Specialized Enduro 29 comp 2015

יבואן: מצמן את מרוץ  www.matzman-merutz.co.il
מחיר: 14,495 ₪





 
שנים לפי שז'אנר ה- Enduro הושאל לטובת האופנה החמה ביותר בשוק האופניים היום, לספשלייזד היה דגם שהתהדר בשם הזה. כמו דגם הסטמפג'מפר האלמותי של המגה יצרן האמריקאי, גם דגם האנדורו הותיק עבר כחוט השני דרך שנות הדגם השונות, ישומיי מתלה FSR שונים ותמורות טכנולוגיות מהפכניות, כאשר הוא מקבל בהכנעה את תכתיבי האופנה השולטת באותה תקופה ותמיד נמצא בעמדת אחד הדגמים הנחשקים ביותר. המסגרת כללית נשארה תמיד דומה, אופני שבילים אגרסיביים, עם יכולות דיווש טובות יחסית שנתנו מענה למגוון גדול של סגננות רכיבה.  עד לשנת הדגם האחרונה חברת ספשלייזד, אחת מהחברות הגדולות והמשפיעות בעולם האופניים ,שמה את כל יהבה אך ורק על גלגל  ה- 29. במהלך חד מהיר ולא תמיד ברור, הם גנזו כמעט לחלוטין את כל דגמי ה- 26 לטובת פיתוח דגמי 29 חדשים לכל אחד מהסגמנטים שהיו מיוצגים בליין הרחב שלהם. לדגם האנדורו לקח קצת זמן, אבל שהוא הגיע, הוא עשה את זה בפאסון של רוק סטאר, מה שנקרא  "דפק כניסה ".







עד לחשיפה של האנדורו -29 האחרונים בשושלת בשנת 2013, כללי הז'אנר בנוגע לאופני 29 ארוכי מהלך היו דיי ברורים, מעט היצרנים שהתעסקו עם תת ז'אנר זה עמדו פחות או יותר באותם תכתיבי גיאומטריה של מהלך מתלה סביב ה- 130 מ"מ ובולם קדמי עם 140 מ"מ, הכל ברור, פשוט  והגיוני לכאורה. ואז באו חבורת הילדים החצופים מספשלייזד וחשפו אופני 29 עם מהלך מתלה של 155 מ"מ ,בולם קדמי של 160 מ"מ, זווית ראש מתונה בקיצונית, תומכת שרשרת של אופני ילדים ורעש אדיר בביצה. אנו חייב להודות, גם אנחנו כמו רבים מ "מביני אופניים" בקרב הרוכבים והעיתונאים היינו בין המצ'קצ'קים,  זאת על אף העובדה שכותב שורות אלו בילה ורכב  באופן אישי עם צוות הפיתוח של היצרן וארבע ימים עם חבורת הילדים המבריקה הזאת, שיכנעו אותו אז שכל מה שהם עושים הוא קסם. אט אט התחילו לזרום לרשת רשמים שונים של בכירי האנסליטים בענף וממתחרים של ספשלייזד בראשם גווין וקרטיס קיין שכיכבו על האופניים בכמה תחרויות DH ואנדורו חשובות וגרמו לבלוטות החשק של רבים מאיתנו לגדול למימדים מחשידים. שמצמן את מרוץ הנציגים המקומיים העמידו בפנינו את האפשרות לבחור 27.5 או 29 מבציר 2015 ,התשובה הייתה מהירה והחלטית, אנחנו חייבים לבדוק מה יש ב-29 האלה.












Highlights
  • גלגלי 29
  • מתלה FSR המייצר מהלך של  155 מ"מ
  • שלדת אלומיניום M5 קלה וחזקה
  • ציר אחורי 142x12 ,מחברי ISCG ,צינור ראש קוני
  • אורך תומכות שרשרת שערורייתית של 430 מ"מ (16.9 אינ'ץ !!!!)
  • זווית ראש 67.5 מעלות
  • זווית צינור כסא 69 מעלות
  • גובה ציר מרכזי 351 מ"מ
  • אורך בסיס גלגלים 118.3 ס"מ
  • משקל "רטוב" – כולל מוט אוכף מתכוונן תומפסון, ללא פדלים – 14.5 ק"ג
    (*) הנתונים הם למידת לארג'






 


חלקים בולטים
קיבלנו למבחן את מפרט ה-  Comp הבסיסי ביותר של הדגם שהחיסרון העיקרי שהוא טומן בחובו מתבטא בעיקר במשקל הגבוהה, פרט לעובדה מכבידה זאת בחירת החלקים העיקריים שמשפיעים באופן ישיר על אופי ואיכות הרכיבה היא נבונה ביותר למרות סייג משמעותי בדמות העדר מוט האוכף המתכוונן במפרט המקורי. בולם קדמי   Pike RC של רוקשוקס על מהלך קבוע של 160 מ"מ, ריבאנד וקומפרשיין, אמנם בסיסי אבל עדיין מעולה. בולם אחורי CTD של פוקס עם מנגנון Autosag  הייחודי של ספשלייזד לקביעת שקיעה ראשונית, מערכת הינע 1X10 מבוססת סראם עם קראנק X1  מעודכן, מעצורים מעולים של שימנו ברמת Deore, גלגלים כבדים מבוססי החישוק החדש והאקסטרה רחב מסדרת Roval Fattie 29 שעסקנו בו בגיליון הקדם, קוקפיט גנרי ומותאם לחלוטין לסגנון הרכיבה וצופר קטן והכרחי  מאוד מהיבואן שחיפה על הסייג מלמעלה, מוט אוכף מתכוונן של תומפסון עליו תקבלו מבחן נפרד בקרוב.


 




 
על השביל
למרות הסקרנות והכמיהה שלנו לרכב על הפרשנות האישית של ספשלייזד לרכיבת אנדורו, אנו חייבים להודות שדיי היה במחשבה על אופני 29 עם מהלך מתלים כל כך גדול על מנת לשבש לנו את תדר המחשבות לפני השינה בלילה שקדם לרכיבה הראשונה עליהם. אבל נדודי שינה לחוד ומסירות/ התאבדות מקצועית לחוד, מה שצריך לעשות יעשה. הרושם הראשוני והבולט ביותר מהאנדורו הוא גודלם, מדובר על לא פחות מ"מפלץ", הפייק השחור עם כל 160 המ"מ בתוספת הגלגל הגדול והצמיגים הפתוחים על החישוקים הרחבים, לקח אותנו מיד למחוזות ה-DH, לא כלכך מרגיע לפני רכיבה AM  טיפוסית במחוזות המוכרים לנו. תנוחת הרכיבה על האופניים מאוד מזמינה, האופניים קצרים מאוד, ובחירת חלקי הקוקפיט (סטם קצר וכידון 760 מ"מ) תגרום לכל רוכב כל ההר להתחבר לאופניים דיי מהר. התנהלות הכללית על האופניים שונה מרוב דגמי ה- 29 המוכרים לנו , גם אלו ארוכי המהלך ובכך אנחנו חייבים להודות שלא ממש הופתענו. הנסיונות הראשונים שלנו לייצר אנרצייה מדיווש בלבד לא הוגדרו כהצלחה גדולה, למרות שמשקל האופניים לא כבד באופן קיצוני, נראה היה כאילו האופניים מתנגדים לכל ניסיון לדווש מהר וחזק. החלפת סט הגלגלים והצמיגים המקוריים לסט AM קל יותר הורידה קילוגרם שלם מהאופניים ובסיבוב פדל אחד שינתה את אופיים לחלוטין. הם אומנם לא הפכו לספשלייזד אפיק, אך החלק של עליות מנהלתיות שנדרש מכל ריכבת אנדורו הפך לפחות לאפשרי. טיפוסים טכניים דרשו התאמה מסויימת של שפת הגוף על מנת למנוע הזדקרות של הפרונט הגבוהה (אנחנו בהחלט מודעים לאיך זה נשמע... ), אך מתלה ה-FSR מייצר אחיזה אבסלוטית, תוסיפו לכך את הריסון המאוד יעיל של הבולם האחורי ואת  העקיבה המצויינת של הפייק ופרט לריאה נוספת לא יהיה משהו שימנע מבעדכם לפצח כל אלמנט טכני בעליה. הנתונים המספריים והמראה הבלתי מרוסן של האופניים מציבים את האוריינטייה שלהם ישר ל"תוך הפנים"- ירידה, בליעה ודריסה ואם אפשר במנות גדולות, עדיף. אך מה גדולה הייתה ההפתעה שלנו שהשביל נפתח והפך למהיר, לא מפלצת ולא אופני DH, יכולת התמרון והזריזות של האופניים הללו לקוחים ממקומות אחרים לחלוטין, גודלם הפיסי של האופניים נעלם מיד. תומכות השרשרת הקצרות, הממדים הצפופים והקשיחות של השלדה הופכים את האנדורו למכונה מרוכזת של  פאן פאקטור, תוסיפו לזה את עומק המתלה ויכולת הבליעה של הפייק ואין משהו שיכול לעצור את האופניים האלה מלצבור עוד ועוד מהירות. הם מסתובבים בקלות, צוברים אנרציה במהירות, עולים בקלות לאויר ובעיקר מותחים את עור הפנים ומונעים קמטי דאגה לכל מי שעולה עליהם. 










 
סיכום:
את האנדורו 29 של ספשלייזד אי אפשר להכניס לקטגוריה של אופני 29 ארוכי מהלך, כי הם קטגוריה בפני עצמה. מבחינתנו זאת ההתגלמות הנקייה ביותר של אופני אנדורו ליישומים אמתיים של הז'אנר הזה, שאותם יהיה מאוד קשה למצוא בגבולות המדיניים של ישראל. בבחירת החלקים הנכונה הם אמנם לא יטפסו בקלות של אופני 29 אחרים, אך הם יעלו את הרוכב לתחילת הירידה הבאה במסגרת זמן הגג, ללא מלחמות, פשוט לשבת ולדווש עד סוף העליה. שם בתחילת הסינגל בירידה, האופי האמיתי של האופניים יתגלה ויפרוץ, מכונת ירידות עם יכולות בליעה ושיכוך של אופני DH ויכולת תמרון וניהוג של אופנים קטנים ומפוצצי פאן פאקטור. האם הם מתאימים לרוכב הסופ"ש שמבלה את מרבית שעות הדיווש שלו בין משגב לפארק בריטניה?  זאת כבר שאלה פילוסופית כבדת משקל שאנו עוסקים בא לא מעט....








 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם