה רצוי ואפשרי״ אמר בשיא הצניעות. מה שמאוד אהבתי בגישה של סילבן היא ראיית המקרו שלו על המהלך המרשים שיזם. לא חשיבה קטנה, אם כי חשובה, על העזרה להעלאת רמת הענף בארץ, החשיפה שלו, ועל המקפצה לספורטאי אחד או חמישה, אלא המחשבה על איך וכמה זה יחשוף את ישראל בעולם, ועם אילו הקשרים. וזה מדהים וסוחף. ״אל תחשבו שמדובר פה על אירוע ספורט. נכון, תהיה פה תחרות אופניים רצינית, אבל מבחינתי זו דרך להביא מאות מצלמות טלוויזיה בינלאומיות וצלמים, עשרות אלפי תיירים, חשיפה חיובית בינלאומית לחברה המעורבת הדמוקרטית וחופשיה שלנו. האהבה לספורט בכלל ולאופניים בפרט, מזג האוויר פה, האירוח והחום הישראלים הם בונוס״. משרד התיירות צריך לגייס אותו לדוברות שלהם... ״ביחד עם חברי ושותפי רון בראון, הקמנו את יזראל סייקלינג אקדמי, הקבוצה המקצוענית הישראלית הראשונה, פרויקט שלא למטרת רווח, על מנת לקדם את הענף, וכמובן שגם הרוכב הישראלי התחרותי, אבל מבחינתנו כל רוכב בקבוצה הוא שגריר לישראל, לשלום, לרב לאומיות ולאחווה. בכרטיס הביקור שלי כתוב שאני שגריר מטעם עצמי למדינת ישראל, כלומר, אי אפשר לפטר אותי (צחוק בקהל), אבל הרוכבים שלנו הם שגרירים מטעם המדינה. בואו לפה, הכירו את ישראל האמיתית, הנורמלית, ברוכים הבאים!״.


 








 


שני האורחים המיוחדים, שעניינו אותנו הרוכבים יותר מכולם היו שני מנצחי עבר של הג׳ירו, אלברטו קונטדור ואיוון באסו.
קונטדור מלמל כמה מילים באנגלית על החגיגיות והייחוד במהדורה הזו, סיפר שכבר היה פה וכמה אהב את ישראל וירושלים.
באסו, נראה צעיר וחתיך למי ששאלה, דיבר על כך שהג׳ירו הוא החלום של כל איטלקי, וכל שנה מדליק את כולם מחדש. מבחינתו הג׳ירו הוא המרוץ היפה והתרבותי בעולם, וב-2018 הוא יגיע לעיר הכי רוחנית ומהעתיקות והחשובות עולם - חיבור טבעי מבחינתו.
באסו דיבר על מבנה, אופי וקשיי הסטייג׳ים הראשונים, על טכניות ומורכבות הטיים טריאל האישי שפותח את הג׳ירו, על הפלוטון העצבני והחזק (טרי) של הימים הראשונים, בו מלא צעירים לוקחים סיכונים כדי להתבלט, ואיך הסטייג׳ים הותאמו להכיל את זה.


 



קונטדור דיבר על האפשרות לקבל פנצ׳רים בנג״ש הראשון, בגלל האבנים הרומיות שבתוך העיר העתיקה. הזכיר כבישים באזור עכו ברוחב שישה מטרים בלבד, ודיבר על האופי הטקטי של הסטייג׳ השלישי שמסתיים על כביש הערבה בואכה אילת (ירידה טכנית מהירה מצומת שזפון לצומת הערבה, ואז מישור מהיר דרומה על כביש הערבה).
חברים, הם מכירים את מסלולי הסטייג׳ים על בוריים, וזה אופטימי ונראה סגור ובטוח.
קונטדור ענה לשאלה מעיתונאי זר על נושא בטחון ובטיחות בישראל: ״כל העולם משתגע, לא רק המזרח התיכון. זו הפעם השנייה שלי בישראל, ולכן אני כבר מכיר את ההבדל בין מה שחושבים ושומעים, לחוויית הטיול פה דה פקטו, וכמו שאני למדתי לאהוב את ישראל האמיתית ולראות את המצב הנורמלי בה, אני מאמין שכל אורח שיגיע לפה עקב הג׳ירו, יחווה חוויה דומה״.
 


 






 


חמשת הסנטים שלי על האינטרס שלRCS Sports , הבעלים והמפיקה של הג׳ירו ד׳איטליה (מחשבות ודעות שלי, לא מדע מדויק):
זו חברה כלכלית. החברה המתחרה שלה, הגדולה בעולם, היאASO , מפיקת הטור דה פראנס, הוואלטה, הדאקאר, מרתוני פריז, ברצלונה, טורי קאטר ודובאי ועוד, שכבר מזמן הפכה לאימפריה כלכלית בינלאומית, המקימה שותפויות ויזמויות ספורט כלכליות בכל העולם.
 RCS
חברה פחות גדולה, פחות בינלאומית ופחות עשירה, והאינטרס שלה להגיע לישראל הוא כלכלי פוליטי ועסקי. בנוסף, הג׳ירו הוא הגראנד טור הראשון שיוצא מאירופה, וזה מבדל אותה מהטור דה פראנס, ושם אותה במעמד של מובילות שוק, חדשנות וראשוניות. ויש גם את העניין הזה, ש-RCS לא מארגנת מירוצים גדולים בארצות מוסלמיות, ולכן היא לא חייבת להתחשב בדעתן, ב-BDS ובשאר המרעין בישין של הפוליטיקה בספורט.
חוץ מכל הבונוסים האלו, יש את האינטרס הברור של להכניס עוד כסף לקופה, כי הממשלה ואדון אדאמס משלמים, והרבה, על ההזדמנות הזו, גם ישירות ל RCS וגם לכל קבוצה שכעת תיאלץ להטיס לפה משאיות ציוד אנשי צוות ועוד, במקום לנסוע על כבישים בתוך אירופה.
אז יאללה חברים, יש עוד 228 ימים...
שננו את מפות המסלולים, הזמינו מקומות לינה בקרבת מקום, בואו לעודד.


 
 
 
 


האקדמי בהכרזות מרגשות משלה – עוד טור רציני ב-2017, עוד רוכב ישראלי ועוד… הפתעה
 
לצד ההכרזה ההיסטורית על הזנקת הג׳ירו ד׳איטליה שהתקיימה היום בירושלים, קיימה קבוצת הפרו-קונטיננטל הישראלית ISRAEL CYCLING ACADEMY מסיבת עיתונאים משלה.
נשאו דברי הקדמה מנהלי וראשי הקבוצה רון בר און וסילבן אדמס, שדיברו על חזונם המשותף, של קבוצת הזנק לרוכבים ישראלים, שתהפוך את ספורט האופניים לאהוד, מקובל ופופולארי כמו הכדורסל, הטניס והכדורגל, אבל גם לשגרר את ישראל האמיתית, היפה, החברותית, הפתוחה והמכילה.
יזראל סייקלינג אקדמי היא קבוצה עם מסד ישראלי ורוב ישראלי בקרב הרוכבים, אך יש בה 24 רוכבים מ-17 לאומים שונים. בכך היא הקבוצה הכי רב-לאומית בכל ה-pro cycling.



 


אחרון עלה מנהל הקבוצה, רן מרגליות, רוכב העבר המקצוען הצעיר, שטרם מלאו לו 30, אך עד כה הוא הצליח להניע ולהזיז שועי עולם, וביחד לעשות פה היסטוריה, הכוללת עד כה הקמת קבוצת כביש מקצוענית ישראלית, הקמת וולודרום ראשון בישראל, הקמת קבוצת פיתוח ישראלית וכעת – הבאת מרוץ הגראנד טור השני בחשיבותו בעולם ארצה.
רן הציג 3 רוכבים שלו שחלקו סיפורים אישיים. דניס ההולנדי שרכב במדי ראבובנק ובלקין בין היתר, סיפר איך זה להיות בקבוצה ישראלית ברחבי העולם, כולל במדינות מוסלמיות כמו קטאר ואזרבייג'ן. רועי גולדשטיין אלוף ישראל המכהן בכביש סיפר על תקרית בה אוהד פרו-פלסטיני תקף אותו מילולית בסוף מרוץ. גיא שגיב, אלוף ישראל ברכיבת נגד שעון ובעברו פעמיים אלוף ישראל בכביש סיפר כמה זה ״שוקל״ כשאתה רוכב בטור בינלאומי ודגל ישראל מודפס לך על החזה.
סילבן אדמס, אגב, סיפר שמאוד נעם לו לשמוע במהלך שני מירוצי ה-UCI המקצועיים בשבוע שעבר בקנדה (בקוויבק ובמונטריאול), את השדרן אומר עשרות פעמים את המילה ״ישראל״ כשנקב בשם הקבוצה של הרוכב שבבריחה.
לאחר שלושת הסיפורים האישיים, הזמין מרגליות לבמה את רוכב קבוצת הפיתוח גיא ניב, והכריז שהוא מוחתם כרוכב מן המניין בקבוצת הבוגרים של האקדמי
. ניב, רוכב הרים תחרותי שהשתתף בקמפיין האולימפי לריו, עבר לרכיבת כביש נטו, וכעת עולה לקבוצה של הגדולים, כרוכב סגל האקדמי. שאפו ובהצלחה!

לבסוף, רן חשף את ההכרזה הגדולה והמשמעותית של האירוע, החתמת אלוף טורקיה ברכיבת נג״ש, ואלוף אירופה באומניום, אמט אורקן הושגלדין, שמעבר להיותו מקצוען ברמות הגבוהות, כלומר תוספת רצינית לכוח האש של הקבוצה, הוא רוכב מטורקיה. מה זה אומר? תחשבו על זה. מדינה שקשריה עם ישראל פחות מטובים כרגע, מדינה מוסלמית, אלוף מדינה שהולך לרכוב במדי אקדמי, אך עם דגל הכוכב והירח על החזה. בכך הפכה האקדמי גם לקבוצה היחידה שאני מכיר שרוכבים בה יהודים, נוצרים ומוסלמי אחד. Any Buddhist cycling pro around? ג׳סט קידינג.


 


העיתונאים המקומיים והזרים שאלו את אמט שאלות רבות שנגעו לבעיות שאולי יהיו לו בבית, על ה-BDS, על איך זה עבורו לרכוב עם ועבור ישראלים, והוא ענה באלגנטיות (בסיוע מתורגמנית) על הכל. בעקרון אמר שאם זה היה משמעותי בעיניו, הוא לא היה חותם, והנה – הוא פה.
רן מרגליות ענה על הפיל הכי גדול והכי וורוד בחדר: האם האקדמי תשתתף בטוח בג׳ירו הקרוב? כי אחרת מה הטעם בכל ההשקעה וכולי?
הוא הסביר שקבוצות הוויילד קארד שייבחרו ייחשפו רק בינואר, אבל שהישגי וניצחונות ה-UCI של האקדמי עד כה, מאפשרים אופטימיות זהירה. עם זאת, הם לא קופאים על השמרים, העונה עוד לא נגמרה, והחשיפה האחרונה הייתה, שהקבוצה הוזמנה להשתתף בטור של טורקיה, טור רציני של 6 ימים בתחילת אוקטובר.