מעצורי SRAM GUIDE

SRAM GUIDE: The Answer

יבואן : ענק האופניים בסידן
מחיר: 1934 ₪ לא כולל מתאמים ורוטורים








כרוניקה
1999 - מהנדסי AVID בוראים זן חדש של מעצורי דיסק מכניים שאשכרה עובדים.  מפתיע אולי, אבל יש מי שעדיין נשבע אמונים למעצורי ה BB-7.
2003 -ברוח השוק, מוסיפים קצת מיץ הידרואלי ומקבלים את סדרת ה JUICY שהוכתרה ע"י מגזין BICYCLING  כ The greatest brake ever
2008 - מירוץ החימוש ממשיך, אויד משיקים את מעצורי ה ELIXIR, ואחריהם שיפורי קרבונאז'/ רוטורים ועוד במהדורות XO,XX  ושמות אחרים שבד"כ מתחילים ב X. דגם ה XO Trail  מקבל אפילו ארבעה פיסטונים.
2009 - 2013 למרות פופולריות רבה אצל יצרני האופניים, הצרכנים הולכים ונמשכים למעצורי חברות מתחרות, ובפרט למתחרה היפנית הגדולה (לא חשוב שמות) שהביאה את מעצוריה לרמה מעולה של מחיר/ אמינות/ יעילות.
2014 - תאגיד SRAM, בעלי  AVID מאז 2004,  מחליט להתערב ולאחר שנתיים של פיתוח מוציא את מערכת ה GUIDE כתשובה שאמורה להחזיר את מעצורי החברה לטופ של הסטופ.
האם, כמו במקרה של ROCKSHOX  יוכלו שוב מהנדסי סראם להקפיץ את המוצר בכמה רמות קדימה? לא יכולנו לסרב למבחן ויצאנו לבדוק.





מנגנונים וחידושים
את המעצורים קיבלתי בטקס קצר ומרגש בחנות היבואן שבחר להעמיד למבחן את דגם העל המציג בנוסף להבטחה לאמינות ועצמה שלושה פיצ'רים עיקריים שעל חלקם ניתן להתפשר בדגמים הזולים יותר. רבינו יעקב בן יצחק רוקשוקס היה נותן בהם סימנים, אר-אס-סי (יעני RSC):

< > על שם מנגנון מרחק הושטת האצבע ( REACH) באמצעותו ניתן בקלות רבה להתאים את מרחק ידית המעצור מהכידון ובכך להתאימה לגודל כף ידו/ ידה של הרוכב/ ת< > על שום מנגנון ה SWING LINK המבטיח אפס תנועת שטח מת מרגע הלחיצה ועד לתחילת הבלימה, תוך כדי שמירה על מודולציה, קרי הדרגתיות בעוצמת הבלימה. תכלס  פיצ'ר סופר חשוב  במערכות בלימה חזקות המאפשר בקרה מקסימלית על מהירות הרכיבה…  ובינינו,  מעצורים "בינאריים" נשכניים זה כל כך 2010< > על שום מנגנון כיוון נקודת המגע ( CONTACT) של הרפידות מהרוטור, למעשה מנגנון זה מכוון את אורך המהלך של הידית, וכך אפילו לחובבי העצירה ה"בינארית" מהסעיף הקודם יש פתרון (מהלך קצר לנשיכה מידית, מהלך ארוך לרכיבה מושכלת יותר)XO TRAIL?) , מנגנון חדש לניקוז עצמוני של בועות אוויר סוררות, מנגנון בלידינג משופר, מיסבים לפעולה חלקה של הידית, רוטורים חדשים ונוצצים המבטיחים שקט תעשייתי…   ואמרו אמן.
אז איך זה מרגיש מיד בסוף ההרכבה? מעולה! הידית אמנם גדולה אבל נוחה מאד, התאמת המרחק היתה קלה ואינטואיטיבית מאי פעם, וכל לחיצה לוותה בפידבק נעים ואיתן שמקורו במכלול הפיצ'רים שהוזכרו למעלה… אם להיות הוגן, תחושה ראשונית טובה תמיד אפיינה את מעצורי אויד מהסדרות הגבוהות, השאלה היא  מה יקרה לאורך זמן -  וחשוב לא פחות, לאורך ירידות טכניות ארוכות. 

וכך, מתודלק בקפה קצר, יצאתי למבחן ארוך ולא חסכתי  בקילומטראז'... או בבוץ.


 

 
בשירות מבצעי פעיל
ברכיבת סינגלים רגילה בעצימות בינונית כל שנבקש הוא מערכת אמינה, שקטה ובעלת עוצמה מספקת וכצפוי המערכת לא מאכזבת.
המבחן האמיתי מתחיל  כשדוחפים את הרוכב ואופניו לקצה- ובמקרה שלי בין חבורת מכורי הסטראבה איתם אני רוכב לעיתים תכופות. פה מגיע אחד היתרונות הגדולים של המערכת, אותה תחושה סולידית, איתנה של הידית שהזכרתי והפידבק המעולה מהמערכת מאפשרים  לי כרוכב לנוע בין בלימה חזקה וכמעט נועלת למעבר לליטוף מאט - בזבוז מיותר של אנרגיה עקב נעילת סרק - לא כאן.
בנוסף, אותה עוצמת עצירה חזקה וצפויה (כשצריך ורק כשצריך)- מספקת את הדבר החשוב ביותר במעצור, הרגשת ביטחון וכידוע, עם הביטחון מגיעה גם המהירות.
לאורך חודשי המבחן שנערך בתנאי יובש דרדרתים בתחילה ובוציים חלקלקים בסיום, מטבילת האש שלהם במורדות צפת ונחל עמוד ועד ירידות טכניות במשמר העמק והרי הכרמל, המערכת  עבדה ללא שינוי או דופי במצבים האינטנסיביים והארוכים ביותר. תחושת המודולציה המעולה לא נחלשה ויתרה מכך, אם במערכות אחרות נזקקתי לאחר שימוש אינטנסיבי לפמפם מעט את הידיות, הרי שפה נחסכה ממני פעולה זאת, וגם אצבעותיי נותרו רעננות לאחר רכיבות בועטות במיוחד.
בקיצור עצמה- צ'ק, מודולציה- צ'ק, אמינות- צ'ק !
ראוי לציין שבעוד שהמעצור הקדמי עבד בשקט מופתי, מהאחורי נשמעה איוושה קלה בבלימות חזקות במיוחד, הדבר הורגש במיוחד בשילוב רוטור מהדור הישן ונעלם לחלוטין לאחר שהרכבתי את הרוטור החדש המגיע עם המערכת.


 

סיכום
אסכם זאת באופן הפשוט ביותר: מערכת ה GUIDE החדשה היא כנראה הטובה ביותר מביתSRAM / AVID
לרוכב השבילים הממוצע לא ידרשו יותר מרוטור בקוטר 180מ"מ מלפנים ו-160מ"מ מאחור על מנת לקבל כוח עצירה גבוה ואפילו הייתי נסחף ואומר, מענג לרכיבת סינגלים אגרסיבית. אם נוסיף את קלות תפעול הכיוונונים השונים, את העדר תופעת בועות האויר, ואת מנגנון הבלידינג המשופר הרי נראה שמהנדסי SRAM עשו זאת שוב. רציתם תשובה - קיבלתם!
 
יותר: ארגונומיה, מודולציה, כוח עצירה
פחות: תג מחיר, אבל על איכות משלמים

 
 
 
SRAM    GUIDE    אילן כרמל   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם