ofo אופניים שיתופיים

 יוני 2018     urban   

אז ofo יש אופניים שיתופיים סביבי ?

מי שמסתובב ברחובות רמת גן לאחרונה נתקל באופניים צהובים המונחים ללא דורש וללא שרשרת או מנעול לעץ.  יצאנו לבדוק במה מדובר.
ofo היא חברה של שיתוף אופניים עירוניים שעלתה לישראל מסין, החברה היא אחת מהשתיים הגדולות בעולם וגייסה לאחרונה סכום של כמעט 900 מליון דולר!.
לחברה מליוני זוגות אופניים ונוכחות במדינות אירופה רבות, אסיה ובארה"ב נראים כבר בוושינגטון, סיאטל ומיאמי ועכשיו גם ב... רמת גן .




בישראל החלה ofo בניסוי כלים ברחבי אוניברסיטת בר-אילן ובי"ח תל-השומר. לאחרונה פשטו על רחובות רמת גן עם כמה מאות זוגות.
לצידם נראים בארץ גם זוגות ראשונים של המתחרה הסיני הגדול Mobike עם מודל מסחרי דומה. בסין קיימות חברות רבות אך אלו השתיים שפרצו בגדול לעולם.
ניתן לצפות ולהניח כי בעתיד קרוב נראה את האופניים הצהובים ברחבי גבעתיים ובשאיפה בתל אביב, זאת אחרי סגירת כל הקצוות או הענינים השונים של בעלי העניינים השונים.

מי שפגש את האופניים השיתופיים ברחובות סין ראה כבר את הבעיתיות בזיהום המרחב הציבורי באופן מפריע ומעורר אנטגוניזם רב מצד הקהל והרשויות, גם הטוקבקיה בישראל כבר מלאה מכל טוב בהקשר זה. להבנתנו הצנועה, אופניים הם העתיד של תנועה בערים בעתיד.  עם 8 חודשי לחות וחום בישראל ניתן אפילו לצפות כי העתיד יביא איתו דור אופניים\קורקינטים חשמליים שיתופיים.
אופניים הם כלי תחבורה אלטרנטיבי לתושבי המטרופולינים השטוחים, אבל כדי שזה יקרה בהצלחה ובבטחה התנאי הוא שיפור תשתיות והפרדה משבילי הולכי-רגל או מכוניות.
בהקשר לשיתוף אופניים תידרש ככל הנראה תקינה וחקיקה לצד סימון והקצאת אזורי 'חניה' לאופניים בכל פינת רחוב. בשלב זה כאשר החקיקה והאכיפה מתעכבות גדל מספר הנפגעים ודעת הקהל השלילית. גם זה יעבור.



השוני המרכזי של ofo וכדוגמתו למשל מ'תל-אופן' הוא כי האופניים לא מחכים בתחנת עגינה. ניתן להשאיר אותם בגמר הנסיעה איפה שרוצים, כשם שאוספים אותם מהמקום האחרון שהרוכב הקודם השאיר אותם.
מחפש אופניים? התקן את האפליקציה ותוכל לראות על המפה איפה נמצאים הזוגות הסמוכים אליך. לכל הדעות יתרון משמעותי ברמת המשתמש, בוודאי כאשר יהיו כאלה מפוזרים בכל פינה. 



השימוש מחייב רישום ראשוני של כרטיס אשראי. התשלום הוא עבור שימוש בלבד, לפי עלות של 2.9 ש"ח לחצי שעה. אין דמי מנוי מעבר לכך. ההפעלה פשוטה ומתבצעת או על ידי הקלדת קוד על המנעול המתקבל או פשוט על ידי סריקת האפליקציה של קוד QR על האופניים והמנעול החכם נפתח מאליו. בסיום הנסיעה כל שיש לעשות הוא לסיים את הרכיבה באפליקציה ולנעול את המנעול. 

האופניים בעלי גלגלי "26 ללא פנימית. האופניים מצויידים ב-3 הילוכים של Sturmey Archer לחובבי הנוסטלגיה. מה שמאפשר נסיעה נוחה בעיר ובעליות המתונות. כן הם מצויידים בפעמון ותאורת לד קדמית ואחורית. סה"כ האופניים במשקל סביר לחלוטין לאופני עיר. מקדימה יש סל נשיאה לתיק קטן או פינצ'ר בינוני. לאוכף  יש גובה מתכוונן ולדברי מנכ"ל החברה בישראל אמרי גלאי הדגם הבא יביא כמה שיפורים לשוק המקומי. הישראלי הממוצע גבוה מהסיני הממוצע כנראה. גם הדגם הנוכחי הוא כבר דור שני. בכוונת החברה לתרום את הזוגות היוצאים משירות לעמותות מתאימות. לדברי אמרי כמות השימוש וההשכרות מרשימה ומעודדת למרות השיווק הצנוע בשלב זה.

בפני החברות עומד אתגר של חינוך קהל לצרכנות והתנהגות מתחשבת והוגנת. וונזליזם, גניבה או קשירת האופניים בחצר הם משהו שהמפיץ אופטימי לגביו שיילך ויפחת במהרה. בסיום פגישתנו ביקש להעביר מסר כי מדובר ברכוש ומוצר לרווחת הקהל וחשוב להשתמש  באופניים מבלי להפריע לציבור הרחב במרחב. שמירה על האופניים, הקפדה להשאירם במקומות שלא מפריעים וכמובן במקום נגיש לכולם. את העניין הירוק (צהוב) והבריאותי טחנו כבר מזמן אז לא ננפנף בו שוב.
 
סנט - אופניים בעיר, חשמליים, שיתופיים או פרטיים הם אמצעי תחבורה נכון וחלופי ללא קשר להיותך 'רוכב/ת'.
שני סנט- המלצת המערכת: ריכבו חכם ותמיד עם קסדה. שימרו על הימין ועל רכיבה בקו ישר. הביטו לצדדים לפני פניה ובכל חציית כביש. 
התאימו את מהירות הרכיבה לסביבה ולמכשולים תוך התחשבות מלאה בהולכי הרגל וכלי הרכב.

 
ofo    dockless    שיתופיים    mobike